Ha a megrendelés listából kiválasztasz egy rendelést és rákattintasz az adott sorra, megtekintheted az adott rendelés részleteit. Az oldal felső részén több funkció gomb is helyet kapott, ezek az alábbi működést biztosítják:
Vissza - A gomb megnyomásával visszajuthatsz a megrendelések követése oldalra, ahol listás módon böngészheted a rendeléseket.
Nyomtat - Ha szeretnéd az adott megrendelést kinyomtatni, akkor kattints erre a gombra.
Szállítólevél - Az adott megrendelésből egyszerűn nyomtathatsz szállítólevelet, ehhez kattints erre a gombra.
Elállási nyilatkozat - A gomb megnyomásával az adott rendeléshez kapcsolódó elállási nyilatkozatot tudod kinyomtatni.
Másolás - Egy webáruház üzemeltető számára gyakori eset lehet, hogy egy vásárló által elküldött rendelésből készítsen egy másolatot. Pl. a vásárló szeretné egy korábbi rendelését megismételni, viszont az áruház üzemeltetőt kéri meg hogy rögzítse helyette azt. Egy adott rendelés másolásához kattints erre a gombra, majd a felugró ablak nyugtázásával az új rendelés automatikusan létrejön.
Számlázás - Amennyiben a webáruházadat összekapcsoltad számlázó programmal, akkor adott rendelést egyszerűen, egy gombnyomással számlázhatod. Itt azon rendeléseket tudod számlázni, amelyek Számlázható státuszúak.
Újrakalkulál - Ha változtatsz az adott megrendelésen, pl. két megrendelést összevonsz vagy új tételt szúrsz be, akkor újra kalkulálhatod a szállítási költséget és a fizetéssel kapcsolatos kezelési költséget a megrendelésben.
Töröl - Ha téves megrendelés érkezik a rendszerbe, esetleg a vásárló meggondolta magát és jelzi feléd törlési szándékát, kattints erre a gombra.
Megrendelés részletek
A megrendelés részletek menüpont három nagyobb egységre tagolódik, egységbe foglalva a fontosabb funkciókat.
1. Megrendelés alapadatok
A megrendelés alapadatai között foglal helyet az adott megrendelés azonosítója, a rendelés leadás ideje és az utolsó módosítás dátuma. Továbbá itt látható és állítható az adott rendelés státusza, típusa és a számlázás állapota. A megrendelés státuszokat és típusokat a Beállítások / Vásárlási folyamat menüpont alatt érheted el, részletesebben az adott funkcióról ott olvashatsz.
Amennyiben az adott megrendelésnek változik a státusza (pl.: Rendelés megérkezett --> Visszaigazolt) akkor igény esetén küldhetsz a vásárlónak egy emailt. Ehhez nincs más dolgod, mint a Státusz értesítő gombra kattintani. A megrendelés státuszok felvitelekor beállíthatod azt is, hogy amennyiben változás történik a megrendelés státuszában, akkor a vásárló automatikusan kapjon-e emailt. Ez esetben ezt a gombot külön már nem kell megnyomnod.
Egy beérkezett rendelés esetén kiemelten fontos a számlázás állapota, ebben a mezőben állíthatod, hogy az adott megrendelés számlázás tekintetében milyen állapotba sorolható: nem számlázható, számlázható, számlázva.
Tovább haladva a vásárlóhoz kapcsolódó számlázási és szállítási adatokat kezelheted. A Vásárló adatlapja gombra kattintva eljuthatsz az adott felhasználó / vásárló személyes adatlapjára, míg a Vásárló megrendelései gombra kattintva az adott felhasználótól / vásárlótól érkező valamennyi megrendelést ki tudod listázni.
Amennyiben a ikonra kattintasz, akkor módosíthatod az adott megrendeléshez tartozó vásárlói adatokat. A megrendelésnél a gombra kattintva az adott felhasználótól / vásárlótól érkező valamennyi megrendelést ki tudod listázni. Ha a ikonra kattintasz, akkor az adott vásárlóhoz tartozó vásárlói oldalra tudsz elnavigálni. Itt tudod a kiválasztott vásárló általános adatait módosítani.
Ebben a felső szekcióban láthatod továbbá a vásárló adózási adatait, hogy melyik vásárló csoporthoz tartozik a vásárló, valamint az egyéb vásárló adatokat, amelyeket a regisztráció és rendelés leadása során bekérsz tőlük.
2. Megrendelt termékek
Ez a rész tartalmazza a rendelésben érintett termékek listáját, amit igény esetén bármikor módosíthatsz. Ez a módosítás lehet egy termék árának, mennyiségének módosítása, esetleges törlése vagy új termék felvitele a megrendeléshez. Módosításhoz mindig kattints a ikonra, majd a szükséges változtatás nyugtázásához a ikonra.
Ha a megrendelésben lévő termék árát szeretnéd módosítani, akkor kattints a már említett ikonra. Az aktívvá váló megrendelési tétel sorában megjelenik egy ikon. Ha ez az ikon aktív, akkor a nettó ár módosításával változik automatikusan a bruttó ár és fordítva. Ha ez az ikon nem aktív, akkor tetszőlegesen beírhatsz nettó és bruttó árat külön-külön is.
Ha a vásárló jelzése alapján szeretnéd módosítani a rendelését és abban az egyik terméket szeretnéd kitörölni, akkor kattints az aktuális termék sorában a ikonra. Ha a vásárló a megrendelés leadása után úgy dönt, hogy szeretne még egy vagy több plusz terméket beszúrni megrendelésébe, akkor azt is itt tudod elvégezni.
A folyamat lépései a következők:
1. Először válaszd ki azt a megrendelést, amibe új tételt szeretnél beszúrni, majd kattints az Új tétel hozzáadás gombra.
2. A cikkszám vagy a termék neve mezőbe kezd el beírni a beszúrandó termék cikkszámát vagy nevét. Ekkor az azonos karakterekkel kezdődő termékeket a rendszer egy listában felajánlja, ebből kell kiválasztani a megfelelőt. A kiválasztás után üsd le az ENTER billentyűt. Ennek hatására kitöltődik a termék neve vagy cikkszáma, nettó és bruttó ára, valamint a mennyiség.
3. Ha mindent beállítottál, végül kattints a ikonra. Ezzel az adott tétel hozzáadódik a megrendeléshez, megnövelve a megrendelés végösszegét.
A rendelés leadása után van még lehetőséged utólagos módosítások végrehajtására. Ilyen lehet például egy utólagos kedvezmény rögzítése vagy plusz kezelési költség kiszabása az adott rendelésre vonatkozóan. Ehhez kattints az adott sorban a ikonra, majd írd be a megfelelő változtatást, végül kattints a ikonra a mentéshez. Az árak azonnal aktualizálódnak.
Amennyiben kedvezményt rögzítenél egy adott rendeléshez, a negatív előjel megadása is kötelező, így fog csökkenni a rendelés végösszege.
A megrendelt termékekhez kapcsolódó ikonok:
Erre az ikonra kattintva megtekintheted az adott terméket a webáruház felületén. Ez az ikon csak akkor jelenik meg, ha az adott termék AKTÍV.
Erre az ikonra kattintva megtekintheted az adott termék részletes adatait a termékkezelés menüpontban, amennyiben az adott termék megtalálható a termékek között.
Erre az ikonra kattintva az adott termékhez tartozó raktárat lehet megvizsgálni. Ez az ikon csak akkor jelenik meg, ha az adott termékhez használsz raktárkezelést.
Rendelés szétbontás
Egy webáruház üzemeltető számára gyakori eset, hogy egy vásárló által elküldött rendelést szétbontson, ez akkor lehet hasznos, ha a vásárló több tételt rendelt és ezek közül valamelyik nem áll rendelkezésre, viszont a többi tételt szeretnéd számára minél hamarabb kiküldeni, így ezeket szét lehet bontani külön rendelésekbe.
A rendelés szétbontás lépései:
1. Ki kell választani a tételeket, amelyeket az új rendelésbe szeretnél szétbontani. Az checkbox-ra kattintva a megrendelés tétel kijelölésre kerül.
2. Ha meggyőződtél arról, hogy a megfelelő tételeket választottad ki, akkor az eszköztáron található
Szétbontás gombra kell kattintani.
További információk
- Legalább egy tételt ki kell választani a szétbontáshoz.
- Egy tételnek maradnia kell az eredeti megrendelésben.
- A megrendelő szállítási és számlázási címe öröklődik az új megrendelésbe.
- A létrejött megrendelés dátuma a szétbontás időpontja is lehet, illetve a régi megrendelésből öröklődhet a megrendelés dátuma. Ezt az Beállítások / Alapbeállítások / Megrendelés menüpontban módosítható.
- A végösszeg kedvezmények a régi megrendelés végösszegének és a létrejött megrendelés végösszegének arányában oszlanak meg.
- A százalékos kedvezmények a létrejött megrendelésben és az eredeti megrendelésben is érvényre jutnak.
- Egy termékhez tartozó kupon a termékkel együtt átkerül a létrejött megrendelésbe.
A szétbontást követően az eredeti megrendelésnél feltüntetésre kerül, hogy melyik megrendelésbe lettek a tételek szétbontva, a létrejött megrendelésnél pedig az, hogy miből lett szétbontva.
3. Egyéb megrendelés adatok
A megrendelés részletek alsó részében a fizetésre és szállításra vonatkozó adatok leolvasására és módosítására van lehetőséged, valamint egyéb megjegyzéseket fűzhetsz a megrendeléshez. Lehetőséged van pl. utólagos fizetési mód, szállítási mód változtatására stb.
A Fizetés részletek gombra kattintva pedig nyomon követheted, hogy áll a rendeléshez kapcsolódó összeg befizetése. Ha használsz valamilyen bankkártyás fizetést és a vásárló ezt választja fizetési módként, akkor ez a funkció automatikusan bekapcsolódik az adott megrendeléshez és láthatod a tranzakcióhoz kapcsolódó egyéb adatokat.
A rendelés részletek ezen részében az adott rendelés össztömege is megjelenik, ha a rendelésben szereplő termékeknél ezt megadtad. Az össztömeg a csomagolás súlyát is tartalmazza, ha azt a szállítási módnál beállítottad! Ez akkor lehet hasznos, ha a rendelést futárszolgálattal szeretnéd feladni, így pontosabb képet kaphatsz a csomag súlyáról!
A megrendelés részletek legalsó részében lehetőséged van még két fajta megjegyzés hozzáfűzésére, melyek közül az egyiket a vásárló is látja, míg a másikat saját magadnak jegyezheted fel (pl.: késedelmes átutalás miatt a következő rendeléskor csak előre utalás fizetési módot engedélyezel a vásárlónak).
A megjegyzés típusú mezőkhöz lehetőséged van több sort is beírni, ezeket az ENTER billentyű segítségével több sorba is tördelheted. A módosítás után kattints a ikonra vagy üsd le billentyűzeten a CTRL + ENTER billentyű kombinációt.
Státusz történet
Ha webáruházadban a megrendelésekhez használsz státusz kezelést, akkor itt megtekintheted az egyes státuszok változásának időrendi történetét. Minden egyes státusz váltást a rendszer rögzít, a későbbi ellenőrzés egyszerűsítése érdekében. A státusz történetben megtekinthető a megrendelés állapota, a státusz módosításának dátuma, valamint hogy lett-e státusz értesítő email kiküldve és ha igen, hányszor. Továbbá azt is láthatod, hogy melyik felhasználód végezte az adott rendelés esetén a státusz váltást. Ezzel átfogó képet kaphatsz az adott megrendelés lebonyolításának, kezelésének folyamatáról.
Fizetés részletek
Ezen a lapfülön kezelhetők az adott rendeléshez kapcsolódó kifizetések. Ha a vásárló nem fizette még ki vagy csak egy részét rendezte a megrendelés végösszegének, akkor azt itt manuálisan rögzítheted. Ha használsz valamilyen bankkártyás fizetést és a vásárló ezt választja fizetési módként, akkor ez a funkció automatikusan bekapcsolódik az adott megrendeléshez, ilyen esetben a banktól kapott visszajelzések alapján állítja a rendszer az adott rendelés fizetését sikeresre vagy sikertelenre.
Bizonyos speciális fizetési módok esetén van lehetőség a tranzakció részleges vagy teljes visszafordításra. Ilyen esetben az adott fizetési mód mellett kattints a Módosít gombra, majd add meg azt az összeget, ami nálad kell hogy maradjon, teljes visszafordítás esetén 0 értéket írj be.
Amennyiben manuálisan szeretnéd rögzíteni egy megrendeléshez tartozó összeg egy részét, akkor Manuális sorban a Módosít gombra kattintva felvihetsz egy értéket. Ez az érték meg fog jelenni a megrendelés részleteinél is, hogy az adott végösszegből mennyi került már kifizetésre és mennyi a még fennálló tartozás.
Abban az esetben, ha a vásárlónak még tartozása van, a megrendelés végösszege csökkenthető a pont egyenlegén lévő összeggel, ehhez kattints a Tartozás levonása pont egyenlegről gombra. Abban az esetben, ha a vásárló több pénzt utal, mint amennyi a tényleges tartozása, akkor túlfizetése keletkezik. A túlfizetést könnyedén átrakhatod a vásárló pont egyenlegére, ehhez kattints a Túlfizetés felírása pont egyenlegre gombra.
Ellenőrzés
A megrendelések egyszerűbb feldolgozása érdekében került kialakításra az ellenőrzés funkció. Az összekészített rendelés tételeit egyenként lehet azonosítani vonalkódolvasó segítségével, a rendszer pedig jelöli a megtalált termékeket és nyugtázza, ha minden összekészítésre került. Természetesen nem csak vonalkód olvasóval, hanem manuálisan beírt cikkszámmal, és webáruház csomagtól függően EAN paraméterrel is használható.
Ezen a lapfülön a rendelésben szereplő tételeket láthatod listás formában, minden tétel esetén szerepelnek a fontosabb információk pl. a termék neve, cikkszáma, a rendelt mennyiség stb. Továbbá láthatod azt is, hogy melyik felhasználód végezte a tényleges ellenőrzést.
Soronként ellenőrizni tudod, hogy mely termék áll rendelkezésre, ehhez kattints az adott tétel sorában az Ellenőrzés gombra, nagyobb mennyiség esetén további beállítások is használhatók, erről alább olvashatsz. Ezt bármikor visszavonhatod a Töröl gombra kattintva.
Amennyiben hiba csúszik az elindított ellenőrzésbe, bármikor visszaállíthatod a kezdeti állapotra, ehhez nincs más dolgod, mint az Ellenőrzés alaphelyzetbe állítása gombra kattintani.
További beállítások:
Nagyobb mennyiség ellenőrzés módszere - Ha a rendelés leadása során valamelyik tételből nagyobb mennyiséget rendeltek, akkor az ellenőrzésre többféle lehetőséget biztosít a rendszer. Beállítható, hogy felugró ablakban lehessen megadni mekkora mennyiséget ellenőriztél vagy akár külön-külön történő ellenőrzéssel eggyel növelhető az ellenőrzött mennyiség.
Vonalkód olvasót használ - Amennyiben vonalkód olvasót szeretnél használni, akkor ezzel az opcióval tudod bekapcsolni.
Termék azonosító - Az ellenőrzés funkció alap esetben a termék cikkszámára épülve működik. Cikkszám helyett ebben a mezőben akár egy paraméter is beállítható, ez akkor hasznos, ha az áruházban adott termék nem ugyanazon cikkszámon szerepel, mint a beszállítónál vagy akár a számlázó, ügyviteli szoftveredben.
Email küldés
Ha valamely vásárlódnak emailt szeretnél küldeni, akkor azt itt egyszerűen meg tudod tenni. Kiválaszthatod, hogy milyen típusú levelet szeretnél küldeni, beállíthatod, hogy az áruház kapcsolattartója is kapjon-e másolatot a levélből. Email küldéshez töltsd ki a megfelelő mezőket, a levél szövegének megírásához használhatsz HTML szerkesztőt vagy akár meglévő és megszerkesztett hírlevél sablont is, majd kattints a Küld gombra.
A megrendelés részletekből küldött (vásárlónak küldött) levelek esetén az alábbi cseremezők használhatóak a levél tárgyában és törzsében.
[name] - kapcsolattartó neve
[email] - kapcsolattartó email címe
[cust_id] - a kapcsolattartó felhasználó neve, email címes azonosítás esetén az email cím, felhasználóneves azonosítás esetén a felhasználónév
[points_account] - pont egyenleg
[discount_sum] - végösszeg kedvezmény
[discount_direct] - termékből adott közvetlen kedvezmény
[address] - a kapcsolattartó címe összefűzve (irányítószám, város, utca, házszám)
[date] - az aktuális dátum
[link_unsubscribe] - hírlevél leiratkozó link
[order_date] - a megrendelés dátuma
[order_key] - a megrendelés azonosítója
[order_amount] - a megrendelés végösszege
[order_package_number] - a megrendeléshez kapcsolódó csomagszám (csak ahol kezeljük!)
SMS küldés
Amennyiben van felhasználható SMS kereted, akkor itt tetszőleges címre küldhetsz SMS-t. Add meg a telefonszámot, amire az SMS-t szeretnéd küldeni, töltsd ki az SMS tartalmát, majd kattints a Küld gombra.
Ha nincs felhasználható SMS kereted, akkor az Egyenleg feltöltés gombra kattintva feltöltheted egyenleged. Ennek jóváírása után megjelenik a gomb az SMS küldéséhez.
A megrendelés részletekből küldött (vásárlónak küldött) SMS esetén az alábbi cseremezők használhatóak.
[name] - kapcsolattartó neve
[order_date] - a megrendelés dátuma
[order_key] - a megrendelés azonosítója
[order_amount] - a megrendelés végösszege
[order_total] - a megrendelés végösszege
[order_status] - a megrendelés státusza