Gyakran előfordul a webáruházakban, hogy egy bizonyos termék mellé kiegészítő szolgáltatást lehetséges vagy éppen kötelező választani. Ezek jellemzően kiterjesztett garanciát, díszcsomagolást, beüzemelési költséget vagy betétdíjat jelentenek. Ez utóbbi most különösen nagy figyelmet kapott, mivel 2024. január 1-től bevezetésre került a belföldön forgalomba hozott kötelező visszaváltási díjas termékek visszaváltási rendszere, a DRS.
Aktuális blogcikkünkben összefoglaljuk, milyen lehetőségek vannak az Unas rendszerben a plusz szolgáltatások kezelésére és hogy miként tudod kezelni a friss törvényi szabályozás szerint a betétdíjakat.
Plusz szolgáltatások definiálása
A termékekkel kapcsolatos alapinformációkon kívül felvihető további adatokat az Unas rendszerben a Beállítások / Termék adatok menüben rögzíthetsz. Itt hozhatod létre a termék paraméteket, a termék státuszokat, valamint itt vihetsz fel plusz szolgáltatásokat is. Plusz szolgáltatások esetén a Beállítások lapfülön állíthatod be az alapértelmezett működést, amit aztán termékenként külön szabályozhatsz. El kell döntened, hogy általánosságban kötelező-e plusz szolgáltatást választani a termékeidhez, illetve a kosárba helyezés esetén a sorban az első lehetőség automatikusan a kosárba kerüljön-e.
A másik lapfülön látod a plusz szolgáltatásaid listáját, itt rögzíthetsz újakat is. Első körben nézzünk egy példát, ahol a plusz szolgáltatás a vásárolt termék beüzemelése. Az első mezőben a szolgáltatás neve kapott helyet, értelemszerűen ide kerül a Beüzemelés név. Feltehetően ez egy olyan szolgáltatásod, ami nem mindegyik terméknél értelmezhető, ezért bizonyos terméknél választható míg másiknál nem. Emiatt a következő opciónál azt kell választanod, hogy a termékeknél egyesével fogod beállítani a megjelenést. Természetesen pl. díszcsomagolás esetén, amit minden termékedhez adhatsz, a beállítás minden termékre érvényes lehet.
Következő fontos beállítás, hogy a plusz szolgáltatás a termék mennyiségétől függ vagy egy fix áras kiegészítő, amit nem befolyásol, hogy hány darabot vett meg az árucikkből a vásárló. Ha két mosógépet kell beüzemelni és mindegyikre külön-külön felszámolod a 10.000 Ft beüzemelési költséget, akkor a mennyiségfüggő opciót válaszd. A szolgáltatások, kiegészítő szolgáltatások esetén eltérő lehet az ÁFA, emiatt a termék ÁFÁ-jától különböző értéket is megadhatsz itt, ami fontos lesz számlázáskor.
Ha a plusz szolgáltatás, esetünkben a beüzemelési költség függ a termék árától, akkor a következő szekcióban sávhatárokat alakíthatsz ki. A példa kedvéért, mondjuk 100.000 Ft alatti mosógépet 10.000 Ft-ért üzemelsz be, az ennél drágábbakat pedig 15.000 Ft-ért. Ezt itt konfigurálhatod, természetesen tetszőleges számú sávot kialakíthatsz, sőt úgy is dönthetsz hogy valamelyik sávhatárnál nem választható az opció.
Szolgáltatások hozzárendelése termékekhez
Ha rögzítetted a plusz szolgáltatásokat, irány a termék szerkesztés. Ha kiválasztottad az érintett terméket, lépj az Egyéb lapfülre! A plusz szolgáltatások résznél találod egy legördülő menüben az előre felvitt lehetőségeket, amelyeket egyenként hozzáadhatsz a termékhez. Fontos tudnod, hogy a vásárló csak egy plusz szolgáltatást tud választani a termékhez. Emiatt ha nem zárják ki egymást a lehetőségek, azokat kombinálhatod is, emiatt együtt választás esetén kedvezményes ár is lehetséges lesz (pl. Beüzemelés; Összeszerelés; Beüzemelés és összeszerelés).
Hozzáadás után megtörténhet a fent már leírt működési alapbeállítás felülírása termékenként. Itt mondhatod meg, hogy a konkrét terméknél kötelező legyen-e választani plusz szolgáltatást, illetve automatikusan és kötelezően bekerüljön a kosárba pl. betétdíj esetén. Természetesen ha így történik a kosárba helyezés, akkor a plusz szolgáltatást a kosárból sem lehet törölni.
Még egy példát említsünk itt meg, ami gyakori szokott lenni: a kiterjesztett garancia. Ebben az esetben külön plusz szolgáltatás lenne az 1 éves, 2 éves, stb. garanciák kezelése. Ezek ára is természetesen akár sávhatárosan függhet a termék árától. Sorban hozzáadod a termékhez ahol ez értelmezhető, de nem teszed kötelezőre, hiszen általában nem kötelező kiterjesztett garanciát vásárolni a termék mellé. Ebben az esetben sorban megjelennek a szolgáltatások a terméknél kiemelt helyen, amiből szabadon választhat a vásárló.
Legutóbbi blogcikkünkben a felugró ablakok felhasználási lehetőségeiről írtunk. Intelligens ajánlattal akár termékenként beállíthatsz olyan felugró ablakokat, amelyek a plusz szolgáltatásokra hívják fel a figyelmet. A fenti példánál maradva, a mosógépet hosszasan böngészve felugorhat egy ablak a vevőnek, hogy kedvező áron vállalod a beüzemelést is.
Kötelező betétdíj alkalmazása
Bár viszonylag kevés webáruházat érint, mégis fontosnak tartjuk, hogy megoldást nyújtsunk az új szabályozások betartásának érdekében. Ilyen most a betétdíj alkalmazása, ami a plusz szolgáltatás funkció továbbfejlesztésével immáron teljes körűen használható.
Mire és kire vonatkozik?
A visszaváltási DRS-díj a közvetlen nem újrahasznosítható vagy újrahasznosítható, fogyasztásra kész vagy koncentrátum tartalmú, 0,1-3 l-es űrtartalmú műanyag, fém és üveg csomagolásokat érinti (a tej és tejalapú italtermékek kivételével). A leggyakoribb érintett termék lesz az ásványvizes palack, az üdítők műanyag palackjai, a sörös és üdítős aludobozok. Az új szabályozás mindenkire vonatkozik, aki ezeket a termékeket gyártja, forgalmazza vagy végfelhasználóként megvásárolja.
Számlázás, adózás
Számlázás szempontjából fontos, hogy a betétdíj ÁFA körön kívüli tétel és kötelezően fel kell számolni minden érintett termék után mennyiséghez kötötten. Emiatt ezeknek a megrendelésben és a számlán külön tételként 0%-os ÁFÁ-val kell szerepelni.
Így állítsd be az Unas rendszerben
Ahogy feljebb leírtuk, első körben fel kell rögzíteni a betétdíjat, mint plusz szolgáltatást. Mennyiségfüggő beállítást kell választani, mivel minden palackra, üvegre, dobozra külön-külön vonatkozik. Hozzá 0%-os ÁFÁ-t válassz, mivel a betétdíj ÁFA körön kívüli. Sávhatárokra nem lesz szükség, mivel a termék árától nem függ a betétdíj összege, ugyanannyi lesz az ásványvízre, mint a prémium kézműves sör palackjára. Az újrahasznosítható üvegek esetén (pl. borospalack) határozhat meg a forgalmazó más árat, ezeket a alapértelmezett 50 Ft-os betétdíj helyett külön rögzített plusz szolgáltatásként lehet alkalmazni. Ilyen esetben a terméknél a rá vonatkozó szolgáltatást kell hozzáadni.
Mivel a betétdíj ez esetben kötelező, ennek megfelelően kell beállítanod figyelve arra, hogy automatikusan kerüljön is kosárba pl. ha a listaoldalon történik a termék kosárba helyezése. Ilyen esetben - ha kötelező egy bizonyos plusz szolgáltatás - más lehetőséget ne kapcsolj a termékhez, hiszen ilyenkor a vásárló elválthatna a betétdíjról egy másik opcióra.