Sok e-kereskedő kizárólag a webáruházas értékesítésre összpontosít, pedig érdemes több csatornát is kihasználni a termékek eladásához. Kiváló és olykor ingyenes lehetőségek is vannak a közösségi médiában, ahol széles közönség elé tárható a termékpaletta. Ilyen a Facebook bolt, ahonnan szép számmal lehet érdeklődőket, vásárlókat vonzani a webáruházba.
Sok dolog felmerül azonban ezzel kapcsolatban: Vállalkozáskezelő, Kereskedelemkezelő, Eseménykezelő, Termék katalógus, Hirdetéskezelő, stb. Ebben a blogbejegyzésünkben lépésről lépésre mutatjuk be ezeket, hogy Te is profi Facebook bolt üzemeltetővé válhass és a legtöbbet kihozhass ebből a lehetőségből. Részletesen kitérünk minden kapcsolódó dologra és lehetőségre. Ezek egy része nem feltétlenül szükséges a Facebook Bolt létrehozásához, de mégis jó ha tudsz róluk.
Vállalkozáskezelő regisztrációja
Amire biztosan szükséged lesz az a Facebook Vállalkozáskezelő, itt tudod az összes további eszközeidet, oldalaidat, hirdetéseidet és a termékkatalógusaidat kezelni és minden olyan objektumhoz hozzáférsz, ami a Facebookkal kapcsolatos. A Vállalkozáskezelőbe személyes profillal lehet regisztrálni, ami után az első feladat a vállalkozás adatainak megadása lesz. Javasoljuk már a legelején a Biztonsági központ menüpontban a kétfaktoros hitelesítés beállítását, hiszen ezzel nehezítheted meg az illetéktelen hozzáféréseket.
A Vállakozáskezelőből többféle felületre tudsz átjutni, ezt általában a jobb felső sarokban megjelenő gombbal tudod megtenni. Oldalak esetén az oldalszerkesztéshez, hirdetési fiókok esetén a Hirdetéskezelőhöz, kereskedelmi fiókoknál a Kereskedelemkezelőhöz, katalógusoknál a Katalóguskezelőhöz, képpontoknál pedig az Eseménykezelőhöz léphetsz át.
1. Tartomány ellenőrzés
A legtöbb Facebook eszköz használatához szükség lesz a márkád, tartományod ellenőrzésére. Hasonlóan működik a Google Search Console megoldásához. A Vállakozáskezelőben A márka biztonsága / Tartományok menüben a Hozzáadás gomb segítségével rögzítsd a webáruházad domainjét, utána pedig válaszd a Meta-tag Verification
lehetőséget. Itt látni fogsz egy kódsort, ezt kell átmásolnod a webáruház admin felületén a Beállítások / Külső kapcsolatok / Facebook kapcsolatok / Egyéb menübe. Ügyelj arra, hogy csak az idézőjelek között szereplő részt kell beillesztened. Ha mindent jól csináltál a domained mellett zöld jelzés lesz látható.
2. Emberek, munkatársak és partnerek hozzáadása
Ha nem csak egyedül dolgozol a vállalkozásodban, a munkatársaidat, segítőidet is meg tudod hívni a Vállalkozáskezelődbe a Felhasználók / Emberek menüpontban. Különböző jogköröket jelölhetsz meg a számukra, illetve részletesen szabályozható, hogy ki mihez férjen hozzá a cégednél. Ugyanitt társíthatók egyébként külső partnercégek is, többek közt a hirdetéseket kezelő marketinges vállalkozások is.
3. Oldalak kapcsolása a Vállalkozáskezelőhöz
Ha van webáruházad, nagy valószínűséggel készítettél már neki Facebook oldalt is. A Fiókok / Oldalak menüben a Hozzáadás gomb segítségével felveheted azokat az oldalakat, amelyeket ugyanazzal a személyes profillal készítettél, mint amivel a Vállakozáskezelőbe regisztráltál. Ha a webáruházad Facebook oldalát nem te készítetted, ugyanitt kérhetsz hozzáférést. Ha még nem készült oldal akkor azt néhány lépésben itt meg is teheted. Ennek lépéseit nem részletezzük, hiszen ezen már a legtöbben túl vannak.
4. Események kezelése Facebook képponttal
Sokan a weboldal statisztikát a Google Analytics-szel azonosítják. Azonban a Facebook képpont (pixel) segítségével hasonló statisztikákat lehet elérni egyrészt az Eseménykezelőben, másrészt a különálló Facebook Analytics felületen. Utóbbit a Vállakozáskezelőben a képpontot kiválasztva a jobb felső sarokban található gomb lenyitásával tudod elérni. A látogatottsági adatok mellett a vásárlói műveleteket is nyomon lehet vele követni, illetve a képpont segítségével célközönségeket is definiálhatsz a hirdetéseid számára. Ehhez első körben létre kell hoznod egy képpontot a Vállakozáskezelőben az Adatforrások / Képpontok menüben a Hozzáadás gombra kattintva. Néhány egyszerű lépés után hozzájutsz a képpont kódjához, amit a webáruház adminisztrációs felületén a Beállítások / Külső kapcsolatok / Facebook kapcsolatok / Követőkód menüben állíthatsz be. Itt is csak a hiányzó részletet kell átmásolni a teljes kód helyett. Ezután a webáruház máris szolgáltatni fogja a látogatói tevékenységeket a Facebook felé.
5. Hirdetési fiókok és egyéb objektumok a Vállalkozáskezelőben
Ha rendelkezel hirdetési fiókkal, amikkel üzleti célú hirdetéseket futtatsz a webáruházad számára, azokat is érdemes behozni a Vállakozáskezelő alá. Hasonlóan az oldalak hozzáadásához, ha a saját profiloddal hoztad létre a fiókot egyszerűen hozzáadhatod, ha más valaki regisztrálta, hozzáférést kérhetsz a Fiókok / Hirdetési fiókok menüben.
Ami még érdekes lehet a Vállakozáskezelővel kapcsolatban, hogy társíthatod az Instagram profilodat is, amit érdemes üzleti célú fiókká konvertálni. Így az Instagrammal kapcsolatos funkciókat is tudod egy helyről kezelni.
Facebook bolt kialakítása
Eddig tartottak az előkészületek, ha az összes lépést megtetted az eddigiek közül, akkor sokat haladtál előre. A Vállalkozáskezelő kiváló eszköz lesz arra, hogy onnan kezd a napi munkát ami a közösségi médiával kapcsolatos. Már csak néhány lépés van hátra, hogy a Bolt is létrejöjjön. Itt kell említést tenni arról, hogy jelen bejegyzésben tárgyalt Facebook bolt nem összekeverendő a korábban a különböző webáruház szolgáltatók által létrehozott Facebook webáruház alkalmazásokkal. Azok egy speciális lapfülre/menübe integráltak külső forrásból származó lebutított webáruházakat. Ezek működését azonban a Facebook gyakori technikai változásival nem segítette elő, később követőszámhoz is kötötte. A Facebook saját megoldásának megjelenésével a legtöbb szolgáltató meg is szüntette ezt a lehetőséget.
1. Sablonváltás a Facebook oldalon
Ahhoz, hogy a Facebook boltot be tudd illeszteni a Facebook oldalad menüjébe, a normál alapsablont Vásárlás
típusúra kell átállítanod. Ehhez az oldal szerkesztéséhez kell elnavigálnod, ott pedig a Beállítások menüben, a Sablonok és lapfülek szekciót válaszd ki. Itt kell kikeresned a Vásárlás típusú sablont és azt kiválasztani. Ezzel megjelent az oldaladon egy Bolt menü, amivel megkezdheted a Bolt létrehozását.
2. Bolt létrehozásának alaplépései
A kezdőképernyőn néhány információt látsz a szolgáltatásról, a Tovább gomb megnyomása után a Bolt beállítása több lépésből fog állni, ezeket a bal oldalon láthatod. Először is ki kell választani, hogy a vásárlás, illetve a fizetés hol fog történni. Jelen pillanatban Magyarországon még nem támogatott a Facebookon történő vásárlás, így a Fizetés másik webhelyen
lehetőséget kell választani. Ezzel a termékek megtekintése után a vásárló a webáruházadba fog érkezni és ott folytatja a vásárlást. Ezután az értékesítési csatornát kell kiválasztanod, azt a Facebook - és ha csatoltál hozzá Instagram - oldalt, ahova a Boltot telepíteni szeretnéd. Ha az előkészületeknél nem készítettél Facebook oldalt, itt is megteheted az utolsó opció kiválasztásával. Következő lépés a termékkatalógus kiválasztása. Ha még nem készítettél katalógust, akkor itt csak az Új katalógus létrehozása
lehetőséget látod, ahova ebben a szakaszban megadhatod a katalógus nevét. Az alaplépések meg is vannak, ezt követően egy előnézeti oldalra érkezel.
3. Katalógus feltöltése termékekkel
Termékek feltöltéséhez kattints a előnézeti oldalon a Termékek megadása gombra. A termékeket a katalógusba manuálisan is feltöltheted egyenként, de természetesen webáruház lévén csoportos feltöltést érdemes választani. A csoportos feltöltésnél is három lehetőséget kínál fel a rendszer, egyszerű fájlfeltöltéssel, Google táblázatokból is megoldható az adatimport, de ami neked kell: az Ütemezett adatcsatorna
használata. Az adatcsatornához meg kell adni azt az URL címet ahonnan a Facebook át tudja venni a termékeidet a webáruházból. Ezt a webáruház adminisztrációs felületén a Beállítások / Külső kapcsolatok / Árösszehasonlító export, Feed menüben a Facebook logója mellett keresd! Itt engedélyezni tudod a feedet és kimásolni a megfelelő URL-t. Felhasználónevet, jelszót nem szükséges megadnod. Következő lépés a frissítés ütemezése, ami attól függ, hogy milyen gyakran változik a termékpalettád. Általában a napi egyszeri frissítést javasoljuk, ha gyakrabban változnak a termékek beállítható gyakoribbra is (pl. 4 óránként), de óránkénti frissítés az esetek nagy részében felesleges terhelés. A katalógus beállítása az adatforrás nevének és pénznemének megadásával zárul.
A adatcsatornaként használt feed-nek természetesen vannak formai követelményei, de ezzel Unas felhasználóként nem kell foglalkoznod, hiszen az integrációt a Facebook előírásai alapján már előre elkészítettük. Az adatok megadása azonban a Te feladatod. A legtöbb adat egyébként is rendelkezésre áll az áruházban (pl. termék név, ár), de szükség lehet gyártóra, gyártói cikkszámra, amiket termék paraméterben adhatsz meg, ami aztán automatikusan bekerül az átadott adatbázisba.
Előfordulhat, hogy a Facebook sok termékedet nem fogja elfogadni, de ettől nem kell megijedni. Szigorú a szabályzat, így orvosi, egészségügyi termékeket, fegyvereket, okmányokat, élőállatot, felnőtteknek szóló árucikkeket nem lehet megjeleníteni a Facebook boltban. Ezeket a Katalóguskezelőben a Katalógus / Problémák menüben tudod nyomon követni.
4. További lehetőségek a bolttal
A korábban beállított Vásárlás sablon a Facebook oldalon lehetőséget ad arra, hogy a legfontosabb CTA (Call To Action) gombot megváltoztasd. Ez alapesetben a Facebook Bolthoz viszi a látogatót, de beállíthatod úgy is, hogy külső weboldalra, a webáruházadba irányítson. Az oldal szerkesztőjeként a gomb megnyomáskor lenyílik, ott a Gomb megváltoztatása
opcióval kezelheted ezt a funkciót.
A Kereskedelemkezelő további testreszabási lehetőségeket is tartogat. Némiképp változtatható az elrendezés, a stílus, a színek, gombok formái. Elemzésekhez, statisztikai adatokhoz is hozzájutsz, átnézheted a Facebook bolt teljesítményét, a látogatottságot, a legnépszerűbb termékeket. Ezen felül persze hirdetést is indíthatsz akár a Boltra vagy a katalógus és a képpont segítségével a webáruházad korábbi látogatóinak, remarketing céllal.
Végszó
Első ránézésre lehet, hogy riasztó ez a sok új fogalom, a sok lépés, mégis érdemes végig csinálni a folyamatot, hiszen a beállítások után különösebb tennivaló nem lesz a Facebook bolttal, mégis potenciális látogatókat hozhat a webáruházba. Sok sikert kívánunk a beállításokhoz! Ha a webáruházad nem kezeli megfelelően a sok Facebook lehetőséget érdemes elgondolkodnod
webáruház nyitásán az Unas rendszerben.