Talán az egyik legvitatottabb marketing eszköz a webáruházban a felugró ablak (popup), ami különböző ajánlatokat jelenít meg. Egyértelműen azért használják az e-kereskedők, hogy vásárlásra buzdítsák a látogatókat vagy kosárértéket növeljenek vele. Sokakat viszont zavarnak ezek a felbukkanó panelek, emiatt óvatosan kell bánni velük és megtalálni a középutat, amikor még nem megy a felhasználói élmény rovására, illetve nem rontja a konverziót.
Számtalan lehetőség van egy webshopban popup-ok alkalmazására, rengeteg külső - gyakran elég drága - megoldás alkalmazható erre. Az Unas rendszerbe viszont igyekszünk olyan funkciókat beépíteni, aminek használatával elkerülhető, hogy külső szoftvert kelljen alkalmazni. Ebben a blogbejegyzésben összefoglaljuk a kapcsolódó funkciókat, illetve egy új lehetőséget is bemutatunk, amivel "szerencsésen" növelheted a bevételedet.
Upsale és Cross-sale értékesítés
Idézzünk meg itt egy korábbi blogcikket: évekkel ezelőtt írtunk már róla, hogyan növeljük a kosárértéket Upsale és Cross-sale értékesítéssel. A téma azóta is aktuális, érdemes a látogatónak különböző ajánlatokkal drágább terméket eladni (upsale értékesítés), illetve a kosárba helyezett termék mellé egyéb kiegészítőket kínálni (cross-sale értékesítés). Az Unas rendszerben sokféle megoldás van ezekre a marketing eszközökre. Ajánlható kapcsolódó termék a termékoldalon, a kosár alján és nem utolsó sorban felugró ablak segítségével.
Az vitathatatlan, hogy a felugró ablak ebben az esetben biztosan a legfigyelemfelkeltőbb. Ha bekerül egy bizonyos termék a kosárba, felugrik egy ablak, amin a berakott terméket egy kattintással drágábbra cserélheti a látogató. Ehhez arra van szükség, hogy a termékeknél jól beállítsd a kapcsolódó, azon belül is a hasonló termékeket. Keresztértékesítésnél is hasonló a helyzet, ha a látogató betesz egy terméket a kosárba, felugranak neki a beállított kiegészítő termékek, amelyeket szintén egy kattintással megvehet.
Gyakorlati példán keresztül dióhéjban összefoglalva: a látogató egy egyszerű fúrógépet szeretett volna megvenni a webshopodban, ezt be is tette a kosárba, de felugrott neki, hogy vegyen eggyel profibb verziót, ami természetesen drágább. Ki is cserélte a magasabb árú termékre, amihez ajánlottál még fúrószárat is, amiből szintén vásárolt néhányat. Tehát az eredeti kosárértéket ezzel a megoldással akár a duplájára is megnövelhetted.
Utóajánlat
Kevés webáruházban élnek az utóajánlat lehetőségével, mivel a legtöbb webáruházmotor ezt a funkciót nem tudja. Erről a témáról is született külön cikkünk, ahol rávilágítottunk, hogy az utóajánlat típusú popup, ami a megrendelés leadása után ajánl kihagyhatatlan lehetőséget a vásárló számára, milyen jól konvertál. Ezt külső szoftver segítségével nehézkes megoldani, hiszen összhangban kell lenni a kínált terméknek a leadott rendelésben szereplő termékekkel, azok kiegészítője kell legyen, valamint utólag bele kell kerüljön a megrendelésbe.
Az utóajánlat is a kiegészítő termékek alapján működik, azok fognak szerepelni a felugró ablakon, az előre beállított kedvezménnyel. Természetesen a rendszer figyeli a kosárban lévő termékeket, olyat nem fog ajánlani, ami már szerepel a rendelésben, hanem olyat, ami a rendelésben szereplő termék kiegészítőjeként van beállítva.
Intelligens ajánlatok
A fentieken felül létezik a rendszerben olyan megoldás is, amivel egyéb felugró ablakokat is meg lehet jeleníteni a webáruházakban. Többféle típusa is létezik, pl. egyszerű kép, videó vagy szöveges tartalom, de megoldható a hírlevélre történő feliratkozás ösztönzése is, akár kuponjutalom mellett.
Mitől intelligens?
Manapság már mindenhez divat odaírni, hogy AI vezérelt vagy mesterséges intelligencia van mögötte. Aki ismeri a területet tudja, hogy a legtöbb esetben jól paraméterezett algoritmusokról van szó csupán, maximum gépi tanulás áll a háttérben. Mi intelligens ajánlatnak nevezzük a beépített marketing megoldásunkat, aminél a háttérrendszer elemzi a látogató viselkedését, amihez köthető feltételek alapján jelenhet meg a felugró ablak.
Közel 20-féle szempont szerint állíthatod be a feltételeket, hogy mikor, kinek és milyen tartalommal jelenjen meg az intelligens ajánlat. A legfontosabb a látogató viselkedése: beállíthatod, hogy bizonyos oldalon eltöltött idő után, konkrét gördítés után vagy - ami talán a legfontosabb - kilépési szándék esetén jelenjen meg az ablak. Elemezzük az egérmozgást, illetve a mobiltelefon felhasználók esetén a böngésző alkalmazás elhagyását, ami alapján érzékelhető a kilépési szándék. Ha úgy állítod be az intelligens ajánlatot, hogy kilépési szándéknál jelenjen meg, akkor mindaddig nem fog találkozni a vevő a felugró ablakkal, amíg nem szeretné elhagyni a webshopodat.
Fontos beállítási szempontok, hogy pl. csak valamelyik oldalakon ugorjon fel vagy éppen bizonyos oldalmennyiség megtekintése után. Szabályozhatod, hogy melyik vásárló csoport tagjait érintse, akár attól függően is, hogy fel van iratkozva hírlevélre vagy volt-e korábban megrendelése. A kosár tartalma alapján is elérhetőek beállítások, kosárértékhez, kosárban lévő termékek mennyiségéhez vagy konkrét kosárba helyezett termékek mellett is működik a funkció. Itt már csak a fantázia szab határt a dolgoknak. Készíthetsz akár olyan szabályt is, amivel bizonyos kosárérték felett, de mégis elhúzódó, sokáig tartó böngészés, sok oldal megtekintése után egy kupont kap a vásárló.
Az egyszerű képes vagy szöveges felugró ablak mellett az intelligens ajánlat speciális típusa a hírlevélre történő feliratkozás jutalmazása kuponnal. Ilyen esetben az imént taglalt feltételekhez kötötten egy hírlevél feliratkozó ablakkal találkozik a látogató, sikeres feliratkozásáért pedig egy előre beállított kupont kap, ami ösztönzőleg hathat a vásárlásra is.
Új lehetőség: szerencsekerék
Amikor az első szerencsekerekek megjelentek az online boltokban, bíztunk abban, hogy tiszavirág életű lesz ez a vevőszerző eszköz. Azonban úgy néz ki, van az a célközönség, akinek ez tetszik és szívesen pörget különböző kedvezmények reményében. Emiatt beépítettük a szerencsekerék funkciót, ami már PREMIUM csomagban is elérhető, az intelligens ajánlat két új típusaként.
Feliratkozásért vagy anélkül is
Mivel nem mindenki gyűjt hírlevél feliratkozókat, ezért kettéválasztottuk a lehetőségeket. Beállíthatsz olyan szerencsekereket, ami kilépési szándéknál, bizonyos idő eltelte után vagy görgetés hatására a többi beállított feltétel együtt állásakor ugrik fel. Itt normál módon pörgethet a látogató, melynek eredményeképpen különböző dolgokkal jutalmazhatod. A másik megoldás az előbb már érintett hírlevélre történő feliratkozás ösztönzése. Ebben az esetben a hírlevél feliratkozás után lesz lehetősége pörgetni a szerencsekeréken. Természetesen bekapcsolt külső hírlevélküldő integrációk esetén át fognak kerülni a feliratkozók ebben az esetben is pl. a Mailchimp, Malierlite, Klaviyo vagy ActiveCampaign stb. felé.
Beállítási lehetőségek
Ugyanazokat a feltételeket használhatod a szerencsekerék esetén is, amelyek egyébként az intelligens ajánlatnál beállíthatók. Viszont itt be kell állítanod, hogy hány mezőből álljon a szerencsekerék, azok mezői pontosan mit jelentenek, hogyan működnek. Elsőként az Ajánlat szerkesztése fülön adhatod meg a felugró ablakokon megjelenő szövegeket. Ide előkészítettünk már néhány mondatot, amiket szabadon átírhatsz. Második lépésként a Szerencsekerék opciók fülön szabályozhatod a megjelenést és a működést.
El kell döntened, hogy hány mező legyen a szerencsekeréken, minimum 6 és maximum 12 mezőben gondolkozhatsz. Mindegyik mezőnél találsz egy kapcsolót, amivel ki/be kapcsolható a megjelenése. Alatta állíthatod be a mező típusát, mely háromféle lehet: nyert, nem nyert és újrapörgetésre jogosító mező. A mező nevénél adhatod meg a feliratot, amit a látogató is látni fog a szerencsekerék mezőin. Utána következik az eredményoldal címe és szövege, valamint - nyerő mező esetén - a jutalom (pl. kuponkód).
A következő beállítással az egyes mezők kipörgetésének valószínűségét konfigurálhatod. Különböző értékkel súlyozhatod a mezőket, ami mellett látni fogod, hogy hány százalék eséllyel fog kipörögni az a bizonyos mező. Értelemszerűen a nagyobb értékű jutalmak esetén kisebb súlyozást állíts be, így kisebb lesz az esélye, hogy azt a jutalmat kapja a vásárló. Szabadon színezheted a szerencsekerék mezőit, mind a háttérszínt, mind a feliratok betű színét tekintve. Törekedj arra, hogy esztétikus legyen és a feliratok kiférjenek, jól olvashatóak legyenek. Nézzünk néhány gyakorlati példát:
Nem nyert típusú mező címeként pl. beírhatod, hogy Nem nyertél, az eredmény oldal címe ebben az esetben Sajnáljuk, most nem nyertél lenne, a szövege pedig ez: Ne búsulj, így is kedvező árakon vásárolhatsz a webshopunkban!.
Ha a mező nyert, akkor a címébe fogalmazd bele a jutalmat, tehát pl. 5%-os kupon vagy Ingyen szállítás kupon stb. Az eredmény oldal címe Gratulálunk, nyertél!, a szövege pedig Íme a kuponkódod, amit felhasználhatsz 2024.03.31-ig lehet, a jutalom mezőbe pedig a konkrét, előre beállított kupon kódja kerüljön. Ügyelj arra, hogy összhangban legyen a kupon konfigurációja a beállított szövegekkel, tehát az valóban ingyen szállítás kupon legyen és addig érvényes amit kiírsz!
Nem kötelező kupont adni jutalomként, teljesen más információkat is megjeleníthetsz a pörgetés eredményeként. Kicsit eleresztve a fantáziát: Titkos akció mező alatt pl. az eredményoldalon kiírod valamelyik későbbi akciód részleteit: Hétfőn 8-10 óráig 20% kedvezménnyel vásárolhatsz a webshopunkban.
A végén ejtsünk még néhány szót a intelligens ajánlatok listájáról. Hasonlóan itt is láthatod a konverziót, hogy hány látogatónál jelent meg a felugró ablak és abból mennyi konverzió történt. A konverzió mértéke az ajánlat típusától függ. Hírlevél feliratkozással kombinált szerencsekerék esetén a feliratkozás lesz a konverzió.
Végszó
Sokszor kérdezitek pl. a Facebook csoportunkban, hogy miként lehet növelni a kosárértéket vagy éppen csökkenteni a kosárelhagyást. A felugró ablakok különböző fajtái, persze mértékkel alkalmazva, segíthetnek ezekben. Ahogy látod, az Unas rendszerben számtalan lehetőség van a popup-ok alkalmazására, ami nem csupán egy beszúrt szkript, hanem a rendszerrel (kosárba tett termékekkel, megrendelés elemeivel, vásárló beállításaival) mélyen összefüggő működést eredményez.
Kísérletezzetek velük bátran, de mérjétek is le az eredményt! Sajnos sok olyan webshopot látunk, ahol a látogató megérkezése után azonnal felugrik egy hírlevél-feliratkozó ablak, ez biztosan rontani fogja a konverziót, nem javítani.