Fejlesztések és új UnasShop csomagokTavasszal jelentettük be, hogy új előfizetői csomagokkal jelentkezünk az UnasShop üzemeltetők számára. A csomagok kialakítása lezárult, amivel egy időben minden idők legnagyobb fejlesztéscsomagja is összeállt. Feltérképeztük a felhasználóink által kért funkciókat, azokra részletesen kidolgozott megoldásokat készítettünk el. Eddig is ár/érték arányban a legnagyobb funkcionalitással rendelkező webáruházat tudhatták magukénak az ügyfeleink, de ezek után már nehezen található olyan funkció, ami máshol lenne, de az UnasShopban nem.

Új webáruház csomagok

Megvizsgáltuk a piacon található magyar és nemzetközi rendszereket, szinte mindenhol három csomagban kínálják az egyes funkciókat. Igazodva a trendekhez mi is kialakítottuk csomagjainkat Standard, Premium, és VIP néven. Az egyes csomagok tartalmát részletesen kifejtettük a funkciólistában. Meglévő webáruházak esetén természetesen nem kötelező az új csomagokra átváltani, azonban technikai okok miatt az új funkciók valamelyike csak az új csomagokban lesz elérhető. Az ilyen funkciókat a hírben külön felirattal jelöltük. Meglévő előfizetés esetén időarányos különbözeti díjat számítunk fel csomagváltás esetén. Új webáruház előfizetése esetén ezentúl már csak az új csomagok választhatóak.

Új integrációk, külső szolgáltatások változásai

  • A meglévő bankkártya elfogadási lehetőségek mellett beépítettük a Paylike online fizetési megoldását. A Paylike több dologban is különbözik a többi szolgáltatótól. A regisztráció, szerződéskötés mindössze néhány percet vesz igénybe, a tranzakciós díjak pedig alacsonyak más banki szereplőkhöz képest. Fontos különbség még, hogy a vásárlási folyamat végén nem irányítjuk a vásárlót egy külső fizetőfelületre, hanem az áruházban felugró ablakban adhatóak meg a kártyaadatok és így fizethető ki a megrendelés. »»»
  • Kiépítettük a kapcsolatot a Deliveo felé, ami egy futárszolgálatoknak fejlesztett rendszer. Ezután az ügyfeleik ezen a rendszeren keresztül is feladhatják csomagjaikat. A csomagok házhozszállítását a háttérben a Deliveo rendszerébe regisztrált, szerződött partnerek végzik. »»»
  • Folyamatosan keresnek meg bennünket számlázó programok gyártói, hogy kifejlesztik a kapcsolatot a rendszerünkhöz. Az elmúlt időszakban bekerült a népszerű online számlázó a Billingo is a listába, valamint az OnLiveIT-nak köszönhetően SAP-hoz is illeszthető már az UnasShop webáruház. Ezzel immáron 26 féle számlázóprogramot használhat a webáruházzal együttműködve. »»»
  • A GLS API szállítási módot kiegészítettük csomagfelvételi cím megadási lehetőséggel. Ezzel az áruházban megjelenő címtől eltérő címen is felveheti a futár a csomagokat. GLS csomagautomaták megjelenésével pedig különválasztottuk a GLS csomagpontokat automatákra és normál átvételi pontokra. »»»
  • Rövid időn belül a Facebook Messenger lett a legnépszerűbb formája az vásárlókkal való kommunikációnak a vásárlási folyamaton belül. Emiatt további beállítási lehetőségeket készítettünk hozzá, megadható szín és üdvözlő szövegek is. »»»
  • A Retargeting.biz felhasználási lehetőségeit bővítettük azzal, hogy beépítettük a webáruházba a személyre szabott ajánlatokat megjelenítő kódokat. Így már nem csak utólagos emailes remarketing tevékenység végezhető a szoftverrel, hanem on-site ajánlatok is megjeleníthetőek a Yuspify-hoz hasonlóan. »»»

Termékparaméterek újdonságai

Az egyik legfontosabb funkció a termékadatok adminisztrálására a megfelelő paraméter kezelés. A termékparaméterekre épül az összehasonlítás, a szűrés, a termékek összevonása, kiemelt, speciális helyeken való adatok megjelenítése, vagy az utólagosan vásárló által megadható információk. Jelenleg 16 féle paramétertípus kezelhető a webáruházban. Újdonságként jelent meg a HTML típusú paraméter, aminek használata esetén megjelenéskor érvényesülnek a HTML formázások. Új típus az értékkészlet paraméter, melynek értékei előre definiálhatóak, így azok megadáskor egy legördülő menüből választhat az adminisztrátor. Ezzel elkerülhető a szabadszavas paramétereknél előforduló elírás, manuális termékrögzítés és adatbázis import esetén is. Az értékkészlet paraméter többértékűként is használható. A kép típusú paramétereknél kialakítottuk, hogy azok már fájlkezelőből is feltölthetők legyenek valamint ezentúl alternatív szöveg is megadható. A link paraméterhez pedig külön megadható lett a link szövege. »»»

Vásárlókkal, csoportokkal kapcsolatos új funkciók

  • A vásárlók és a megrendelések külső programokban vagy egyéb felhasználásra történő kezelésére a vásárló és megrendelés export funkciót javasoljuk. Ezzel a funkcióval különböző formátumokban és szűrésekkel tölthetőek le az adatbázisok. A megrendelés exportban szereplő adatokat kiegészítettük a vásárló státuszával (új, nem regisztrált), a vásárló exportban pedig szerepeltetjük a pontgyűjtéssel kapcsolatos adatokat is. »»»
  • A megrendelés visszaigazoló emailben és a státusz értesítőknél bekapcsolható, hogy azokban szerepeljenek a termékek fotói is. »»»
  • PREMIUMVIP Egyre több áruházban kezelnek különböző vásárló csoportokat, aminek tagjai különböző kondíciókkal, feltételekkel vásárolhatják meg a termékeket. Az is előfordulhat, hogy egy bizonyos terméket csak egy vásárló csoport tagjai láthatják vagy vehetik meg, erre is lehetőség nyílik mostantól. Csoportokhoz rögzíthetők az egyedi tartalmú plusz oldalak is, más csoportok tagjai nem látják az oldalt. Ezentúl különböző árformátum is beállítható egy bizonyos vásárló csoporthoz, így pl. viszonteladóknak nettó áron mutatható be a termék.
  • PREMIUMVIP Vásárló regisztrációja esetén bekérheti a közösségi adószámát (EU adószám), melyet a megadás után az Uniós adatbázisban ellenőriz a rendszer. Az így regisztrált vásárló azonnal egy előre beállított vásárló csoportba kerülhet, ezzel is elősegítve az adott csoportra vonatkozó ÁFA és ár kezelést.
  • PREMIUMVIP Regisztráció során a vásárlónak lehetőséget biztosítunk ezentúl több szállítási cím megadására is, így a konkrét megrendelés esetén ezek közül ki tudja választani az éppen aktuálisat. »»»
  • PREMIUMVIP Ezentúl bekapcsolható egy előválasztó, ahol a vásárló kiválaszthatja hogy cégként, vagy magánszemélyként regisztrál. Cég esetén az adószám mező kötelező lesz, magánszemélyként pedig a megadása nem lehetséges. »»»

Új marketing lehetőségek

  • Az 1500-as kinézetbe a piacon található legkorszerűbb slideshowszerkesztőt integráltuk, amivel nincs többé szükség grafikai tudásra, nem kell kép vagy animációszerkesztő programokat használni. Továbbfejlesztettük a szerkesztőt, megadható, hogy a linkek új ablakban nyíljanak meg. Beállítható továbbá, hogy csak regisztrált vásárlók (belépés után) láthassanak egy adott képet. A képkockákhoz ALT attribútum is rendelhető, valamint szabályozható az egyes elemek váltakozási ideje.
  • PREMIUMVIP A követő hírleveleket is továbbfejlesztettük új eseményhez kötve, általános hírlevélre feliratkozást követően küldhető ki ilyen automata email, szétbontva attól függően, hogy vásárló regisztrácóval együtt történt a feliratkozás, vagy egyéb módon. Korlátozható, hogy egy feliratkozó hányszor kaphat meg egy bizonyos követő hírlevelet. Megrendelés eseményeket követő hírlevelek esetén pedig termék szűrési lehetőséget építettünk ki, így termékekhez kapcsolódóan is kialakítható az automatikus emailek kiküldése. »»»
  • PREMIUMVIP Fejlesztésre került a webáruházban szereplő gyorskereső automatikus kiegészítés funkciója is. Meghatározható, hogy hány karakter leütése után kapja meg a látogató az automatikus javaslatokat, valamint ezután kategóriákat is ajánl a rendszer.
  • PREMIUMVIP Napjaink egyik legnépszerűbb marketing eszköze az ajándéktermék, hiszen ki ne örülne ajándéknak a megvásárolt termékek mellé. Lehetőség van az áruházban olyan termékek beállítására, amelyek vásárlása esetén bizonyos feltételek mellett a vásárló ajándékot választhat magának. Az áruházban egyszerre több ajándék szabály is létrehozható, a rendszer mindig az aktuális kosár alapján jeleníti meg a vásárló számára a választható termékek körét, jelezve, hogy adott terméket miért, mely termékhez kötődően választhatja. Az ajándéktermék a megrendelésben külön tételként jelenik meg, de nulla értékkel, így nem okoz gondot raktárkezelési szempontból sem, illetve a számlán is szerepeltethető, mint különálló tétel. A termékkör kiválasztása mellett beállítható, hogy kik élhetnek az ajándékválasztás lehetőségével, milyen kosárértékhez választhat a vásárló ajándékot, valamint hogy mettől meddig él az adott akció.
  • VIP A mennyiségfüggő akciók legismertebb formája az 1-et fizet 2-t kap akció, a legtöbb rendszerben csak ezzel találkozhat. Rendszerünkben ez a funkció viszont minden eshetőségre kitérve működik. Beállítható, hogy ha egy bizonyos termékből több darabot vásárol a vásárló, akkor további darabokat kaphat ingyen vagy akár kedvezménnyel. A kedvezményre jogosító termékeknek nem kell azonosnak lennie, tehát bizonyos mennyiségű különböző termék vásárlása esetén is adhat egy továbbit pl. fél áron. Az ajándéktermékhez hasonlóan itt is beállítható aktív időszak, valamint a célcsoport.
  • VIP Előfordulhat, hogy egy vásárlót érdekel egy termék, de aktuálisan drágának találja és nem létfontosságú azonnal megvennie, így vár egy kedvezőbb árra. Ebben az esetben egyszerűen feliratkozhat az árcsökkenés értesítőre és ha a termék ára csökken, emailben kap információt erről, így visszatérve az áruházba megvásárolhatja a terméket.
  • VIP Ha adott terméket megvásárolná a vásárló, de aktuálisan nem érhető el készlethiány miatt, feliratkozhat készletértesítőre. Automatikusan kiküldött email segítségével az áruház értesíti arról, hogy az őt érdeklő termék ismét elérhető és megvásárolható.

Adminisztrációs felület változásai

  • A számlázóprogramok egy része automatikusan visszadja a rendszernek a megrendeléshez kapcsolódó számlaszámot. Ez a megrendelés részleteinél látszódik az adminisztrációs felületen. Ez a mező mostantól szabadon szerkeszthető, így ha kapcsolattal nem rendelkező számlázóprogramot használ, akkor is megadható a számlaszám a rendeléshez. »»»
  • A termékekhez alapesetben 10 fotót tud feltölteni. A fotók megjelenésének sorrendje "fog és vidd" módszerrel változtatható. A legelső helyre pozícionált termékkép lesz a termék fő képe. »»»
  • Termékek kezelésénél a szűrőben két új lehetőséget helyeztünk el, így a listában már szűkíthető a termékkör készlethiányos és raktáron lévő termékekre. »»»
  • Készletimportálásánál szétválasztottuk a lehetőségeket aszerint, hogy a feltöltendő adatbázisban a meglévő raktárkészlet aktuális értéke, vagy egy új beszerzés mennyiségei szerepelnek. Az új lehetőséggel különbözeti importként a rögzített készletértékekhez hozzáadódik a fájlban szereplő mennyiség. »»»
  • Raktárkészlet statisztikába bekerült a rendelés szám, illetve a raktárkészlet statisztika nem csak napra, hanem időszakra is kérhető. »»»
  • Az 1500-as kinézetnél Blog tartalmi elem létrehozása esetén már szerző hozzáadása is lehetséges képpel, valamint a bloghoz bevezető kép is csatolható. »»»
  • A közösségi megosztások alapja az Open Graph adatok használata. Kiegészítettük a lehetőségeket, már a kategóriákhoz és a plusz tartalmi oldalakhoz is adható meg OG Image.
  • STANDARDPREMIUMVIP A beépített termék vélemények funkció használata esetén külön menüpontban is láthatóak a beérkező vélemények, ott egyszerűen áttekinthetőek, moderálhatóak. »»»
  • PREMIUMVIP Automatikus szerverre történő kosármentés beállítása esetén a regisztrált vásárlóknál megismerhető, hogy mi van a kosarában. Az új fejlesztéssel az elhagyott kosarak listájában pedig együtt látható az összes félbehagyott, vagy folyamatban lévő vásárlás kosara. Az elhagyott kosarak tulajdonosainak követő hírlevél küldhető. »»»
  • PREMIUMVIP A megrendelés összevonás és szétbontás után már megrendelés másolásra is van lehetőség. »»»
  • VIP Alapesetben listaszerű statisztikát adunk arról, hogy melyek a legnézettebb termékek, melyeket rendelték a legtöbbször és a legnagyobb mennyiségben. A részletes termék teljesítmény statisztika segítségével, akár egy bizonyos időszakra szűrve kérhetők le adatok a termékről. Összesítve láthatóak a legfontosabb értékesítési mutatók, látogatási adatok, az eladott mennyiség, a rendelésenkénti átlag mennyiség, értékesítés összege, az átlagos eladási ár, raktárkészlet értékek, konverzió stb. »»»
  • VIP Új funkció a részletes megrendelés statisztika, aminek segítségével az általános statisztika mellett a vásárlásokra jellemző speciális adatok mutathatók ki egy bizonyos időszakra vonatkozóan. Megismerhető a rendelésekben szereplő szállítási költségek, kedvezmények, pontfelhasználások mértéke. Grafikonon pedig látható a fizetési és szállítási módok megoszlása, a vásárló csoportok szerinti, valamint a területi bontás. »»»
  • VIP Azok számára, akik több webáruházat üzemeltetnek rendszerünkben lehetőség van a különálló áruházak összekapcsolására. Összekapcsolás után közös raktárkészlet és vásárló adatbázisból dolgoznak a különálló webáruházak. Így ha valaki az egyikben regisztrál, a másikba is be tud lépni, valamint ha az egyes termékből vásárolnak, vagy beszerzés történik, annak raktárkészlete mindegyik áruházban változni fog. »»»
  • VIP+ Nagy megrendelésszámmal és nagy raktárral rendelkező webáruházaknak kínáljuk a VIP csomag mellé előfizethető funkciót, az összeszedési listát. Az összeszedési lista segítségével több munkatárs párhuzamosan tud termékeket összeszedni a raktárból és rendeléseket összekészíteni. A megoldás segítségével jelölhető a rendelésben, hogy a benne szereplő termékek kiemelésre kerültek a raktárból, vagy esetleg hiányzik valamelyik. Sikeres összekészítés esetén beállítható automatikus megrendelés státuszváltás és vásárló értesítés is. »»»
Tájékoztatjuk kedves ügyfeleinket, hogy 2018.08.17-én, pénteken az ügyfélszolgálatunk költözés miatt nem lesz elérhető. Köszönjük türelmüket!
.SHOP domain áresésKét évvel az indulása után jelentősen csökkentettük a .SHOP domain végződés díjait. A végződéssel még mindig rengeteg szabad nevet találhatunk. Webáruházaknak érdemes regisztrálni, főleg azoknak, akik saját márkanevet, fantázianevet használnak, esetleg külföldre terjeszkednek. A .SHOP végződés jellegéből adódóan többet nyújt, mint egy nemzeti TLD. A világ minden részén megértik, mindenki számára egyértelmű, hogy a weboldalon vásárolni lehet.

A mai naptól minden meglévő .SHOP domain hosszabbítás díját 9.990Ft+ÁFA /év összegre mérsékeltük. Augusztus végéig új regisztráció esetén pedig az első évben rendkívüli akcióval 3.990Ft+ÁFA díjért szerezhető meg a domain.

Ne hagyja ki Ön sem!      Itt regisztrálhatja saját .SHOP domainjét!
2018.06.06
Szerző: Kóczán Tamás
Az év internetes kereskedője a Lumenet!Úgy tűnik, hogy van élet a GDPR után is, minden úgy történt, ahogy sejteni lehetett: szépen csöndben elmúlt az a nap is. Sokan az online marketing és vele együtt a webáruházak halálát vizionálták, ami természetesen nem következett be, sőt. Új lendületet vett az e-kereskedelem, a webáruházak bevétele még az eddiginél is nagyobb ütemben, folyamatosan nő. A szabályozás bevezetése után a vásárlók bizalma is nagyobb lett a webáruházak iránt.

A tegnapi napon került megrendezésre a szokásos éves e-kereskedelmi konferencia, ahol az Év Internetes Kereskedője díjak is átadásra kerültek. Az idei évben különböző kategória díjakat is odaítéltek a webáruházaknak, a közönségszavazás, a pályázati anyagokban közölt objektív adatok, a vásárlói tesztek és a szakmai zsűri döntése alapján. Nagy örömünkre szolgál, hogy idén is partnerünk, a Lumenet.hu kapta a KKV kategóriában az Év Internetes kereskedője díjat. A fődíj mellett a Leginnovatívabb Kereskedő is a Lumenet lett és a Legjobb Felhasználói Élmény díját is besöpörték. Jó példa ez arra, hogy a megfelelő kereskedői hozzáállással a rendszerünkben működő webáruházak mire képesek. Gratulálunk Istvánéknak és a többi díjazottnak!
2018.05.02
Szerző: Kóczán Tamás
Változások az UnasShopban - A GDPR technikai háttereLegutóbbi bejegyzésünkben szakértőnk dr. Juhász Botond készített egy összefoglalót a hamarosan életbe lépő GDPR-ről. Részletesen tárgyaltuk a rendelet lényegét, előírásait és a webáruház üzemeltetők teendőit. Ebben a bejegyzésünkben pedig a technikai háttér változásait, a beállítási lehetőségeket, a megjelenő új funkciókat foglaljuk össze.

Az UNAS mint adatfeldolgozó

Egy webáruház esetén a kereskedő, aki a termékek értékesítését végzi az adatkezelő, akik pedig mellette, a felhatalmazásával az adatait kezelik az adatfeldolgozók. Ebben a jogviszonyban az UNAS adatfeldolgozóként szerepel, a webáruház rendszer segítségével lehetőséget biztosít az adatok megadására, azokat feldolgozza és tárolja, az adatokhoz pedig az adatkezelő részére hozzáférést biztosít. Az adatkezelő a webáruházban számtalan olyan funkciót vehet igénybe (jellemzően marketing, logisztikai és ügyviteli funkciók), melyek segítségével személyes adatokat továbbít harmadik fél részére. Ebben az esetben a harmadik fél is adatfeldolgozója lesz az adatkezelőnek. Mit kell dokumentálni a jogviszonyban? Egyrészt az adatkezelőnek meg kell neveznie az összes adatfeldolgozóját az adatkezelési tájékoztatójában, valamint az adatfeldolgozásra szerződést kell kössön az adatfeldolgozóval. Az adatkezelési tájékoztató tartalmáról a webáruház üzemeltetőnek kell gondoskodni. Az UnasShop szolgáltatás Általános Szerződési Feltételeit hamarosan módosítani fogjuk, amelyben szerepelni fog GDPR kompatibilis módon az adatfeldolgozói tevékenység. Ezt a szolgáltatás adminisztrációs felületére belépve tudja megismerni és elfogadni.

Webáruház működésbeli változások

Kijelenthetjük, hogy jelenleg a legtöbb magyar webáruház nem felel meg az Infotv.-nek sem, amihez képest a GDPR csak néhány működésbeli változtatást hozott. A legtöbb webáruház készítő cég meg sem említi a cookie kezelést, az egyes hozzájárulásokat vagy épp a profilalkotást. Ezek pedig a legkönnyebben tetten érhető területek, amelyekben működésbeli változtatás szükséges. A GDPR érinti az összes olyan beviteli pontot, ahol személyes adatokat ad meg a látogató a webáruházban. Ezek lehetnek űrlapok, regisztrációs adatlapok, hírlevélre feliratkozás ablak, kapcsolatfelvétel, stb. Az adatkezelést érintik a webáruházban történő cookie használatok, valamint a vásárló adatai alapján hozott automatikus döntések. Hiába szúr be valaki egy cookie engedélyező sávot, ha az a technikai háttérre nem hat, és hozzájárulástól függetlenül tucatjával érkeznek a cookie-k a vásárló számítógépére. Haszontalan a hozzájárulás checkbox a profilalkotáshoz, ha anélkül is remarketing hirdetések jelennek meg a Facebookon a vásárlónak, vagy személyre szabott hírleveleket kap.

Cookie-k engedélyezése

A GDPR szerint a cookie-k alkalmasak lehetnek a természetes személyek azonosítására, így kiterjed rájuk a GDPR hatálya. Nem mindegy azonban, hogy milyen cookie-ról van szó, ha az személyes azonosításra alkalmas a látogatónak szintén hozzájárulását kell adnia. A legtöbb esetben nem elég a "weboldal használatával elfogadom..." típusú alsó sáv, ráadásul a látogatónak utólag is meg kell tudnia változtatni a hozzájárulását. Ezek alapján az eddigi cookie kezelést alapjaiban alakítottuk át. Az adminisztrációs felületen létrehoztunk egy Adatkezelési beállítások menüt, ahol az adatkezelő a saját gyakorlatának megfelelően állíthatja be a működést. A belső és harmadik fél által (Pl. Google, Facebook, stb.) használt cookie-kat két csoportra osztottuk, működési és marketing jellegű cookie-kra. A működési cookie-k közé kerültek a webáruház alapvető funkcióihoz használatos cookiek, melyek nem alkalmasak személyes azonosításra. A többi pedig szélesebb körű funkciókhoz, nyomonkövetéshez, remarketinghez kell. A látogató számára három féle engedélyező sáv kapcsolható be. Ha csak olyan cookie-kat használ az áruházban, melyek nem alkalmasak személyes azonosításra, elegendő az egyszerű nyugtázó sáv. Marketing jellegű cookie-k engedélyezéséhez két féle sáv alkalmazható. Szövegében hasonló tartalommal bírnak, az egyik verzióban "Engedélyezem/Nem engedélyezem" választással járulhat hozzá a marketing jellegű cookie-k fogadásához a látogató. A másik verzióban egy checkbox segítségével, majd a döntésének mentésével fejezheti ki szándékát. Természetesen, amíg a látogató nem engedélyezte a marketing jellegű cookie-k használatát, addig ezek nincsenek használatban. Az áruház üzemeltető azonban beállíthatja - amennyiben úgy ítéli meg hogy személyes azonosításra nem alkalmas az adott cookie -, hogy az hozzájárulás nélkül is használatban legyen. Ez az eset fordulhat elő pl. Google Analytics használata esetén, ha azt az üzemeltető csak alapvető statisztikai célokra használja, azonban ha a Google Adwords segítségével célközönséget épít az Analytics kódjával az már remarketing tevékenység. A látogató szándékának kifejezése után az engedélyező sáv eltűnik, helyette egy kisebb "Cookie beállítások" fül marad meg az áruház alsó részén ezzel biztosítva, hogy a hozzájárulás később módosítható, megtagadható legyen.

Hozzájárulás adatkezeléshez, tájékoztató elfogadása

A GDPR kompatibilis működés alapja az adatkezelési tájékoztató. A webáruház üzemeltető feladata, hogy a folyamatainak megfelelően elkészítse ezt a tájékoztatót, amiben megfogalmazza, hogy milyen adatokat kér be, azokat mire használja fel, hogyan tárolja és azokat kinek adja át. Az UnasShop rendszerben természetesen lehetőség van saját adatkezelési tájékoztató feltöltésére, amire a megfelelő hivatkozásokat megtalálja a vásárló a webáruházban, illetve visszaigazoló levelek mellékletébe is automatikusan csatolható. A személyes adatok kezelésére a tájékoztató elfogadásával ad hozzájárulást a látogató. Felülvizsgáltuk a funkciókat és összesen 10 ponton helyeztünk el az adatkezelési tájékoztató elfogadásra alkalmas checkboxot a választható kinézetekben (pl. hírlevél feliratkozás, kapcsolatfelvétel, stb.). A checkbox mellett egy alapszöveg található, mely szabadon átírható a gyakorlatnak megfelelően. Amennyiben a beépített űrlapkezelő segítségével kér be személyes adatot, az űrlap aljára egy kötelezően jelölendő checkboxot kell hozzáadnia a megfelelő szövegezéssel. Ha egyedi kinézetet használ, vagy külső hírlevélküldő rendszer feliratkozó űrlapját közvetlenül szúrta be a webáruházba, azt ellenőrizni szükséges. Ezekben az esetekben egyedi fejlesztésekre is szükség lehet ahhoz, hogy a webáruház megfeleljen a rendeletnek.

Profilalkotás

Webáruház esetén a profilalkotás egy trendi marketing eszköz, aminek segítségével a vásárlói viselkedés alapján automatikus döntések hozhatók, intelligens, személyre szabott ajánlatok, kedvezmények alakíthatók ki. Napjaink marketingszakemberei el sem tudják képzelni a termékek hirdetését anélkül, hogy valamilyen tényezők alapján célközönséget alkossanak, korábbi tevékenységeket figyelembe véve reklámozzanak. A GDPR ezzel szemben lehetőséget biztosít a látogatónak arra, hogy a profilalkotást megtagadja. Nyilatkozhat úgy a vásárló, hogy a személyes adatainak felhasználását csak a megrendelés teljesítésére korlátozza. Az adatkezelési beállításoknál elhelyeztük az erre vonatkozó beállításokat. Amennyiben az áruházban történik profilalkotás, az erre vonatkozó hozzájárulás checkboxa itt bekapcsolható. Ezen kívül megadható, hogy mely funkciók legyenek elérhetők hozzájárulás megadása nélkül is.

Az adatok informatikai biztonsága

A GDPR számos adatbiztonsági előírást tartalmaz, amely miatt mindenképpen szükséges az adattárolási, adatkezelést végző IT rendszerek átvizsgálása. Az UnasShop rendszerben eddig is magas fokú biztonsággal tároltuk az adatokat. A GDPR kapcsán felülvizsgáltuk a háttérrendszert adathozzáférési, adatvesztési és minden olyan biztonsági szempontból, ami a személyes adatokat érinti, ezzel kapcsolatban további biztonsági intézkedéseket is bevezettünk. Az adatokat földrajzilag elosztott felhő jellegű hálózaton, redundánsan tároljuk, rendszereink zártak, nem használunk nyílt forráskódú részeket. Alapvető irányelv az adatáramlás biztonságossá tétele, ami miatt érdemes a webáruházaknak SSL tanúsítványt telepíteni. Az SSL tanúsítvány egyébként is szükséges, mivel a böngészők nem biztonságosnak jelölik az olyan oldalakat, ahol nem biztonságos csatornán történik adatbekérés. Azonban azt is fontos megemlíteni, hogy a webáruház üzemeltetője minden személyes adathoz hozzáfér a szolgáltatás adminisztrációs felületén, onnan adatokat, adatbázisokat menthet le, hozzáféréseket engedélyezhet harmadik fél számára. A hozzáférések kontrollálása, felhasználóinak, jelszavainak biztonságban tartása a kereskedő felelőssége.

Egyéb adatkezelői feladatok röviden

A fenti technikai változások azért szükségesek, hogy a rendszer meg tudjon felelni a GDPR követelményeinek. Ez azonban csak a egyik része a felkészülésnek, az adatkezelőnek további feladatai vannak. Mivel mindenkinek más a gyakorlata, más a cégen belüli munkamegosztása, érdemes adatkezelési szakértőt megbízni a folyamatok átvizsgálásával. Valószínűleg szükség lesz adakezelésért felelős személy kijelölésére cégen belül, új adatkezelési tájékoztató megfogalmazására, adatkezelési nyilvántartás vezetésére, esetleg adatvédelmi hatásvizsgálat lefolytatására.

Végszó

A fentiekből tisztán látszik, hogy bár a GDPR kétségtelenül plusz teendőkkel látja el a webáruház üzemeltetőket, az UnasShop felhasználóknak nagy előnyük van azzal kapcsolatban, hogy a technikai háttér fejlesztésével nem kell külön foglalkozniuk. Az egyedi fejlesztésű webáruházak csak nagyobb költség mellett tudnak az új rendelet követelményeinek megfelelni, valamint a legtöbb bérelhető webáruház is csak érintőlegesen foglalkozik a témakörrel. Az UnasShop rendszer segítségével GDPR kompatibilis módon lehet webáruházat üzemeltetni, de persze önmagában ez nem jelent garanciát. A szükséges funkciók beállításai a mai naptól elérhetőek az adminisztrációs felületen. A rendelet hatályba lépésének napjáig részműködések kisebb mértékben változhatnak. A különböző jogértelmezések miatt vannak még nyitott kérdések, amelyekre a joggyakorlat fogja megadni a választ. Amennyiben szükségesek lesznek változtatások a későbbiekben, azokat természetesen meg fogjuk tenni a visszajelzések alapján.