A marketing automatizálás manapság az egyik legforróbb téma a webáruházak tulajdonosai és hirdetői körében. Egy olyan újszerű, kevesek által használt eszközről van szó, amivel ki lehet tűnni a versenytársak közül és piaci előnyre lehet szert tenni. A webshopok többsége viszont még nem használja elég tudatosan az automatizálás eszköztárát, miközben rengeteg energiát és munkaidőt spórolhatnának úgy, hogy a webshop bevételét is növelik.
Mit jelent a marketing automatizálás?
A marketing automatizálás egy olyan technológia, ami a marketing folyamatok és kampányok kezelésére szolgál több csatornán keresztül. Segítségével a vállalkozások automatikus üzenetekkel szólíthatják meg a célközönségüket például e-mail, push értesítések, SMS kampányok, online hirdetések és közösségi média tartalmak segítségével.
Az automatizálás célja, hogy az elkülönülő marketing eszközök egységes folyamattá álljanak össze, így összehangolt üzenetekkel találkozzanak a felhasználók.
Hogyan lehet automatizálni a marketinget?
Az automatizálás gyakorlati kivitelezéséhez szoftveres támogatásra van szükség. A folyamatosan és ismétlődően felmerülő marketing feladatokat egy megfelelően beállított szoftver elvégzi a szakemberek helyett, így rengeteg munkaidőt lehet megspórolni. Ráadásul hatalmas előnyt jelent, hogy személyre szabott üzenetekkel lehet kommunikálni minden egyes felhasználó irányába, így a kampányok eredményessége meghaladja a manuális hirdetések hatékonyságát.
Ha a marketing automatizálás megfelelően elterjed a gyakorlatban, a marketing szakértők feladata többé nem az egyedi kreatívok és üzenetek összeállítása lesz, hanem a folyamatok megtervezése, nyomon követése és a tesztelések elvégzése. Az ismétlődő feladatokat szoftver végzi, a stratégia felépítése és finomítása pedig a marketing szakértőknél marad. Tehát nem kell attól tartani, hogy a marketingesek munkáját veszélyeztetné az új technológia: ellenkezőleg, a szakértőket segítő hatékonyságnövelő eszközről beszélhetünk.
Érvek a marketing automatizálás mellett
Ahogy nő a vállalkozás, egyre több időt emésztenek fel a marketing feladatok. Ahhoz, hogy több értékes idő maradjon a vásárlókra és a vállalat működésével kapcsolatos feladatokra, hasznos beépíteni a marketing automatizációt a stratégiába. Ha egy mesterséges intelligencián alapuló szoftver segít a feladatokban, akkor rengeteg időt lehet megtakarítani és pontosabb célzásra, alacsonyabb konverziós költségekre, magasabb konverziós rátára lehet számítani.
Tény, hogy a webshopok új látogatóinak több mint 95 százaléka tranzakció nélkül távozik az oldalról, hiszen többségük még nem áll készen a vásárlásra. Ezért is fontos megismerni a látogatók viselkedését és jól megtervezett, egymásra épülő remarketing rendszerrel újra megszólítani őket. A korábbi látogatókról tudjuk, hogy érdeklődnek a termékek iránt, viszont még szükségük van további motivációra és információra ahhoz, hogy meghozzák a vásárlási döntést.
Automatizálható marketing csatornák
Felugró ablakok: a felugró ablakok gyakran azonnal megjelennek a weblapra érkező látogatóknak. Ez hatalmas hiba, mert zavarjuk a vásárlókat a nézelődésben. Viszont megjelenhet például egy kuponkód a kosárelhagyóknak vagy készíthető olyan ablak is, ami kizárólag azoknak jelenik meg, akik még nem iratkoztak fel a hírlevélre és nem utasították el a feliratkozást korábban. Ezzel elkerülhető, hogy zavarjuk a vásárlókat, ráadásul a hirdetésünk a lehető legjobb időben jelenik meg a legjobb helyen.
Email marketing: a hagyományos hírleveleket ma már mindenki utálja, hiszen gyakran irreleváns hirdetéseket küldenek. Marketing automatizációs platformok használatával viszont beállíthatunk úgynevezett aktiválási szabályokat. Így csak akkor kap a feliratkozó email-t, ha a korábban kinézett termék leárazásra kerül vagy ha új termékek érkeznek egy olyan kategóriába, amelyet korábban többször is megtekintett. Az aktiválási szabályok rendszerének csak a kreativitás szab határt: segítségükkel az email marketing újból releváns információkat juttathat a vásárlókhoz.
Push értesítések: nagyon hasonlóan hirdetési felületként működik, mint az email kampányok. Visszacsábíthatók a korábbi kosárelhagyók, értesítés küldhető leárazások idején vagy a felhasználó böngészési adatai alapján releváns terméket ajánlhatunk.
Dinamikus remarketing kampányok: a relevancia az egyik legfontosabb kulcsszó napjainkban az online marketingben. Minél értékesebb a hirdetésünk a felhasználónak, annál nagyobb a vásárlás valószínűsége. Az automatizmusnak köszönhetően a korábbi látogatók kizárólag olyan hirdetéseket fognak látni, amelyek iránt érdeklődést mutattak korábban.
Termékajánló rendszerek: feltűnt, hogy a legnagyobb webshopok kezdőoldala minden felhasználónak másképp jelenik meg? Ennek az az oka, hogy intelligens termékajánló rendszereket használnak. Az új látogatóknak a bestseller termékek és az akciók jelennek meg, de a visszatérő látogatók már kizárólag azokat az ajánlatokat látják, amelyek beletartoznak az érdeklődési körükbe. A korábbi munkamenetekből ugyanis kiderül, hogy korábban férfi pulóvereket vagy női pizsamákat nézett az illető.
Így áll össze a rendszer: példa egy vásárláshoz vezető folyamatra
Az elkülönülő eszközökből nagyon szép folyamatokat lehet felépíteni. A cél, hogy minden egyes interakció közelebb vigye a felhasználót a vásárláshoz. Például tételezzük fel, hogy egy sportfelszerelésekkel foglalkozó webshopot üzemeltetünk és marketing automatizációs platformmal készítünk hirdetéseket:
- 1. A felhasználó új futócipőt keres a Google-ben és kattint egy hirdetésünkre.
- 2. A kategória landoló oldalunkon elkezd nézelődni, áttekint 3-4 terméket: az oldalon töltött időből azt is tudni fogjuk, hogy mely termékről olvasott a legtöbbet.
- 3. Az ötödik oldalon megjelenik egy PopUp, ahol feliratkoztatjuk email értesítésekre.
- 4. A felhasználó elhagyja az oldalt. Úgy tűnik még nincs kész a vásárlásra.
- 5. A dinamikus remarketing Google és Facebook reklámok folyamatosan mutatják neki a kinézett termékeket, így emlékeztetjük, hogy a webshop-ban tud ilyen terméket vásárolni.
- 6. Az egyik kinézett terméket hétvégén leárazza a webshop.
- 7. A felhasználónak kimegy egy email értesítés arról, hogy most 15%-kal olcsóbban rendelhet.
- 8. A vásárló lecsap az ajánlatra és megrendeli a terméket.
- 9. A vásárlás után egy héttel a rendszer kiküld még egy levelet, amiben kapcsolódó termékként légáteresztő futó nadrágokat és hosszú ujjú futópólókat ajánlunk.
A sor innentől a végtelenségig folytatható, hiszen ha sikerül egy kampánnyal visszacsábítani a felhasználót, akkor máris nyertünk egy elkötelezett törzsvásárlót. Ha a webshop megfelelően kiszolgálja (például gyorsan szállít, megfelelő tájékoztatást ad), akkor jó eséllyel pozitív ügyfélélménnyel fog távozni és joggal bízhatunk benne, hogy legközelebb is minket választ.
Mennyibe kerül a marketing automatizáció?
Sok webshop tulajdonos azért nem vág bele az automatizálásba, mert azt hiszi, hogy ez a nagyok játszótere. Néhány évvel ezelőtt még valóban ez volt a helyzet, mostanra viszont egyre több „dobozos” szoftver érhető el a KKV szektornak is.
Az UNAS integrációk között is számos hatékony megoldás található, ezért érdemes feltérképezni a lehetőségeket. A legtöbb szoftvert szolgáltató cég ingyenes bemutatóval segíti a döntésben a webshop tulajdonosokat, valamint egyedi ajánlatokat is ki lehet fogni promóciós időszakokban. Érdemes szétnézni a lehetőségek között, hiszen 2021 biztosan a marketing automatizációról fog szólni. Biztos vagyok benne, hogy egy-két év kérdése és a kisebb webshopok is felzárkóznak a nagyok mellé ezen a téren is.