Amióta termékértékesítés létezik próbálkoznak a kereskedők egy vásárlónak minél több mindent eladni. Különböző upsale és cross-sale ajánlatokkal jól növelhető a kosárban lévő tételek száma és ezzel együtt a kosárérték is. Azokból a termékekből, amelyeket általában együtt vásárolnak meg a vevők érdemes csomagot létrehozni. Csomagban történő értékesítésénél némi kedvezménnyel kiválóan ösztönözhető a vásárló, hogy az eredeti szándékával ellentétben több terméket vegyen meg és ezáltal többet költsön.
Az Unas rendszerben már régóta létezik a csomagtermék fogalma, amivel több termék csoportosítható egy termékké. Ennek a megoldásnak vannak előnyei és hátrányai is egyaránt, ami miatt kifejlesztettünk egy teljesen más logikára épülő csomagajánlat funkciót is, ami a VIP csomagban érhető el. Így mindenki eldöntheti, hogy melyik illik jobban az üzleti folyamataihoz, melyik felel meg jobban a célközönségének.
Csomagtermék dióhéjban
Ha valaki nem ismerné a korábbi csomagtermék funkciót, nézzük át a lényegét röviden. Ahogy a nevében is benne van, a csomagtermék egy külön cikkszámon létező termék, ami több másik termékből áll össze. Ugyanúgy szerepel termékként a listákban, kosárban, mint a többi termék, saját termékoldallal, URL-lel is rendelkezik. A csomagterméknek külön árat adhatsz meg, ami értelemszerűen kevesebb, mint a benne lévő összetevők összértéke.
Természetesen a csomagtermék esetén a raktárkezelés megoldott, így a megvásárlása esetén az összetevő termékek készlete fog csökkenni, illetve beállítás függvényében csak akkor vásárolható meg, ha minden altermék van raktáron. Ha egy olyan termék oldalára látogatsz, ami benne van egy csomagtermékben is, akkor megjelenik a vásárlónak, hogy csomagban olcsóbb.
Mindez jól hangzik, de akkor mégis mi a hátránya a csomagterméknek? Ha valaki külső ügyviteli rendszert használ, elképzelhető, hogy nem tud külön cikkszámon létező csomagterméket kezelni, így a raktárkészlet sem tartható szinkronban a webshoppal. Elképzelhető az is, hogy valaki a számlán szeretné külön tételenként látni a csomagban szereplő termékeket, ez a csomagtermék funkcióval csak úgy oldható meg, ha a számlázóprogram bontja fel résztermékekre a megrendelés áttöltésekor.
Új funkció: Csomagajánlat
A csomagtermék hátrányainak kiküszöbölésére alkottuk meg a csomagajánlat funkciót, aminek a kezelése a Marketing / Csomagajánlat menüben kapott helyet. Itt fogod látni a listában a csomagajánlataidat, soronként a legfontosabb tulajdonságaikkal. Nézzük a hozzáadás folyamatát! Felül látsz egy kapcsolót, amivel később ki/be kapcsolhatod az ajánlatot. Alatta az érvényességi idő megadására van lehetőség. Ha csak időszakosan szeretnél élni ezzel a marketing lehetőséggel, külön-külön ajánlatonként más időszakot is beállíthatsz.
A csomagterméktől eltérően itt nem az egész ajánlatnak lehet árat megadni, hanem a benne szereplő összetevők aktuális ára alapján dinamikusan képződhet az ajánlat ára vagy akár az altermékeknek csak ide vonatkozó fix árat is beállíthatsz. Ha nem a fix árat választod, dönthetsz úgy, hogy százalékos vagy összegszerű kedvezményt vonsz le a termékek árából. Ezenkívül az árképzést kötheted az összetevők normál vagy akciós árához is, de erre mindjárt visszatérünk.
Adj egy nevet a csomagajánlatnak és válogasd össze a benne szereplő termékeket! Más funkcióknál megszokott módon mehetsz végig a kategóriafádon, ahol terméket találsz, a legördülő menüből kiválasztva adhatod az ajánlathoz. Ezen kívül lehetőség van cikkszám alapján is bővíteni a listát. Tételenként különböző mennyiséget állíthatsz be, tehát lehet egy összetevőből 1 darab az ajánlatban, egy másikból pedig akár több is. Nincs korlát, hogy hány termék szerepelhet az ajánlatban, de azért maradj az észszerűség határain belül, 3-6 tételnél több összetevő esetén nehezen lesz átlátható a vásárló számára az ajánlat.
Dinamikus árképzés
Térjünk vissza az árképzéshez: attól függően, hogy mit választottál ki feljebb, különböző mezőket láthatsz a terméklistában a kedvezmény oszlopban. Ha például összegszerű kedvezmény lesz, akkor a megadott összeg vonódik le a termék aktuális árából csomagajánlat megvásárlása esetén. Ha százalékost választasz, akkor pedig az lesz a kedvezmény a termék akciós vagy normál árából. Ezeknél az opcióknál láthatod, hogy a csomagajánlat ára a termékek árától függ, tehát ha bármelyik összetevő ára változik, nem kell a csomagajánlathoz nyúlnod, követni fogja a változást. Ha mégsem ezt szeretnéd, akkor a fix ár megadását válaszd, amivel szerepelni fog az ajánlatban a termék. Ilyenkor ha a termék árát változtatod, a csomagajánlat ára nem fog változni.
Csomagajánlat megjelenése a termékoldalon
Jellegéből adódóan más formában jelenik meg a csomagajánlat mint a csomagtermék. A termékoldalakon létrejött egy új szekció csomagajánlatok néven. Természetesen ezt a feliratot is úgy, mint bármelyik más szöveget a webshopodban, az alapszövegeknél szabadon átírhatod. Ez a szekció akkor fog megjelenni, ha a termék szerepel valamelyik csomagajánlatban. Ha többnél is szerepel, akkor több csomagajánlat is meg fog itt jelenni egymás alatt.
Ahogy a mellékelt ábra is mutatja, egymás mellett látod az összetevőket, külön megjelölve azokat, amelyekből több is szerepel az ajánlatban. Az ajánlat neve alatt pedig a termékek eredeti árának összege áthúzva valamint az ajánlati ár szerepel. Itt egy kattintással kosárba teheti a vásárló a csomagajánlat összetevőit.
Termékek a kosárban és a számlán
Ahogy feljebb már olvashattad, a kosárba bekerül minden egyes összetevő termék, ezek a csomagajánlat révén összetartoznak, így külön nem törölhetőek, mennyiségük külön nem módosítható. Emiatt csak a csomagajánlat sorában változtathatja meg a mennyiséget a vásárló, illetve ott törölheti a komplett ajánlatot a kosárból.
A megrendelés további lépésein keresztül is ehhez hasonlóan, termékenként fognak megjelenni a csomag összetevői, kedvezményes áron, így kerülnek át a külső számlázók felé is. Emiatt nem fog gondot okozni a csomagtermékeknél fennálló probléma, miszerint külön cikkszámon nem tudja kezelni a külső rendszer.
Változattal rendelkező termék is lehet összetevő
A visszajelzések alapján sokan hiányoltátok a csomagtermék esetén, hogy nem lehet összetevője olyan termék ami több változatban létezik a webáruházban. A csomagajánlatnál ezt is megoldottuk: ha ilyen terméket válogatsz be az ajánlatba (pl. több színben elérhető póló), a vásárlónak előtte ki kell választania a változatot és utána helyezheti a kosarába az altermékeket. Csak erős idegzetűeknek: feláras változatoknál is működik a dinamikus árképzés!
Tömeges kezelés
Kialakítottuk a csomagajánlatok csoportos kezelését is, az export fülön exportálhatod XLS, XML, CSV, stb. formátumokban az ajánlataidat. Ugyanilyen formátumban az import fülön létre is hozhatsz újakat vagy módosíthatod a korábbi csomagajánlatokat. A közeljövőben API végpontot is fogunk készíteni ehhez, így külső rendszerek segítségével is megoldható lesz a csomagajánlatok kezelése.
Végszó
Ahogy látod az új funkcióval sikerült minden olyan esetet áthidalni, ami esetleg nehézkes volt a csomagtermék funkció esetén. Emellett ha részletesen végig olvastad a cikket az is egyértelmű, hogy a csomagterméknek is vannak előnyei, pl. listákban külön termékként látszanak. Bízunk benne, hogy a leírás alapján mindenki el tudja dönteni, melyiket használja a saját webshopjában, persze akár mindkét megoldást is lehet alkalmazni. Ha más rendszerben működik a webáruházad és nincs ilyen részletes megoldás a termékek együtt értékesítésére, ne habozz szolgáltatót váltani!