Szinte minden webshopban alkalmaznak olyan vizuális elemeket, amelyekkel a termékképek sarkára helyezve hívják fel a figyelmet akciókra vagy újdonságokra. Az Unas rendszerben sincs ez másképp, a webshopok kinézetét úgy alakítottuk ki, hogy automatikusan megjelenhet a termék képein az akció mértékét jelölő plecsni vagy éppen az új felirat. Termékpalettától függően, marketingfolyamatok mentén felmerülhetnek egyéb olyan információk, amelyeket érdemes a termékeknél matricaszerűen tálalni a vásárlók számára. Mivel itt szerteágazó igények szoktak felmerülni, eddig általában egyedi megoldásokkal valósítottuk meg ezeket.
Frontend fejlesztőink az évek során több száz ilyen egyedi fejlesztést valósítottak meg. Felhasználva az eddig szerzett tapasztalatokat, megalkottunk egy új VIP funkcót, ami szinte minden eddig felmerült igényt kielégít. Az egyszerű felirattól, az előre választható háttérképeken megjelenő szövegeken keresztül, a teljesen egyedileg feltölthető képekig minden megvalósítható az új megoldásunkkal. Ismerd meg te is a Matrica funkciónkat!
Beállítások az admin felületen
A admin felületen a Beállítások / Termék adatok / Matricák menüben találod a beállítási lehetőségeket. A menüben alapesetben a matricák listáját láthatod, ezek között kereshetsz és különböző szempontok szerint szűrheted is a listát. A lista mellett találsz egy általános Beállítások fület is, de erről majd később, ha már megismerted a konkrét matricákhoz kötődő beállításokat.
Új matrica hozzáadásához kattints a jobb felső sarokban lévő Hozzáadás gombra! Később a létrehozott matricákat a lista soraiban található Módosít gomb megnyomásával szerkesztheted. Ahogy látod a hozzáadásnál számtalan konfigurációs lehetőséget kínálunk. Legfelül egyedi nevet kell adnod a matricának, ez belső használatra szolgáló név, publikus felületen nem fog sehol megjelenni. Utána következik a matrica felirata, ez fog megjelenni a vásárló felületen, de ezt nem kötelező megadni. Ha egyedi képet használsz matricaként, akkor nem feltétlen van szükség feliratra, ha már a képet eleve úgy szerkesztetted, de persze kombinálhatod is a kettőt. A következő elem a matricához tartozó magyarázó szöveg, ami a felugró buborékba jelenik meg, ha valaki fölé húzza az egeret. Természetesen a felirat és a magyarázó szöveg nyelvesíthető, tehát ha több nyelvet is használsz a webshopodban, akkor ezt minden nyelven meg kell adnod.
Matrica pozíciója
Következő fontos beállítás a matrica pozíciója. Elhelyezheted a termék képe alatt vagy felett, illetve a kép négy sarkában. Mondanunk sem kell, hogy itt ügyelned kell arra, hogy egyébként a választott kinézetednél nincs-e ott épp valami már a képen, pl. akciós vagy új plecsni. Illetve arra is figyelj, hogy a saját matricáid ne ütközzenek egymással!
Azonos pozíciójú matricák elrendezése
Itt jön szóba az előbb már említett Beállítások fül, ahol mind a hat pozíció esetén előre beállíthatod, hogy ha egy terméknél ugyanabba a pozícióba kerül kettő vagy több matrica, akkor azok függőlegesen vagy vízszintesen, tehát egymás alatt vagy egymás mellett helyezkedjenek el. Lejjebb látsz egy képet, ahol a jobb alsó sarokban két matrica található, itt függőleges elrendezést választottunk. Az azonos pozícióban található matricák sorrendjét az határozza meg, hogy a matricák listáján milyen sorrendet állítottál be.
Időzítés és célközönség szűkítése
Szabályozhatod, hogy a matrica mindig megjelenjen-e vagy csak egy bizonyos publikus időszakban. Ezzel megoldható, hogy pl. a Black Friday matrica csak éjféltől éjfélig azon a napon legyen látható a webshopban. Megadhatsz vásárló csoportokat is, így csak nekik fog megjelenni az elem. Ha bővített nemzetközi modult használsz, azt is befolyásolhatod, hogy csak valamelyik nyelven legyen látható. Utóbbi két esetben, ha nem jelölsz ki csoportot vagy nyelvet, akkor mindenki számára látható lesz a matrica.
Azonos vagy különböző matrica termékoldalon és listán
Jellemzően két helyen jelenhet meg matrica, termékoldalakon a termék nagy méretű fotóján, illetve lista oldalakon és ajánlókban, ahol kisebb képpel dolgozunk. Ha olyan a matricád, hogy kicsiben és nagyban is jól értelmezhető, akkor a Hol jelenhet meg résznél mindkét opciót bejelölheted, de akár készíthetsz külön matricát a termékoldalakra és külön a listaoldalakra optimalizálva.
Automatikus vagy termékhez kötött megjelenés
Alapvetően két dolog alapján jelenhet meg egy matrica: vagy fixen hozzákapcsolod egy termékhez vagy megfelel valamilyen feltételeknek, illetve ezek kombinációja. A következő beállítási résznél szabályozhatod ezt. Először nézzük azt az esetet, amikor csak egy opciót jelölsz be. Ha az első opciót választod (terméknél beállított), akkor azoknál a termékeknél fog megjelenni a matrica, amelyek esetén a termék szerkesztésénél, az alapadatok fül felső részében bepipálod. Ha az akciós lehetőséget választod, akkor minden akciós termék fotóján látszódni fog, stb. Ha kettő vagy több opciót is kiválasztasz egyszerre, akkor azok viszonyát konfigurálhatod a következő beállítási sorban (ÉS/VAGY). Nézzünk erre egy példát: bepipálsz 3 opciót, termékeknél beállított, akciós, értékhatár felett (100.000 Ft). Utána pedig a kapcsolatot ÉS-re teszed. Ebben az esetben a matricát azok a termékek fogják megkapni, amelyek akciósak és a vételáruk 100.000 Ft felett van, valamint a termék adatlapján is bepipáltad a matricát. Egyébként az értékhatáros opcióval önmagában jól megvalósítható az is, hogy azoknál a termékeknél, amelyek drágábbak, mint az ingyen szállítás határa, automatikusan ingyen szállítás feliratot kapjanak.
Matrica típusa
Elérkeztünk talán a legfontosabb részhez, ez pedig a matrica típusa, ahol három opció közül választhatsz:
- Szöveges típus
Ez a legegyszerűbb verzió, ahol nem használunk képi elemeket. Állíthatod a matrica méretét, amin egyszerű szöveges feliratot alkalmazhatsz, ahol állíthatod a betű színét és vastagságát. A felirat mögé hátteret tehetsz ki, aminek szintén állítható a színe és az átlátszósága. A háttér köré pedig egy beállítható színű, vastagságú és stílusú keret kerülhet.
- Alapértelmezett képpel
A második típus annyiban különbözik az előzőtől, hogy háttérként előre definiált képekből választhatsz. Ennél a verziónál ugyanúgy színezhető a felirat és a háttér is, sőt, a háttérhez színátmenet (gradiens) és árnyék is bekapcsolható. Itt azonban ügyelned kell arra, hogy a felirat hosszának megfelelő alakzatot válassz ki. Egy szóból álló hosszabb felirat esetén érdemes hosszúkás téglalap formát választani. Ha rövid a szöveg vagy több szó miatt lehet sortörést alkalmazni, akkor lehet a háttér négyzetes befoglalójú forma.
- Egyedi képpel
A harmadik típussal dolgozhatsz a legszabadabban, hiszen saját képet tölthetsz fel (PNG, JPG, JPEG, WEBP, SVG). Ebben az esetben lehet a matrica önmagában a feltöltött kép, de feliratozhatod is azt. Külön állítható a matrica mérete és a rajta megjelenő felirat mérete és színe is.
Egy mintaterméknél beállítottunk néhány matricát, nézzük milyen típusok láthatóak képen!
- Kép felett: egyedi képes típus látható, felirattal. Itt úgy állítottuk be, hogy az egyedi kép mérete a feltöltött mérettől függ. A kép nagyobb mint a termékfotó befoglaló helye, így ugyanolyan széles lesz, mint a termék képe.
- Bal felső sarok: egyedi képes blackfriday plecsni kapott helyett, szöveges felirat nélkül, közepes méretre beállítva.
- Jobb felső sarok: szintén egyedi képes változat látható, de saját színezett felirattal.
- Jobb alsó sarok: két matrica van itt, függőleges elrendezésben. A felső alaphátteres típus, felirattal, árnyék és gradiens nélkül. Az alsó pedig normál szöveges fajta, sárga háttéren félkövér fekete felirattal, keret nélkül.
- Bal alsó sarok: gradiens és árnyékos alapértelmezett hátteres verzió helyezkedik el, szöveges felirattal.
- Kép alatt: ez egy szöveges típusú matrica, szaggatott vonalú 3px vastag kerettel, háttérrel, amire szándékosan hosszabb szöveget írtunk, egy lehetséges felhasználási mód bemutatására.
Ne vesd el a sulykot!
A fenti példán igyekeztünk minél több típust megmutatni, de meg se forduljon a fejedben, hogy ennyi matricát kirakj egy termékre. Csak a legfontosabb információkat jelenítsd meg így, ami a termék vásárlását, a konverzió növelését segíti elő. Konkrét termékekre vonatkozó adatokat paraméterbe, ha fontos jellemző, akkor kiemelt paraméterbe rakd inkább!
Kezelés adatbázis import / export segítségével
Gondoltunk arra is, hogy tömegesen szeretnél matricát hozzáadni termékekhez, ezért felkészítettük a termék adatbázis export / import funkciót is az új lehetőség kezelésére. Bekerült egy új oszlop Matricák néven, ahova | (pipe) karakterrel elválasztva sorolhatod fel a termékhez kapcsolódó matricákat név szerint. Ez az oszlop csak arra vonatkozik, ha a terméknél közvetlenül hozzá van adva az adott matrica. Tehát ha exportálod a termékeidet és van olyan matricád, ami pl. akciós termékeknél látszódik, az érintett termékeknél az adatbázis oszlopában nem fog szerepelni.
Matrica hozzárendelése API kapcsolaton keresztül
Ugyancsak megvalósítottuk az API kapcsolat bővítését is. A getProduct és setProduct végpontok használatával lekérdezheted, módosíthatod a termékekhez kapcsolt matricákat vagy akár újakat is társíthatsz. Értelemszerűen már előre léteznie kell a matricának a webshopban, ha ez megvan akkor név vagy id szerint is összekapcsolhatod egy termékkel API használatával.
Végszó
Ahogy látod, az új funkció kiválóan alkalmas arra, hogy ízléstelen beállításokkal és papagájszínű matricákkal tönkre tedd a webáruházad külsejét. Azonban ha jól használod a funkciót, a feltöltött képek, a beállított méretek és színek jól harmonizálnak a sablonoddal és a termékfotóiddal, akkor jól növelheti az információ átadás hatékonyságát és ezáltal a bevételedet is. Az új funkció Orion és az utána megjelent, újabb kinézetek esetén használható. Ha egyedi kinézetet használsz és nem éred el a funkciót, keresd ügyfélszolgálatunkat és tájékoztatunk a lehetőségekről!