A legtöbb webshop tulajdonos nap mint nap keresi a választ arra, hogyan tudná növelni a forgalmát anélkül, hogy közben feleslegesen égetne el egy csomó pénzt hirdetésre. Az egyik legköltséghatékonyabb, mégis méltatlanul alulértékelt megoldás az affiliate marketing, más néven partnerprogram. Ez a modell nem új keletű, viszont még mindig sok hazai webáruház számára rejtett tartalékokat jelenthet. Sőt, mivel manapság az alfa generáció már eleve influenszernek születik, van is rá lehetőség bőven. Ebben a cikkben összefoglaljuk ennek a területnek a velejáróit és mutatunk egy új VIP funkciót a gyakorlati megvalósításra.
Mi az affiliate marketing lényege?
Az affiliate marketing egy eredményalapú online marketingmegoldás, amely során külső partnerek segítenek értékesíteni a termékeidet, te pedig minden sikeres vásárlás után jutalékot fizetsz nekik. Ez a modell azért különleges, mert a klasszikus hirdetési formákkal ellentétben nem kell előre hirdetési költségekbe fektetned, csak akkor keletkezik kiadásod, ha valódi eladás történik.
A rendszer alapja általában az egyedi hivatkozási link, amelyet minden partner megkap. Ezt a linket elhelyezhetik a blogjukban, közösségi média posztjaikban, YouTube videójuk alatt vagy akár hírleveleikben. Amikor valaki erre a linkre kattint, a rendszer nyomon követi, hogy a látogató honnan érkezett és ha vásárol, az eladást az adott partnerhez rendeli. Így válik átláthatóvá és pontosan mérhetővé a közreműködők teljesítménye.
A lényege tehát nem csupán abban rejlik, hogy mások hirdetik a webshopodat – hanem abban, hogy ezt eredményalapon teszik. Nem kell hirdetési felületet vásárolnod, nem kell kattintásokért vagy megjelenésekért fizetned, mint a Google vagy a Facebook esetében. Csak akkor fizetsz, ha tényleges bevétel érkezik, vagyis ez az egyik legkockázatmentesebb marketingeszköz, amit alkalmazhatsz.
Maga a koncepció tulajdonképpen egy digitális ajánlói rendszer, amely win-win alapokon működik. A partnerek érdekeltek abban, hogy minél több vásárlót irányítsanak hozzád, hiszen ők is jutalékot kapnak. Te pedig örülsz, mert csak akkor kell fizetned, ha a kampány valóban működött. Ez a kölcsönös érdekeltség teszi különösen hatékonnyá az affiliate marketinget, ráadásul jól automatizálható, skálázható és hosszú távon is fenntartható.
Kinek ajánlott az affiliate rendszer?
A partnerprogram nemcsak a nagy cégek kiváltsága. Sőt, sok esetben pont a kisebb és közepes méretű webshopok tudják belőle a legtöbbet kihozni – főleg akkor, ha korlátozott hirdetési keretből kell kihozni a lehető legnagyobb eredményt. Az affiliate program ugyanis olyan megoldás, ami nem igényel nagy befektetést, mégis képes stabil és folyamatos forgalmat hozni.
Induló webshopoknak
Ha most nyitottad meg a webshopodat, az affiliate program szinte kötelező elem lehet az induláshoz. A kezdeti időszakban nehéz hirdetésekre költeni, miközben még nincs stabil vevőköröd. A rendszer ebben a helyzetben hatalmas segítséget nyújt, hiszen partnerekre támaszkodhatsz, akik saját követőtáboruknak ajánlják a termékeidet. Így olyan embereket érhetsz el, akiket egyelőre még nem tudsz megszólítani fizetett hirdetéssel vagy SEO-val.
Kisebb, specializált webshopoknak
Ha olyan termékeket árulsz, amelyek valamilyen speciális célcsoportnak szólnak – például természetes kozmetikumokat, DIY kiegészítőket, babatermékeket vagy niche hobbihoz kapcsolódó cuccokat –, akkor az együttműködő partnerek kincset érhetnek. A témában jártas bloggerek, YouTuberek vagy influencerek tökéletes hidat képeznek közted és a célközönséged között. Ők már rendelkeznek bizalommal, közösséggel és hitelességgel, te pedig elérheted ezt a közösséget úgy, hogy csak akkor fizetsz, ha ők tényleg vásárolnak is nálad.
Olyan webshopoknak, akik hosszú távon gondolkodnak
Az efféle marketing nem az a fajta kampány, amely holnap már csúcsra jár. Inkább egy folyamatosan építkező rendszer, amely hónapról hónapra stabilabbá és kiszámíthatóbbá teheti a forgalmad. Ha nem csak egy-egy kiugró kampányban gondolkodsz, hanem hosszú távon szeretnél vásárlókat szerezni, akkor a partnerekkel kiépített kapcsolat rengeteget hozhat. Egy jól sikerült blogbejegyzés vagy YouTube-videó még fél év múlva is konverziókat hozhat és ez az, ami miatt az affiliate marketing valódi befektetésként is megállja a helyét.
Webshopoknak, akik szeretnének új csatornákat bevonni
A legtöbb webáruház előbb-utóbb eléri azt a pontot, ahol a klasszikus csatornák – például a Facebook-hirdetések vagy a Google Ads – egyre drágábbak, egyre kevésbé hatékonyak. Ha már érzed, hogy a hirdetéseid nem hozzák azt a megtérülést amit régen, itt az ideje új csatornák után nézni. Az affiliate marketing pontosan ezt kínálja: alternatív forgalomforrást, amely nem versenyez más hirdetőkkel a felületekért és amely nem növeli a költségeidet, ha nem hoz vásárlást.
Miben segíthet még? Márkaépítés? SEO?
A partnerprogram nemcsak az eladásokról szól, hanem a bizalomépítésről is. Az emberek sokkal nagyobb eséllyel vásárolnak olyan webshopból, amelyet egy általuk kedvelt véleményvezér vagy szakértő ajánl. Ezek az ajánlások hitelesek, személyesek és sok esetben sokkal többet érnek, mint egy hagyományos fizetett hirdetés. Ráadásul a partnerek gyakran blogposztok, videók, cikkek formájában dolgoznak, amelyek kiválóan támogatják a vásárlói döntést.
Ezen felül a partnereid gyakran írásos formában (pl. blogbejegyzés, terméktesztek) népszerűsítik a webshopodat. Ezek a tartalmak javíthatják a keresőoptimalizálásodat (SEO), hiszen tulajdonképpen linkmarketinget végzel gyakorlatilag ingyen.
Kiket keress meg partnernek?
Az egész csatorna akkor működik igazán jól, ha a partnereid valóban elérik azt a célközönséget, akinek a termékeid szólnak és közben hitelesek is az adott témában. Éppen ezért nem az a cél, hogy minél több embert bevonj, hanem hogy a megfelelő emberekkel dolgozz együtt, akik valóban értéket tudnak teremteni. De kik is lehetnek ezek?
Véleményvezérek, influencerek
Ha valaki nagy követőtáborral rendelkezik egy adott témában és aktív párbeszédet folytat a közösségével, az tökéletes affiliate partner lehet. Ilyen lehet egy életmód-influencer az Instagramon, egy divattal foglalkozó TikTokker vagy egy YouTuber, aki rendszeresen mutat be tech eszközöket, szépségápolási termékeket, játékokat vagy otthoni kiegészítőket. Ők már kiépítették a bizalmat a követőikben – a te terméked csak egy hiteles ajánlásra vár.
Szakmai blogok, tartalomkészítők
Sokan még mindig alábecsülik a klasszikus blogokat, pedig ha egy webshop niche témára épül, egy-egy jól megírt blogposzt aranyat érhet. Egy cikk például, ami részletesen bemutatja a terméket, összehasonlítja más opciókkal vagy konkrét felhasználási tanácsokat ad, nem csak vásárlást generálhat, hanem javítja a SEO-t is. Ezek a blogbejegyzések ráadásul évekig dolgoznak neked, mivel a keresőből folyamatosan forgalmat hozhatnak.
Facebook-csoport adminok, közösségépítők
Szinte minden témának van már Facebookon aktív, zárt csoportja. Ha például babatermékeket árulsz, ott vannak a kismama közösségek. Ha háziállatos webshopod van, keresd a kutyás-macskás csoportokat. Ezekben az adminisztrátorok vagy aktív tagok gyakran örömmel működnek együtt affiliate alapon, hiszen a jutalék nekik is motiváció és a közösségük számára is releváns, értékes ajánlást tudnak adni.
Már meglévő vásárlók
Egy gyakran elfelejtett, de annál értékesebb lehetőség: a saját vevők. Ők már ismernek téged, elégedettek a termékeiddel és lehet, hogy szívesen ajánlanák másoknak is, ha tudnák, hogy ezért jutalékot kaphatnak. Őket hírlevélben is könnyen eléred és akár egy jelentkező űrlappal be is vonhatod az értékesítésbe, ami után a felgyülemlett jutalékukat nálad felhasználható pontokká konvertálod.
Így csináld az Unas rendszerben!
A funkciót a Marketing / Partnerprogram menüben találod. Szokás szerint láthatsz egy Beállítások lapfület, ahol a funkcióhoz kapcsolódó lényeges dolgokat beállíthatod. Elsősorban azt az időtartamot (napokban), ameddig egy konkrét partnerhez kötünk egy rendelést. Alapértelmezésben ez 60 nap, tehát ha egy partnerprogramban résztvevő szereplő linkjéről érkezik egy látogató ebben az időtartományban, akkor jár neki a jutalék.
Természetesen az is fontos, hogy milyen státuszú rendelések után járjon a jutalék, ugyanitt jelölheted be a saját megrendelés státuszaidat ehhez. Értelemszerűen érdemes a sikeresen lezárt rendelést bejelölni, hiszen feltehetően sikertelen vagy folyamatban lévő rendelések után nem szeretnél jutalékot fizetni.
Affiliate partnerek listája és hozzáadása
A másik lapfülön láthatod az affiliate partnereid listáját, benne a hozzá kapcsolódó beállításokkal, valamint a megrendelések számával és a jutalék összegével. Ugyanitt tudod kimásolni az egyes partnerhez tartozó linket az ikonjára kattintva. A Hozzáadás gombra kattintva rögzíthetsz új partnert a programodba. Megadhatsz hozzá egy nevet is a későbbi azonosításhoz (pl. Instás Józsi). Át kell gondolnod, hogy egy vásárlásért fix összeget adsz-e (pl. minden rendelésért 500 Ft) vagy a rendelés végösszegének függvényében százalékosan. Utóbbi esetben beállíthatsz egy felső határt is, tehát legyen 5% a megrendelés végösszegéből, de maximum 10.000 Ft. A rendszer generál hozzá egy partnerprogram kódot, de sajátot is kitalálhatsz.
Mentés után az új partner bekerül a listába. Nincs más dolgod mint megadni neki a hozzá tartozó linket, azt a URL-t amit ki kell tegyen az oldalára, Youtube videói alá stb. Az erről érkező látogatókat és vásárlásokat pedig a rendszer ezentúl nyomon fogja követni.
Elszámolás
A lista tetején látsz egy dátum szűrést. Érdemes a partnereiddel úgy elszámolni, hogy egy bizonyos időszakra szűrsz, amit annyival korábbra érdemes állítani, hogy a megrendelés státusza már végleges legyen. Hiszen előfordulhat, hogy sikeresen lezárod a rendelést de a vásárló később mégis eláll a vásárlástól, netán át sem veszi s csomagot és utólag változik sikertelenné a rendelés. Ez a gyakorlatban úgy nézhet ki, hogy pl. április 20-án számolod el a márciusi rendeléseket. Természetesen ha nincs dátum szűrés, akkor kezdetektől látszik majd, hogy mennyi rendelést hozott az adott együttműködő fél.
Szűrés a rendelés listában új admin
Kicsit kedvezzünk pluszban azoknak a felhasználóinknak, akik már áttértek az új admin felületre. A megrendelések listájában láthatsz egy új szűrési lehetőséget, amivel szűkítheted a listát egy bizonyos affiliate partner által hozott rendelésekre is, valamint a partnerprogram menüből is átnavigálhatsz erre a szűrt listára.
Megrendelés export és API
Gondoltunk azokra is, akik külső programban szeretnék feldolgozni a partnerprogram által felgyűlt adatokat. A megrendelés exportban új oszlopban jelöljük, hogy mely partner közvetítette azt a rendelést. API-ban a getOrder végponton szintén megismerhetőek ezek az információk a konkrét rendelésekkel kapcsolatban.
Új cookie van hozzá!
Fontos tudnod, hogy az időablakos nyomon követéshez egy új cookie is szükséges, ami marketing célokat szolgál. Emiatt - ha használod ezt a funkciót - foglald bele az Adatkezelési nyilatkozatodba is. A cookie neve: UN_affiliate_code, ami az általad beállított időtartamig él.
Zárszó
Az affiliate marketing az egyik legkisebb kockázattal járó marketingeszköz, ami webshopként a rendelkezésedre áll. Segítségével új vásárlókat érhetsz el, miközben csak akkor fizetsz, ha valóban történt vásárlás. A partnerek ajánlásai hitelesek, személyesek és hosszú távon nemcsak forgalmat, hanem bizalmat és márkaismertséget is építenek. Ha eddig nem gondoltál a partnerprogram bevezetésére, akkor most itt az idő – különösen, mert az Unas rendszerében mindehhez minden technikai támogatás adott.