Már több marketing szakembertől is hallottuk, hogy manapság nem létezhet webáruház termék előfizetés nélkül. Ez azért erős túlzás, de valóban lehet ez egy új bevételi forrás az e-kereskedők számára. Persze csak akkor, ha olyan termékek kaphatók a webshopban, amelyeket a vásárlók rendszeresen rendelnek (kontaktlencse, fogkefe, kutyaeledel, sör stb..)
Nem véletlen a blogcikk címe sem, hiszen ez az idei év egyik legforróbb témája. Több webáruház próbálkozik már ilyen modellel, de ahol a fejlesztést kártyatársaság támogatja, ott sok ügyfél veszhet el, hiszen csak bankkártyás fizetéssel tudnak előfizetni. Márpedig ha tudjuk, hogy milyen népszerű az utánvét hazánkban, miért zárnánk ki ezt lehetőséget? Mindent egybevetve felmértük a piacot, a kereskedői és a vásárlói igényeket és alaposan kidolgoztuk a funkciót az Unas rendszerben.
Létrehoztuk a Termék előfizetés modult, amit VIP csomag mellé vehetnek igénybe az ügyfeleink. Ebben a blogcikkben összefoglaljuk mit tud a megoldás, mennyibe kerül és milyen beállítások készültek hozzá.
Hogy kezdj hozzá?
A funkciót a Megrendelések / Termék előfizetések menüben találod. Mivel ez egy pluszban megrendelhető modul, első körben elő kell fizetned rá. A szolgáltatások módosításánál, a VIP csomag opcióinál kapcsold be a Termék előfizetést, aminek a díja (havi fizetés esetén) 11.990Ft/ hó. Ne aggódj, ha sok előfizetőd lesz, akkor sem lesz ennél több a díja. Ezután már eléred a menüt, ahol az első lapfülön majd az előfizetések listáját fogod látni. A táblázat a legfontosabb adatokat tartalmazza, részletesebb adatok a Részletek gomb megnyomásával látszanak. Ugyanitt exportálni is tudod őket, ha táblázatos formában szeretnéd más rendszerben feldolgozni.
Az egyes vásárlókhoz tartozó előfizetéseket megtalálod még a Megrendelések / Vásárlók / Vásárlók listája menüben, a vásárlót kiválasztva a Termék előfizetések lapfülön is.
Előfizetési ciklusok
A termékeket különböző ciklusokban rendelhetik meg a vásárlók, amelyeket a termékoldalon tudnak kiválasztani. Ehhez rögzítened kell, hogy nálad milyen ciklusok érhetőek el, amit az Előfizetési ciklusok lapfülön tehetsz meg. Mintaként előre felvittünk már egy 30 és egy 90 napos ciklust. Ezeket természetesen törölheted is vagy újakat vehetsz fel a listára, a lista elemeit pedig a megszokott módon rendezheted sorba.
Ne ijedj meg, nem kötelező minden előfizethető terméknél minden ciklust bekapcsolnod. Megoldható, hogy valamit csak havi ciklusban lehessen rendelni, de valamit haviban és negyedévesben is.
Beállítások a terméknél
A konkrét termékhez kapcsolódó beállításokat a termék szerkesztésénél az alapadatok lapfülön a leírások felett láthatod. El kell döntened, hogy az adott termék előfizethető-e és ha igen, akkor csak előfizetéssel lehet-e megvenni. Alapesetben egyik termék sem előfizethető állapotban van. A második opciót kiválasztva a termékoldalon választhat a vásárló, hogy csak egyszer veszi meg a terméket vagy esetleg elő is fizet rá. Ha a termék csak előfizetéssel vehető meg, akkor nincs lehetőség egyszeri vásárlásra, csupán ciklust választhat az érdeklődő.
Ha előfizethetőre állítottál egy terméket, akkor a következő beállítási sorban adhatod meg, hogy melyik ciklusok közül lehessen választani. A termékkörödtől és a célközönségedtől függ, hogy egy árucikket "milyen gyorsan fogyasztanak el" a vevőid. Ennek megfelelően állítsd be a választható ciklusokat.
Mi történik a háttérben?
Ha a beállításaid megvannak és a vevő előfizetett a termékre, a többi a háttérrendszer dolga. Ahogy az előfizetések listájában látod, feltüntetjük, hogy mikor lesz esedékes a következő megújulás, tehát a megrendelés automatikus leadása. A dátum előtt 3 nappal kapni fog vásárló egy emailes értesítést, hogy milyen termékeket fog automatikusan megkapni.
Előfizetés csak regisztrált vásárlóknak
Talán mondanunk sem kell, hogy az előfizetés regisztrációhoz kötött. Hiszen így tudod tárolni a vásárló bankkártyáját, így tudja belépve megnézni az előfizetéseit, így tudja esetleg lemondani azokat. Emellett a szállítási címet, átvételi helyet is a profiljában tudja átírni, ahova a következő megrendelést kapni fogja.
Az előértesítés után tehát három napig a vásárló még módosíthatja a szállítási címet vagy ha csomagpontra kérte, akkor megváltoztathatja az átvételi helyet vagy kiválaszthat másik csomagautomatát. Le is mondhatja az előfizetést még fordulónap előtt, ebben az esetben az a fordulónapon már nem fog megújulni.
Az esedékesség napján az előfizetésnek megfelelően megújul a rendelés a kiválasztott fizetési és szállítási móddal. Fontos tudnod, hogy minden a webáruházban beállított aktuális árak és díjak mellett történik. Tehát ha a termék ára vagy a szállítási költség időközben megváltozott, a vásárló más csoportba kerül, más kedvezményeket kap, akkor az aktuális kondíciókkal kerül be a rendelés. Emiatt érdemes ügyelned arra, hogy ha valamelyik előfizetőnek kiment egy előértesítő, akkor az abban szereplő termék árát ne változtasd meg a fordulónapjáig. Másik megoldás, hogy ha úgy kommunikálod az előértesítőben, hogy a termék ára valamelyest változhat időközben.
Megújul az előfizetés = beérkezik a webshopodba egy új automatikus rendelés. Az előfizetéssel létrejövő megrendeléseket szűrheted a megrendelés listában az alapján, hogy azok megrendelés típusa más: Előfizetés. Mivel különböző a megrendelés típusa, használhatsz hozzá más megrendelés státuszokat is, mint a normál rendeléseknél, de akár ugyanazokat is. Tehát tulajdonképpen a rendelések feldolgozása szempontjából, számodra ugyanúgy fog történni minden, mintha a vásárló tevőleg adta volna le a rendelését. Ugyanúgy szedheted össze, ugyanúgy számlázhatod, ugyanúgy adhatod fel a logisztikai partnered felé.
Mentett kártyával, normál kártyás fizetéssel vagy akár utánvéttel
Sokan az előfizetést automatikusan ismétlődő bankkártyás fizetéshez kötik, mivel ez a legkényelmesebb megoldás a vásárló számára is és az e-kereskedő szempontjából is ez a leghatékonyabb forma. Jelenleg két szolgáltató esetén tudsz ilyen lehetőséget adni a vásárlóknak, Simplepay és Barion használatával.
Korábbi blogbejegyzésben írtunk arról, hogy
hogyan fizessenek nálad még egyszerűbben. Itt megismerhetted ennél a két szolgáltatónál működő kártyatárolási lehetőségeket, későbbi vagy ismétlődő fizetésekhez. A fizetési mód hozzáadásánál, a
Kártyatárolási lehetőségek beállítás kibővült két újabb elemmel. Ezek lesznek szükségesek az előfizetésnél az automatikus fizetéshez. Tehát a sima kártyatárolással (oneclick) ellentétben ez az a típus, ahol a vásárlónak nem kell jelen lennie, hanem az előfizetés megújulásával automatikusan terheled a kártyáját is.
Hasonlóan a oneclick-hez itt is van kötelező és a választható lehetőség. Ha a kötelezőt állítod be, akkor ezzel a fizetési móddal csak úgy lehet fizetni, hogy az egyben kártyaregisztrációt is jelent, tehát tárolásra és megújításkor pedig az automatikusan terhelésre kerül a bankkártya. Választható opció esetén a fizetési módnál jelölőnégyzet segítségével jelezheti külön a vásárló, hogy tárolni szeretné a bankkártyát az előfizetéshez, tehát ez egy kombinált fizetési mód lesz. Ha nem pipálja be a tárolást, akkor minden megújuláskor eseti kártyás fizetéssel kell rendeznie az előfizetés összegét. Bepipálás következtében pedig az automatikus megrendelés leadásakor a kártya terhelése is megtörténik.
Azonban ahogy már a bevezetőben is utaltunk rá, a bizalmatlanabb vásárlók lehet, hogy nem szeretnék a kártyájukat rögzíteni egy előfizetéshez, pedig az előfizetési hajlandóság megvan. Ilyen esetekben lehet eseti bankkártyás fizetésben is gondolkodni (bármelyik bankkártya elfogadó esetén). Tehát az előfizetés megújul, a fordulónapon beérkezik az automatikus rendelés, amiről a vásárló értesülni fog. Ilyenkor csak annyi dolga van, hogy belép a profiljába és kifizeti kártyával a rendelést és már küldheted is neki a csomagot. Ha már itt vagyunk, akkor az előfizetésnek egyáltalán nincs köze a bankkártyához sem, hiszen miért ne lehetne utánvéttel előfizetni bármire. Ha valakinek a rendszeres kiszállítás a fontos, mert mindig elfelejti időben megrendelni a kiskedvencének az eledelt, akár utánvéttel is megteheti. Minden ugyanúgy zajlik a háttérben, csupán átvételkor kell fizetni a termékért.
Milyen fizetési és szállítási mód választható?
Ahogy látod a funkció úgy készült, hogy ne legyen kötöttség szállítási és fizetési módok tekintetében. Azonban te mégis dönthetsz úgy, hogy a termék előfizetésekhez más módok választhatók vagy a szokásos típusok közül kizárod valamelyiket előfizetés esetén. Tehát beállíthatod úgy is a rendszert, hogy pl. csak házhozszállítással és csak ismétlődő bankkártyaterheléssel lehet előfizetni nálad.
Ehhez látogass el a Beállítások / Fizetés, Szállítás, Logisztika / Fizetési módok vagy a Beállítások / Fizetés, Szállítás, Logisztika / Szállítási módok menübe és mindkét esetben találni fogsz egy Milyen esetben használható beállítási sort, ahol három opció látható: Minden esetben, ha nincs előfizetés a kosárban, valamint ha van előfizetés a kosárban. Beszédesek az opciók elnevezései, alapértelmezetten az első van kiválasztva, ami azt jelenti, hogy a kérdéses fizetési vagy szállítási mód választható egyaránt normál rendeléshez és termék előfizetéshez is. A második lehetőség való arra, hogy kizárd valamelyik módot az előfizetési rendszerből. Tehát ha van nálad utánvét, de termék előfizetést nem szeretnél azzal fizettetni, akkor ezt kell választanod. Elképzelhető az is, hogy pl. ha annyi előfizetőd van egy adott napon saját autóval, optimalizált útvonalon szállítod ki az automatikus rendeléseket. Ez esetben a harmadik opciót kell választanod, így ez a szállítási mód normál rendelések esetén nem lesz válaszható, csak ha előfizetés van a kosárban.
Talán már látod azt is, hogy fizetési módnál, ismétlődő fizetés (recurring) beállítása esetén, alapból ez a kapcsoló a harmadik opcióra ugrik, hiszen a kártyát csak akkor tárolhatod ilyen módon, ha az valamilyen termék előfizetéséhez van felhasználva.
Értesítések, meghiúsult megújítás
Ha használod az előfizetés funkciót, a Beállítások / Vásárlási folyamat / Értesítések menüben három új értesítéssel találkozhatsz. Az első a megrendelés megújítás értesítése emailben. Ez hasonlít a hagyományos megrendelés visszaigazoló emailre, ebből tájékozódik a vásárló, hogy automatikus megrendelése megtörtént. Alatta találod az előre jelző emailt, ami három nappal a megújulás előtt kerül kiküldésre. Ezeknél beállíthatod, hogy te is kapj adminisztrátorként értesítést. Ahogy minden más értesítésnél, ezeket is érdemes testre szabnod, kiegészíteni minden olyan információval, amit hasznos lehet a vásárlók számára.
A harmadik email típus pedig az adminisztrátornak, vagyis neked szól. Az előfizetés megújuláskor számtalan körülményt vizsgálunk, hibák esetén ebből az emailből kaphatsz tájékoztatást, ha valami miatt nem tudott létrejönni a megrendelés. Ezek egyrészt vonatkozhatnak az előfizetett termékre, pl. nem aktív már, nincs raktáron a megfelelő mennyiség, nem vásárolható stb.. Illetve vonatkozhatnak a vásárló beállításaira, pl. megszűnt a csomagpont, ahova korábban kérte, átkerült másik vásárló csoportba és nem veheti meg a terméket, nem létezik a fizetési vagy a szállítási mód a webshopodban vagy épp a konkrét vásárló nem választhatja azokat stb..
A sikertelen megújításokat az előfizetések listájában is külön ikonnal jelöljük, a további információkat pedig az előfizetés részleteinél találod meg. A konkrét esetek függvényében, a hibát megismerve neked kell eljárnod, hogy mi legyen az ilyen előfizetések sorsa. Egyszerűbb eset, ha pl. csomagpont nem elérhető, akkor a fent említettek alapján vásárló profiljában választhat másikat vagy belépve a nevében te is beállíthatsz neki új átvételi helyet, így fennmaradhat az előfizetése. Ha kifutott a termék vagy nem beszerezhető, akkor módosíthatod az előfizetést más termékre, persze ha ezt a vásárlóval leegyeztetted. Ha viszont olyan hiba lép fel, hogy más szállító céggel, más fizetési megoldással dolgozol, akkor törölnöd kell a rendelést és értesítni a vásárlót, hogy fizessen elő újra az aktuálisan választható módokkal.
A esedékesség után minden nap egyszeri alkalommal megpróbálja a rendszer a megújítást. Ha orvosoltad a korábban felmerülő hiba okát, akkor másnapig kell várnod és automatikusan létrejön a rendelés. Ameddig viszont a hiba fennáll minden nap kapsz email értesítést a sikertelen megújításról és a listában is hibás előfizetésként fog szerepelni továbbra is.
Jelöld matricával az előfizethető termékeket!
Nemrég vezettük be a matrica funkciót a webshopokba, ha nem ismernéd még ezt a lehetőséget érdemes elolvasnod a róla szóló blogcikket. Előfizethető termékek esetén kapóra jön ez a lehetőség, hiszen ezzel jobban fel tudod hívni a vásárlók figyelmét arra, hogy nem csak egyszeri rendelést, hanem előfizetést is rendelhet hozzá. Ehhez az előbb említett blogcikk alapján létre kell hoznod egy matricát, legegyszerűbb esetben egy szöveges, hátteres típust. A szöveg lehet "előfizethető", a háttér színét méretét pedig igazítsd a webshopod sablonjához és színvilágához.
Két irányt választhatsz a termékek megjelölésére. Egyrészt minden előfizethető terméknél beállítod a matricát egyenként, de egyszerűbb ha az Automatikus megjelenés feltételei opciónál bejelölöd az Előfizethető lehetőséget. Így automatikusan minden olyan termékre rá fog kerülni a matrica, ahol előfizethetőséget állítottál be. Ha esetleg van olyan terméked, ami csak előfizetéssel vehető meg, azokat külön matricázhatod a Csak előfizetéssel megvásárolható feltétellel.
Adatbázis és API
Természetesen gondoltunk azokra is, akik a termékeket adatbázis export / import vagy API segítségével kezelik. A termék adatbázisba 2 új oszlop került be, Előfizethető és Előfizetési ciklus néven. Az elsőben adhatod meg, hogy a termék előfizethető-e vagy csak előfizetéssel vásárolható-e meg (no, subscribable, only_subscribable). A konkrét terméknél elérhető előfizetési ciklusokat pedig a másik oszlopban, a szokásos | karakterrel elválasztva adhatod meg.
API-val kapcsolatos információkat az API dokumentációban találsz, a getProduct és a setProduct végpont bővült az előfizetéssel kapcsolatos mezőkkel, illetve a getMethod és a setMethod változott.
Végszó
Ahogy látod a funkciót úgy alakítottuk ki, hogy akár bekapcsolás után azonnal használható legyen és minden olyan beállítási lehetőséget kiépítettünk, ami felmerülhet a témában. Ha olyan terméket forgalmazol, amire ráillik ez a modell, mindenképpen próbáld ki ezt a funkciót. Ha olyan rendszerben működik a webshopod, ahol nincs ilyen funkció vagy korlátozottan működik, ne habozz váltani!