Ismét minden e-kereskedő "kedvenc" témájához tértünk vissza kicsit, mégpedig a cookie elfogadáshoz. Az idei évben a Google felkavarta az állóvizet, noha a jogi szabályozás, a GDPR 8 éve ugyanúgy rendelkezik erről a területről. Amióta a Consent Mode működik, fontosabb lett, hogy a vásárló beleegyezzen a szükséges cookie-k mellett a statisztikai és a marketing jellegű cookie-k elfogadásába, hiszen így lesznek hatékonyabbak a mérések, illetve a hirdetési célzások.
Sajnos azonban vékony a határvonal a jogszerű működés és a látogató ösztönzése között. A GDPR ködös fogalmazása, miszerint hasonló bonyolultságú folyamattal kell tudnia elutasítani, mint elfogadni a cookie-kat, nem ad sok támpontot a fejlesztőknek. Ezen felül persze nem lehet ráerőltetni sem az elfogadást a látogatókra. A szakértők is különbözőképpen nyilatkoznak a kérdésről, valakinek a CTA jellegű színesebb elfogadás gomb már sok, valaki szerint ha az elutasításhoz ki kell szedni egy pipát és úgy kattintani, az még hasonló bonyolultságú folyamat. Sőt megvizsgálva a legnagyobb piacvezető megoldásokat, mindegyik GDPR kompatibilisnek mondja magát, de mégis mindegyiknél vannak olyan beállítások, amivel nem éppen jogszerűre kapcsolhatja át a felhasználó saját magának a működést. Van is példa szép számmal erre a magyar webshopok körében is.
Ahogy megszokhattátok mindenben igyekszünk támogatni az ügyfeleinket, emiatt bevezettünk további 2 cookie panel típust, így mindenki eldöntheti, hogy melyiket használja. Az új verziókkal együtt már háromféle felugró ablakos megoldást használhattok az Unas webshopokban. A panelok típusát a többi adatkezelési beállításokkal együtt a Beállítások / Vásárlási feltételek / Adatkezelési beállítások menüben találod. Nézzük át, hogy az egyes típusok pontosan miben különböznek egymástól:
Alsó sávos megoldások
Ahogy a képen látod a korábban is működő háromféle típus a webáruház alsó részén jelenik meg egy sávban. Ezeknél tudni kell, hogy nem kötelező bármit is nyilatkozni a vásárlónak, hiszen így akár megrendelést is leadhat úgy, hogy végig kíséri a sáv az alsó részben. Azonban ha a Consent Mode-ot és az egyéb funkciók cookie függőségét jogszerűen állítottad be, akkor ezekről a vásárlókról a rendelés adatain felül semmi más adatot nem gyűjthetsz, hiszen abba nem egyeztek bele. Ha ezek fontosak neked, akkor érdemesebb inkább felugró ablakos megoldást választanod, aminél csak úgy tud tovább haladni a vásárló, ha nyilatkozott cookie ügyben.
Az 1. verzió a legkevésbé GDPR kompatibilis megoldás, az csak nyugtázásra alkalmas, ezt nem javasoljuk használni. A 2. verzió esetén már döntenie kell a látogatónak, így nyilatkoznia kell, hogy engedélyezi-e az egyéb célok érdekében használatos cookie-kat vagy sem. Itt a cookie-k 2 csoportra oszthatók: a működéshez szükséges cookie-k, illetve az egyebek (statisztika, marketing stb.). Engedélyezéssel elfogadásra kerül az összes cookie, a nem engedélyezem gombbal pedig csak a működéshez szükségesek lehetnek használatban. Hasonlóan a 3. típusnál is ez a két csoport létezik annyi különbséggel, hogy itt már vannak jelölőnégyzetek, ahol értelemszerűen a működéshez szükségeseket nem lehet kikapcsolni, az egyebeknél pedig jelöléssel dönthető el, hogy azok elfogadásra kerülnek vagy sem.
Felugró ablakos típusok
Év elején, amikor nyilvánvalóvá vált, hogy a Google Consent Mode miatt gyakorlatilag megszűnik a mérés és hirdetés célzás azok körében, akik ebbe nem egyeztek bele, egyre több felugró ablakos elfogadó panel jelent meg, ahol a látogatóknak tulajdonképpen kötelező nyilatkozniuk. Akkor bevezettünk mi is egy ilyen típust, amit most további 2 fajtával bővítettünk. Ezek mindegyikével már célonként külön-külön dönthet a vásárló az elfogadásról, tehát pl. belegyezhet csak a statisztikák használatába, elutasítva a marketing célú adatgyűjtést. Valljuk be, hogy ez inkább törvényi elvárás, mint felhasználói, hiszen nagyon kevés az olyan internethasználó, aki átgondolja ezt és tudatosan csak valamelyik felhasználási célhoz adja a hozzájárulását.
Erősen ösztönző: 4
A 4. verzión 2 gombot találsz, az Elfogadom és a Beállítások szöveggel. Az előbbi a CTA gomb, a figyelemfelkeltőbb, így nagy valószínűséggel arra fog kattintani a látogató. Ilyen esetben minden célhoz elfogadja a cookie-kat, amit egyébként a Beállítások gomb megnyomásával hívhat elő, ahol 4 jelölőnégyzet látható, előre bepipálva az összes céllal. Itt kiszedheti a pipát (kivéve a működéshez szükségeseket) és ezzel utasíthatja el azok elfogadását. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy mivel be vannak pipálva a jelölőnégyzetek, az Elfogadom gomb megnyomása nélkül is engedélyezve lennének ezek a cookie-k. Ahogy látjátok, itt az elutasítás folyamata néhány kattintással több, mint az összes elfogadása, viszont jóval ösztönzőbb megoldás, ha az a fő cél, hogy minden adatgyűjtés engedélyezve legyen.
Nyitott jelölőnégyzetes: 5
Következő megoldás a képen látható 5. típus, amikor eleve látható jelölőnégyzetekkel találkozik a vásárló, itt nem kell a gombok értelmezésébe belemennie, egyszerűen bepipálja, hogy mihez adja a hozzájárulását és megnyomja az egyetlen gombot. Láthatod azonban, hogy így ha eleve nincs bepipálva minden cél, kevesen fogják azokat bepipálni és úgy tovább menni. Ide készítettünk egy beállítást, hogy mi legyen a jelölőnégyzetek alapértelmezett állapota, be legyenek előre pipálva vagy sem. Ettől függően lesz az elfogadás és az elutasítás folyamata némiképp különböző bonyolultságú. Döntsd el te, hogy melyiket favorizálod!
Három gombos: 6
Az utolsó, 6. megoldás talán manapság a leggyakoribb, amikor 3-féle gomb is van a panelen: Összes elfogadása, Szükségesek elfogadása és a Beállítások. Értelemszerűen az első gomb az összes cookie engedélyezésre szolgál, a másodikkal csak a szükségeseket lehet elfogadni, tehát ez az elutasítás. Ennél a megoldásnál garantálható a legjobban, hogy egyforma bonyolultságú legyen a két irány. Illetve jogász lelkületű látogatóknak még mindig ott van a Beállítások gomb is, amivel az 5. verzió ablakához hasonlóan célonként hozhatnak döntést. Ezt a panel típust érezzük talán az arany középútnak, mivel minden tekintetben és szigorúan véve is jogszerű kialakítás amellett, hogy talán mégis inkább az Összes elfogadása gombot nyomják meg gyakrabban.
Visszahívás
Sok weboldalon található olyan megoldás, ami után a panelt nem tudja visszahívni az érintett. Mondanunk sem kell, hogy ez nem jogszerű alkalmazás, mivel a GDPR értelmében biztosítani kell a látogató számára az utólagos módosítást a döntése kapcsán. Ha korábban elutasította a kiterjesztett cookie-k alkalmazását, később mégis engedélyezheti, illetve később is visszavonhatja a korábbi beleegyezését. Ennek megfelelően az Unas rendszerben kinézet családonként különböző módszer van erre. Valahol egy alsó kis füllel hívható vissza a panel, valahol süti ikon szolgál erre, Proteus kinézetben pl. külön menü jelenik meg a láblécben adatkezelési beállítások néven.
Elfogadás adatai
Fontos, hogy a látogató ellenőrizni tudja, hogy mikor mibe egyezett bele. Természetesen ez is megoldott, ha visszahívja a panelt, azon látható a dátum, amikor nyilatkozott és a nyilatkozatának az azonosító száma is. Természetesen ez minden böngésző használata esetén különböző, tehát ugyanazon felhasználónak külön kell döntést hoznia asztali gépen és külön mobiltelefonján, ezek különböző a böngészőhöz kötődő azonosítót is kapnak. Továbbá azt is érdemes tudni, hogy ha a látogató törli a böngészőjéből a cookie-kat vagy egy évnél régebben nyilatkozott, akkor újra fel fog ugrani neki a panel és újra nyilatkoznia kell, ezzel új dátumot és új azonosítót fog kapni.
Szövegek, gombok felirata
Természetesen, ahogy minden egyéb szöveg is a webshopban átírható, illetve lefordítható más nyelvekre. A Beállítások / Szövegek, Nyelvek / Alap szövegek menüben találod a cookie panelok szövegét és a gombokon elhelyezkedő feliratokat. Ezeket itt átfogalmazhatod, saját szövegekre cserélheted, persze itt is ügyelj a jogszerűségre!
Végszó
Valószínűleg a cikk végére a legtöbb olvasót elvesztettük, hiszen nem ez a legizgalmasabb téma a szakmában. Azonban érdemes egyszer átlátni a miérteket, így könnyeben kiválasztható a legmegfelelőbb típusú panel. Fontos a jogszerű működés, de emellett érdemes szem előtt tartani a megfelelő ösztönzést is, hiszen így lesznek jobb minőségű adataid a célközönségedről.