Korábbi cikkünkben általánosságban vázoltuk, mely marketingfolyamatokat érdemes automatizálni. Ezektől azonban jóval több belső folyamat van, amit jó webáruházmotor segítségével hatékonyan lehet optimalizálni és automatizálni. Ebben a cikkben a legfontosabbakra fogunk kitérni, amelyek nélkül aligha létezik hatékony webáruház. A végén pedig egy új VIP funkciót is bemutatunk, amivel a webáruházban történő események alapján különböző automatikus műveletek indíthatók.
A legfontosabb automata folyamatok a webáruházban
Sokszor választanak úgy webáruházmotort a kereskedők, hogy azok havidíját mérlegelik elsősorban. Ezzel nincs is nagy baj, hiszen igyekszünk a legkedvezőbb havidíj mellett a legnagyobb funkcionalitást biztosítani az előfizetőink számára. A kulcs azonban a funkciókban rejlik, mivel lehetnek olyan lehetőségek egy szoftvernél, amivel drága emberi erőforrások válthatók ki, ami sokszorosa egy webáruház havidíjának. Mára már elengedhetetlen, hogy a csomagfeladás, a számlázás, adatátadások, valamint a bevételnövelő folyamatok automatizálva legyenek egy webshopban.
Csomagfeladás, kiszervezett logisztika
Múlt heti blogbejegyzésünk is éppen arról szólt, hogy az MPL API azért jött létre, hogy minél hatékonyabban lehessen csomagokat feladni a webáruházban. Minden népszerű futárszolgálat és logisztikai cég felé kiépítettük az adatkapcsolatot, így a csomagok feladása pár kattintás a webáruház adminisztrációs felületén. Emellett már teljes körű kiszervezett logisztikai integrációk is elérhetőek, ahol a megrendelés beérkezése után a külső partner automatikusan átveszi a megrendeléseket a webáruházból, majd csomagolja, számlázza és kézbesíti a vásárlónak, közben persze a webáruházban a megfelelő megrendelés státuszok is változnak.
Számlázás
Sajnos még sokan úgy számlázzák a webáruházas rendeléseket, hogy átmásolják egy számlatömbbe, jobb esetben egy külső számlázóprogramba a vevő- és termékadatokat. Lássuk be, ez nagyobb számú megrendelés esetén nem célravezető megoldás. A számlázóprogram integrációk segítségével az adminisztrációs felületről automatikusan átkerülnek a számlázóprogramokba, ügyviteli rendszerekbe a megfelelő adatok. A külső rendszerben pedig a számla is elkészül, valamint további CRM, ERP tevékenységek is elvégezhetőek.
Intelligens ajánlat, utóajánlat, upsale és cross-sale
Ha az ember bemegy egy hagyományos üzletbe, ott biztosan találkozik az eladó személyzettel. A segítségen felül az eladó feladata, hogy elősegítse a vásárlást, különböző ajánlatokat tegyen a vásárlónak. Ha jól végzi dolgát, a vevő elégedetten és üres pénztárcával távozik. Ezt a bevételnövelő tevékenységet a webáruházban intelligens ajánlatokkal, upsale és cross-sale ajánlatokkal lehet megvalósítani. Az Unas rendszerben ezekhez számtalan eszköz áll rendelkezésre, felugró ajánlatokat lehet a látogató elé tárni, a viselkedése, a kosár tartalma és egyéb tényezők alapján. Ha termékekhez jól vannak előkészítve a hasonló és kiegészítő termékek, a rendszer automatikusan ajánl a kiválasztott árucikk helyett drágábbat vagy ahhoz kiegészítőket. Még a rendelés leadása után is képes egy utóajánlattal tovább növelni a bevételt.
Adatátadás külső rendszerek felé
Sokan nem is tudják, hogy az egyes bekapcsolt integrációk milyen automatikus adatátadásokkal járnak. A legtöbb áruházban be van kapcsolva Google Analytics, Facebook Pixel, részt vesznek az Árukereső Megbízható Bolt programjában, használnak külső hírlevelezőt vagy épp valamelyik árösszehasonlító oldalon vagy piactéren jelennek meg a termékeikkel. Ezekhez a háttérben különböző adatátadásokra van szükség, amit a webáruházmotor automatikusan elvégez, nincs szükség emberi beavatkozásra.
Automata termékimport
A legtöbb webáruház üzemeltető kiskereskedőként valamelyik nagykereskedéstől veszi a kínált termékeket. A nagykereskedelmi cégek általában biztosítanak olyan felületet, ahonnan a termékeket automata import folyamatokkal lehet a webáruházakba áttölteni és napi szinten azok adatait, árát, készletét karbantartani. Talán az automata importtal lehet a legnagyobb humán erőforrást megspórolni, hiszen egy tízezres termékpaletta naprakészen tartása emberi munkával roppant időigényes. Az Unas rendszerbe több mint 100 nagykereskedő partner termékeit kötöttük már be, így nagy valószínűséggel a legtöbb termékfajta kezelésére tudunk megoldást biztosítani.
Frissülő jogi dokumentumok
A változó törvényi környezetben kellő jogbiztonságot adnak a folyamatosan frissülő jogi dokumentumok. Havidíjas rendszerben működő ÁSZF szolgáltató igénybevételével, nem kell azzal törődni, hogy időről időre mit kell változtatni a dokumentumokban. Bírsággarancia mellett külső forrásból érkeznek a szükséges, automatikusan megújuló tartalmak a webáruházba. Fejlettebb szolgáltatóknál (pl. Fogyasztó Barát) vásárlói tájékoztató, webshop értékelő rendszer, ÁSZF és Adatkezelési tájékoztató sablon valamint generátor, támogató widget, ikonokkal illusztrált dokumentum is elérhető.
Új funkció: Beállítások / Automata folyamatok
A fentiek már mind alapdolgoknak mondhatók egy webáruház üzemeltetése során. Óriási terhet róna a webáruház üzemeltetőkre, ha ezeket a tevékenységeket saját kezűleg kellene elvégezniük. Szükség lehet azonban egyéb műveletek elvégzésére, bizonyos események bekövetkezése után. Erre alakítottuk ki az Automata folyamatok VIP funkciót, melynek segítségével sok olyan azonnali vagy időzített tevékenység elvégzésére nyílt lehetőség, ami nagyban segítheti az adminisztrátorok mindennapi munkáját.
Milyen eseményekre indítható?
A funkció bevezetésekor a webáruházban bekövetkező alapeseményeket vettük fel a lehetőségek közé, amelyeket folyamatosan bővíteni fogunk. Ezek az alábbiak:
- Megrendelés leadás
- Kosárelhagyás
- Hírlevélre feliratkozás
- Hírlevélről leiratkozás
- Vásárló regisztráció
- Vásárló adatok módosítása
- Vásárló törlés
Ezekhez az eseményekhez köthető számtalan szabály és feltétel, így csak a fantázia szab gátat annak, hogy milyen konkrét esemény vált ki egy bizonyos műveletet. Feltétel lehet rendelés végösszeg, összköltés, pénznem, szállítási mód, fizetési mód vagy a vásárlói adatok bármelyike. Feltételnek a jellemző adattól függően egyezés, részegyezés, számértékek adhatóak meg. Természetesen egy szabálynál több feltétel is megadható, melyek között lehet "és" illetve "vagy" kapcsolat.
Elvégezhető műveletek
A webáruház üzemeltetőknek át kell gondolniuk a folyamataikat, hogy mihez adhat segítséget ez a funkció. Rengeteg ötletünk van, első körben az elvégezhető műveletekhez, az ügyféligényeknek megfelelően a legfontosabb hármat építettük be:
Email küldése
A fenti események után tehát email küldhető vagy a látogatónak vagy egy tetszőleges email címre. Ezzel a beépített értesítő emaileken kívül tetszőleges előre elkészített sablon felhasználásával kaphat tájékoztatást bárki. Az általános követő hírlevél funkció helyett szélesebb körű beállításokkal használható ez a lehetőség. Perc pontossággal megadható, hogy az esemény után mikor kerüljön kiküldésre az email és a címzettek köre is szűkíthető. Kosárelhagyás email esetén feltételnek szabható a kosárban szereplő tételek száma, neve és ára is. Használható arra is, hogy az adminisztrátor külön emailben értesüljön, ha nagy értékű rendelést adtak le vagy éppen egy speciális vásárló csoport tagja rendelt valamit.
Webhook URL meghívása
További külső szoftverek illesztéséhez ad kiváló lehetőséget a módszer, amivel az esemény bekövetkezése után a háttérben az eseményhez tartozó adatokat küldjük ki a beállított webhook URL-re HTTP POST kérés formájában. A HTTP kérés törzse tartalmazza JSON formátumban az eseményhez tartozó paramétereket. Sok külső szoftver van a piacon, ami képes ilyen módon adatot fogadni, így ezek hatékony használatára is megnyílt az út.
Vásárló csoport áthelyezés
A harmadik lehetőség, ahogy a neve is mutatja, a vásárló automatikus áthelyezése egy vásárló csoportba az esemény után. Az eddigi leadott megrendelés alapján korábban is beállítható volt közvetlen kedvezmény a vásárlóhoz. Ennek alternatíváját lehet megoldani itt is, ha a vevő összköltése elér egy bizonyos szintet, átkerülhet másik vásárló csoportba. Mivel a vásárló csoportokhoz számtalan beállítás érhető el a kedvezményeken kívül, így már a beállított költésszint alapján automatikusan élvezheti ezek előnyeit is a vásárló. Ezzel a művelettel csoportosíthatók az egyes települések lakói, bizonyos szállítási módot választók vagy akár minden Péter, akinek a névnapján a vásárló csoport alapján hírlevél küldhető.
Végszó
Ahogy ügyfeleink megszokhatták folyamatosan fejlesztjük az Unas rendszert, napi szinten készítünk olyan módosításokat, amivel megkönnyítjük a felhasználók dolgát. Biztosak vagyunk benne, hogy a fenti funkciót sokan sokféleképpen fogják használni, hiszen mindenkinek más a fontos. Annyi biztos, hogy a használatával növelhető a bevétel, a hatékonyság, mindez emberi munka megspórolásával. Már csak ezért az egy funkcióért megéri a VIP csomagot választani, a sok más hasznos dolgon kívül.