Év eleje óta több cikk is napvilágra került, amiben az iOS14 adatvédelmi változásairól számolnak be a hírportálok és a szakmai blogok. Bizonyára hallottál már róla, hogy a marketingesek rémálomként élik meg ezt a döntést, mivel hatással van a személyre szabott hirdetésekre. Ebben a blogbejegyzésben mi is összefoglaljuk, mivel jár ez a verzióváltás és mit hoz a hirdetők számára.
Az adat az új olaj
A technika villámgyors fejlődésének eredményeképpen az adataink egyre szélesebb köre ismerhető meg online. Az internetes tevékenységek alapján, szinte aggodalmat keltő pontossággal összeállítható mindenkiről egy-egy olyan típusmodell, mely segítségével könnyen behatárolható például az érdeklődési köre. Ilyen - saját adatokból - meghatározott minták alapján kapja aztán a látogató a remarketing típusú hirdetéseket és az egyéb intelligens ajánlatokat.
Nem mindegy azonban, hogy a begyűjtött adatokat kik és hogyan kezelik, valamint azt sem lehet félvállról venni, hogy ezen adatokat a látogató tudomásával (vagy épp anélkül) összesen még hány helyre továbbítják.
A 21. század új olaja tagadhatatlanul nem más, mint az információ. A világ szervezetein túl napjainkra a nagyvállalatok is felismerték már ezt a tényt, nem véletlenül kap ezzel együtt egyre nagyobb figyelmet a felhasználói adatok védelme is.
Bemutatkozik az adatvédelem új élharcosa
A jól ismert techóriások közül, legutóbb az Apple nevezte ki magát az adatvédelem egyik fő mintaképévé, ezzel egyébként nem kis fejfájást okozva a Facebooknak és természetesen más alkalmazások fejlesztőinek.
2021. január 28-át ugyanis az adatvédelem napjának nevezték el a cupertinoi Applenél. Ezen a napon megjelent az iOS 14-es verziójának az a frissítése, mely a felhasználók kezébe adja a döntést az adataik követését és továbbítását illetően. Eszerint minden - az App Store-ban lévő és a felhasználói adatok alapján, célzott hirdetéseket felkínáló - alkalmazás használatakor nyilatkoznod kell azt illetően, hogy engedélyezed-e az adataid további felhasználásával személyre szabott promóciók megjelenítését avagy sem.
Mi történik akkor, ha engedélyezed az adatgyűjtést?
Ha engedélyezed, akkor nagyjából a régi, megszokott módon játszódnak le a folyamatok: tehát olyan releváns hirdetésekkel fogsz találkozni, melyek szinte biztosan összhangban lesznek azzal, ami iránt előzetesen érdeklődtél.
Mi történik akkor, ha nem engedélyezed az adatgyűjtést?
Amennyiben nem engedélyezed az iOS alkalmazásoknak vagy akár egy webshopon elhelyezett Facebook képpontnak az adatgyűjtést, akkor kevésbé pontos célzással, jó eséllyel többnyire irreleváns, esetenként inkább zavaró hirdetésekkel fogsz a használat közben találkozni.
A médiában heti rendszerességgel hallani különböző (egyszerre akár több tízezer felhasználót is érintő) adatvédelmi botrányról. Az Apple vélhetően erre kívánt - a piac szereplői közül elsőként - válaszolni, de a drasztikus intézkedések várhatóan negatív hatással lesznek a Facebookon hirdetőkre. Ennek az az oka, hogy minél kevesebb a rendelkezésre álló információ, annál kevésbé tudják felépíteni a felhasználók viselkedési modelljét. Sokkal pontatlanabb és általánosabb képük lesz egy látogatóról. A nem megfelelően szűkített fókuszcsoport pedig nagyobb kampánybüdzsét fog követelni hasonló konverzió mellett.
Hiszen magától értetődő módon nagyobb eséllyel vásárolnak táplálékkiegészítőt a rendszeresen edzőterembe járók, vélhetően többet tankolnak a jogosítvánnyal és autóval rendelkezők, illetve első sorban a kisgyerekes anyukák rendelik meg a legtöbb pelenkát online.
Az adatok közötti kapcsolat az, ami meghatározó. Minél több adat gyűjtése engedélyezett, a mesterséges intelligencia annál pontosabb célzással adja vissza azt, amire szükség van.
Mit kell tenned, ha hirdetéseket futtatsz a Facebookon és közben a lehető legkevesebb veszteséget szeretnéd elszenvedni?
A Facebook elsők között válaszolt az Apple adatvédelmi módosításaira. Ezekből adunk most néhány tippet a hirdetési fiókodhoz, amiket a Vállalkozáskezelőből tudsz elvégezni. Korábban a Facebook bolt lépésről lépre című cikkünkben részletes leírást adtunk a Vállalkozáskezelő beállításairól. Ha azokat megcsináltad, az első lépcsőfokot már letudtad.
1. Domain tulajdonának hitelesítése
Igazolnod kell, hogy Te vagy az adott domain illetve az azon a címen elhelyezett Facebook képpont tulajdonosa. Erre azért van szükség, mert a nem hitelesített domain-ekről érkező forgalmat a Facebook a továbbiakban nem méri. Tehát ha nincs adat, akkor nincs felhasználói modell, amihez testreszabott hirdetést tudna rendelni.
A Vállakozáskezelőben A márka biztonsága / Tartományok menüben a Hozzáadás gomb segítségével rögzítsd a webáruházad domain-jét, utána pedig válaszd a Meta-tag Verification
lehetőséget. Itt látni fogsz egy kódsort, ezt kell átmásolnod a webáruház admin felületén a Beállítások / Külső kapcsolatok / Facebook kapcsolatok / Egyéb menübe. Ügyelj arra, hogy csak az idézőjelek között szereplő részt kell beillesztened. Ha mindent jól csináltál a domain-ed mellett zöld jelzés lesz látható.
2. Konverziós események beállítása
Az iOS 14 megjelenésével a Facebook limitálja a konverziós események típusait, egyszerre maximum 8 eseményt tudsz követni. Olyan hirdetést nem futtathatsz, amiben a priorizált események között nem szereplő konverziós eseményt használsz.
A Vállalkozáskezelőben az Adatforrások / Képpontok menüből navigálj át az Eseménykezelőbe, ahol a képpontodat kiválasztva az Összesített eseménymérés
fülön van lehetőséged a webes események konfigurálására. Itt priorizálhatod a legfontosabb eseményeket a webáruházból. Ezeket az eseményeket kezeli az Unas webáruházba integrált Facebook képpont. Ezek közül válaszd ki a neked legfontosabbakat, amelyeket használod a hirdetéseidnél:
- Vásárlás (Purchase)
- Oldalmegtekintés (PageView)
- Kosárba helyezés (AddToCart)
- Fizetés megkezdése (InitiateCheckout)
- Fizetési adatok megadása (AddPaymentInfo)
- Termékmegtekintés (ViewContent)
- Kívánságlistára helyezés (AddToWishlist)
- Regisztráció (CompleteRegistration)
- Feliratkozás (Lead)
- Keresés (Search)
Mi a helyzet az UNAS áruházakkal?
A legtöbb cikk eddig a pontig mutatja be a változásokat, ha ezeket megcsináltad, nyugodt lehetsz, hogy a hirdetéseidre nem fog negatívan hatni a változás. Sajnos azonban ez nem igaz. Tudjuk, hogy a robusztus, megbízható, de mégis dinamikus szolgáltatásunknak a változásokkal folyamatosan lépést kell tartania. Az ilyen változások rákényszerítik a szolgáltatókat, hogy fejlesztésekkel kövessék a trendeket. A kiforrottabb megoldást a Facebook Konverziók API (Conversation API) integrációja fogja meghozni.
A Konverziók API egy Facebook Business-eszköz, amellyel közvetlenül a webáruházat kiszolgáló szerverről oszthatod meg a Facebookkal a fontos webes és offline eseményeket, azaz az ügyfél által végrehajtott műveleteket. A Konverziók API a Facebook-képponttal együttműködve segít a Facebook-hirdetési kampányaid teljesítményének és mérésének javításában, maga a Facebook is a kettő kombinált használatát javasolja.
Az Unas rendszerben természetesen fejlesztés alatt van már ez a funkció, részleteivel a következő, fejlesztéseket bemutató cikkünkben foglalkozunk. Érdemes figyelemmel kísérni blogunkat!
Hasznos linkek a témában