Már a cikk címéből is látszik, hogy rendhagyó, szókimondó írás következik ezen a héten. A legtöbb szolgáltatónak az az érdeke, hogy eladja a saját szolgáltatását, mindegy kinek, csak minél több előfizető legyen. Konferenciák, kiállítások, fesztiválok sora azt ígéri, hogy szakmai tudást fogsz szerezni, azonban javarészt az egyes piaci szereplő megoldásait próbálják eladni egy 15 perces előadáson keresztül.
A 18 éves pályafutásunk során mindig ódzkodtunk attól, hogy bárkit rábeszéljünk a webáruház nyitásra vagy hogy a mi rendszerünket válassza. Sokkal rosszabb visszhangja van annak, amivel mi is találkozunk, amikor más szolgáltatóktól migrálnak hozzánk: megígértek mindent, de semmi sem úgy volt. Ez ihlette ezt a blogbejegyzést, amiben azt foglaljuk össze, hogy mivel kell szembesülnöd egy webáruház elindítása során. Nem lesz olyan könnyű, mint azt a legtöbb helyen hangoztatják, viszont, ha a lenti dolgokon túllépsz, gyümölcsöző vállalkozásod, hatékony folyamataid és pénztermelő webshopod lehet. Egy webáruház indítása sokkal több lehetőséget rejt, mint bármilyen offline bolt fenntartása, minden kereskedő el fog jutni az online értékesítésig, előbb vagy utóbb. Most segítünk abban, hogy ezen az úton te ne tévhitekkel indulj el.
A szomszéd Pistike fogja telepíteni a Woo-t
Ha megfogalmazódott benned, hogy webáruházat fogsz indítani, az első amivel szembesülsz a platform, a motor, a szoftver kiválasztása, amivel ezt meg fogod tenni. Nem könnyű döntés ez, hiszen eleve ez lesz a munkaeszközöd, jó esetben csak munkaidőben fogsz a felületen dolgozni, de könnyen lehet, hogy éjjel nappal benne laksz majd az adminisztrációs felületben. Dönthetsz ár vagy legalábbis ár/érték alapján. Dönthetsz szimpátia alapján vagy bekajálva a marketing dumát.
A legrosszabb amit tehetsz, hogy megbízod a szomszéd Pistikét, hogy telepítsen egy Woocommerce-t és kész is vagy. Ezzel már ketten vagytok, akik nem tudják mire van szükséged. Ennél egy fokkal jobb, ha fejlesztő céget bízol meg, ott viszont te mondod meg, mit fejlesszenek. Pontosan tudod az induláskor, hogy milyen funkciókra van szükséged? Van a megvalósításra több millió forintod? Tudod biztosan, hogy melyik futárcéggel, melyik számlázóval, melyik bankkártyás fizetéssel fogsz hosszú távon üzemelni?
Itt már nem is kell magyarázni, hogy olyan havidíjas platformot érdemes választani, ami minden szükséges funkciót tartalmaz, sok külső integráció van benne és van ügyfélszolgálat. Így később, ahogy alakulnak a folyamataid, elkezdheted használni az egyes funkciókat, cserélgetheted a integrációkat, futárcégeket, stb. Kérdésed lesz bőven, amit egy fejlesztő cég nem fog tudni és nem is akar megválaszolni.
Drágább webáruházrendszer a jobb
Megvan az irány, felhő alapú, Saas rendszerek felé fordulsz. Olyanokat keress ahol sok referencia van, több ezren használják, hisz ez a bizonyíték arra, hogy megbízható. Válogathatsz: van piros, sokféle zöld és kék webáruház szolgáltató. Első ránézésre mindegyik a legjobb, a legszebb, a leghatékonyabb. Ha ezt a cikket olvasod, lehet hogy már túl vagy a döntésen. Ha még előtte állsz, mindenképpen azt javasoljuk, hogy próbáld ki a rendszereket és hasonlítsd össze a csomagokat, az árakat és a hozzá tartozó funkcionalitást. Ellenőrizd, hogy ki van a rendszerek mögött. Egy lengyel, cseh, kanadai többségi tulajdonban lévő szolgáltató más prioritásokat vesz figyelembe az integrációknál és az árképzésnél.
A magunk részéről tudjuk, hogy a legtöbb funkciót és integrációt a legkedvezőbb áron nálunk kapják a kereskedők, de győződj meg róla te is a saját vagy ismerőseid tapasztalata alapján. Biztos, hogy a drágább ezen a piacon nem azt jelenti, hogy jobb, sőt, alapvető funkciók is vannak néha, amelyek egy drágább rendszerből hiányoznak.
Kész a webshop, várod a csodát
Kiválasztottad a motort, előfizetted a szolgáltatást, itt kezdődik számodra az érdemi munka, aminek van operatív és kreatív része is. Fel kell tölteni a termékeket, a lehető legtöbb információ megadásával, testre kell szabni a kinézetet, el kell készíteni a módosítható elemek tartalmát. Könyvet lehetne írni arról, hogy mit és hogyan érdemes elvégezni, annyi azonban bizonyos, hogy ez munkával fog járni.
Sokszor találkozunk az ügyfélszolgálaton azzal, hogy a tesztidőszak után jön az ügyfél, hogy nem ért még rá megrendelni a szolgáltatást. Ha megrendelni nem értél rá, ami 5 perc, akkor hogy fogsz ráérni üzemeltetni? Ahhoz, hogy indulásra kész legyél, bele kell tenned az idődet. Kezdd a tudástár, a blog tudás anyagainak elolvasásával, hiszen így tudod meg, hogy mit hol keress, mire van lehetőség. Nézz meg más áruházakat a rendszerből, mit tudtak kihozni belőle, törekedj te is a maximumra!
Ha viszont úgy ítéled meg, hogy indulásra kész vagy akkor elértél a tízemeletes épület első szintjére. Innen viszont tovább kell menned felfele, át kell gondolnod, hogy fogod kiszolgálni a rendeléseket, hogy fogsz látogatókat szerezni. Ebbe is energiát kell fektetned.
Egy hét alatt első leszel a Google-ben
Nem leszel. Nem azért, mert a rendszer rossz, nem azért mert te vagy a hibás. Egyszerűen a keresők lelki világa nem ilyen. Erre is számtalan tapasztalatot tudunk az ügyfélszolgálatról említeni. Teljesen friss, tegnap regisztrált domain-en működő webshop üzemeltetője megkérdezi másnap, hogy miért nem találja magát az első helyen. Azt a kérdést is meg szoktuk kapni, hogy melyik menüben kell bekapcsolni a SEO-t.
Nos, ez nem így megy. Honnan tudná a Google, hogy elindultál, honnan tudja milyen fontos szereplő lépett a piacra? A folyamat úgy néz ki, hogy egy felfedező robot rátalál az oldalaidra (ezt gyorsíthatod a Search Console-ba feltöltött Sitemappal), egy feltérképező robot eldönti, hogy indexelni kell-e vagy tovább haladni rajtuk, az indexelő robot pedig feldolgozza a tartalmakat. Feldolgozás után rangsorolódik és valahányadik találat lesz a keresések során az organikus találati listán.
Amíg a kereső hozni fogja, hónapok is eltelhetnek, ha nincsenek az oldalra külső linkek. Ha nincs sehonnan link egy weboldalra, akkor az értéktelen a Google számára. Itt kell mindig megemlíteni a SEO szentháromságot: a technikai SEO-t, az on-site és az off-site SEO-t. Mindegyikről írtunk már külön cikket, elolvashatod a SEO kifejezések leírását, technikai beállítások lényegét, olvashatsz tartalomgyártásról és linkmarketingről is. A lényeg, hogy mind a három területtel foglalkoznod kell. A tartalmakba bele kell tenned a szakmai tudásod, releváns, kontextusba vágó külső oldalakra kell olyan tartalmakat eljuttatnod, amelyek megemlítenek és hivatkoznak rád.
Marketingesek elszedik a pénzedet
Ha nem figyelsz oda, sok hiénával fogsz találkozni, rád ugranak a tanácsadók, az önjelölt marketingesek, akik elégetik a pénzedet a hirdetési csatornákon. De nem ez az általános, szerencsére a piac kiveti magából az ilyen kamu szakértőket. Kis kutatással meg fogod találni azt a partnert, aki pénzt fog neked termelni, számokkal alá tudja támasztani, hogy pozitív a mérleg.
Ami gyanúra adhat okot, ha a marketinges mindenhez is ért, SEO-s, grafikus, videós, tartalomgyáros, keni vágja a hirdetési rendszereket és scripteket ír a webáruház sablonjába, mindezt egy személyben. Persze vannak olyan nagyobb ügynökségek, akik az összes területet le tudják fedni, de általában csak egy területre specializálódott munkatársakkal.
Felbosszant a konkurencia
Kiválasztasz egy terméket, amit lehet hogy már régóta ismersz vagy forgalmazol. Megnézed, hogy ezt hány webshopban forgalmazzák? El fogod tudni adni? Amúgy biztosan, ha teszel hozzá egy kis pluszt. Ha felbosszant a konkurencia az áraival, nem az a megoldás, hogy árversenybe bonyolódtok. Legyél valamiben jobb, amit minden csatornán kommunikálni is fogsz a leendő vásárlóidnak. Azt szokták mondani, hogy akinek nincsen konkurenciája, annak piaca sincs. Bármit is árulsz, lesz versenytársad, ne másolj, a helyzetet használd inkább inspirálódásra.
Befürdesz a partnerekkel
Futárt választasz, bankkártyaelfogadót, elkezdesz egy számlázóprogramot használni. Kiderül, hogy a legolcsóbb szállító céget választottad, aki késve szállítja le a csomagokat, amelyek megsérülnek, eltűnnek útközben. A bankkártyaelfogadó rendszer megbízhatatlan, sok a meghiúsult fizetés, rejtett költségei vannak. A számlázó program lassú, nem kezeli automatikusan a webáruházi rendeléseket.
Ennek sem kell így lennie. Naponta merülnek fel kérdések a Facebook csoportunkban, hogy melyik partnert érdemes választani. Azok fogják elmondani a véleményüket, akik hasonló cipőben járnak vagy már megégették magukat vagy éppen elégedettek egy szolgáltatóval. Egy kis idő eltelik és már te fogod a javaslataidat elmondani ugyanitt a saját tapasztalataid alapján. Az Unas adminisztrációs felületen a legtöbb integrációnál népszerűségi sorrendbe vannak rendezve a piaci szereplők, ez is adhat támpontot a választáshoz. Nézd meg a versenytársaidat, kikkel dolgoznak együtt. Gondolj bele abba, hogy amikor te webáruházban vásároltál, melyik volt a legkényelmesebb fizetési megoldás, melyik futárcég volt szimpatikus, amikor csomagot vettél át.
Hipotézisek a sikertelenségre
Lesznek hullámvölgyek. Eljön az ideje, amikor belegondolsz abba, hogy jobban is mehetne a webáruházad. Ilyenkor felmerülnek a hipotézisek. Biztos a rendszerrel van baj, mert kék a gomb, nem piros. Biztos valami nem működik. Az esetek 99%-ban bebizonyosodik, hogy nincs rendszerhiba.
Sokszor előfordul, hogy nem körültekintően állít be valamit az ügyfél, óriási bannerképeket használ, telerakja külső scriptekkel a webshopot ami által használhatatlanná válik. Egymást takarják a belógó, felugró ablakok, mert azzal akarja felturbózni a bevételt, de ez inkább rontani fog a helyzeten. Van optimalizálni való bőven a te részedről is. Csinálj teszteket, változtass apróságokon és nézd meg milyen hatással van a vásárlóidra. Minden célközönség más tálalást kíván, terméktől is függhet, hogy épp melyik sablon, melyik marketing eszköz, melyik beállítás fogja a legjobb eredményt meghozni.
Elriasztottunk?
Végigolvastad a fentieket, egy világ dőlt össze benned, mert azt hitted kifizetsz 6.990Ft-ot egy hónapra és dől a lé? Nem az volt a célunk, hogy elriasszunk, hanem hogy tiszta képet kapj arról, hogy mivel jár az online értékesítés, az e-kereskedelem. Számtalan példát tudunk mondani az Unas rendszerből, ahol valaki munka mellett kezdte el üzemeltetni a webáruházat és rövid úton felmondott a munkahelyén, mert többet termelt neki a webshop.
Sok a sikertörténet, mivel a hazai piacon van még lehetőség. A legtöbb európai országban több webáruház üzemel lakosságarányosan mint Magyarországon. Neked is megvan a lehetőséged, hogy szakíts egy szeletet ebből a durván növekvő tortából. Mi adunk hozzá egy olyan eszközt, ami szinte minden kereskedői igényedet ki fogja elégíteni és nem kell jelzálogot tenni a házadra miatta.