2018.11.26
Szerző: Kóczán Tamás
Mi van a webáruház mögött? Az UNASSHOP hátterének újdonságaiLezajlódott a Black Friday, a kereskedők már karácsonyi lázban égnek. A hétvége alatt az UnasShop áruházakban több, mint 1,5 millió látogató járt, mintegy 70.000 rendelést leadva, melyben 550.000 terméket vásároltak meg. Az összköltés pedig bőven meghaladta az 1 milliárd forintot. Rendszerünk a megnövekedett terhelés alatt is kimaradás nélkül üzemelt. Szóljon ez a cikk arról, hogy mi van a webáruházak mögött, mi szükséges ahhoz, hogy a forgalomnövekedés ne okozzon gondot.

Fontos, hogy a termékeket hatékonyan találják meg a látogatók és gyorsan tudják böngészni az áruházakat, adataikat pedig kellő biztonsággal adhassák meg. Utóbbira szinte már mindenki felkészült, evidens, hogy egy webáruház számára kötelező az SSL tanúsítvány megléte. A karácsonyi időszak rendkívüli terhelései miatt a szerverháttérnek is megfelelőnek, kellően erősnek, redundánsnak kell lennie, hiszen idén is láttunk pénteken összeomló webáruházakat illetve szolgáltatókat, ahol heti szintű szerverhibák, kimaradások vannak. Mindig fontosnak tartottuk a legkorszerűbb, minőségi szerverpark használatát, ahol több terheléselosztó szerver továbbítja a feladatokat, kéréseket a kiszolgáló szerverek felé. A kiszolgáló szerverek pedig megfelelő tartalékkal rendelkeznek, a teljesítményük összeadódik, így a kialakított struktúrának köszönhetően sem a lökésszerű terhelés, sem az esetlegesen meghibásodó hardverek nem okoznak kimaradást. Vannak viszont egyéb tényezők is, amelyek sokat segítenek SEO és használhatósági szempontból, ilyen például a strukturált adatok, a HTTP/2 protokoll vagy a PHP 7 használata.

Strukturált adatok

Osram H4A keresőmotorok algoritmusainak kialakításakor elsősorban a weboldalak tartalmát vizsgálták. Nehéz volt azonban kiszűrni a szöveges tartalomból, hogy mi a fontos információ, miről szól az oldal, mi az a kulcsszó, amire meg kell jelenjen az organikus találatok között. Évekkel ezelőtt sokat nyomott a latban a META kulcsszavak, META leírások tartalma, azonban mára ezek háttérbe szorultak, valójában rangsorolásra nem is használja őket a Google. Mostanában a tartalom feltérképezésében nagy segítséget nyújt a strukturált adatok használata, ami egy mai webáruháznál elengedhetetlen. A strukturált adat egy kód a weboldalba ágyazva, ami megjelöli az egyes információkat, adatokat a keresőrobotok által elvárt módon. A Google által legjobban preferált módszer a strukturált adatok megadására, az összekapcsolt adatok összefűzésére a JSON-LD. Az UNAS webáruházak is ezt használják. Miben segít? Tegyünk egy próbát! Rákeresünk a Googleben az egyik legnépszerűbb autó izzóra: Osram H4. Keresési körülményektől, földrajzi elhelyezkedéstől függően az első 3-5 találati pozíció mindegyikében a Lumenet helyezkedik el a közel 6 millió találat között. A jó eredmény természetesen nem csak a strukturált adatok miatt van, de sokat segít benne. Ide kattintva látható, hogy az első helyen található oldal milyen strukturált adatokat tartalmaz. Látható, hogy csoportokba szedve számtalan adatot megjelölünk, hogy az a keresők számára egyértelmű legyen. Vannak általános weboldalra, linkekre vonatkozó adatok, de ami a webáruháznál lényeges: a termékadatok, paraméterek. Szerepel a strukturált adatok között a termék neve, URL-je, fotóinak linkjei, cikkszáma, gyártója és még sok minden más fontos adat. Ahogy a mellékelt ábrán látszik a Google fel tudta ezáltal térképezni a termék értékeléseit is, amit csillagokkal jelöl, valamint a termékoldal breadcrumb adatait is. Vannak adattípusok, melyek használata még területileg korlátozott, vagy tesztelés alatt van, mi ezekre is felkészültünk már. Ilyen például a keresési találatba integrált keresőmező, ami a webáruházban történő keresésre szolgál majd. UNAS felhasználóknak nincs teendőjük a strukturált adatokkal kapcsolatban, azok automatikusan generálódnak a forráskódban a termékekhez megadott adatok, paraméterek alapján.

HTTP/2

Manapság komoly küzdelem folyik a webáruházak sebességének javítása érdekében. A keresőóriások követelményeinek megfelelve csökkenteni kell a betöltendő elemek számát, méretét, gyorsítótárazásra, háttérfájlok összevonására van szükség. A több mint 20 éve alkotott, weboldalak kiszolgálásért felelős HTTP/1.1 protokoll nem teljesít jól, amikor a mai elvárásoknak kell megfelelnie. Jó hír, hogy már 2015-ben megjelent az új, HTTP/2 verzió. Noha már 3 éves az új szabvány, mégis alig használják a webshopok. A bérelhető webáruházak piacán elsőként az UNAS áruházak működnek így. Nézzük mi a változás az új verzióban. Alapvető különbség a HTTP/1.1-hez képest, hogy a HTTP/2 egyszerre párhuzamosan több dolgot kezel. Korábban az egy szálú elgondolás miatt a böngésző kérésére érkezett válasz után újabb kérések és válaszok következtek. Most viszont a böngésző kérésére párhuzamosan, több szálon küldi a szerver a webáruház építőelemeit, képeket, CSS-eket, JS-eket. Keresőoptimalizálás szempontjából elsősorban azért jó a HTTP/2, mert gyorsabb ugyanazon oldal betöltése, a weboldalsebesség pedig fontos rangsorolási tényező már évek óta. A böngészők csak SSL titkosítással együtt támogatják a HTTP/2 kapcsolatot, így ha már azzal működik az áruház, semmi további teendő nincs. Ha nem rendelkezik még tanúsítvánnyal, érdemes beszerezni itt.

PHP 7

Az UNAS webáruház is, úgy mint a legtöbb dinamikus weboldal PHP programnyelv segítségével került kialakításra. Több éves múltra tekint vissza már a PHP alapvető változásokat hozó új verziója a PHP 7. Anélkül, hogy szakmai részletekbe mennénk, az új verzióra váltás mellett szóló legfontosabb érv a magas teljesítmény. Az új verzió alapjául szolgáló futtatómotor lecserélődött, ami által a sebességnövekedés elérhető. Sikerült a CPU-terhelést és a memóriaigényt is csökkenteni, így még hatékonyabbá válhatnak a webáruházak. Nemrégiben mi is áttértünk az új verzióra, kihasználva a változások adta lehetőségeket.
2018.10.12
Szerző: Kóczán Tamás
UNAS - SzékhelyváltozásÖrömmel értesítjük kedves ügyfeleinket, hogy nemrégiben új irodába költöztünk.

Új székhelyünk címe: 9400 Sopron, Kőszegi út 14.

Szeretettel várjuk minden jelenlegi és leendő partnerünket új kényelmes környezetben, saját parkolókkal. Ügyfélszolgálatunk egyéb elérhetőségei nem változtak, továbbra is a 99/200-200-as telefonszámon érnek el bennünket. A címváltozás miatt 2018.11.11-én új ÁSZF lép hatályba, ami tartalmilag nem változik, nem szükséges külön elfogadni.

Közben az UNAS márkanév 15. születésnapjához érkezett, amit már az új helyszínen ünnepelhetünk. Köszönjük ügyfeleinknek a hűséget és a bizalmat.
2018.09.26
Szerző: Kóczán Tamás
Fejlesztések és új UnasShop csomagokTavasszal jelentettük be, hogy új előfizetői csomagokkal jelentkezünk az UnasShop üzemeltetők számára. A csomagok kialakítása lezárult, amivel egy időben minden idők legnagyobb fejlesztéscsomagja is összeállt. Feltérképeztük a felhasználóink által kért funkciókat, azokra részletesen kidolgozott megoldásokat készítettünk el. Eddig is ár/érték arányban a legnagyobb funkcionalitással rendelkező webáruházat tudhatták magukénak az ügyfeleink, de ezek után már nehezen található olyan funkció, ami máshol lenne, de az UnasShopban nem.

Új webáruház csomagok

Megvizsgáltuk a piacon található magyar és nemzetközi rendszereket, szinte mindenhol három csomagban kínálják az egyes funkciókat. Igazodva a trendekhez mi is kialakítottuk csomagjainkat Standard, Premium, és VIP néven. Az egyes csomagok tartalmát részletesen kifejtettük a funkciólistában. Meglévő webáruházak esetén természetesen nem kötelező az új csomagokra átváltani, azonban technikai okok miatt az új funkciók valamelyike csak az új csomagokban lesz elérhető. Az ilyen funkciókat a hírben külön felirattal jelöltük. Meglévő előfizetés esetén időarányos különbözeti díjat számítunk fel csomagváltás esetén. Új webáruház előfizetése esetén ezentúl már csak az új csomagok választhatóak.

Új integrációk, külső szolgáltatások változásai

  • A meglévő bankkártya elfogadási lehetőségek mellett beépítettük a Paylike online fizetési megoldását. A Paylike több dologban is különbözik a többi szolgáltatótól. A regisztráció, szerződéskötés mindössze néhány percet vesz igénybe, a tranzakciós díjak pedig alacsonyak más banki szereplőkhöz képest. Fontos különbség még, hogy a vásárlási folyamat végén nem irányítjuk a vásárlót egy külső fizetőfelületre, hanem az áruházban felugró ablakban adhatóak meg a kártyaadatok és így fizethető ki a megrendelés. »»»
  • Kiépítettük a kapcsolatot a Deliveo felé, ami egy futárszolgálatoknak fejlesztett rendszer. Ezután az ügyfeleik ezen a rendszeren keresztül is feladhatják csomagjaikat. A csomagok házhozszállítását a háttérben a Deliveo rendszerébe regisztrált, szerződött partnerek végzik. »»»
  • Folyamatosan keresnek meg bennünket számlázó programok gyártói, hogy kifejlesztik a kapcsolatot a rendszerünkhöz. Az elmúlt időszakban bekerült a népszerű online számlázó a Billingo is a listába, valamint az OnLiveIT-nak köszönhetően SAP-hoz is illeszthető már az UnasShop webáruház. Ezzel immáron 26 féle számlázóprogramot használhat a webáruházzal együttműködve. »»»
  • A GLS API szállítási módot kiegészítettük csomagfelvételi cím megadási lehetőséggel. Ezzel az áruházban megjelenő címtől eltérő címen is felveheti a futár a csomagokat. GLS csomagautomaták megjelenésével pedig különválasztottuk a GLS csomagpontokat automatákra és normál átvételi pontokra. »»»
  • Rövid időn belül a Facebook Messenger lett a legnépszerűbb formája az vásárlókkal való kommunikációnak a vásárlási folyamaton belül. Emiatt további beállítási lehetőségeket készítettünk hozzá, megadható szín és üdvözlő szövegek is. »»»
  • A Retargeting.biz felhasználási lehetőségeit bővítettük azzal, hogy beépítettük a webáruházba a személyre szabott ajánlatokat megjelenítő kódokat. Így már nem csak utólagos emailes remarketing tevékenység végezhető a szoftverrel, hanem on-site ajánlatok is megjeleníthetőek a Yuspify-hoz hasonlóan. »»»

Termékparaméterek újdonságai

Az egyik legfontosabb funkció a termékadatok adminisztrálására a megfelelő paraméter kezelés. A termékparaméterekre épül az összehasonlítás, a szűrés, a termékek összevonása, kiemelt, speciális helyeken való adatok megjelenítése, vagy az utólagosan vásárló által megadható információk. Jelenleg 16 féle paramétertípus kezelhető a webáruházban. Újdonságként jelent meg a HTML típusú paraméter, aminek használata esetén megjelenéskor érvényesülnek a HTML formázások. Új típus az értékkészlet paraméter, melynek értékei előre definiálhatóak, így azok megadáskor egy legördülő menüből választhat az adminisztrátor. Ezzel elkerülhető a szabadszavas paramétereknél előforduló elírás, manuális termékrögzítés és adatbázis import esetén is. Az értékkészlet paraméter többértékűként is használható. A kép típusú paramétereknél kialakítottuk, hogy azok már fájlkezelőből is feltölthetők legyenek valamint ezentúl alternatív szöveg is megadható. A link paraméterhez pedig külön megadható lett a link szövege. »»»

Vásárlókkal, csoportokkal kapcsolatos új funkciók

  • A vásárlók és a megrendelések külső programokban vagy egyéb felhasználásra történő kezelésére a vásárló és megrendelés export funkciót javasoljuk. Ezzel a funkcióval különböző formátumokban és szűrésekkel tölthetőek le az adatbázisok. A megrendelés exportban szereplő adatokat kiegészítettük a vásárló státuszával (új, nem regisztrált), a vásárló exportban pedig szerepeltetjük a pontgyűjtéssel kapcsolatos adatokat is. »»»
  • A megrendelés visszaigazoló emailben és a státusz értesítőknél bekapcsolható, hogy azokban szerepeljenek a termékek fotói is. »»»
  • PREMIUMVIP Egyre több áruházban kezelnek különböző vásárló csoportokat, aminek tagjai különböző kondíciókkal, feltételekkel vásárolhatják meg a termékeket. Az is előfordulhat, hogy egy bizonyos terméket csak egy vásárló csoport tagjai láthatják vagy vehetik meg, erre is lehetőség nyílik mostantól. Csoportokhoz rögzíthetők az egyedi tartalmú plusz oldalak is, más csoportok tagjai nem látják az oldalt. Ezentúl különböző árformátum is beállítható egy bizonyos vásárló csoporthoz, így pl. viszonteladóknak nettó áron mutatható be a termék.
  • PREMIUMVIP Vásárló regisztrációja esetén bekérheti a közösségi adószámát (EU adószám), melyet a megadás után az Uniós adatbázisban ellenőriz a rendszer. Az így regisztrált vásárló azonnal egy előre beállított vásárló csoportba kerülhet, ezzel is elősegítve az adott csoportra vonatkozó ÁFA és ár kezelést.
  • PREMIUMVIP Regisztráció során a vásárlónak lehetőséget biztosítunk ezentúl több szállítási cím megadására is, így a konkrét megrendelés esetén ezek közül ki tudja választani az éppen aktuálisat. »»»
  • PREMIUMVIP Ezentúl bekapcsolható egy előválasztó, ahol a vásárló kiválaszthatja hogy cégként, vagy magánszemélyként regisztrál. Cég esetén az adószám mező kötelező lesz, magánszemélyként pedig a megadása nem lehetséges. »»»

Új marketing lehetőségek

  • Az 1500-as kinézetbe a piacon található legkorszerűbb slideshowszerkesztőt integráltuk, amivel nincs többé szükség grafikai tudásra, nem kell kép vagy animációszerkesztő programokat használni. Továbbfejlesztettük a szerkesztőt, megadható, hogy a linkek új ablakban nyíljanak meg. Beállítható továbbá, hogy csak regisztrált vásárlók (belépés után) láthassanak egy adott képet. A képkockákhoz ALT attribútum is rendelhető, valamint szabályozható az egyes elemek váltakozási ideje.
  • PREMIUMVIP A követő hírleveleket is továbbfejlesztettük új eseményhez kötve, általános hírlevélre feliratkozást követően küldhető ki ilyen automata email, szétbontva attól függően, hogy vásárló regisztrácóval együtt történt a feliratkozás, vagy egyéb módon. Korlátozható, hogy egy feliratkozó hányszor kaphat meg egy bizonyos követő hírlevelet. Megrendelés eseményeket követő hírlevelek esetén pedig termék szűrési lehetőséget építettünk ki, így termékekhez kapcsolódóan is kialakítható az automatikus emailek kiküldése. »»»
  • PREMIUMVIP Fejlesztésre került a webáruházban szereplő gyorskereső automatikus kiegészítés funkciója is. Meghatározható, hogy hány karakter leütése után kapja meg a látogató az automatikus javaslatokat, valamint ezután kategóriákat is ajánl a rendszer.
  • PREMIUMVIP Napjaink egyik legnépszerűbb marketing eszköze az ajándéktermék, hiszen ki ne örülne ajándéknak a megvásárolt termékek mellé. Lehetőség van az áruházban olyan termékek beállítására, amelyek vásárlása esetén bizonyos feltételek mellett a vásárló ajándékot választhat magának. Az áruházban egyszerre több ajándék szabály is létrehozható, a rendszer mindig az aktuális kosár alapján jeleníti meg a vásárló számára a választható termékek körét, jelezve, hogy adott terméket miért, mely termékhez kötődően választhatja. Az ajándéktermék a megrendelésben külön tételként jelenik meg, de nulla értékkel, így nem okoz gondot raktárkezelési szempontból sem, illetve a számlán is szerepeltethető, mint különálló tétel. A termékkör kiválasztása mellett beállítható, hogy kik élhetnek az ajándékválasztás lehetőségével, milyen kosárértékhez választhat a vásárló ajándékot, valamint hogy mettől meddig él az adott akció.
  • VIP A mennyiségfüggő akciók legismertebb formája az 1-et fizet 2-t kap akció, a legtöbb rendszerben csak ezzel találkozhat. Rendszerünkben ez a funkció viszont minden eshetőségre kitérve működik. Beállítható, hogy ha egy bizonyos termékből több darabot vásárol a vásárló, akkor további darabokat kaphat ingyen vagy akár kedvezménnyel. A kedvezményre jogosító termékeknek nem kell azonosnak lennie, tehát bizonyos mennyiségű különböző termék vásárlása esetén is adhat egy továbbit pl. fél áron. Az ajándéktermékhez hasonlóan itt is beállítható aktív időszak, valamint a célcsoport.
  • VIP Előfordulhat, hogy egy vásárlót érdekel egy termék, de aktuálisan drágának találja és nem létfontosságú azonnal megvennie, így vár egy kedvezőbb árra. Ebben az esetben egyszerűen feliratkozhat az árcsökkenés értesítőre és ha a termék ára csökken, emailben kap információt erről, így visszatérve az áruházba megvásárolhatja a terméket.
  • VIP Ha adott terméket megvásárolná a vásárló, de aktuálisan nem érhető el készlethiány miatt, feliratkozhat készletértesítőre. Automatikusan kiküldött email segítségével az áruház értesíti arról, hogy az őt érdeklő termék ismét elérhető és megvásárolható.

Adminisztrációs felület változásai

  • A számlázóprogramok egy része automatikusan visszadja a rendszernek a megrendeléshez kapcsolódó számlaszámot. Ez a megrendelés részleteinél látszódik az adminisztrációs felületen. Ez a mező mostantól szabadon szerkeszthető, így ha kapcsolattal nem rendelkező számlázóprogramot használ, akkor is megadható a számlaszám a rendeléshez. »»»
  • A termékekhez alapesetben 10 fotót tud feltölteni. A fotók megjelenésének sorrendje "fog és vidd" módszerrel változtatható. A legelső helyre pozícionált termékkép lesz a termék fő képe. »»»
  • Termékek kezelésénél a szűrőben két új lehetőséget helyeztünk el, így a listában már szűkíthető a termékkör készlethiányos és raktáron lévő termékekre. »»»
  • Készletimportálásánál szétválasztottuk a lehetőségeket aszerint, hogy a feltöltendő adatbázisban a meglévő raktárkészlet aktuális értéke, vagy egy új beszerzés mennyiségei szerepelnek. Az új lehetőséggel különbözeti importként a rögzített készletértékekhez hozzáadódik a fájlban szereplő mennyiség. »»»
  • Raktárkészlet statisztikába bekerült a rendelés szám, illetve a raktárkészlet statisztika nem csak napra, hanem időszakra is kérhető. »»»
  • Az 1500-as kinézetnél Blog tartalmi elem létrehozása esetén már szerző hozzáadása is lehetséges képpel, valamint a bloghoz bevezető kép is csatolható. »»»
  • A közösségi megosztások alapja az Open Graph adatok használata. Kiegészítettük a lehetőségeket, már a kategóriákhoz és a plusz tartalmi oldalakhoz is adható meg OG Image.
  • STANDARDPREMIUMVIP A beépített termék vélemények funkció használata esetén külön menüpontban is láthatóak a beérkező vélemények, ott egyszerűen áttekinthetőek, moderálhatóak. »»»
  • PREMIUMVIP Automatikus szerverre történő kosármentés beállítása esetén a regisztrált vásárlóknál megismerhető, hogy mi van a kosarában. Az új fejlesztéssel az elhagyott kosarak listájában pedig együtt látható az összes félbehagyott, vagy folyamatban lévő vásárlás kosara. Az elhagyott kosarak tulajdonosainak követő hírlevél küldhető. »»»
  • PREMIUMVIP A megrendelés összevonás és szétbontás után már megrendelés másolásra is van lehetőség. »»»
  • VIP Alapesetben listaszerű statisztikát adunk arról, hogy melyek a legnézettebb termékek, melyeket rendelték a legtöbbször és a legnagyobb mennyiségben. A részletes termék teljesítmény statisztika segítségével, akár egy bizonyos időszakra szűrve kérhetők le adatok a termékről. Összesítve láthatóak a legfontosabb értékesítési mutatók, látogatási adatok, az eladott mennyiség, a rendelésenkénti átlag mennyiség, értékesítés összege, az átlagos eladási ár, raktárkészlet értékek, konverzió stb. »»»
  • VIP Új funkció a részletes megrendelés statisztika, aminek segítségével az általános statisztika mellett a vásárlásokra jellemző speciális adatok mutathatók ki egy bizonyos időszakra vonatkozóan. Megismerhető a rendelésekben szereplő szállítási költségek, kedvezmények, pontfelhasználások mértéke. Grafikonon pedig látható a fizetési és szállítási módok megoszlása, a vásárló csoportok szerinti, valamint a területi bontás. »»»
  • VIP Azok számára, akik több webáruházat üzemeltetnek rendszerünkben lehetőség van a különálló áruházak összekapcsolására. Összekapcsolás után közös raktárkészlet és vásárló adatbázisból dolgoznak a különálló webáruházak. Így ha valaki az egyikben regisztrál, a másikba is be tud lépni, valamint ha az egyes termékből vásárolnak, vagy beszerzés történik, annak raktárkészlete mindegyik áruházban változni fog. »»»
  • VIP+ Nagy megrendelésszámmal és nagy raktárral rendelkező webáruházaknak kínáljuk a VIP csomag mellé előfizethető funkciót, az összeszedési listát. Az összeszedési lista segítségével több munkatárs párhuzamosan tud termékeket összeszedni a raktárból és rendeléseket összekészíteni. A megoldás segítségével jelölhető a rendelésben, hogy a benne szereplő termékek kiemelésre kerültek a raktárból, vagy esetleg hiányzik valamelyik. Sikeres összekészítés esetén beállítható automatikus megrendelés státuszváltás és vásárló értesítés is. »»»
2018.06.06
Szerző: Kóczán Tamás
Az év internetes kereskedője a Lumenet!Úgy tűnik, hogy van élet a GDPR után is, minden úgy történt, ahogy sejteni lehetett: szépen csöndben elmúlt az a nap is. Sokan az online marketing és vele együtt a webáruházak halálát vizionálták, ami természetesen nem következett be, sőt. Új lendületet vett az e-kereskedelem, a webáruházak bevétele még az eddiginél is nagyobb ütemben, folyamatosan nő. A szabályozás bevezetése után a vásárlók bizalma is nagyobb lett a webáruházak iránt.

A tegnapi napon került megrendezésre a szokásos éves e-kereskedelmi konferencia, ahol az Év Internetes Kereskedője díjak is átadásra kerültek. Az idei évben különböző kategória díjakat is odaítéltek a webáruházaknak, a közönségszavazás, a pályázati anyagokban közölt objektív adatok, a vásárlói tesztek és a szakmai zsűri döntése alapján. Nagy örömünkre szolgál, hogy idén is partnerünk, a Lumenet.hu kapta a KKV kategóriában az Év Internetes kereskedője díjat. A fődíj mellett a Leginnovatívabb Kereskedő is a Lumenet lett és a Legjobb Felhasználói Élmény díját is besöpörték. Jó példa ez arra, hogy a megfelelő kereskedői hozzáállással a rendszerünkben működő webáruházak mire képesek. Gratulálunk Istvánéknak és a többi díjazottnak!
2018.05.02
Szerző: Kóczán Tamás
A GDPR technikai háttereLegutóbbi bejegyzésünkben szakértőnk dr. Juhász Botond készített egy összefoglalót a hamarosan életbe lépő GDPR-ről. Részletesen tárgyaltuk a rendelet lényegét, előírásait és a webáruház üzemeltetők teendőit. Ebben a bejegyzésünkben pedig a technikai háttér változásait, a beállítási lehetőségeket, a megjelenő új funkciókat foglaljuk össze.

Az UNAS mint adatfeldolgozó

Egy webáruház esetén a kereskedő, aki a termékek értékesítését végzi az adatkezelő, akik pedig mellette, a felhatalmazásával az adatait kezelik az adatfeldolgozók. Ebben a jogviszonyban az UNAS adatfeldolgozóként szerepel, a webáruház rendszer segítségével lehetőséget biztosít az adatok megadására, azokat feldolgozza és tárolja, az adatokhoz pedig az adatkezelő részére hozzáférést biztosít. Az adatkezelő a webáruházban számtalan olyan funkciót vehet igénybe (jellemzően marketing, logisztikai és ügyviteli funkciók), melyek segítségével személyes adatokat továbbít harmadik fél részére. Ebben az esetben a harmadik fél is adatfeldolgozója lesz az adatkezelőnek. Mit kell dokumentálni a jogviszonyban? Egyrészt az adatkezelőnek meg kell neveznie az összes adatfeldolgozóját az adatkezelési tájékoztatójában, valamint az adatfeldolgozásra szerződést kell kössön az adatfeldolgozóval. Az adatkezelési tájékoztató tartalmáról a webáruház üzemeltetőnek kell gondoskodni. Az UnasShop szolgáltatás Általános Szerződési Feltételeit hamarosan módosítani fogjuk, amelyben szerepelni fog GDPR kompatibilis módon az adatfeldolgozói tevékenység. Ezt a szolgáltatás adminisztrációs felületére belépve tudja megismerni és elfogadni.

Webáruház működésbeli változások

Kijelenthetjük, hogy jelenleg a legtöbb magyar webáruház nem felel meg az Infotv.-nek sem, amihez képest a GDPR csak néhány működésbeli változtatást hozott. A legtöbb webáruház készítő cég meg sem említi a cookie kezelést, az egyes hozzájárulásokat vagy épp a profilalkotást. Ezek pedig a legkönnyebben tetten érhető területek, amelyekben működésbeli változtatás szükséges. A GDPR érinti az összes olyan beviteli pontot, ahol személyes adatokat ad meg a látogató a webáruházban. Ezek lehetnek űrlapok, regisztrációs adatlapok, hírlevélre feliratkozás ablak, kapcsolatfelvétel, stb. Az adatkezelést érintik a webáruházban történő cookie használatok, valamint a vásárló adatai alapján hozott automatikus döntések. Hiába szúr be valaki egy cookie engedélyező sávot, ha az a technikai háttérre nem hat, és hozzájárulástól függetlenül tucatjával érkeznek a cookie-k a vásárló számítógépére. Haszontalan a hozzájárulás checkbox a profilalkotáshoz, ha anélkül is remarketing hirdetések jelennek meg a Facebookon a vásárlónak, vagy személyre szabott hírleveleket kap.

Cookie-k engedélyezése

A GDPR szerint a cookie-k alkalmasak lehetnek a természetes személyek azonosítására, így kiterjed rájuk a GDPR hatálya. Nem mindegy azonban, hogy milyen cookie-ról van szó, ha az személyes azonosításra alkalmas a látogatónak szintén hozzájárulását kell adnia. A legtöbb esetben nem elég a "weboldal használatával elfogadom..." típusú alsó sáv, ráadásul a látogatónak utólag is meg kell tudnia változtatni a hozzájárulását. Ezek alapján az eddigi cookie kezelést alapjaiban alakítottuk át. Az adminisztrációs felületen létrehoztunk egy Adatkezelési beállítások menüt, ahol az adatkezelő a saját gyakorlatának megfelelően állíthatja be a működést. A belső és harmadik fél által (Pl. Google, Facebook, stb.) használt cookie-kat két csoportra osztottuk, működési és marketing jellegű cookie-kra. A működési cookie-k közé kerültek a webáruház alapvető funkcióihoz használatos cookiek, melyek nem alkalmasak személyes azonosításra. A többi pedig szélesebb körű funkciókhoz, nyomonkövetéshez, remarketinghez kell. A látogató számára három féle engedélyező sáv kapcsolható be. Ha csak olyan cookie-kat használ az áruházban, melyek nem alkalmasak személyes azonosításra, elegendő az egyszerű nyugtázó sáv. Marketing jellegű cookie-k engedélyezéséhez két féle sáv alkalmazható. Szövegében hasonló tartalommal bírnak, az egyik verzióban "Engedélyezem/Nem engedélyezem" választással járulhat hozzá a marketing jellegű cookie-k fogadásához a látogató. A másik verzióban egy checkbox segítségével, majd a döntésének mentésével fejezheti ki szándékát. Természetesen, amíg a látogató nem engedélyezte a marketing jellegű cookie-k használatát, addig ezek nincsenek használatban. Az áruház üzemeltető azonban beállíthatja - amennyiben úgy ítéli meg hogy személyes azonosításra nem alkalmas az adott cookie -, hogy az hozzájárulás nélkül is használatban legyen. Ez az eset fordulhat elő pl. Google Analytics használata esetén, ha azt az üzemeltető csak alapvető statisztikai célokra használja, azonban ha a Google Adwords segítségével célközönséget épít az Analytics kódjával az már remarketing tevékenység. A látogató szándékának kifejezése után az engedélyező sáv eltűnik, helyette egy kisebb "Cookie beállítások" fül marad meg az áruház alsó részén ezzel biztosítva, hogy a hozzájárulás később módosítható, megtagadható legyen.

Hozzájárulás adatkezeléshez, tájékoztató elfogadása

A GDPR kompatibilis működés alapja az adatkezelési tájékoztató. A webáruház üzemeltető feladata, hogy a folyamatainak megfelelően elkészítse ezt a tájékoztatót, amiben megfogalmazza, hogy milyen adatokat kér be, azokat mire használja fel, hogyan tárolja és azokat kinek adja át. Az UnasShop rendszerben természetesen lehetőség van saját adatkezelési tájékoztató feltöltésére, amire a megfelelő hivatkozásokat megtalálja a vásárló a webáruházban, illetve visszaigazoló levelek mellékletébe is automatikusan csatolható. A személyes adatok kezelésére a tájékoztató elfogadásával ad hozzájárulást a látogató. Felülvizsgáltuk a funkciókat és összesen 10 ponton helyeztünk el az adatkezelési tájékoztató elfogadásra alkalmas checkboxot a választható kinézetekben (pl. hírlevél feliratkozás, kapcsolatfelvétel, stb.). A checkbox mellett egy alapszöveg található, mely szabadon átírható a gyakorlatnak megfelelően. Amennyiben a beépített űrlapkezelő segítségével kér be személyes adatot, az űrlap aljára egy kötelezően jelölendő checkboxot kell hozzáadnia a megfelelő szövegezéssel. Ha egyedi kinézetet használ, vagy külső hírlevélküldő rendszer feliratkozó űrlapját közvetlenül szúrta be a webáruházba, azt ellenőrizni szükséges. Ezekben az esetekben egyedi fejlesztésekre is szükség lehet ahhoz, hogy a webáruház megfeleljen a rendeletnek.

Profilalkotás

Webáruház esetén a profilalkotás egy trendi marketing eszköz, aminek segítségével a vásárlói viselkedés alapján automatikus döntések hozhatók, intelligens, személyre szabott ajánlatok, kedvezmények alakíthatók ki. Napjaink marketingszakemberei el sem tudják képzelni a termékek hirdetését anélkül, hogy valamilyen tényezők alapján célközönséget alkossanak, korábbi tevékenységeket figyelembe véve reklámozzanak. A GDPR ezzel szemben lehetőséget biztosít a látogatónak arra, hogy a profilalkotást megtagadja. Nyilatkozhat úgy a vásárló, hogy a személyes adatainak felhasználását csak a megrendelés teljesítésére korlátozza. Az adatkezelési beállításoknál elhelyeztük az erre vonatkozó beállításokat. Amennyiben az áruházban történik profilalkotás, az erre vonatkozó hozzájárulás checkboxa itt bekapcsolható. Ezen kívül megadható, hogy mely funkciók legyenek elérhetők hozzájárulás megadása nélkül is.

Az adatok informatikai biztonsága

A GDPR számos adatbiztonsági előírást tartalmaz, amely miatt mindenképpen szükséges az adattárolási, adatkezelést végző IT rendszerek átvizsgálása. Az UnasShop rendszerben eddig is magas fokú biztonsággal tároltuk az adatokat. A GDPR kapcsán felülvizsgáltuk a háttérrendszert adathozzáférési, adatvesztési és minden olyan biztonsági szempontból, ami a személyes adatokat érinti, ezzel kapcsolatban további biztonsági intézkedéseket is bevezettünk. Az adatokat földrajzilag elosztott felhő jellegű hálózaton, redundánsan tároljuk, rendszereink zártak, nem használunk nyílt forráskódú részeket. Alapvető irányelv az adatáramlás biztonságossá tétele, ami miatt érdemes a webáruházaknak SSL tanúsítványt telepíteni. Az SSL tanúsítvány egyébként is szükséges, mivel a böngészők nem biztonságosnak jelölik az olyan oldalakat, ahol nem biztonságos csatornán történik adatbekérés. Azonban azt is fontos megemlíteni, hogy a webáruház üzemeltetője minden személyes adathoz hozzáfér a szolgáltatás adminisztrációs felületén, onnan adatokat, adatbázisokat menthet le, hozzáféréseket engedélyezhet harmadik fél számára. A hozzáférések kontrollálása, felhasználóinak, jelszavainak biztonságban tartása a kereskedő felelőssége.

Egyéb adatkezelői feladatok röviden

A fenti technikai változások azért szükségesek, hogy a rendszer meg tudjon felelni a GDPR követelményeinek. Ez azonban csak a egyik része a felkészülésnek, az adatkezelőnek további feladatai vannak. Mivel mindenkinek más a gyakorlata, más a cégen belüli munkamegosztása, érdemes adatkezelési szakértőt megbízni a folyamatok átvizsgálásával. Valószínűleg szükség lesz adakezelésért felelős személy kijelölésére cégen belül, új adatkezelési tájékoztató megfogalmazására, adatkezelési nyilvántartás vezetésére, esetleg adatvédelmi hatásvizsgálat lefolytatására.

Végszó

A fentiekből tisztán látszik, hogy bár a GDPR kétségtelenül plusz teendőkkel látja el a webáruház üzemeltetőket, az UnasShop felhasználóknak nagy előnyük van azzal kapcsolatban, hogy a technikai háttér fejlesztésével nem kell külön foglalkozniuk. Az egyedi fejlesztésű webáruházak csak nagyobb költség mellett tudnak az új rendelet követelményeinek megfelelni, valamint a legtöbb bérelhető webáruház is csak érintőlegesen foglalkozik a témakörrel. Az UnasShop rendszer segítségével GDPR kompatibilis módon lehet webáruházat üzemeltetni, de persze önmagában ez nem jelent garanciát. A szükséges funkciók beállításai a mai naptól elérhetőek az adminisztrációs felületen. A rendelet hatályba lépésének napjáig részműködések kisebb mértékben változhatnak. A különböző jogértelmezések miatt vannak még nyitott kérdések, amelyekre a joggyakorlat fogja megadni a választ. Amennyiben szükségesek lesznek változtatások a későbbiekben, azokat természetesen meg fogjuk tenni a visszajelzések alapján.
2018.04.17
Szerző: dr. Juhász Botond
Összefoglalás a GDPR-rőlKözeledik a GDPR határidő: 2018. május 25-től kötelezően alkalmazandó lesz, és ez minden adatkezelési gyakorlat felülvizsgálatát és szükség esetén a korrekcióját igényli. Felkértük szakértőnket dr. Juhász Botondot, a Fogyasztó Barát ÁSZF modul üzemeltetőjét, a Jutasa Kft. tulajdonos ügyvezetőjét, hogy foglalja össze a legfontosabb tudnivalókat a GDPR kapcsán.

A GDPR és az UNAS rendszere

Az UNAS felkészült az átállásra: a vonatkozó előírásoknak a rendszer megfelel, és a hónapok óta zajló előkészületeknek köszönhetően 2018. május 25-től GDPR kompatibilis módon működik majd. Ugyanakkor tudnia kell, hogy önmagában az, hogy az Ön által használt rendszer megfelel az előírásoknak nem jelenti azt, hogy Ön hátradőlhet, mert Önnek kell majd a tényleges adatkezelési lépéseket megtennie.

Mi is az a GDPR?

A GDPR az Európai Unió általános adatvédelmi rendelete, amit minden tagállamban egységesen kötelező alkalmazni 2018 május 25-től. Ez a rendelet szabályozza az érintettek jogait, az adatkezelők és az adatfeldolgozók kötelezettségeit, az eljáró hatóságok hatásköreit, stb. Ne tévessze meg a „rendelet” elnevezés, mivel uniós rendeletről van szó, ezért a tagállamokban „megelőzi” a törvényeket, azaz közvetlenül alkalmazandó. A magyar Infotv. tehát nem lehet ellentétes a GDPR szövegével, jelenleg is folyik annak módosítása annak érdekében, hogy a rendelettel összhangba kerüljenek a szabályai. Az Infotv. május 25. után is hatályban marad, de az elsődleges szabály, amit egy webshopnak mint adatkezelőnek figyelembe kell vennie, a GDPR lesz.

A GDPR a természetes személyek (érintettek) személyes adatait védi

A GDPR a természetes személyeknek a személyes adatok védelméhez való jogát védi, a „személyes adat” is csak természetes személy vonatkozásában értelmezhető, egy cégnek nincsen sem személyes adata, sem a személyes adatokkal kapcsolatos jogai.

Kinek kell betartani a GDPR-t?

Mindenkinek, aki személyes adatot kezel. Ez alól vannak kivételek, például ha az adatkezelést természetes személyek kizárólag személyes vagy otthoni tevékenységük keretében végzik, akkor rájuk nem vonatkozik a rendelet. Személyes vagy otthoni tevékenységnek minősül például a levelezés, a címtárolás, valamint az említett személyes és otthoni tevékenységek keretében végzett, közösségi hálózatokon történő kapcsolattartás és online tevékenységek. Egy webshop által végzett adatkezelésre azonban természetesen vonatkozik a GDPR.

Mi minősül személyes adatnak?

Minden olyan információ, ami alapján az érintett természetes személyt akár közvetett módon azonosítani lehet! A GDPR definíciója szerint személyes adat: azonosított vagy azonosítható természetes személyre („érintett”) vonatkozó bármely információ; azonosítható az a természetes személy, aki közvetlen vagy közvetett módon, különösen valamely azonosító, például név, szám, helymeghatározó adat, online azonosító vagy a természetes személy testi, fiziológiai, genetikai, szellemi, gazdasági, kulturális vagy szociális azonosságára vonatkozó egy vagy több tényező alapján azonosítható.

Jogi és informatikai előírások

A GDPR egyik fő elve az elszámoltathatóság és a bizonyíthatóság. Ez azt jelenti, hogy Önnek adatkezelőként nem elég a szabályoknak megfelelni, hanem azt igazolnia is kell tudni. Másrészt nem hivatkozhat arra, hogy a szabályoknak való megfelelés nem az Ön, hanem pl. a tárhelyszolgáltató, számlázó program szolgáltató, hírlevélküldő program szolgáltató stb. dolga, hanem bizony ezeknek az adatfeldolgozóknak a tevékenységéért Ön adatkezelőként felel (ez eddig is így volt). Ebből viszont következik az, hogy Önnek nem elég pusztán az adatkezelési tájékoztatóját a GDPR-ral összhangba hozni, hanem figyelnie kell arra is, hogy a tényleges informatikai és egyéb szervezeti műveletek is a GDPR-nak megfelelően történjenek.

Ki az adatkezelő egy webáruház alapvető tevékenységei során?

A webáruházat üzemeltető cég vagy egyéni vállalkozó, azaz az a természetes vagy jogi személy, amely a személyes adatok kezelésének céljait és eszközeit önállóan vagy másokkal együtt meghatározza.

Ki az adatfeldolgozó egy webáruház tevékenységei során?

Egy webáruház esetén adatfeldolgozó mindenki, aki a webáruház által kezelt adatokat az adatkezelő utasítása alapján szintén kezeli, így például a tárhelyszolgáltató (mert ott tárolják a személyes adatokat), a futárszolgálat (mert megkapja az érintett nevét, címét), a hírlevélküldő szoftvert üzemeltető cég (mert hozzáfér az érintettek e-mail címéhez, stb.). A GDPR szerint adatfeldolgozó az a természetes vagy jogi személy, közhatalmi szerv, ügynökség vagy bármely egyéb szerv, amely az adatkezelő nevében személyes adatokat kezel.

A webshopok kötelezettségei a GDPR kapcsán

A webáruház köteles előzetesen tájékoztatást nyújtani az adatkezeléseikről, tehát köteles adatkezelési tájékoztató közzétenni. Az érintett kérésére köteles tájékoztatást adni arról, hogy van-e folyamatban az érintettre vonatkozó adatkezelés, ha igen, akkor mi az adatkezelések célja, mik a kezelt adatok kategóriái, kik az esetleges címzettek. Ha az érintett él a törléshez vagy elfeledtetéshez való jogával, akkor a webshop köteles ezt teljesíteni. Ha adatvédelmi incidens történt, akkor a webáruház ezt a tudomására jutást követő 72 órán belül be kell jelentse a felügyeleti hatósághoz, az adatvédelmi incidensekről pedig nyilvántartást vezetni köteles. Ha az adatvédelmi incidens valószínűsíthetően magas kockázattal jár a természetes személyek jogaira és szabadságaira nézve, az adatkezelő indokolatlan késedelem nélkül tájékoztatni köteles az érintettet az adatvédelmi incidensről. Úgyszintén köteles minden webáruház a nem alkalmi jellegű adatkezeléseiről nyilvántartást vezetni.

Miért kell megváltoztatni az adatkezelési tájékoztatót?

Az Infotv. is meghatározza, hogy milyen tartalommal kell előzetesen tájékoztatni az érintettet az adatkezelés megkezdése előtt. Egyértelműen és részletesen tájékoztatni kell az adatai kezelésével kapcsolatos minden tényről, így különösen az adatkezelés céljáról és jogalapjáról, az adatkezelésre és az adatfeldolgozásra jogosult személyéről, az adatkezelés időtartamáról és arról, hogy kik ismerhetik meg az adatokat. A tájékoztatásnak eddig is ki kell terjednie az érintett adatkezeléssel kapcsolatos jogaira és jogorvoslati lehetőségeire is. A GDPR különösen az érintettek jogai kapcsán hoz változást: megjelent az elfeledtetéshez és az adathordozhatósághoz való jog is, ezekről is tájékoztatni kell az érintetteket. Amennyiben adatvédelmi tisztviselő is közreműködik, az ő nevét és elérhetőségét is fel kell tüntetni.

Konkrét példa - hírlevélküldés

Amennyiben valaki feliratkozik az Ön webshopjában a hírlevélre, akkor annak technikai és jogi feltételeit biztosítani kell:
  • Szükség van egy olyan adatkezelési tájékoztatóra, ami a GDPR-nak megfelelő tartalommal tájékoztatja az érintettet az adatkezelés céljáról, jogalapjáról, időtartamáról, a kezelt személyes adatok köréről, és az érintett jogairól. Ennek elkészítése vagy elkészíttetése az Ön feladata.
  • Magán a honlapon ezt a tájékoztatót meg kell jeleníteni, és még a hírlevél feliratkozás előtt igazolhatóan el kell fogadtatni az érintettel. Ezt egy az adatkezelési tájékoztatóra mutató linkkel és egy előre nem bepipált check box-szal tudja megtenni. Az UNAS felelőssége e tekintetben az, hogy Ön ezt a check box-ot a weboldalán meg tudja jeleníteni, az adatkezelési tájékoztatót tudja linkelni, az Ön felelőssége pedig az, hogy legyen ilyen tájékoztatója, és linkelje is azt.
  • A későbbiekben ha a vásárló leiratkozik a hírlevélről, akkor Önnek őt a hírlevél listáról törölnie kell, és igazolnia kell tudni, hogy ezt megtette. Ennek módja az UNAS rendszerében szintén adott, hiszen a feliratkozók listája szerkeszthető, és több formátumban lekérhető.

Mik a teendők?

A felkészülés több, egymásra épülő folyamatot feltételez az alábbi lépésekkel:
  • Fel kell mérni az adatkezelési eseteket.
  • Nyilvántartásba kell venni ezeket az adatkezelési eseteket.
  • Meg kell határozni, hogy a GDPR alapján mit és hogyan kell módosítani az adatkezelésen (folyamatában és a weboldalon).
  • Meg kell alkotni a szükséges belső és külső szabályokat.
  • Ha szükséges, akkor ki kell nevezni az adatvédelmi tisztviselőt.
  • Be kell vezetni az új adatkezelési folyamatot.
  • Fenn kell tartani a GDPR-nak megfelelő gyakorlatot.

Az adatkezelési esetek felmérése

Alapvetően ezek a „beviteli pontok” jönnek szóba:
  • működési és/vagy marketing sütik telepítése (IP-cím megjegyzése) az oldal látogatásakor
  • regisztráció, megrendelés, hírlevél feliratkozás
  • kapcsolatfelvétel (akár űrlapon, akár e-mailben), bármely marketing popup, ahol személyes adatot gyűjtünk (pl. e-mail címért kupon felajánlása, stb.)
  • nyereményjáték
  • garanciális panaszok, fogyasztóvédelmi panaszok kezelése
Természetesen a fentieken túl több adatkezelési cél előfordulhat, de a fentiek jellemzően lefedik egy webshop működését. Ezeken az adatkezelési eseteken kell végig menni, és azokat nyilvántartásba venni, illetve az adatkezelési tájékoztatóban meghatározni az alábbiak szerint: jogalap, cél, időtartam, kezelt adatok köre.

Milyen adatkezeléseket végez egy webáruház a megadott adatokkal?

Az adatkezeléseket alapvetően két csoportba oszthatjuk:
  • a szerződéskötés és a szerződés teljesítése céljából végzett adatkezelés: a kapcsolatfelvétel, megrendelés, számlázás, szállítás stb. céljából végzett adatkezelések
  • marketing célú – hozzájáruláson alapuló - adatkezelés: ide tartozik a hírlevél küldés, remarketing, nyereményjáték céljából történő adatkezelés.

Mi lesz az adatkezelés jogalapja egy webshop esetében?

Fontos változás a GDPR-ben, hogy megváltoznak az adatkezelés jogalapjai. Egy webshop tipikusan az érintett hozzájárulása alapján kezelt eddig adatokat, ez részben módosul, mivel a szerződés teljesítésével kapcsolatos adatkezelés külön jogalap lett. Ha tehát az érintett a szerződésben részes fél, akkor a szerződés teljesítéséhez szükséges adatkezelés (pl.: teljesítés, szállítás) ezen jogalap alapján kezelhető. A direkt marketing célú adatkezelés továbbra is az érintett hozzájárulásán fog alapulni, és jelentős marad továbbra is a jogi előírások alapján kezelt adatok köre (pl.: a fogyasztóvédelmi panaszok kezelése, garanciális panaszok kezelése, számlázás).

NAIH regisztráció, adatvédelmi nyilvántartás

A NAIH adatvédelmi nyilvántartás átalakul, a jelenlegi regisztráció meg fog szűnni, és a GDPR alapján az adtakezelőknek maguknak kell nyilvántartást vezetniük az adatkezeléseikről. Ez alól a 250 főnél kevesebb személyt foglalkoztató vállalkozás alapvetően kivételt képez mégis azzal, hogy ha az általa végzett adatkezelés az érintettek jogaira és szabadságaira nézve valószínűsíthetően kockázattal jár, ha az adatkezelés nem alkalmi jellegű, vagy ha az adatkezelés kiterjed a személyes adatok különleges kategóriáinak vagy a büntetőjogi felelősség megállapítására vonatkozó határozatokra és bűncselekményekre vonatkozó személyes adatoknak a kezelésére. Mivel egy webáruházban az adatkezelések döntő többsége nem alkalmi jellegű, ezért az adatkezelési nyilvántartást minden webshopot üzemeltető adatkezelőnek vezetnie kell majd.

Google és Facebook remarketing

A remarketing megítélése jelenleg még nem egyértelmű, nehéz eldönteni, hogy a weboldal üzemeltető, vagy a Google lesz-e az adatok kezelője. Egyelőre azt jelenthetjük ki biztosan, hogy amennyiben az érintett azonosításra alkalmatlan módon cookie adatokat kezel egy webshop üzemeltető, akkor nem valósul meg személyes adat kezelés. Ha már a cookie adatokkal az érintett azonosítható is, akkor a remarketing tevékenység is adatkezelés lesz és szükséges a jelenlegi gyakorlat szerinti cookie ablak fenntartása.

Mi a profilalkotás?

Az érintett jogosult arra, hogy ne terjedjen ki rá az olyan, kizárólag automatizált adatkezelésen alapuló döntés hatálya (ideértve a profilalkotást is), amely rá nézve joghatással járna vagy őt hasonlóképpen jelentős mértékben érintené. Profilalkotás a GDPR alapján a természetes személyekre vonatkozó személyes jellemzők bármilyen automatizált személyes adatok kezelése keretében történő kiértékelése, ha az érintettre nézve joghatással jár vagy őt hasonlóan jelentős mértékben érinti. A profilalkotás egy webshopnál két módon is megvalósulhat, egyrészt a vásárlói profilban található adatokkal, másrészt a cookie-k által gyűjtött adatokkal. Ha ezekre az adatokra automatizált módon adatkezelést építünk, akkor meg kell felelni a GDPR külön követelményeinek, és biztosítani kell az érintett számára, hogy a profilalkotás és a rá épülő automatikus döntéshozatal ellen tiltakozni tudjon. Ha például a webshop vásárlói profil adataiban található korábbi vásárlások alapján automatikusan kedvezményt biztosítok a meghatározott összeg felett vásárló személyeknek, akkor az már profilalkotáson alapuló automatikus döntéshozatal lesz. Ugyanígy profilalkotás lehet, ha a cookie adatok alapján automatikusan olyan termékről kínál a Google ajánlatot, mint amit korábban a vásárló már keresett az interneten, de ez esetben kérdéses, hogy ki alakítja ki a profilt és hogy mindez az érintettre nézve joghatással jár-e vagy őt hasonlóan jelentős mértékben érinti-e. Ezekre a kérdésekre a választ a joggyakorlat fogja megadni.

Az érintettek jogai

A GDPR különösen az érintettek jogai kapcsán hoz változást: megjelent az elfeledtetéshez és az adathordozhatósághoz való jog is, ezekről is tájékoztatni kell az érintetteket. A tájékoztatóban új elemként kell feltüntetni azt, hogy az adat közlése feltétele-e a szerződéskötésnek, profilalkotás tényéről szóló tájékoztatást és hogy a hozzájárulást bármikor vissza lehet vonni. A GDPR előírásai szerint az alábbi jogok illetik meg az érintettet:
  • a hozzájárulás visszavonásának joga
  • személyes adatokhoz és az adatkezeléssel kapcsolatos információkhoz való hozzáférés
  • helyesbítéshez való jog
  • adatkezelés korlátozása
  • törléshez való jog
  • tiltakozáshoz való jog
  • hordozhatósághoz való jog

Büntetések?

Ezen a területen tapasztalható a legnagyobb zavar és bizonytalanság. Péterfalvi Attila, a NAIH elnöke ebben a tekintetben megnyugtató választ adott: „Nem akarunk milliárdos büntetéseket kiszabni, sem cégeket csődbe vinni, ezért nem fenyegetésként mondom, de ellenőrizni fogjuk, hogy rendben megy-e az adatok kezelése.”

Hasznos linkek

Végszó

A jelen írás egyes részei a Webshop Magazinban megjelent, Dr. Németh Ádám infokommunikációs szakjogásszal közösen jegyzett cikkből származnak. Az írás szerzője Dr. Juhász Botond, a Fogyasztó Barát ÁSZF modult üzemeltető Jutasa Kft. tulajdonos ügyvezetője. Az UnasShop rendszer technikai hátterének változásairól, a szükséges beállításokról külön hírben tájékoztatjuk az ügyfeleinket.
Kellemes húsvéti ünnepeket!Ezúton kívánunk kellemes húsvéti ünnepeket minden ügyfelünknek és partnerünknek. Különösen örömteli ez az ünnep cégünk számára, hiszen az UnasShop rendszerben működő webáruházak száma elérte a 4000-et.

A töretlen növekedésen felbuzdulva az elmúlt időszakban sokat dolgoztunk azon, hogy a szolgáltatásainkat új szintre emeljük. Ennek folyományaként, még a nyár előtt új előfizetői struktúrával, új szolgáltatáscsomagokkal jelentkezünk. A csomagokba pedig több új prémium funkció is bele fog kerülni. Versenytársainktól tömegesen jönnek át az ügyfelek, egyre több a nagyobb, régóta működő webáruház, aki hozzánk migrál. Az alapcsomagokon felül egy VIP csomagot is be fogunk vezetni, amivel a legnagyobbak igényeit is ki tudjuk elégíteni. Jelenlegi irodánkat kinőttük, hamarosan új irodaépületbe költözünk, ahol csoportos oktatásokat is tervezünk a rendszereink használatához.

A háttérben pedig gőzerővel folyik a felkészülés a GDPR rendelkezésire, a májusi határidőig az UnasShop webáruház rendszer technikai háttere meg fog felelni az új követelményeknek.
2018.03.20
Szerző: Kóczán Tamás
Új választható kinézetEgy modern szemléletű webáruház esetén az egyik legfontosabb eszköz a vásárlók megfogására a grafikai megjelenés. Ugyancsak elengedhetetlen a reszponzív, minden böngészőméretet támogató kialakítás. Aki a maximumra törekszik, annak az egyedi kinézetcsomagunkat ajánljuk, de emellett fontosnak tartjuk, hogy annak is korszerű megjelenése legyen, aki nem szeretne erre külön költeni. Emiatt készítettünk el egy új választható kinézetet rendszerünkben, 1500-as számmal. Az új kinézet a legkorszerűbb technikákkal került kialakításra, ami elősegíti a keresőoptimalizálást, a gyors betöltést és a felhasználhatóságot. Jelenleg négy színváltozat készült, de az átszínezés költséghatékonyan megoldható. Több olyan új funkció is bekerült a kinézettel, ami az eddigiekben még nem szerepelt.

Új slideshow szerkesztő rendszer

Nemrégiben parázs vita alakult ki a marketingszakemberek körében a slideshow, a webáruházban található, váltakozó tartalmú, figyelemfelkeltő felület létjogosultságáról. A végeredmény mégiscsak az lett, hogy a slideshow a webáruház kirakata, ha abban a tartalom megfelelően dinamikus és megragadja a vásárló figyelmét, akkor érdemes használni, növelheti a vásárlási hajlandóságot. Az új kinézetbe a piacon található legkorszerűbb slideshowszerkesztőt integráltuk és fejlesztettük tovább, amivel nincs többé szükség grafikai tudásra, nem kell kép vagy animációszerkesztő programokat használni. A funkció segítségével szabadon szerkeszthető szöveges tartalom vagy akár gombok illeszthetőek a háttérképre, amelyek tetszőleges animációval úszhatnak be a slideshowba bármely irányból. A szerkesztő az alábbi új lehetőségeket kapta:

  • Megadható időtartomány, hogy egy slideshow elem mikor látszódjon, az elemek külön ki-be kapcsolhatóak és sorrendjük is módosítható.
  • Különböző kép tölthető fel a böngészőméretekhez és külön retinakijelzőkhöz, így más arányú kép lehet mobilkészüléken, és más asztali verzióban.
  • Az egymás után következő képkockák képaránya, magassága változó lehet, így a slideshow magassága nem jelent kötöttséget.
  • A háttérképre három darab tetszőleges tartalmú és pozíciójú szöveges blokk, vagy gomb szerkeszthető, ami külön linkekkel látható el.
  • A szövegek betűmérete, betűszíne, háttere, és mozgási animációja is beállítható.
  • A animált szövegszerkesztőn kívül a slideshowba egyedi HTML tartalom is beilleszthető.

Új lenyíló "mega" menü

A mai trendeknek megfelelően a webáruház menüjét vízszintesen helyeztük el, emiatt célszerű a kategóriákat, egyéb oldalakat, menüket úgy kialakítani, hogy egy sorban kiférjenek. A menü elején helyezkednek el a speciális kategóriák (pl. akciós termékek), majd a főkategóriák. Érdemes a termékstruktúrát úgy kialakítani, hogy 3-4 főkategóriába kerüljenek, ezek után következzenek az egyéb tartalmi oldalak, mint blog, vagy elérhetőség. A többi, a vásárlás szempontjából nem elsődleges menüpontok pedig a láblécben kapnak helyet, ami szabadon szerkeszthető négy blokkból áll. A főmenü lenyíló szerkezetű, amiben az alkategóriák, aloldalak találhatók meg. Újdonság, hogy főkategóriánként a lenyíló menü jobb szélére tetszőleges HTML tartalom, banner illeszthető be, természetesen egyedi megoldással kategória képek is megjeleníthetőek itt. Párhuzamosan jelent meg egy kategóriánként beállítható opció, hogy az adott kategória megjelenjen-e a menüben, vagy a kategória listában.

Terméklista nézetválasztó

Eddig csak az egyedi arculatokban alkalmaztuk, hogy a látogató változtathasson a terméklista nézetén. Az új kinézetben ez alapból bekapcsolható, így három féle listatípus választó ikon jelenik meg a lista tetején vagy alján, beállítás szerint. Emellett kategóriánként szabályozható, hogy alapértelmezésben milyen listatípus legyen kiválasztva. Ezzel főtermékek esetén szellősebb, több információt nyújtó soros elrendezést alkalmazhatunk, egyéb termékek esetén pedig egy sorban több termék láttatható.

Bővített tartalmú tooltip

Felhasználói szempontból fontos, hogy minél több információhoz jusson a látogató a legkevesebb kattintással. Beállítástól függően, ha a látogató egy terméklistában a termék fölé pozícionálja az egeret, felugró ablakban jelennek meg a termék részletes tulajdonságai. Ezeket az információkat bővítettük a változatokkal, paraméterekkel, további termékfotókkal és összehasonlítási lehetőséggel. Természetesen már innen kosárba helyezhető a termék, nem szükséges a részletes oldalára navigálni.

Gyorsított betöltés, PageSpeed érték és HTML validálás

Vannak tényezők amiket a látogató nem lát, de fontosak egy kinézet technikai hátterében. Az új kinézetnél bekapcsolható az un. lazyload funkció, ami azt jelenti, hogy alapból nem töltődik be minden elem, kép a böngészőbe, ami a látható tartományon (viewport) kivül esik, ezzel gyorsítva a betöltést. A kinézetet PageSpeed szempontjából is optimalizáltuk, bőven 80 pont feletti eredményt kaphatunk mind mobil, mind asztali verzióban. Manapság kevés valid HTML oldalt találunk, de az új kinézet alapstruktúráját HTML hibáktól és figyelmeztetésektől mentesre alakítottuk ki. Ez utóbbi két dolog segítheti a keresőkben való előbbre jutást, azonban nagyban függ a tartalomtól. Ha valaki nem megfelelő tartalmat tölt fel, úgy a PageSpeed érték is csökken, és a HTML szerkezet sem lesz valid.

Néhány áruház az új designnal

Több ügyfelünk elkezdte már az átállást az új arculatra, közülük néhány webáruház:
Memoriaplaza.eu, Fiton.ro, Cosmovalley.eu, Trikolor.hu, Cipo.shop.hu, Vipbaby.hu, Everestus.ro, Berugok.hu, Vasmuszakibolt.hu, Babaagynemubolt.hu
2018.01.11
Szerző: Kóczán Tamás
Fejlesztések - 2018 januárAhogy a karácsony előtt publikált bejegyzésünkben is jeleztük, ez év elején közzétettük újabb fejlesztési csomagunkat. Ismét érdemes egy pillantást vetni az áruház adminisztrációs felületére és kipróbálni az új funkciókat.

Külső rendszerek integrálása, meglévő kapcsolatok módosítása

  • Kiépítettük a kapcsolatot a román piacvezető Smartbill számlázó rendszerrel, így azon partnereink is automatikusan tudnak már számlázási tevékenységet folytatni, akik Romániában üzemeltetik áruházukat. »»»
  • Megjelent Magyarországon a Glami.hu, ami célzottan ruha és divattermékek kereskedelmével foglalkozó portál. Ehhez készítettünk automatikus adatátadást nyújtó feedet. »»»
  • A ShopAlike rendszerével együtt használatba vehető immár a vásárlók követése egy integrált trackingkód segítségével. »»»
  • A Retargeting szoftvere után beépítettük a VHKlub MI megoldását is, így is alternatívát adva partnereinknek az automatikus marketing eszközök terén. »»»
  • A Google Analytics és a Google Adwords integrációnál az ajánlások szerint áttértünk gtag.js típusú követő kódra. Ezzel párhuzamosan mostantól már csak az Enhanced Ecommerce mód támogatott az áruházakban. Aki használta eddig is ezt a funkciót, célszerű átnéznie és ellenőriznie, hogy megfelelően működik-e az adatátadás a Google rendszerei felé. »»»
  • A nemrég megújult GLS API típusú szállítási módhoz elkészítettük a tömeges címkenyomtatást, így egyszerre több csomag etikettje is kinyomtatható. »»»
  • Új Foxpost szállítási módok jelentek meg az áruházban, egyrészt átadható manuálisan, generált Excel fájl segítségével a megrendelés adat a csomagvarazslo.hu oldalra, másrészt szintén ezen oldalon keresztül használatba vehető az automatából történő házhozszállítás is. »»»
  • A különböző CHAT szolgáltatások integrációja mellett beépítettük a Facebook Messenger funkciót, amivel egy népszerű, megszokott platformon veheti fel a kapcsolatot a vásárló a kereskedővel. »»»

Új funkciók, beállítási lehetőségek

  • Létrehoztunk egy újabb tartalmi elem típust, melynek segítségével egyszerűen összeállítható termékajánló, ami akár plusz menüben elhelyezve, akár landoló oldalként egy-egy kampányra, termékbemutatóra használható. »»»
  • Előkészülve az újabb választható kinézetek megjelenésére, megújult a kinézet kiválasztása funkció, ahol színes ikon segítségével választható ki az egyes színváltozat. »»»
  • A termékeknél eddig a minimum rendelhető mennyiség beállítására volt lehetőség, ezt bővítettük a maximum rendelhető mennyiség opcióval is.
  • Az új GDPR szabályozásnak köszönhetően biztosítani kell a vásárló számára, hogy hasonló bonyolultságú folyamattal tudja visszavonni az engedélyét az adatainak kezeléséhez, mint ahogy megadta, tehát egyszerűen tudja törölni is magát a rendszerből. Ennek folyományaként kiépítésre került a Vásárlói profil törlési lehetőség, melyet bejelentkezés után a vásárló a saját Profil menüpontjában tud megtenni.
  • Bevezetésre került a munkaszüneti napok kezelése, így tetszőleges napokra lehet jelezni a vásárlók felé az áruház zárva tartását (pl. ünnepek, szabadság, leltározás stb.). Ezen napokat a dátum típusú termék paraméter esetén is figyelembe veszi az áruház, így lehet kezelni például a kiszállítás napját is. Ezzel egyidőben átalakításra került a menüszerkezet, megjelent a Webáruház adatai menüpont, melyen belül kezelhetőek a kereskedő adatai, a nyitvatartás valamint az említett munkaszüneti napok is. »»»
  • Sokak örömére, a rendelés összevonás funkció után elkészítettük a Rendelés szétbontás funkciót is. Ezzel a több tételből álló megrendelések szétbonthatóak külön megrendelésekre, a benne szereplő tételek kijelölése után azok egy kattintással új rendelésbe tölthetőek át. A funkció használata előtt beállítható az Alapbeállítások > Megrendelések szekcióban, hogy a szétbontás következtében létrejövő rendelés dátuma a korábbival megegyező, vagy a szétbontás időpontja legyen. »»»
  • Bevezettük az Alacsony készlet fogalmát a termékekhez. Minden terméknél megadható egy raktárkészlet mennyiség, amire különböző funkciókat építünk. Eddig akkor kaphatott az adminisztrátor értesítést, ha elfogyott egy adott termék az áruházból, ezt egészítettük ki azzal, hogy most már alacsony készlet esetén is kérhető értesítés, így ha rendelés után kevesebb lesz a raktárkészlet, mint a terméknél beállított érték, akkor emailben értesül az adminisztrátor.
  • Bővült a tömeges adatmódosítási lehetőségek köre: a listás módosítás esetén leszűrhetőek és módosíthatóak a tömeg nélküli termékek is. »»»
  • Megújult a számlázó lista, hogy megkönnyítsük ügyfeleink eligazodását a választható lehetőségek között. Táblázatban emeltük ki az átadott adatokat, így egyértelműen látszik, hogy mi megy át a webáruházból a számlázóprogramba és onnan mi kerülhet vissza a webáruházba. »»»
  • A webáruházba feltöltött termékeknek különféle státuszai lehetnek. A vásárlási folyamat szempontjából a készlethiányos és az aktív, de nem vásárolható termékek esetén speciális megjelenítésre lehet szükség. Emiatt egységesítettük a beállításokat, így mindkét termékstátusz esetén beállítható, hogy megjelenjen-e a termék listában, keresésben, ajánlókban, kapcsolódó termékeknél vagy a cross-sale, upsale ajánlatokban. Ezzel a funkcióval például egyszerűen megoldható, hogy az olyan termékek eltűnjenek az áruházból, melyek kifogynak a raktárból, aztán új beszerzés esetén automatikusan visszakerüljenek a kínálatba. »»»
  • Az adminisztrációs felületen egy kategória termékeinek listázása esetén megjelent két új szűrési mód. Ezentúl listázható olyan termék, ami vásárolható, ha nincs raktáron vagy ami használja a raktárkezelést. »»»
  • Kiegészítettük a kategória megjelenítését egy olyan opcióval, hogy az egyes kategóriák kikapcsolhatóak a menüben, és a kategória oldalon. A beállítás a kikapcsolt kategóriákban lévő termékek részletes oldalának megjelenését nem befolyásolja, a termékek URL-ről, beállítástól függően ajánlókból, alternatív kategóriákból elérhetőek maradnak. »»»
2017.12.15
Szerző: Kóczán Tamás
karacsony2017Ismét itt az év vége, ami próbára tesz minden e-kereskedőt és logisztikai céget. Az internetes vásárlás népszerűsége folyamatosan növekszik, egyre többen szerzik be a karácsonyi ajándékokat webáruházakban. Előzetes számítások szerint az UnasShop webáruházakban leadott rendelések összege 2017-ben bőven meghaladja a 50 milliárd forintot, ami közel 3 millió megrendelést jelent. Ezzel a magyarországi e-kereskedelmi forgalom (beleértve az összes webáruház, a nagy piacterek, az aukciós oldalak és a jegyrendelő rendszerek bevételét is) nagyjából 15%-a rendszerünkön keresztül realizálódik.

Folyamatosan bővítettük a szerverparkunkat, számottevő kimaradás nem volt a szolgáltatásainkban, az admin felület és a vásárlói felületek 99,9%-os rendelkezésre állás felett teljesítettek, ami magasabb érték a hasonló szolgáltatást nyújtó versenytársainkénál. Az UnasShop rendszerbe ebben az évben is rengeteg újdonságot építettünk be, továbbfejlesztettünk sok funkciót, kerültek be új lehetőségek, szállítási módok, fizetési megoldások. Az év utolsó szakaszában is folyamatosan fejlesztettük a rendszert, így várhatóan már az év elején újabb fejlesztéscsomaggal jelentkezünk, valamint kerülnek be új, modern választható kinézetek is.

Telefonos és online chat support ügyfélszolgálatunk december 20. és január 2. között nem üzemel, kivéve december 28-án, amikor a délelőtti órákban ügyeletet tartunk. Az ünnepek alatt az e-mailes megkeresésekre korlátozottan tudunk válaszolni. Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Boldog Új Évet kívánunk !