A keresőoptimalizálás a modern marketing egyik alappillére. A legtöbb vállalkozás, legfőképpen a webáruházak, organikus találatok révén is szerzik az érdeklődőket és a vásárlókat. Misztikus terület ez, sokan azt hiszik, hogy értenek hozzá, de valójában nagyon kevesen látják át. A legtöbb kezdő e-kereskedő még csak ismerkedik az alapfogalmakkal, nekik szeretnénk egy gyorstalpalót adni ebben a bejegyzésben. Összefoglaltuk a legfontosabb kifejezéseket, amelyek SEO kapcsán felmerülhetnek.
A keresőoptimalizálást alapvetően azért végzik a webmesterek, hogy a Google keresési találatai között, az organikus listán minél előkelőbb helyet foglaljanak el. Ha jó a pozíció, kevesebbet kell költeni fizetett hirdetésre. Azonban mindjárt az elején le kell szögezni, hogy népszerű kulcsszavak esetén nem szerepelhet mindenki az első oldalon. Hiú ábránd, hogy egy új webáruház egyből az első lesz a találatok között, hacsak nem olyan terméket forgalmaz, ami máshol kevésbé kapható. Ebben a cikkben azonban nem fogjuk megváltani a világot. Nem adunk tuti receptet arra, hogyan legyél első a találatok között, csupán az alapfogalmakat írjuk körül.
Keresőoptimalizálás típusai
Három fontos pillér létezik, amitől a keresőmarketing tevékenység sikeres lehet. A legfontosabb talán a technikai SEO, ami a webáruház technikai hátteréből, keresőbarát felépítéséből adódik. Ez biztosítja, hogy a keresőrobotok hatékonyan be tudják járni az oldalakat és fel tudják térképezni a tartalmakat. A második fontos pillér maga a tartalom, amit on-site SEO-nak neveznek. Ez az, amit a látogató vizuálisan megtapasztal, azok az elemek, amelyek hasznosságát a keresőmotor hivatott rangsorolni. Harmadik pillér pedig a linkmarketing vagyis az off-site SEO. A weboldalra, külső, minőségi, kontextusban releváns helyekről érkező hivatkozások összessége.
Google Search Console
A leggyakrabban használt keresőt a Google működteti, szinte mindenki ezt használja. A webmesterek számára a Google Search Console szolgáltatás nyújt segítséget. A szolgáltató így fogalmaz: az eszköz jelentéseinek segítségével lemérheted webhelyed forgalmát és teljesítményét a keresésben, kijavíthatod a hibákat és elérheted, hogy webhelyed kitűnjön a Google Kereső találatai közül.
Ha bejelentkezel a szolgáltatásba, hozzáadhatod a saját weboldalaidat és webáruházaidat. Hasonlóan más eszközökhöz itt is a tulajdonjog ellenőrzésén kell átesni. Választhatod a domain szintű ellenőrzést, ebben az esetben TXT rekordot kell hozzáadnod a domained zónájához. Előnye ennek a megoldásnak, hogy látni fogod a www előtaggal és anélkül működő, illetve a http és https tartalmakat. Az Unas rendszerben ezek az URL változatok az előírások szerint kezelve vannak és a négy közül csak az egyiken érhető el a tartalom, a többi pedig megfelelően átirányításra kerül. Emiatt elegendő az URL-előtagos validálás is, amihez a kódot a Beállítások / Külső kapcsolatok / Google kapcsolatok / Google Search Console menüben illesztheted be.
Sikeres hitelesítés után hozzáférsz az adatokhoz, megnézheted milyen kulcsszavakra, milyen helyezéseket érnek el a webáruház oldalai. Ellenőrizheted az oldalak állapotát, informálódhatsz arról is, hogy a Google melyik robotja látogatta meg az egyes aloldalakat és azok bekerültek-e a keresőóriás indexébe. Igen, többféle robot is létezik: van felfedező, feltérképező és indexelő robot is. Organikus találatok között csak akkor fog szerepelni egy oldal, ha azt felfedezte, feltérképezte és a tartalmat beindexelte a kereső.
További hasznos információkat kapsz a Search Console-ban az oldallal kapcsolatos élményről, az alapvető webes vitális mutatókról és a mobilos használhatóságról. A termékek strukturált adatai is ellenőrizhetők ezen a felületen
Webhelytérkép (Sitemap)
A felfedező és feltérképező robotok járják a weboldalakat a hivatkozások mentén, ezáltal mindenhova eljutnak ahova link vezet. Webhelytérkép feltöltésével megkönnyítheted ezt a folyamatot. Unas webáruházak esetén általában a https://webaruhazdomain.hu/sitemap.xml címen találod a sitemap xml fájlt, ami tartalmazza a webáruházad összes aloldalát. Ezzel egy adatbázisban megkapja az indexelésre váró URL-ek listáját a Google. Természetesen ez a fájl automatikusan, rendszeresen frissül így bekerülnek az újonnan létrehozott kategóriák, termékek, blogcikkek stb. A Google számára a Search Console-ban tudod megadni a sitemap elérhetőségét.
Amint feldolgozza a rendszer, látni fogod, hogy hány oldalból áll a webáruházad és ezek közül mennyi került indexelésre. Sajnos magyar felületen nem a legjobb a Google fordítása, Kizárva fül alatt találhatóak a még folyamatban lévő feltérképezések is. Tehát ha olyat látsz a kizárva részben, hogy Feltérképezve - jelenleg nincs indexelve, az nem azt jelenti, hogy kizárásra került valamelyik aloldal, csupán még az indexelő robot nem járt rajta.
Meta Title és Description
A keresőoptimalizálás hajnalán még három metaadatból szerezték a keresőmotorok a legfontosabb információkat. A meta title tartalmazza az oldal címét, a meta description az oldal leírását, a meta keywords pedig az oldalra jellemző kulcsszavakat. Utóbbit 2009 óta nem használja a Google, gyakorlatilag teljesen felesleges megadni.
A title és a description viszont fontos, hiszen az organikus találatokban javarészt ezzel fognak találkozni a látogatók, ezáltal növelhető az átkattintási arány is. Az Unas rendszerben automatikusan képezzük ezeket a meta adatokat a termékek, kategóriák, stb. nevéből és leírásából. A generáló algoritmus szabályait saját magad állíthatod be, különböző cseremezőket alkalmazhatsz (sku, name, category, stb.). Ezen felül természetesen minden feltöltött tartalomhoz egyedi, saját meta title-t és meta description-t is beállíthatsz.
Keresőbarát URL (SEF URL)
Hasonlóan az előzőekhez a keresőbarát URL sem új keletű dolog, régóta használják a webmesterek optimalizálási célból. Egyszerűen arról van szó, hogy az URL-ben is jelenjen meg a fókusz kulcsszó, ezzel is jelezve a keresőrobot felé, hogy a tartalom arról szól. Emellett a látogatók szempontjából is beszédesebb egy ilyen hivatkozás. Némiképp megoszlik a vélemény, hogy például a termékoldalak URL-je pontosan mit tartalmazzon. A leggyakoribb, hogy a termék nevéből képződik a domain utáni rész, de az Unas rendszerben ehhez is szabályozhatod a generáló algoritmust, így ha szeretnéd a végkategória vagy akár a teljes kategória útvonal is belekerülhet a terméknév elé.
Robots Meta Tag
Ez az a meta adat, ami nem látható a látogatók számára. Arra hivatott, hogy megmondja a keresőrobotnak, hogy feltérképezhet-e egy bizonyos oldalt, illetve rajta található hivatkozásokon tovább haladhat-e. Beállíthatsz egy alapértelmezett értéket, ami általában index, follow lesz, hiszen azt szeretnéd, hogy minden tartalmad indexelésre kerüljön. Ettől térhetsz el bizonyos termékeknél, kategóriáknál, amiket nem szeretnél, hogy megjelenjenek a keresési találatok között. Ezeket noindex, nofollow-ra kell állítanod.
Gyűjtőoldalak (Canonical beállítás)
Nagyjából eddig tartott a tudomány, a fentiekkel a legtöbben tisztában vannak, akik foglalkoztak egy kicsit is a keresők lelki világával. Az utóbbi időkben azonban számtalan új fogalom is köztudatba került. Az egyik ilyen a gyűjtőoldalak kifejezés. Azt talán sokan hallottátok már, hogy a duplikált tartalom káros. Valóban, ha két oldal tartalmilag megegyezik, akkor legalább az egyik, de akár mindkettő hátrányba kerülhet a találati listán. Ennek jelzésére találta ki a Google a canonical beállítást, amivel több hasonló oldalnál megadhatod, hogy melyiket szeretnéd viszont látni a találatok között. Ilyen esetben feltérképezésre kerül az összes oldal, de a szignálokat a gyűjtőoldal fogja megkapni, amit a kereső hozni is fog. Webáruház esetén különösen fontosak ezek a beállítások, például összevont termékek, kategória lapozás, termékvélemény oldalak esetén. A jó webáruházmotor manapság ezeket megfelelően megoldja, hiszen ha több hasonló leírású altípusú termék van, akkor az erejüket a fő típusra érdemes összpontosítani.
Strukturált adatok
A weboldalak tartalmainak feltérképezésekor nehéz kiszűrni a szöveges tartalomból, hogy mi a fontos információ, miről szól az oldal, mi az a kulcsszó, amire meg kell jelenjen az organikus találatok között. Mostanában a tartalom feltérképezésében nagy segítséget nyújt a strukturált adatok használata, ami egy mai webáruháznál elengedhetetlen. A strukturált adat egy kód a weboldalba ágyazva, ami megjelöli az egyes információkat, adatokat a keresőrobotok által elvárt módon. Az adatok között szerepel a termék neve, URL-je, fotóinak linkjei, cikkszáma, gyártója és még sok minden más fontos információ. A strukturált adatok beágyazása az általad megadott termékadatok alapján a webáruházmotor dolga. Természetesen Unas motor esetén ezzel nincs külön dolgod.
Oldallal kapcsolatos élmény
Az idei év nagy híre, hogy rangsorolási tényezővé válik a weboldalakkal kapcsolatos felhasználói élmény több tényezője is. Ez nagy fejtörést okoz az egyedileg fejlesztett webáruházak üzemeltetőinek, hiszen olyan új aspektusból vizsgálja a Google a technikai hátteret, amelyek korábban nem léteztek. Négy fő terület van, melyek közül manapság már evidens, hogy a webáruház SSL tanúsítvánnyal https kapcsolaton keresztül működik és nem tartalmaz kártékony vagy biztonsági réseket tartalmazó nyílt forráskódú részleteket.
A webáruházakat már túlnyomó részt mobiltelefonos feltérképező robot járja be, hiszen a látogatók is már 80%-ban telefonokon böngésznek. Ezáltal tiszta képet lát a szolgáltató arról, hogy a felhasználó számára, mobilon mennyire használható a webáruház. Ez alapján érvényesíti az egyes aloldalakat aszerint, hogy azok megfelelően mobilbarátok-e vagy esetleg tartalmaznak olyan megoldást, ami korlátozza a kiváló élményt (kicsi betűméret, túl közeli gombok, stb.).
A legújabb terület pedig az alapvető webes vitális mutatók, amelyek a Chrome böngésző valós visszajelzéseiből adódnak. Ez a téma külön is megérdemelne egy blogcikket, később részletesebben is fogunk erről értekezni. Dióhéjban annyit érdemes tudni róla, hogy három különálló mutató összesítéséből kerülnek az egyes oldalak minősítésre. Mérésére a Google PageSpeed szolgáltatása alkalmas, bár helyenként más eredményt ad, mint ami a valós böngészőadatokból adódik a Search Console-ban. Az LCP, a legnagyobb vizuális tartalomválasz, a FID, az első interakciótól számított válaszkésés és a CLS, az elrendezés összmozgása befolyásolja, hogy egy URL jó, közepes vagy gyenge értékelést kap. Sok múlik itt a technikai háttéren, a feltöltött tartalmakon és a beszúrt külső scripteken. Emiatt részletesebb vizsgálat szükséges az esetleges javítanivalók megállapítására. Természetesen a választható sablonjaink mindegyikét folyamatosan frissítjük az aktuális elvárásoknak megfelelően.
Hogyan csináld?
A keresőoptimalizálás egy olyan terület, ami napjainkra külön üzletággá nőtte ki magát. Gombamód szaporodnak az ügynökségek, akik technikai SEO-val, tartalomgyártással vagy linkmarketinggel foglalkoznak. Azt javasoljuk, hogy kérj referenciát, győződj meg a valódi tudásról. Ha felhő alapú webáruházmotor esetén FTP-t kér a szakember, mert SEO plugint szeretne feltelepíteni, mindenképp kezdj el gyanakodni.
Ha Unas rendszert használsz, a technikai résszel nem lesz sok teendőd. A tartalomgyártás, a jó termékleírások, a beszédes kategória nevek, blogcikkek azok, amiket kézben kell tartanod. Linkmarketingre pedig érdemes olyan ügynökségeket megbízni, akiktől magas értékű domainekről, minőségi szakmai cikkekből érkező linkeket kaphatsz.