Nemrég beszéltünk arról, hogy miért és hogyan indíts blogot a webshopodban, utána pedig szakértőnktől kaphattál tippeket arra vonatkozóan, hogyan írj bevételt hozó címsorokat. Ezek alapján biztosan megszületett benned is az elhatározás, hogy elindítsd a saját üzleti blogodat a webáruházadban. Most elérkeztünk a gyakorlati megvalósításhoz, ebben a cikkünkben azt mutatjuk meg, hogyan lehet kivitelezni ezt az Unas rendszerben.
Előkészületek
A legfontosabb, hogy átgondold, hogy milyen gyakorisággal és milyen témákról szeretnél írni. Azt is meg kell fontolnod, hogy hány szerző fog cikkeket írni, egyáltalán érdekes-e az esetedben, hogy ki írta a cikket. Döntsd el előre, hogy szeretnél-e kommenteket a bejegyzéseid alatt, illetve számítasz-e megosztásokra a közösségi médiában.
Tervezd meg, hogy milyen szerkezetűek lesznek a cikkek, milyen terjedelemben szeretnél írni, gondold át használsz-e a bejegyzésben képi elemeket is. Ha termékteszteket készítesz vagy a termék gyakorlati felhasználásáról értekezel, készülj termékajánlóval is a cikk aljára. Természetesen ezekre mind rendelkezésre áll funkció az Unas rendszerben, melyek használatát bemutatjuk néhány sorban számodra.
Ezt ne felejtsd el!
Bár nagyon hasznos, de blogot írni mégsem kötelező, sok webáruház működik anélkül. Csak akkor fogj hozzá, ha valóban tudsz rendszeresen tartalmakat gyártani, ami olyan, hogy a keresőoptimalizálási követelményeknek is megfelel és a látogatóid is szívesen olvassák. Inkább ellenkező hatást kelt egy olyan blog, ahol nyúlfarknyi, semmitmondó cikkek vannak és azok is több évesek már.
Hozd létre a főmenüt!
A blogodat a látogató elsősorban a főmenüből érheti el. Vannak alternatív útvonalak is, a főoldalon lejjebb található cikkajánlóból vagy kifejezetten erre a célra készített (módosítható) elemről is megközelíthetők a tartalmak. A Tartalom / Plusz menük, Oldalak menübe kell ellátogatnod a főmenü létrehozásához. Itt a webáruház főkategóriái mellé készíthetsz további menüpontokat. Kialakíthatsz tetszőleges tartalmú oldalakat is (pl. Rólunk oldal), de a blogod is itt kap helyet. Általában a vízszintes menük jobb szélére szokott kerülni a blog menüpontja, de ha több plusz oldalad is van ezeket tetszőlegesen sorba rendezheted.
A blog főmenüben létrehozhatsz almenüket is, ha már itt csoportosítani szeretnéd téma szerint a cikkeket. Lehetnek pl. a terméktesztek, receptek, edzéstervek, felhasználási javaslatok külön almenüben. Elképzelhető az is, hogy téma szerint csak két főcsoportod lesz, az akár két külön főmenüként is kikerülhet. Ha ezeket létrehoztad később arra kell ügyelned, hogy a megfelelő cikkeket a megfelelő oldalhoz sorold be.
Blog típusú tartalmi elem
Az Unas rendszerben a plusz oldalak tartalmi elemekből épülnek fel. A tartalmi elemeknek több típusa is van, ez lehet normál szöveges tartalom, űrlap, termékajánló vagy blog. Vélhetően sejted, hogy a blogodhoz blog típusú tartalmi elemet kell készítened. Ezt a Tartalom / Tartalmi elem kezelés menüben teheted meg. Itt listaszerűen látod az összes eddig létrehozott tartalmi elemedet, a jobb felső sarokban található gombbal készíthetsz újat.
Létrehozás
Első körben nevet kell adnod a tartalmi elemnek, ez blog esetén a cikk címe legyen. Válaszd ki a blog típusú elemet, ami után a blogra jellemző beállítások fognak megjelenni. Szabályozhatod, hogy a tartalom aktív-e, esetleg csak felnőtteknek szóló tartalommal bír. Létrehozáskor töltsd ki a publikálás idejét az aktuális dátummal és időponttal, de későbbi időpontra is időzítheted a cikk megjelenését. Számos lehetőség van még itt, amiket külön bekezdésben taglalunk. Gyakori hiba, hogy a beállítások alján nem kerül megadásra a hozzá tartozó oldal, ne felejtsd el kiválasztani az előzőleg kialakított blog oldalt a megjelenéshez!
A létrehozáshoz elegendő a tartalmi elem legfontosabb adatait megadni és mentés után láthatod is a listában. Itt a módosítással térhetsz vissza a tartalmi elem beállításaihoz. Lehetőség van még törlésre, illetve másolással egy korábban kialakított tartalmi elemből készíthetsz egy újat. A szerkesztés gomb segítségével pedig az elem tartalmát írhatod meg.
Szerző
Ha többen is írnak cikkeket a webáruházadhoz érdemes a létrehozáskor megadni a szerző nevét és egy fotót is feltölteni hozzá. Így eleve személyesebb lesz a cikk, az olvasók tudják valakihez kötni a tartalmakat. Tudni fogják, hogy a legjobb termékteszteket Dávid írja, felhasználási tippekben pedig Andi az erős. Ezzel már eleve olvasásra késztetheted a látogatóidat. Ha csak egy valaki írja a cikkeket, akkor ezeket a mezőket inkább hagyd ki.
Cikklista elrendezése
A tartalmi elemeknél, képernyőmérettől függően beállíthatod, hogy egy tartalmi elem milyen szélességet foglaljon el az oldalon. Például beállíthatod, hogy nagyfelbontású kijelzőkön egy elem 6/12 részt foglaljon el, mellette pedig 2 darab 3/12 szélességű tartalom jelenjen meg. Kisebb kijelzőkön pedig ugyanez az elem lehet akár teljes szélességű is. Ezzel a tartalmi oldalaidat úgy szabhatod reszponzívra, hogy kijelzőmérettől függően változhat az elrendezés. Blog cikkek esetén ez a cikklistára érvényes, tehát töréspontonként szabályozhatod, hogy hány blogbejegyzés előnézete látszódjon egy sorban.
SEO beállítások
Ahogy az Unas webáruházban minden, úgy a blogcikkek SEO beállítása is több lehetőséget kínál. Az automata algoritmussal generált URL-ek, Title, Description mellett tetszőlegeset is megadhatsz. Befolyásolhatod a cikkek Robots meta tag értékét is, így elrejthetsz cikkeket a keresőrobotok elől. A cikkek oldalán természetesen a cikk címe szerepel H1-ben, ha további alcímeket is alkalmazol a szövegben, szerkesztéskor érdemes a headinget több szintűen alkalmazni, H2 és H3 címsorokkal.
Így szerkesztheted a cikket
Ha létrehoztad a blog típusú tartalmi elemet, irány a szerkesztés. A szerkesztés menüben két szerkesztődobozt találsz, amiben elhelyezhetsz egyszerű szöveget vagy bekapcsolhatsz egy szövegszerkesztőt is, amivel kisebb HTML formázásokat hajthatsz végre. Természetesen nem kötelező ezt a HTML szerkesztőt használni, bármilyen külső szoftver alkalmazható, ami szép és tiszta HTML kódot gyárt. Ha külső programban szerkesztetted meg a cikkedet, akkor érdemes szöveges módra váltani és oda beilleszteni a formázott tartalmat.
Az első dobozban a cikked bevezetését írhatod meg. Ez a szövegrész fog látszódni a cikklistán, illetve a bejegyzés oldalán ezzel fog kezdődni a szöveg. Ide nem érdemes hosszú, agyonformázott szöveget írni, képet sem ajánlott beletenni, hiszen a cikklistán nem fog jól mutatni. Pár mondat legyen, ami felkelti az érdeklődést a tartalom iránt és kattintásra ösztönzi az olvasót.
A második dobozba pedig a cikk teljes tartalma kerülhet. Itt számtalan tanácsot lehetne adni, mivel itt szokott a legtöbb probléma adódni. Szem előtt kell tartani természetesen a legfontosabb szövegírási szabályokat. Ne írj egymondatos bekezdéseket, ne variálj a betűméretekkel bekezdésen belül, nem kell mindent félkövérrel írni, különböző betűszíneket pedig csak indokolt esetben (pl. kiemelésnél) használj. Az egyértelmű, ha Wordből átmásolsz egy szöveget a weben nem ugyanúgy fog kinézni, a formázások különbözhetnek. Ezért ha már blogírásra szántad magad, érdemes egy kicsit elmélyedni a HTML világában, ami hasznodra lehet emellett a termékleírások, kategória szövegek írásánál is.
Képek a blogban
A blog tartalmi elem létrehozásánál feltölthetsz egy bevezető képet, ami a cikklistán fog szerepelni, valamint a főoldali cikkajánlóban. Ez tulajdonképpen a blogbejegyzés fő képi eleme. Ezen felül természetesen egyéb képeket is beszúrhatsz a cikkbe. Ehhez a Tartalom / Fájlkezelő menüben előszőr fel kell töltened a képeket a webáruházhoz tartozó kiegészítő tárhelyre, ahonnan a szerkesztés során beillesztheted a tartalomba. Természetesen arra is van megoldás, hogy a külső tárhelyről érkezzenek a képek, ez esetben a képbeszúrásnál a forrás mezőben a képfájl külső URL-jét kell megadnod.
Itt érdemes megemlíteni a képek kiválasztásának, méretezésének és tömörítésének fontosságát. Nagyon el lehet rontani a blog megjelenését, ha a képek nem megfelelő méretben, minőségben, képarányban vannak kialakítva. Ezért törekedj arra, hogy egységes formátumú, egységes méretű képek legyenek a cikkben és csak annyi, ami feltétlen szükséges ahhoz, hogy a szöveges tartalmak jobban értelmezhetők legyenek.
Közös tartalom a bejegyzésben
Fontos funkció a blog típusú tartalmi elemnél a kiegészítő tartalom, ami a blogcikk alján jelenik meg. Ez lehet egy közös szöveges rész, lehet képgaléria, kapcsolatfelvételi űrlap vagy akár termékajánló is. Ha ilyet szeretnél, elég csak egyszer létrehozni a hozzá tartozó tartalmi elemet és hozzáfűzheted a cikkeid végére. Így nem kell bonyolult formázásokat elvégezned, hogy például a cikkhez kapcsolódó termékek megjelenjenek az olvasó számára, ráadásul kosárba rakható formában.
Nyelvek
Fontos szempont az Unas webáruház rendszer fejlesztése során, hogy minden beépített funkció teljeskörű nyelvi támogatást kapjon. Így van ez a tartalmi oldalak esetén is és a blogcikkeknél is. Eleve dönthetsz úgy, hogy csak bizonyos nyelven írod a blogot, ilyen esetben már a főmenü is csak azon a nyelven lesz elérhető. Ha több nyelven is elkészítenéd a tartalmat erre is van lehetőség, de ilyenkor sem kötelező az összes cikknél fordítást készítened. Természetesen a nyelvi verziók is külön optimalizálhatók SEO szempontból, külön URL-en működhetnek.
Címkézés
Ha bizonyos témák köré csoportosulnak termékkategóriák és blogcikkek, érdemes azokat címkézni. Ez nagyban segíthet a szűrésben is. A Beállítások / Címkék menüben definiálhatod a címkéket. Az előre beállított címkék közül választhatsz a blog tartalmi elem létrehozásakor és módosításakor. A címkék a cikklista tetején fognak megjelenni. Ha valaki egy bizonyos címkére kattint, azokra a cikkekre szűkül a lista, amelyeknél beállítottad ezt.
Közösségi média
Talán a legjobb lehetőségek a blogcikkek terjesztésére a közösségi médiában vannak. Ha egy cikkedet osztod meg, nem konkrétan vásárlásra buzdítod a követőidet, hanem érdekes tartalmakkal szolgálsz. Ez mindig jó megoldás a látogatószerzésre és a visszatérés ösztönzésére. Ha elő szeretnéd segíteni a cikkek megosztását a Beállítások / Külső kapcsolatok / Közösségi média menüben be tudod kapcsolni, hogy a cikk tetején megjelenjenek a legfontosabb platformok megosztó ikonjai. Ezen felül Like gombot is rakhatsz ki, ami helyben jelzi a cikk kedvelőinek számát.
Megosztásnál az Open Graph protokoll segít abban, hogy a közösségi média felületeken megfelelően jelenjen meg a poszt. Ehhez érdemes a blog beállításainál OG Image-et is megadni, amit előzőleg feltöltöttél a fájlkezelőbe. Ez a kép fog megjelenni a posztban a cikk képeként.
További közösségi médiához kapcsolódó, de mégis a blogban megjelenő funkció a Facebook Comments, amivel a cikked alatt szólhatnak hozzá az olvasók. Kommenteléshez be kell lépni a Facebook-ra, így valamelyest személyesebb hozzászólások születhetnek, mivel névtelenül nem lehet ezt megtenni.
RSS hírcsatorna
További hasznos beállítás a blogcikkek esetén, hogy az szerepeljen-e a saját RSS hírcsatornádon. Ez egy szabványos formában generált, folyamatosan frissülő adatfolyam, ami a cikkeidet tartalmazza. A hírcsatorna segítségével külső oldalak, hirdetési rendszerek vehetik át a blogbejegyzéseidet. Böngészőkben feliratkozhatnak a látogatók a hírfolyamra, így értesülni fognak az új megjelenésekről. Ezen felül a Google Publisher Centert is használhatod, amiben kiadóként cikkeket publikálhatsz a Google Hírek (Google News) oldalaira is.
Blogcikkek API-n keresztül?
Hát persze, ahogy a legtöbb tartalom a webáruházban, a blog is kezelhető API-n keresztül. A getPageContent és a setPageContent segítségével lekérdezheted a cikkeket, azokat szerkesztheted, de akár újakat is létrehozhatsz, külső rendszer segítségével.
Összefoglalás
Sokan mondják, hogy megfelelő blogot csak Wordpress segítségével lehet létrehozni. Érthető, hiszen elsősorban erre a célra fejlesztették ki. Azonban a fentiekből látszik, hogy bár az Unas rendszer egy webáruházmotor, mégis sok olyan beépített funkciót tartalmaz, amivel tetszetős blogok is létrehozhatók. Kis odafigyeléssel és szaktudással bőségesen megtérülhet a befektetett munka, mivel tartalmakat szolgáltatsz a keresőmotoroknak és visszatérő olvasótábort alakítasz ki a webshopodon belül.