Egy sokak által nagyra becsült marketingszakember mondta valamikor, hogy mint vásárló utálja a
popupokat, de mint marketinges szereti. Ebből arra lehet következtetni, hogy statisztikailag igazolható a felugró ablakok létjogosultsága. Ennek némiképp ellentmond a wikipédia popup szócikke, ahol azt írják, hogy a felugró ablakokban a látogatók kevesebb mint egy százaléka kattint. Annyi biztos, hogy sokan használják sikeresen a webáruházakban különböző ajánlatok megjelenítésére.
Ebben a cikkünkben körüljárjuk ezt a marketing szakemberek körében is vitatott kérdést, illetve mutatunk egy
új lehetőséget, amit az
Unas webáruház kínál és egy új szintre emeli a felugró ablakokban rejlő lehetőségeket.
Mi az a popup?
A popup egyszerű magyar fordításban felugró, vagy előugró ablakot jelent. Technikai szempontból alapvetően kétféle létezik belőle. Az egyik a hagyományos, új böngészőablakban megjelenő tartalom. Ezt a kor már túlhaladta illetve a legtöbb böngésző már alapértelmezésben tiltja. A másik modernebb formátum az, ami weboldalon belül új rétegen jelenik meg (popup layer). Ez ellen nem védekeznek a böngészők, megjelenhetnek kilépési szándék esetén, görgetésre, bizonyos idő eltelte után vagy egyszerű kattintásra. További lehetőségeket is kínál ez a megoldás, mivel tartalmilag, méretében, megjelenésében is különböző lehet. Felbukkanhat hagyományosan az oldal közepén kitakarva a mögötte lévő tartalmat, de elhelyezkedhet a weboldal bármelyik részén, például a fejléc felett az egész weboldalt lejjebb tolva.
A felugró ablakok felhasználási módjai
Régebben fontos információk megjelenítésére, nyitvatartási információk közlésére alkalmazták a felugró ablakokat. Néhány éve azonban a marketingszakma egyik legfontosabb fegyvere lett a testre szabott ajánlatok publikálása érdekében. Általában valamilyen esemény hatására kap a látogató egy kihagyhatatlan ajánlatot, ami mindig akkor érkezik, amikor a legnagyobb konverzió várható tőle. A
cross-sale és
upsale tevékenység gyakorlására ez a forma bizonyult a leghatékonyabbnak egy webáruházban. Kiválóan alkalmas a popup ablak kiegészítő termékek ajánlására, vagy arra, hogy egy drágább terméket vegyen meg végül a vásárló az eredetileg kiválasztott helyett. Ezekben az esetekben általában egy bizonyos termék kosárba helyezése hívja elő az ablakot.
A webáruház üzemeltetők a technológia fejlődésével a kosárérték növelő törekvéseken felül egyéb célokra is elkezdték használni a felugró ablakokat. Leggyakoribb talán az exit popup, az a speciális típus, amivel akkor találkozik a látogató, ha távozna a webáruházból és be szeretné zárni az ablakot. Itt leggyakrabban hírlevél feliratkozásért cserébe kupont adnak a webshopok, ami egyből felhasználható a vásárlásnál. Ha Unas webáruházat használ, akkor az
intelligens ajánlat funkcióban rengeteg lehetőséget talál, amivel felugró ablakok helyezhetők el. Számtalan testreszabási lehetőségen keresztül hozható létre különböző típusú intelligens ajánlat, amellyel bannert, szöveges tartalmat, hírlevél feliratkozási lehetőséget kínálhat a látogatónak, akár automatikusan kuponnal jutalmazva. Beállítható, hogy kinek, mikor, hányszor, mennyi idő eltelte után jelenjen meg az ajánlat, de köthető konkrét oldalhoz, kosárértékhez vagy tartalomhoz, vásárló csoporthoz vagy eszköztípushoz is a felugró ablak.
Utóajánlat
Figyelembe véve a felugró ablakok esetleges konverzióromboló hatását, a szakemberek új megoldáson kezdték el törni a fejüket. Kézenfekvőnek tűnt a megoldás: ha a kosárérték növelő tevékenységet a vásárlási folyamat végére helyezik át, tehát a különleges ajánlattal csak a rendelés leadása után találkozik a látogató, akkor már biztosan nem fogja meggátolni a vásárlásban, sőt. Kár lenne kihagyni ezt a csatornát, így elsőként építettük be belső funkcióként a webáruházba az
utóajánlatot (Marketing » Utóajánlat).
Ahhoz, hogy a webáruház üzemeltetőknek minél kevesebb dolguk legyen, felhasználtuk a termékeknél eleve beállított kiegészítő termékeket. Különböző beállítások alapján a rendelés leadása után a köszönőoldalon időzítve felugorhat egy különleges termékajánlat. Itt csak egy kattintásra van szükség a vásárlótól és a megjelenített termék hozzákerül a már leadott rendeléshez. Ugyanezzel a termékkel már találkozhatott a vevő a cross-sale szakaszban vagy akár normál vásárolható termékként is, azonban az utóajánlatban további kedvezmény is beállítható, így valóban kihagyhatatlan lesz az ajánlat számára. A felugró ajánlatnál az is látható, hogy az eredeti rendelés végösszege mennyire fog változni a hozzáadott tétellel, így nem érheti meglepetés a vásárlót. Utána pedig külön emailt küld a rendszer a rendelés megváltozásáról. Természetesen a bankkártyás fizetést sem befolyásolja az új megoldás, mivel ha a vásárló megveszi az utóajánlatban megjelenő terméket is, a kártyás fizetésnél már a megemelt összeg fog szerepelni. Ugyancsak gondoltunk a szállítási költségek automatikus kezelésére is, így szintén beállítástól függően a rendszer újrakalkulálja a fizetendő szállítási díjat, ami pl. súly alapú fuvarozás esetén változhat a plusz termék tömegével.
Az utóajánlat akkor a leghatékonyabb, ha semmi elterelő információ, feladat nincs a látogató előtt, csak egyet kell kattintania. Emiatt az utóajánlatban nem jelenik meg olyan termék, aminek változatai vannak, plusz kiválasztható szolgáltatással rendelkezik, vagy csak pontért vehető meg. Biztosak vagyunk benne, hogy ezzel a funkcióval egy további jó bevételszerzési lehetőséget adtunk az Unas felhasználóknak. Ha nem rendelkezik ilyen beépített funkcióval a webáruházában, érdemes elgondolkozni
webáruház nyitásán az Unas rendszerben.