Napjainkban megszámlálhatatlanul sok webáruház van jelen az online éterben és ez alól a magyar piac sem kivétel. Ekkora versenyben nehéz hatékonyan kitűnni a tömegből és ez az organikus teljesítményre, a SEO-ra is vonatkozik. Azonban - legalábbis itthon - nagyon sok webshop esetében látható, hogy a webáruház SEO vetülete erősen hanyagolva van. Ahol rendesen be van állítva, ott van láthatóságuk a webáruházaknak és érezhetően a verseny élbolyában vannak.
Manapság már nem kell a nulláról felépítenünk egy webshopot, hiszen számos nagyszerű webshop motor közül választhatunk, ilyen például az Unas is. Az elmúlt időszakban kipróbáltuk az Unas rendszerét és megnéztük: pontosan hogyan lehet vele egy webshopot keresőbaráttá tenni.
Ebben a cikkben bemutatok pár egyszerű trükköt, amivel optimalizálni tudod Unas webshopod fontos elemeit és amelyekkel már rövid idő alatt is javuló eredményeket láthatsz majd. Ha beállítod ezeket az elemeket, akkor máris előrébb leszel, mint a piacon lévő versenytársaid döntő többsége.
A szerzőről
A Klikkmánia több mint egy évtizede nyújt kimagasló színvonalú szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére keresőmarketing területen. Nem csak integrált Ads és SEO ügynökségként működik, hanem az online marketinget széles körben lefedve foglalkoznak tanácsadással, stratégiai tervezéssel és képzéssel is. Szabó Csaba Head of SEO-ként erősíti a Klikkmánia csapatát. Ha érdekel az itt elhangzó téma és egyéb finomhangolási lehetőségekre is kíváncsi vagy, a cikk végén jelentkezhetsz a kapcsolódó webinárra is.
Title, meta leírás, SEF URL
A title a legfontosabb on-page SEO elem, rangsorolási tényező - a Google találati listán a kékkel jelzett címek. Tekints rá úgy, mint egy könyv címére - valószínűleg elsősorban te is ez alapján veszel fel egy könyvet, hogy jobban megnézd. Ugyan nincs hivatalos maximális hossz rá nézve - a Google cáfolta az 55-60 karakteres limitet -, azonban praktikussági okokból érdemes a legfontosabb részeket 55-60 karakterbe beleszuszakolni (mielőtt levágná a végét a Google). Mindenképpen helyezd el benne a fókusz kulcsszót, lehetőleg minél előrébb.
A meta leírás a title alatt helyezkedik el a találati listán, lényegében olyan, mint egy apróhirdetés. A könyves példánál maradva: mint egy könyv hátulján lévő rövid leírás. Nem rangsorolási tényező, azonban nagyban befolyásolja az átkattintási arányt (click through rate / CTR).
Termékoldalaknál a nagy számosság miatt nem lehetséges, hogy mindegyiknek egyenként megírjuk a title-jét, meta leírását, ilyenkor valamilyen jól skálázható módszert kell találni. Azaz amivel automatikusan kreálhatunk sok, megfelelő title-t és meta description-t. A legtöbb tartalomkezelő rendszerben, webshopmotorban a rendszer automatikusan a termék nevét húzza be title-nek - és ez abszolút rendben van! Borítékolható, hogy sok esetben hosszabb lesz, mint 55-60 karakter, de rangsorolási szempontból ez nem jelent hátrányt.
A meta leírásnál ugyanez a helyzet, itt a már említett rendszerek a termék leírásának első X karakterét szokták behúzni meta leírásnak. Ez is teljesen rendben van SEO szempontból, illetve ebből a szempontból (is) nagyon fontos, hogy legyen egy megfelelő termékleírás mindegyik termékoldalon.
Az egyes oldalak SEF URL-jét is érdemes a title-nél említett szempontok szerint összeállítani, hogy tartalmazza a megfelelő fókusz kulcsszót, termékoldalnál a termék nevét, kategóriáknál a kategória nevét, blog oldalaknál a cikk címét.
Hol és hogyan tudod ezt beállítani?
Az Unas rendszerében sem más a szisztéma, bár kicsit bővebb lehetőségeket ad az átlagos megoldásokhoz képest: generálási szabályt állíthatsz be, hogy miből jöjjön létre a title, a meta leírás és a SEF URL. A Marketing / Keresőoptimalizálás, SEO / Automatikus SEF és META generálás menüben cseremezőket alkalmazva állíthatod be a saját algoritmusodat, ami kihat a termékoldalakra, a kategória oldalakra és az egyéb aloldalakra is.
A webáruház segédletben találod az egyes cseremezők leírását, amiket használhatsz erre a célra. Mindhárom oldaltípushoz megtalálod az alapértelmezett beállításokat, például termékoldalak esetén a rendszer automatikusan behúzza a termék nevét és leírásának első 160 karakterét. Pontosabban szólva így néznek ki az Unas által alkalmazott sémák (a zárójelben a cseremezőket láthatjuk):
- Title: [name]
- Meta leírás: [name] + [description]
- Sef url: [name]
Ez teljesen rendben van, nyugodtan hagyhatod így az alapértelmezett beállításokat. Ha viszont a cikkszám vagy a kategória is fontos nálad, ezeket is hozzá veheted. Hasonló lehetőségeid vannak a kategóriák és az egyéb tartalmi oldalak esetén is.
Felmerül a kérdés, hogy mi van akkor, ha egyes oldalaknál el szeretnél térni a szabály által generált adatoktól. Természetesen erre is van lehetőség, mindhárom tartalom típus esetén a szerkesztésnél megtalálod ezeket az adatokat. Ezekkel minden termékhez, kategóriához, aloldalhoz, egyedi title-t, meta leírást és SEF URL-t adhatsz meg, de erre csak akkor van szükség, ha az automatikusan generált nem felel meg számodra.
Fontos! Az Unas rendszerben beállítható, hogy hány karakternél vágja le automatikusan a title-t és a descriptiont. Ezt a limitet a Marketing / Keresőoptimalizálás, SEO / SEO beállítások menüben szabályozhatod.
Kanonikus tag beállítása
A kanonikus tag-ek (canonical) célja, hogy több hasonló oldal esetén megjelöld a keresők számára a gyűjtőoldalt. Megmutathatod vele például a Google számára, hogy melyik a legfontosabb termékoldal a termékváltozatok közül. Más szavakkal: melyik termékoldalt indexelje és melyeket ne.
SEO szempontból egy webáruház egyik tipikus problémája a termékoldal duplikáció. Azaz amikor egy termékoldalból többféle változat is létezik pl. szín, méret, technikai specifikációk stb. alapján. Ezek a termékoldalak mind-mind ugyanolyan tartalommal rendelkeznek, csak a kép vagy 1-1 szó más bennük. Ezáltal nem szükséges mindegyiket indexelnie a Google-nek, viszont jön a kérdés: akkor melyiket?
Itt jön a képbe a canonical beállítás. Amelyik termékváltozat oldalra egy canonical tag-gel mutatnak az egyéb termékváltozatok, az lesz a fő termékoldal, azaz az ún. gyűjtőoldal. A Google csak ezt a gyűjtőoldalt fogja indexelni, a többi termékváltozat oldalt nem.
Hol és hogyan tudod ezt beállítani?
A kanonizálást két lépcsőben lehet beállítani. Elsőként a Marketing / Keresőoptimalizálás, SEO / SEO beállítások menüben. Itt görgess kicsit lejjebb és kapcsold be az Összevont termékek esetén az alaptípus legyen a gyűjtőoldal opciót. Ezután már csak annyi a dolgod, hogy a megfelelő termékváltozatokat összevond (ha ezt eddig nem tetted volna meg). Ezt a Termékek / Termék összevonás menüben tudod megtenni.
Fontos, hogy észben tartsd: a kanonikus tag nem direktíva, hanem ajánlás. Azaz ha a Google a számára fontos jelek alapján úgy értékeli, hogy nem az a legfontosabb termékváltozat, amit kiválasztottál, akkor attól eltérhet és kiválaszthat egy másik termékoldalt gyűjtőoldalként. Ez teljesen rendben van, nem kell emiatt izgulnod.
Valószínűleg már használod a Google Search Console-t, ott ellenőrizheted többek között a gyűjtőoldalaidat is.
Robots.txt kezelés
A robots.txt fő feladata, hogy megmutassa a feltérképező robotoknak, hogy mit indexeljenek és mit ne. Egyrészt a sitemap elérhetőségét jelezheted vele, amiben a feltérképezendő oldalak listáját kapják meg a keresők. Másrészt vannak olyan aloldalak, melyek nem fontosak a keresők számára, például amelyek megléte jogi szempontból kötelező, de nem szükséges, hogy feltérképezve és indexelve legyenek. Ezeket is a robots.txt-ben sorolhatod fel.
Hol és hogyan tudod ezt beállítani?
Kattints a Marketing / Keresőoptimalizálás, SEO / Robots.txt kezelés menüpontra. Itt alapértelmezetten egy üres mezőt találsz, azonban ha megnézed a webshopod alapértelmezett robots.txt fájlját, akkor az így néz ki:
User-agent: *
Disallow:
Sitemap: https://sajatwebaruhazad.hu/sitemap.xml
Ellenőrizni úgy tudod, hogy beírod a böngészőbe a webshopod főoldalának URL-jét, majd egy perjellel mögé írod, hogy robots.txt (pl: https://sajatwebaruhazad.hu/robots.txt).
A fenti robots.txt sorai a következőket jelentik:
- User-agent: * = mindegyik feltérképező robotra vonatkoznak azok a sorok, amelyeket innentől kezdve írunk.
- Disallow: = melyik az a mappa/aloldal, amelyet kizársz a feltérképezés alól. Jelen esetben ez üresen áll, tehát egyiket se. Ha bármilyen aloldalt ki akarsz zárni, akkor egy-egy ‘Disallow: ‘ sort kell írnod a fájlba, mögé pedig a konkrét URI-t (az URL egy részét), ami a kizárandó oldal URL-jében megtalálható.
- Sitemap: a website oldaltérképe. Ennek segítségével megmutathatod a Google-nek, hogy mely aloldalakat térképezze fel mindenképp. Ezt az Unas rendszere alapértelmezetten mindig odarakja a robots.txt végére, ami igen jó. Azért van itt a robots.txt-ben, hogy minél több helyen keresztül megtalálhassa a Google. A másik ilyen hely, ahova be kell küldeni, az a Search Console.
Nézzünk egy példát, hogy érthetőbb legyen! Tételezzük fel, hogy ki akarod zárni a Cookie policy aloldalt a feltérképezés alól, aminek így néz ki az URL-je: https://sajatwebaruhazad.hu/cookie-policy/ - Mint látható, a domain neve után álló URI itt ez: /cookie-policy/, tehát ezt kell majd kizárni a robots.txt-ben.
A már említett menüpontban találsz egy szerkesztőfelületet. Ha első alkalommal szerkeszted, akkor az alapértelmezetten beállított robots.txt fájl első sorát másold át és utána kezd el írni bele azt, amit szeretnél.
Tehát a leírtak alapján a konkrét esetben ezt a két sort kell beleírni a szerkesztőmezőbe:
User-agent: *
Disallow: /cookie-policy/
Mentés után a böngészőben ellenőrizheted, hogy a kívánt tartalom bekerült a robots.txt fájlba.
Rövid szöveg a kategória / alkategória oldalakra
Nagyon sok webshop esetében látható, hogy nincs egy rövid, tömör leírás az adott kategóriáról, amivel a felhasználóknak egy tisztább képük lehetne az ott található termékekről: mit lehet tudni a kategóriáról? Mi alapján érdemes választani? Milyen termékek, termékcsoportok találhatók ott? Illetve ez a szekció egy remek lehetőség több kulcsszó, kapcsolódó kifejezés, belső linkek, és persze egy CTA elhelyezésére. Ezekkel mind a rangsorolást lehet javítani. Igazából ez már nem technikai SEO kérdés, sokkal inkább on-site SEO kategória, de ott talán a legfontosabb. Azt viszont ne felejtsd el, hogy ennek a szövegnek elsősorban az a célja, hogy segítse a felhasználókat a vásárlási döntésben.
Egyes külföldi webshopokon már sokkal hosszabb információs tartalmat is el szoktak helyezni, amelyek már-már súrolják egy rövidebb blogcikk méreteit. Erre a legjobb példa a Wayfair, ahol pl. az étkezőasztal és díszpárna kategória oldalak alján egy-egy hosszú információs szöveg helyezkedik el, amelyek célja a vásárlási döntés elősegítése.
De úgy néz ki működik, ugyanis ha beírjuk a keresőbe, hogy order dining room, akkor a Wayfair megfelelő kategóriáját találod az első organikus pozícióban.
Lényeg a lényeg: mindenképpen érdemes hasznos leírásokat tenni a kategória oldalakra, amelyekkel elősegíted a konverziót és a rangsorolást egyaránt. Az Unas rendszerében könnyedén elhelyezhetsz szöveget a kategória oldalakon belül a terméklista felett és alatt.
Hol és hogyan tudod ezt beállítani?
Kattints a Termékek / Kategóriák kezelése menüpontra. Itt válaszd ki a szerkeszteni kívánt kategóriát / alkategóriát a bal oldali listában, kattints rá, majd a termékek fölötti Módosít gombra klikkelve eljutsz a kategória oldal szerkesztőfelületébe.
Itt lejjebb görgetve találod a Kategória/Termék lista feletti tartalom és a Kategória/Termék lista alatti tartalom opciókat. Ezek alapértelmezetten üresek, itt tudod elhelyezni azokat a tartalmakat, amelyeket meg szeretnél jeleníteni a kategória oldalon a termékek felett vagy alatt. Függően attól, hogy mennyi tartalmat akarsz írni az oldalra, írhatsz mind a kettő vagy valamelyik (preferáltan a termékek felett megjelenő) mezőbe legalább egy rövid, tömör, minimum 500 karakter hosszú szöveget, amellyel általánosságban írsz a termékkategóriáról, a benne szereplő termékekről - ergo mindenről, ami elősegíti a vásárlást a felhasználónak.
Bátran használd fel a saját üzleti tapasztalataidat vagy a munkatársaid benyomásait a tartalmak megírásához. Ne félj használni HTML szerkesztő módot (a panel feletti gombra kattintva jelenik meg): az Unas felületén ez rendkívül felhasználóbarát és egyszerű kezelni, ellenben nagyon jól formázhatjuk és strukturálhatjuk vele a kategória oldalakra írt szövegeket.
Linképítés
A Webshopod SEO-konformmá tételén túl, hosszú távon az oldalra mutató linkek minősége, relevanciája és mennyisége fogja meghatározni az organikus teljesítményt. Természetesen a SEO egy folyamatos, organikus (pun intended) munka, amit nem szabad abbahagyni egy ponton, mondván “a webshopom SEO-ja elkészült”. Nemrég született egy cikk az Unas blogban a linkmarketingről, de itt is essen pár szó a minőségi, prémium linképítésről.
Backlinkek és PageRank
A Google születésekor az volt a mögöttes logika, hogy ha egy weboldal hivatkozik egy másikra, akkor azt azért teszi, mert hasznosnak és minőséginek tekinti annak tartalmát a saját célközönsége szempontjából. Így minél több külső link mutatott egy weboldalra, az az algoritmus szemében annál hitelesebbnek tűnt és annál jobban rangsorolt. Egy link tehát olyan, mint egy szavazat. Ez az ún. PageRank, amit a Google két alapítója Larry Page és Sergey Brin fejlesztettek ki.
Azonban nem nehéz rájönni, hogy ezt igen könnyű volt befolyásolni. Elkezdtek megjelenni a linkgyűjtő oldalak (linkfarmok), a kommentbe ágyazott linkek stb., amelyek nem voltak minőségi backlinkek, de általuk jobban rangsorolhatott egy oldal. Ma már szerencsére nem lehet ilyen fapados technikákkal javítani a rangsoroláson (vagy csak nagyon minimálisan).
Ma már a minőségi és (főleg) releváns oldalakról jövő linkek jelentik azt a plusz rangsorolási erőt, amit keresel. Ebből fakadóan a linképítés is sokkal nehezebbé vált, hiszen sokkal több feltételnek kell megfelelned ahhoz, hogy kézzelfogható eredményeket érj el.
A minőség sokkal fontosabb a mennyiségnél. Ez - a közhiedelemmel ellentétben - hatványozottan igaz a linképítésben. Ha azt a kérdést pedzegetjük, hogy vajon egy weboldal alkalmas-e linképítésre, akkor a legfontosabb elem a relevancia. Minél közelebb áll a külső oldal témája a weboldalad témájához, az annál értékesebb. Ha webshopod kutyatápokat forgalmaz, akkor igen ígéretes lehet számodra linképítésre egy háziállatok jólétével foglalkozó blog.
A hivatkozó weboldal autoritása (hitelessége) a második legfontosabb szempont. Minél hitelesebb egy hivatkozó weboldal, annál nagyobb súllyal esik latba egy onnan szerzett backlink. Egy népszerű hírportálról szerzett backlink sokkal értékesebb, mint egy megyei lokális hírportálról mutató link. Az autoritásnak nincs hivatalos (Google-s) mérőszáma, ezért online marketing cégek saját metrikái alapján szokták összehasonlítani az oldalakat. Ilyen pl. a Trust Flow / Citation Flow (Majestic), Authority Score (Semrush) vagy a Domain Authority (Moz). Bár ez utóbbit elég sok kritika érte mostanság a pontosságát illetően.
Természetesen a mennyiség is egy igen fontos tényező, azonban elsősorban a relevancia és hitelesség kettőse, ami a leginkább meghatározza egy backlink értékét. Sokkal többet ér egy releváns, de kevésbé hiteles link, mint egy népszerű híroldalról érkező, de általános témákkal foglalkozó backlink. Sokkal értékesebb egy ilyen link, mint több backlink nem releváns és alacsony-közepes erősségű weboldalról.
Van ott még, ahonnan ez jött...
Az Unas rendszerében még számtalan olyan fontos és hasznos funkció található, amik beállításával nagymértékben javíthatod webáruházad organikus teljesítményét. A cikkben említett elemek csupán a jéghegy csúcsát képviselik, a többi elemet a 2021. november 11-i Unas x Klikkmánia webináriumon fogom Neked megmutatni, amire ITT tudsz regisztrálni. A webinárium INGYENES, de regisztrációhoz kötött!
Gyere el a webináriumra és tudd meg hogyan maxolhatod ki Unas webshopod SEO lehetőségeit és hogyan előzheted meg általa versenytársaidat!