Végeztünk egy kis piackutatást, hogy az egyes webáruház szolgáltatók csomagjaiban hogyan használhatók a termékparaméterek. Megdöbbenve tapasztaltuk, hogy sok helyen a legnagyobb csomagban kínálják a paraméteres szűrést vagy épp az összehasonlítást, ami nélkül nincs webáruház. Ennek apropójából összefoglaltuk, hogy milyen lehetőségek vannak az Unas rendszerben már javarészt
PREMIUM csomagtól. Hosszú cikk lesz!
Mi az a termékparaméter és mire való?
Termékparaméternek nevezünk minden olyan termékhez kapcsolódó tulajdonságot, adatot, képet, ikont, színt, amit nem feltétlenül a szöveges leírásban, hanem speciális vagy kiemelt helyen szeretne a látogatók elé tárni a webáruház üzemeltetője. Amellett, hogy a paraméterekkel információt lehet a vásárlónak átadni, számtalan más dologra is használható. Ilyen például a szűrés, ami az egyik legfontosabb navigációs útvonal a látogatók számára. Paraméterek segítségével hatékonyan össze lehet hasonlítani a termékeket, a paraméter értékeiben keresni is lehet. Paraméterek alapján lehet összevonni termékeket, altípusokat generálni. Használható külső alkalmazások, portálok felé adatátadásra illetve mikroadatok formájában a látogatók számára nem látható kódban is szerepelhet, ami a feltérképezéseket segíti elő.
Paraméterek típusai
Az Unas rendszerben igyekeztünk mindenre kiterjedően kialakítani a paraméterek típusait. Nem csak azt vettük figyelembe, hogy szövegesen láthatók legyenek az adatok, hanem vizuálisan a legjobb élményt nyújtsa a vásárlóknak. A paraméterek típusai az alábbiak lehetnek:
- Szabad szavas - A szabad szavas paraméter tartalmában tetszőleges betűk és számok lehetnek. A nevében is benne van, hogy ez a paraméter használható a legszabadabban, általános célokra. Megadhat benne gyártót, kialakítást, méretet, szinte bármit (pl.: Samsung, 1000W, piros, stb.). Létezik belőle többértékű is, ami tulajdonságait tekintve hasonló, de ennél a típusnál, vesszővel elválasztva több értéket is megadhat. Több érték megadása esetén a szűrés boxban az egyes értékekre külön is rá lehet szűrni.
- Értékkészlet - Ez egy olyan paraméter, aminél előre fixen meghatározható, hogy az adott paraméter milyen értékeket vehet fel. A paraméter létrehozásánál manuálisan hozzáadható az összes érték egyesével, akár nyelvenként különböző értékkel. Az értékkészletből a termék szerkesztésénél lehet kiválasztani a rá jellemzőt. Ebből is létezik többértékű típus.
- Szám - Szám típusú paraméter esetén, értéknek csak számot adhat meg, ellenkező esetben a rendszer hibaüzenetet ad. Szám értéket akkor célszerű választani, ha a paraméter értékében csak számot szeretne szerepeltetni (pl.: számítógépes alaplap esetén felvihetünk egy olyan paramétert, hogy "USB csatlakozók száma", aminek az értékéhez beírhatja, hogy "5").
- Intervallum - Intervallum típusú paraméter esetén, az alsó és felső határhoz szám adható meg. Ezt a típust akkor célszerű választani, ha a paraméter értéke csak valamilyen tartományban határozható meg.
- Szín - Szín típusú paraméter választása esetén valamilyen színt (hexa kóddal vagy színpalettán kiválasztva) tud a termékhez csatolni. Megjelenésében azonban különbözik az előbbiektől, mivel a színt nem szövegesen, hanem egy színes piktogram (webáruház arculatától függően négyzet, kör) formájában tekintheti meg a látogató.
- Link - Link típusú paraméter esetén megadhat az adott termékhez egy tetszőleges linket, amelyre kattintva azonos vagy új ablakban megnyílik a beállított tartalom. Szöveges link típusnál külön szöveg is megadható az URL mellett.
- HTML - HTML típusú paraméter esetén feltölthet az adott termékhez tetszőleges HTML tartalmat pl. képet, táblázatot, szöveges tartalmat vagy ezek bármilyen kombinációját.
- Ikon - Ikon típusú paraméter esetén feltölthet a termékre jellemző, valamilyen funkcionalitást szimbolizáló ikonokat (pl. AA energiaosztály). Itt a paraméter létrehozása során tölti fel az ikonokat, amelyeket a későbbiekben is bármikor módosíthat, vagy bővíthet. Az itt feltöltött ikonok közül ki tud választani egyet a termék szerkesztésénél. Vagy akár többet: mert ebből is létezik többértékű típus.
- Kép - Létrehozhat kép típusú paramétert, amihez a képet a termék szerkesztésénél feltöltéssel vagy fájlkezelőből történő kiválasztással állíthat be.
- Dátum - Dátum típusú paraméterrel egy adott dátum értéket lehet kiíratni a termék adatai közé. A termék szerkesztésénél meg lehet adni például 10 értéket (10 nap), ami azt jeleneti hogy az aktuális naphoz számított 10. napot írja ki. Megadható törtszám is, így például egy szállítási napot is jelezhet ezzel a funkcióval.
Vásárló által megadható paraméter
A paraméterek típusainak van három speciális fajtája, ami új lehetőségeket nyit a webáruházak számára. Ezek azok a paraméterek, amiket a vásárló adhat meg megrendelés előtt.
- Szövegbeviteli mező - Létrehozható egy olyan szövegbeviteli mező, amiben a vásárlótól kérhet be valamilyen plusz információt a termékhez kapcsolódóan. Például tipikusan akkor szokták ezt használni, amikor valamilyen egyedileg készített ajándék tárgyról van szó és arra egy feliratot adhat meg a vásárló. Ennél a paraméter típusnál beállítható hogy a vásárlónak kötelező legyen-e kitölteni vagy sem.
- Legördülő menü - Legördülő menüs paraméter típus arra való, hogy ezekben előre definiált választási lehetőséget adjon meg a vásárló számára. A megadott választási lehetőségek közül egyet kötelező a vásárlónak kiválasztania. Létrehozás esetén a választási lehetőségeket is a paraméter létrehozásánál kell megadnia.
- Fájlfeltöltő mező - A fájlfeltöltő mezőben, a vásárlótól kérhet be fájlokat. A korábban említett példához hasonlóan, ez segítség lehet például egy egyedi termék elkészítéshez.
A látogató szűrni szeretne
Talán a legfontosabb paraméterekre épülő funkció a szűrés. A látogató a sok termékes listákat saját igénye szerint szeretné szűkíteni. Kiválasztja a neki tetsző színt, a megfelelő méretet, beállítja azt az árkategóriát, ami a pénztárcájához illik. Ehhez rendelkezésre kell állni minden paraméternek a terméknél, ami szűréshez használható. A rendszerben beállítható, hogy a paraméterek közül melyek ezek.
Rendszerint a szűrés blokkok a webáruházakban a terméklista oldalakon szoktak megjelenni, kategóriában, keresés eredményeképpen létrejött találati oldalakon. Elhelyezkedésében jellemzően két pozícióban lehet találkozni szűrési lehetőséggel vagy egy oldalsó sávban általában bal oldalon vagy a lista felső részében, esetleg egy szűrés gomb vagy ikon megnyomásával. Ezekre két példát
itt és
itt mutatunk.
Természetesen a szűrés dobozokban a paraméterek sorrendje állítható. Kialakítástól függően megjelenhet az adott paraméter érték mellett számszerűen, hogy hány termék felel meg a kritériumnak. Szintén beállításfüggő, hogy csak azok a szűrések legyenek aktívak, amikre van találat a webáruházban. A paraméter típusától függően a szűrési lehetőség lehet checkbox típus (pl. szabad szavas), lehet csúszkán állítható (pl. szám, intervallum) valamint színes piktogram (pl. szín, ikon).
Az Unas rendszerben kiegészítettük még a lehetőségeket szűrés mentése funkcióval is, aminek a segítségével a regisztrált vásárló több szűrés kombinációt menthet el magának, így későbbi időpontban már eleve a kívánalmainak megfelelő, szűrt listát tekintheti meg a teljes terméklista helyett.
Termék összehasonlítás
A másik nagyon fontos, paraméterekre épülő funkció az összehasonlítás. Rendszerint termékoldalakon és termék listákon tud a látogató kiválasztani termékeket, amiket össze szeretne hasonlítani. Kialakítástól függően az összehasonlítás felugró ablakban vagy valamilyen kinyitható formában jelenik meg a webáruházban. A lényeg a funkciónál az, hogy kiemelten látszódjanak azok a terméktulajdonságok, amelyekben az egyes termékek különböznek egymástól.
A termékek ilyenkor egymás mellett látszanak képpel és árral, ez alatt a paraméterek felsorolása következik. Általában ha egy paraméterben megegyeznek a termékek, azok halványabban jelennek meg, míg a különböző értékek kiemelten. Így egyértelműen el tudja dönteni a vásárló, hogy neki melyik a legmegfelelőbb termék.
Termékösszevonás, szülőtermék és altípusok
Két megoldás létezik termékek változatainak, altípusainak, verzióinak kezelésére. Az egyik az egyszerű változatkezelés, amikor a termék egy cikkszámon szerepel, de a vásárló mégis választhat belőle például színváltozatot, méretet. Ilyenkor a terméktörzse egyszer létezik, képe, leírása paraméterei azonosak, de különböző ára és különálló raktárkészlete lehet az egyes verzióknak.
Ennél sokkal több lehetőséget kínál a termék összevonás. Ebben az esetben több különálló terméktörzs kerül összevonásra a megadott paraméterek mentén. Előnye az, hogy ilyenkor a termék altípusok mindenben különbözhetnek egymástól, leírásban, fotóban, paraméterekben. Viszont a termékoldalakon kiemelt helyen találhatók azok a paraméterek, amelyekkel a másik altípusra navigálhat a látogató.
Itt mutatunk példát arra, ha szám és színparaméter alapján történik az összevonás,
itt pedig arra, ha kép típusú paraméterrel rendelkeznek az altípusok.
A termék összevonáshoz is kapcsolódnak beállítási lehetőségek, megjelölhető, hogy melyik legyen az alaptípus, a szülőtermék és az is, hogy mely altípusok szerepeljenek a listaoldalakon a kategóriákban. Mivel ilyenkor hasonló tartalmakról van szó a termékoldalakon, joggal merül fel a duplikált tartalmak kérdése keresőoptimalizálási szempontból. Természetesen erre is van beállítás (canonical), amivel a szülőterméket jelölheti meg gyűjtőoldalnak a keresőmotorok számára. További hasznos megoldás még, hogy a látogatók által adott értékelés és vélemény látható az altípusoknál is, hiszen tulajdonképpen ugyanarra a termékre vonatkoznak.
Paraméterek mikroadatban és külső exportokban, feedekben
A paraméterek használata nem csak a látogatók számára hasznos. Ezekből képezzük például a webáruház kódjában, a látogató számára láthatatlan strukturált adatokat is. Ezek segítik a feltérképező robotokat, hogy a megfelelő adatokat nyerjék ki a webáruházból.
Külső rendszerek felé is átadásra kerülnek bizonyos paraméter értékek. Közösségi média feedekben, árösszehasonlító oldalak számára exportált adatbázisokban is a paraméterekből alakítjuk ki például a gyártó, a szállítási idő vagy a szállítási költség adatokat az elvárt formátumokban.
Hol jelenhet meg a paraméter?
Minden egyes paraméter esetén beállíthatók az Unas rendszerben, hogy azok pontosan hol jelenjenek meg. A termékoldalon szabályozható, hogy kiemelt helyen vagy lejjebb a paraméter listában szerepeljenek. A megjelenés köthető belépéshez is, így csak a a regisztrált vásárlók láthatnak egy bizonyos adatot. Összekapcsolható raktárkészlettel is, például csak akkor legyen látható egy információ, ha a termék nincs raktáron.
A kereskedők belső folyamatai alapján lehetnek olyan paraméterek, amelyeket a vásárló nem láthat, nem publikus. Ez lehet például raktári szám, polckód, beszerzési ár stb. Ilyenkor használható például megrendelés exportban, feltüntethető megrendelés nyomtatásban. Kijelezhető az adminisztrációs felületen a megrendelés listában, a megrendelés részleteinél, a termék listában. Ezzel olyan szabadságot adunk az adminisztrátornak, amivel a neki legfontosabb paramétert láthatja, ott ahol arra szüksége van.
Végszó
Ahogy a fentiekből látszik, a termékparaméterekre épül rengeteg elengedhetetlen funkció egy webáruházban. Ahol nincs szűrés vagy összehasonlítás, ott hátrányból indulhat a kereskedő. Elsőre bonyolultnak tűnhet a sok beállítás, de a fentiek alapján jól átlátható mire is való pontosan a sok lehetőség. Ilyen mélységben nagyon kevés webáruház motorban található meg a paraméterkezelés funkció. Ha az Ön webáruházában nem elérhetőek ezek a megoldások, érdemes elgondolkodni
webáruház bérlésen az Unas rendszerben.