Egy webshop esetén a kereső az egyik alapvető, lényeges elemnek tekinthető, ahonnan a vásárlási folyamat sokszor elindul. Azonban már közel sem arról van szó, hogy a látogató beír egy kifejezést, és arra megjelennek a találatok. Számos funkció kapcsolódhat a kereséshez.
Webáruház rendszerünkben kétféle keresőt biztosítunk számodra, amik eltérő működéssel és funkcionalitással bírnak, egy hagyományos és egy okoskeresőt.
Hagyományos kereső
A hagyományos keresők a webáruházak adatbázisában, az egyes rekordok tartalmában keresnek kifejezéseket. A kulcsszavak megtalálásához a keresés alkalmával át kell vizsgálni a teljes adatállományt, ennek függvényében alakul időben a keresési találatok megjelenítése.
Automatikus javaslat
Ha a vásárló beír néhány karaktert a kereső mezőbe, akkor egy legördülő listában javasolhat neki a rendszer termékeket. Így sokkal hatékonyabbá válhat a keresés.
Automatikus javaslat keresőben gépelés közben - Ezzel a beállítással bekapcsolható az automatikus javaslat az áruházban. További beállításokkal tovább finomítható az automatikus javaslat működése.
Automatikus javaslat miben keressen - A fentebb említett automatikus javaslat esetén beállítható, hogy ez a funkció milyen adatokban keressen (pl.: termék név, cikkszám, kategória stb.).
Automatikus javaslat hány karakterleütésre történjen - Ezzel azt lehet specifikálni, hogy a vásárlónak a keresőmezőbe minimum mennyi karaktert kelljen begépelni ahhoz, hogy ez a javaslati lista megjelenjen.
Automatikus javaslatnál hány termék jelenjen meg - Az automatikus javaslatnál specifikálható, hogy a megjelenő listában mennyi termék jelenjen meg.
Automatikus javaslatnál hány kategória jelenjen meg - Ha az automatikus javaslat kategóriában is keres, akkor beállítható, hogy ebben a listában mennyi kategória jelenjen meg.
Találati oldal
Ebben a részben a hagyományos kereső által adott találati oldalára vonatkozó beállításokat tudod menedzselni.
Kereső szavak kezelése - Az áruházban a vásárló használhat egy egyszerű, szöveg bevitelére alkalmas keresőt. Itt beállíthatod, hogy a hagyományos keresőbe beírt szavakat a rendszer külön kezelje és keresse vagy kifejezésként keresse a termék nevében, leírásában stb.
Kereső miben keressen - Itt tudod pontosan specifikálni, hogy a webáruház felületén megjelenő gyors keresőbe beírt kifejezés mely adatokban keressen (termék név, cikkszám, rövid leírás stb.).
Sebesség
Minél több opciót jelölsz be, annál több adatban fog keresni a gyors kereső, így a keresés lefutási ideje megnőhet.
Részletes kereső típusa - Részletes termék keresés esetén beállítható, hogy a keresésnél megadott minden szót figyeljen (ÉS) vagy bármely szó esetén hozzon találatot (VAGY). Az ÉS kapcsolat esetén szűkebb lista generálható, mint a VAGY kapcsolat beállítása esetén.
Részletes kereső alap esetben miben keressen - Hasonlóan a hagyományos keresőhöz, itt is beállítható, hogy a részletes keresőbe beírt kifejezés mely adatokban keressen (termék név, cikkszám, rövid leírás, termék paraméterek stb.). Az itt bejelölt értékek a részletes keresésnél automatikusan be lesznek pipálva, amit a vásárló tetszőlegesen módosíthat.
Eredménytelen keresés átirányítása a következő linkre - Ha a vásárló olyan szóra vagy kifejezésre keres, amire nincsen találat az áruházban, akkor el lehet őt irányítani automatikusan egy előre definiált oldalra. Ez lehet akár a főoldal, egy adott kategória oldal vagy akár egy egyedileg megszerkesztett plusz oldal, ahol információt lehet közölni a vásárlóval.
Okoskereső
Az okoskereső független technikai hátteret, kifejezetten erre a feladatra dedikált erőforrásokkal, robotokkal térképezi fel és vizsgálja át a tartalmakat. A szövegek analizálása, indexelése segítségével pedig saját adatbázist alakít ki. Ez az adatbázis pontos és gyors válaszokat ad arra, hogy milyen keresésekre milyen találatokat kell mutatni a látogatónak, milyen elírások lehetnek, vagy éppen mit kerestek mások a webáruházban. Az okoskereső egyik lényeges tulajdonsága, hogy akár 10x gyorsabb tud lenni, mint a hagyományos kereső.
Az okoskeresőt kiválasztva eléd tárul a számos beállítási lehetőség, a továbbiakban ezeket mutatjuk be részletesen.
Alapbeállítások
Utolsó indexelés - Itt látható, hogy az Okoskereső robot mikor térképezte fel utoljára a webáruházat. Az indexelés ütemezve, óránként egyszer fut le.
Elírások automatikus javítása a találatoknál - A keresések esetén rendkívül gyakori az elírás, vagy csak azért, mert elgépelés történik, vagy a látogató nem tudja helyesen leírni a kulcsszót. Itt beállítható, hogy automatikus javítás a találatoknál 1 vagy 2 karakter elírásakor legyen automatikusan. Igény esetén természetesen ez a funkció ki is kapcsolható.
Tipp!
Ha ezt a beállítást 2 karakterre konfigurálod, akkor a találatok száma jelentősen megnövekedhet.
Cikkszámnál ne legyen elírás javítás - Ezzel a beállítással kezelhető, hogy az elírás javítás a cikkszámok esetén ne legyen használatban.
Elírás esetén keresési javaslat - Amennyiben ezt az opciót bekapcsolod, akkor elírás esetén a részletes keresés oldal tetején valós keresési javaslatot ajánl fel a rendszer, amire kattintva újabb keresés futtatható.
A találatok relevancia sorrendben jelenjenek meg - Alapesetben ha a vásárló benavigál egy kategóriába, az adminisztrációs felületen beállított sorrendben jelennek meg a termékek. A látogató választhat egy legördülő menüből, hogy milyen sorrendet szeretne (pl. ABC sorrend, ár szerint csökkenő vagy növekvő). Az okoskereső által, a keresési találatok listája kiegészül egy új típussal ez pedig a relevancia sorrend. A termékek sorrendje az alapján alakul ki, hogy a keresési kifejezésnek mennyire felel meg.
A relevancia sorrendet úgy határozzuk meg, hogy a kereső kifejezés hányszor szerepel a termék adatlapján, és azok milyen fontos helyen fordulnak elő. Egy intelligens algoritmus segítségével számításba vesszük, hogy a termék nevében, leírásában, paraméter értékeiben mennyire lényeges az adott kulcsszó. Ezt nevezik súlyozott kulcsszósűrűségnek.
Sorrend alapbeállítások hassanak a relevancia sorrendre - Ezzel a kapcsolóval külön szabályozható hogy az Alapbeállításoknál használt sorrendezési beállítások a relevancia sorrendnél is érvényre jussanak-e. Pl. Új termék, raktáron lévő termék előre kerüljenek, készlethiányosak hátra sorolva.
Relevancia sorrend kalkulálásába mi számítson bele - Mivel a webáruházban egyéb adatok is rendelkezésre állnak, ezért a súlyozást a kulcsszósűrűségen felül forgalmi adatok alapján is befolyásolhatod. A relevancia sorrend kialakításakor számításba vehető, hogy a termék hány megrendelésben szerepel, mennyi az eladott mennyisége, vagy hányszor tekintették meg a webshopban. Így ha a keresés hasonló relevanciával hozna két terméket, a népszerűbb kerülhet előre.
Kulcsszó javaslatok megjelenítése a találati oldalon a korábbi keresések alapján - Ezzel a beállítással a korábbi keresések alapján kulcsszó javaslatokat tudsz megjeleníteni a látogatóknak a találati oldalon.
Egyezés erőssége - Ezt két módon tudod személyre szabni, beállíthatod úgy, hogy teljes szóra vagy szavakra keressen, de dönthetsz úgy is, hogy a szó vagy kifejezés elejének egyezése is elegendő.
Termék összevonás esetén mely termékekben keressen - Amennyiben kezelsz termék típusokat az áruházadban, és így használsz termék összevonást, akkor szabályozhatod hogy a kereső mely termékekben keressen. Beállítható, hogy csak az alaptípusban és a listában megjeleníthető altípusokban keressen, dönthetsz úgy, hogy az alaptípusban és minden altípusban is keressen, de úgy is beállítható, hogy a listából letiltott altípusok közül egy darabot jelenít meg akkor, ha nincs találat a listában megjeleníthető típusból. A termék összevonásról részletesebben itt olvashatsz: Termékek / Termék összevonás
Automatikus javaslat
Az okoskereső legfontosabb eleme az automatikus javaslat ablak, ami a keresőmezőben való gépeléskor jelenik meg. Elég csak belekattintania a vásárlónak a mezőbe máris hozni fogja neki a legnépszerűbb találatokat. Az automatikus javaslat ablak megjelenésére vonatkozóan számos beállítás áll rendelkezésedre.
Automatikus javaslat kinézete - Az automatikus javaslat ablak megjelenésére kétféle kinézet közül választhatsz.
Termékek - Az ajánlott termékek esetén beállítható, hogy hány darabot jelenítsen meg, és miben keressen: név, cikkszám, rövid leírás, részletes tulajdonságok
Kategóriák - Az ajánlott kategóriák esetén beállítható, hogy hány darabot jelenítsen meg, és miben keressen: név, kategória feletti szöveg, kategória alatti szöveg, kategória menüben megjelenő szöveg, címkék
Plusz oldalakon megjelenő tartalmak - Plusz oldalak esetén is beállítható, hogy hány darabot jelenítsen meg, és hogy miben keressen: cím, intro szöveg, tartalom, címkék
Korábbi keresések - Beállítható továbbá az is, hogy hány darab korábbi keresés jelenjen meg az automatikus javaslat ablakában.
Találati oldal
Ebben a részben az okoskereső által adott találati oldalára vonatkozó beállításokat tudod menedzselni.
Kereső miben keressen - Itt tudod pontosan specifikálni, hogy a webáruház felületén megjelenő gyors keresőbe beírt kifejezés mely adatokban keressen (termék név, cikkszám, rövid leírás stb.).
Részletes kereső típusa - Részletes termék keresés esetén beállítható, hogy a keresésnél megadott minden szót figyeljen (ÉS) vagy bármely szó esetén hozzon találatot (VAGY). Az ÉS kapcsolat esetén szűkebb lista generálható, mint a VAGY kapcsolat beállítása esetén.
Részletes kereső alap esetben miben keressen - Hasonlóan a hagyományos keresőhöz, itt is beállítható, hogy a részletes keresőbe beírt kifejezés mely adatokban keressen (termék név, cikkszám, rövid leírás, termék paraméterek stb.). Az itt bejelölt értékek a részletes keresésnél automatikusan be lesznek pipálva, amit a vásárló tetszőlegesen módosíthat.
Eredménytelen keresés átirányítása a következő linkre - Ha a vásárló olyan szóra vagy kifejezésre keres, amire nincsen találat az áruházban, akkor el lehet őt irányítani automatikusan egy előre definiált oldalra. Ez lehet akár a főoldal, egy adott kategória oldal vagy akár egy egyedileg megszerkesztett plusz oldal, ahol információt lehet közölni a vásárlóval.
Kulcsszó statisztika
Hagyományos keresés használatakor a vásárló naplóból tudod kiolvasni a látogatók által indított kereséseket. Ehhez látogass el a Marketing / Statisztika, Napló, Elemzés / Vásárló napló menüpontba. A naplót szűkítheted csak a keresésekre vonatkozóan, ehhez válaszd ki a Típus mezőnél a "Keresés" opciót.
Ehhez képest az Okoskereső statisztikája táblázatos formátumú, amit megtalálsz itt a Statisztika lapfülön, de a Marketing / Statisztika, Napló, Elemzés / Okoskereső statisztika menüből is elérhetsz. Itt láthatóak a kereső kifejezések, elírási esetek, keresések és találatok száma, valamint az utolsó keresés dátuma. Ezeket az adatokat egyéb területen is felhasználhatod a folyamataid optimalizálásakor.
Törlésre is van lehetőség itt a statisztikában, ha azt szeretnéd, hogy az a kulcsszó ne jelenjen meg az ajánlatokban. Ehhez az adott kulcsszó sorában kattints a Töröl gombra.
Napi keresési statisztika
Ezen a fülön a napi keresési statisztika grafikonját tekintheted meg, így arról is képet kapsz, hogy melyik napon hány keresés volt pontosan a webáruházadban.