Nem győzzük hangsúlyozni, hogy keresőoptimalizálás szempontjából csak akkor lesz sikeres egy webáruház, ha a SEO mindhárom területére odafigyelsz. A technikai háttér, az On-site és az Off-site SEO együttesen hozhatja meg a várt eredményt. Ha valamelyik területet elhanyagolod, a másik kettő önmagában nem lesz elég és lemaradsz. Ebben a blogbejegyzésünkben Pál Zoli, az ALH Consulting szakembere ad neked tippeket ahhoz, hogy mire figyelj az Off-site SEO kapcsán, hogyan csináld a linkmarketinget.
Mi az az Off-site SEO
Az oldalon kívüli- , azaz Off-site SEO a keresőoptimalizálás harmadik területe, nagyjából az egész munka 30-35 %-át magába foglaló része. Minden faktor ide tartozik, ami az oldalon kívül helyezkedik el, vagyis ami nem a weboldalon vagy annak kódjában van, ezáltal a ráhatásunk is sokkal kisebb erre a területre.
Valamennyi ezek közül az oldalra mutató linkekkel van kapcsolatban vagy - ritkábban - az oldal brandjének említéséhez kötődik. Mivel utóbbi egy még a mai napig is sok részletében felderítetlen terület, így ebben a cikkben azzal foglalkozunk, amire a legnagyobb hatása lehet egy webáruháznak ezen a keresőoptimalizálási területen: a linkekre.
Egy weboldalra más weboldalakról mutató linkek vizsgálatát, mint külső - elméletileg manipulálhatatlan - hitelességi faktort a Google közel 20 éve vezette be, de azóta is feltett szándéka ezt fenntartani és fejleszteni, így kulcskérdés, hogy a modern keresőoptimalizálás keretein belül ki mennyire tud élni a terület adta előnyökkel.
Mi értelme, miben segít?
Az értelme abban nyilvánul meg, hogy kompetitív előnyre teszel szert a linkek által a konkurensekkel szemben, legalább is ha félretesszük a SEO-s sapkát és vállalkozóként fogalmazzuk meg a hasznosságát.
Keresőoptimalizálási értelembe véve ez egy olyan terület, amivel azért kell foglalkoznod, mert a Google elvárja, hogy foglalkozz vele (azaz mutassanak az oldaladra linkek). Ezek segítségével tulajdonít hitelességet a weboldaladnak, vagyis annál “jobban hisz” neked a Google, minél több minőségi linked van. Nyilván ez a hit avagy a hitelességed abban nyer értelmet számodra, hogy ugyanolyan minőségű szöveges tartalommal inkább téged fog kiválasztani a Google a találati lista jobb helyezésére a konkurensed helyett.
Fontos itt megjegyezni a fenti mondatból a gyakran hamar elfelejtett részt: minőségi szöveges tartalommal. Azért fontos ezt kiemelni, mert a linképítés bár hitelesebbé teszi az oldalt, de a rangsorolás tárgya elsődlegesen a szöveges tartalom, ami ha nincs, esetleg kevés van vagy épp rossz minőségű, akkor hiába vársz el jelentős eredményt vagy áttörést a számaidban.
Saját tapasztalataink szerint az utóbbi 4 év megfigyelései során a következő arányokat láttuk kialakulni. Természetesen ezek a mi tapasztalataink és az utóbbi másfél év e-kereskedelmi fejlődése is változtathat ezen, de jól bemutatják, mekkora jelentősége lehet, ha valaki elkezd foglalkozni ezzel a területtel:
- Nagyjából a hazai weboldalak 55 %-a semmilyen linképítéssel nem foglalkozik, jelenti ez azt, hogy nem szerveznek ki ilyen feladatokat és maguk sem alkalmaznak linképítési technikákat. Ezek közül egy nagyon vékony réteg az (1 % alatt), amelyik weboldal a témája miatt organikusan is szerez linkeket.
- Valahol 35-40 % körül vannak azok, akik valamilyen minőségben és mennyiségben építettek linket a saját bevallásuk szerint, illetve akik jelenleg is dolgoznak rajta házon belül vagy kívül. Itt nagyon széles skálán mozog a minőség és a mennyiség is, mert gyakran találni akár 10 éves technikákat alkalmazó oldalakat is, amiken szinte csak a placebo hatás kedvéért csinálnak valamit, illetve olyanokat, akik jó megoldáshoz fordulnak, így a minőség megfelelő lenne, de a mennyiség éves átlagban sem közelíti azt, amit havonta kellene csinálniuk. Akárhogy is, ritka, hogy “nyertes” projektek kerülnének ki ebből a tartományból.
- 5-10 % között pedig a minőségben és mennyiségben is helytálló linképítéssel dolgozó weboldalak vannak és természetesen ezek dominálják a találati lista látogatottságot is biztosító helyezéseit.
Ha te nem vagy nem kellően foglalkozol ezzel a területtel, akkor a felmerülő kérdés csak az, hogy a közvetlen vagy a legfontosabb konkurensed mikor fog a felső 10 %-ba tartozni vagy ami még rosszabb, mennyi ideje van már ott, miközben te még nem?
Hogyan ne csináld?
Az érdekesség és a piaci megoldások kritizálása kedvéért vegyünk sorra pár kicsit és nagyon rossz példát. Sajnos a rossz példa nem feltétlen jelenti azt, hogy nem működnek ezek a megoldások, csak azt, hogy egyértelműen eljárt felettük az idő és ma már nagyon könnyen kiszűri vagy esetenként bünteti is a Google, még ha a büntetés ma már ritkán fordul elő a 2015 előtti formájában.
Ezek a megoldások azért kerülendők, mert a döntő többségük felismerhető mintázatot mutat feltérképezés során, ezért könnyen szűrhetők automatizáltan a Google által. Ha működnek is, nem tudjuk, hogy meddig, illetve mikor sújt le Damoklész kardja - mert csak idő kérdése -, akkor azt mekkora kár elszenvedése mellett kell túlélned.
Elterjedt hazai példák
- Relevanciával és bármilyen tartalmi kapcsolattal nem rendelkező oldalak összelinkelése
Különösen könnyű felismerni, a footerben egy véletlenszerű néven futó aloldalt kell keresni, amin 15-30 cég van felsorolva anélkül, hogy az oldal tulajdonosa ehhez hozzájárult volna vagy bármilyen logikai, esetleg gazdasági kapcsolat lenne a cégek között. A felsorolás gyakran egy kulcsszó vagy banner szokott lenni a cégnévvel és jön is a következő. Láttam olyat is sokszor, hogy nem is elérhető a footerből sem, csak ún. “árva oldalként” belső link nélkül létezik az oldalon anélkül, hogy bárki tudna róla. Ez tipikusan az a megoldás, amiben lehet hinni, de tényleg csak annyit ér, mint egy ima, ugyanakkor ezt már a Google sem hallgatja meg.
- Link csere
Amikor Facebookon két friss webshoptulajdonos megbeszéli, hogy belinkelik egymást szintén a footerből, érdemi szöveges tartalom nélkül, csak a fő kulcsszóval. Nem csak értelmetlen, de még el is terelhet vele pár látogatót egy másik weboldalra, hiszen a footer minden aloldalon ott van... és kinek is kell a forgalom?
- Szabad domainek regisztrálása
Nagyon sok hasonló kérdést kaptam már, hogy linképítésként hatásos-e, ha a saját cégnevet minden topdomain alatt megveszik, vagyis végtelen fittyfirittykft.com /.eu / .net / stb. alternatívát irányítanak a .hu végződésű oldalra. Semmi értelme, de tényleg, hiszen ezek nulla perces domainek, előélet és hitelesség nélkül. Ettől függetlenül egyetlen értelme lehet ennek: ha nem szeretnéd, hogy a domainek a konkurenciád tulajdonába kerüljenek, érdemes regisztrálnod.
- Fizetett linkek Fiverr.com-ról vagy automatizált linképítés blogokról
Érdemes gyanút fogni már ezen a ponton, mert gyanúsan olcsó szokott lenni ez a megoldás. Általában ugyanaz van mögötte, vagyis van egy sok ezer oldalból álló bloghálózat avagy PBN (Private Blog Network) valaki kezében és automatizált szövegezéssel, előre meghatározott kulcsszavakra végtelen számú linket épít annak, aki eleget fizet. Az ismétlődő szövegezés és a csillagpont-szerű térkép - amit fel lehet róla rajzolni - elég könnyen szűrhetővé teszi automata rendszerek számára, így naivitás azt gondolni, hogy nem hagyja a Google régóta figyelmen kívül ezeket az oldalakat.
- Hazai PBN-ek
Az előbbi megoldás manuális keretek között. Jellemzően határon túli magyar szövegírókkal (így olcsóbb) végtelen mennyiségben generált, de legalább egyedi szövegekből történő linkelés ugyancsak egy kézben lévő sok ezer oldal gazdája által. Ebből legalább már láttam működőt, de nem mostanság. Mivel 2013 fele kezdte először igazán szűrni a Google, így ha azóta célkeresztben van a megoldás, akkor naivitás hinni benne, hogy ez egy hosszú távon fenntartható alternatíva. Nagyon sok ilyen elérhető PBN van itthon, mert nagyon alacsony az egy linkre eső költsége. Az eredménye is, de ezt csak sokára lehet megtudni.
Az esetek döntő többségében ezek újraregisztrált domainek, amiket más szervezetek, cégek birtokoltak, de hagyták őket lejárni, így a megelőző időszak hitelességi értékei miatt megvették, majd egy Wordpress blogot elindítva rajtuk bevitték a PBN égisze alá. Könnyedén felismerhető arról egy ilyen oldal, hogy a domain sokszor kijelöli a témát, de mégis teljesen irreleváns tartalom van rajta. Kedvenc személyes példám a www[pont]reformacio2017[pont]hu, ami egymás mellett hirdet CBD olajakat, gumiabroncsot, festhető tömítőt és esküvői fotóst.
- Link farmok
ezekről nagyjából mindenki tudja, hogy nagyon rég eljárt felettük az idő.
- Fórumos komment linkek
Vannak még emberek, akik emlékeznek a sötét középkor - avagy a social media előtti életünk - azon időszakára, amikor az emberek különböző, tematizált fórumokon beszélgettek egymással és osztották meg a tapasztalataikat. Ezeken voltak olyan komment huszárok, akik az aláírásukban 4, a hozzászólásaikban 17 linket adtak kényszeresen a saját és ügyfeleik oldalaira. Mintha ez bárkit érdekelt volna… Ezen fórumok közül ma is sok ketyeg valahol egy éppen csak áram alatt tartott poros szerver gazdátlan tárhelyén és sok linket lehet generálni általuk, de azon kívül, hogy sok időt kér a megoldás, nagy hasznot nem hajt.
Hogyan csináld?
Az a szerencsénk, hogy a mai napig nagy számban érhetők el minőségi és működő linképítési lehetőségek. Persze a stratégiák száma ma már véges és jellemzően nem olyan egyszerűek, mint régen, mikor Vaktában Linkelő Géza 1200 forintos PBN linkjeit lehetett havonta 100 darabonként vásárolni, de azért messze nem zárult be minden kapu, ahogy sokan állítják.
A teljes linképítési körkép túl hosszú lenne ahhoz, hogy mindent végig lehessen benne venni, viszont az alábbi lista már egy elég jó sorvezető tud lenni, ha valaki magának szeretné csinálni ezt az alapvetően izgalmakban elég szegény és monoton feladatot.
Ezeket jellemzően a legtöbb webáruház tulajdonosa vagy marketingese megfelelő idő és pénz ráfordításával meg tudja valósítani. A célom nem az, hogy most pontos munkafolyamati leírást készítsek ezekhez, mert ezek mind elérhetőek az interneten egy keresés után, hanem röviden szeretném bemutatni őket pár jellemzőjüket kiemelve.
- Haverkodás avagy szimpátia linkek
Főleg a mostani social distancing világban vált könnyűvé így linkeket szerezni, hiszen teljesen elfogadott lett az üzleti életben, hogy az üzleti célú kávézás kimarad az ismerkedésből. Ha sikerül egy-egy partnerrel jó kapcsolatot kialakítani, akinek van is tapasztalata a terméked vagy szolgáltatásod minőségével, az biztos nagy eséllyel fog linket adni az oldaláról, ha van a partnereit felsoroló aloldala.
A megoldásnak egyedül az idő szab határt, mert egyrészt jó kapcsolat kell hozzá és meg is kell szépen kérni a másik felet, ami a tapasztalatom szerint mindig elmarad. Fontos, hogy ez csak addig működik, amíg érdemi szövegkörnyezetből jön a link, mert ha ismét a footer-be rakott közös linkelésig megyünk vissza, könnyen válhat egy nem megengedett technikává, amit már felsoroltam.
- Vendégblogolás
A SEO piac kedvenc szava szerintem, csak épp alig páran csinálják, mert nagyon időigényessé válik, mire célt érsz vele. A megoldás lényege, hogy sok szakmai szereplővel megpróbálsz egyeztetni és rávenni őket, hogy rakják ki a blogjukra a cikket, amit szívességből írtál nekik, végül természetesen csak a linket kérjük cserébe a szövegből.
A dolog egyedüli hátránya, hogy nagy kitettséget jelent a másik fél felé, akinek az oldalára szánod a cikket. Neki el kell olvasnia, bele fog javítani, időt kell szánnia a feltöltésre, tördelésre és egyebekre. Általában itt akad el a dolog, de lesznek szép számmal olyanok, akik lehozzák az írást, így végül megéri csinálni.
- Kiszervezés
Azt gondolom ezt kell legkevésbé részleteznem ebben a cikkben és inkább feláldozom a sales szöveget a korrektség oltárán, hiszen mi is ezt csináljuk média alapon 40 szövegíróval. Aki ebben segítséget kér, biztos megtalál.
- Tört link szerzés
Mivel a ma működő weboldalak egy része idővel megszűnik és ez a múltban sem volt másképp, így ma nagyon sok olyan link van, amik szakmai anyagokból mutatnak 404-es hibát adó oldalakra. Sokszor a tartalom költözik el máshova (URL módosulás), még többször a weboldal maga szűnik meg, de számodra ez mindegy valójában, a lényeg, hogy minden tört linket adó tartalom mögött van egy weboldal-tulajdonos vagy szerkesztő. Fel kell venni vele a kapcsolatot és rávenni valamilyen motiváció mentén, hogy a hasonló témában mozgó oldalunkat vagy azon belül egy szakmai tartalmat linkeljen. Természetesen akkor, ha van linkelésre méltó tartalom.
- Link nélküli említések
Nagyon hasonló helyzet az előbbihez, csak ebben az esetben nem a tört linkkel kell foglalkoznunk. Ha valahol említik a céged nevét, a fő kulcsszavadat vagy a legfontosabb szakterületedet, akkor szintén célszerű felvenni a kapcsolatot a szerkesztővel linkelés végett. Természetesen egy márka vagy cégnév említés esetén könnyű dolgod van, de minden más helyzetben érdemes felkészülni, hogy nem lesz egyszerű.
- Fizetett, szakmai linkek
Nem véletlen, hogy ez következik az előbbi után, mert gyakran futhat ki egy ilyen beszélgetés arra, hogy minden rendben van, csak fizetni kell. Amióta az emberek elhagyták a cserekereskedelmet, ez nem lehet meglepő alternatíva, de érdemes elhelyezni a minőség és ár arányát a térképen. A Domain Authority adatot itt lehet ellenőrizni, ezzel egyfajta erőt vagy hasznosságot lehet társítani minden lehetőséghez. Ma reál iskeretek között egy DA 40-60 közötti linképítési felületnek (PR cikk) és az anyag megírásának ki kell jönnie 30-50.000 forintból. DA 25 alatt felesleges nézelődni, mi is DA 40-es átlaggal csináljuk az ügyfeleinknek.
- Média alapú linképítés
Korábban már részleteztem a technikát az Unas blogon. A gyakorlata annyi, hogy ki kell választani regionális vagy országos hírportálokat és megkeresni őket cikkvásárlás ügyében, de részletezve megtalálható az előbbi cikkben minden kellő információ.
- Brand építése
A kiváltságosok stratégiája, de valójában a legerősebb megoldás. Építs brandet! Ne a nevedből, egy kulcsszóból és a városod nevéből álljon a domain, hanem válassz valami jól hangzót, amit szívesen hallanál vissza egy országos kampány során. A jó márkanevek megmaradnak az ember fejében, könnyen hivatkoznak rá, ezért könnyen vissza is térnek az oldalra, hiszen nem felejtik el. Ugyanígy fogják linkelni is különböző helyekről. Mindig azt tapasztaljuk, hogy a jól karbantartott, jól működő és jó branddel rendelkező oldalak mögött hatalmas linkportfóliók alakulnak ki teljesen organikusan. A jól hangzó márkanév kiválasztása pedig sokkal könnyebb, mint amilyennek elsőre tűnik. Gondoljunk csak bele, a Google vagy az Apple jó név? Nem, csak azzá tették.
Még lehet beszélni a linkek visszaszerzéséről és konkurens oldalaktól, tartalmaktól való elrablásáról, ugyanakkor előbbi munkaidő igénye és utóbbi kérdőjeles etikussága miatt nem bonyolódnék bele.
Konklúzió
A linképítés nem agysebészet vagy űrtechnika, csak egy olyan terület, amibe munkát kell fektetni és közben jól kell tűrni a monotóniát. Nagyon sok naprakész és szolgáltatásként is elérhető megoldás van a piacon, viszont nem kötelező kiszervezni, mert semmi akadálya, hogy házon belül megvalósítható stratégiát alkalmazzon bármelyik webáruház.
Ugyanakkor azt le kell szögezni, hogy a profi oldalak mindig alkalmaznak valamilyen naprakész megoldást, ezért nem szabad azt gondolni, hogy majd a konkurens megfeledkezik erről a területről és nem növeli tovább az előnyét az organikus találati listán is.
Szeretnéd kiszervezni?
Ha ügynökséget bíznál meg a linképítésre, keresd az ALH-t az adminisztrációs felületen, a Támogatás / Külső szakértők, Ügynökségek között.