Úgy tartja a mondás, hogy az idő pénz. Egy jó webáruház elsődleges célja, hogy nyereséget, pénzt termeljen minél kevesebb idő ráfordításával, a lehető legtöbb folyamat automatizálásával. Vannak olyan műveletek, amelyek nélkül már elképzelhetetlen egy korszerű webáruház szoftver. Gombnyomásra zajlik a számlázás, a csomagfeladás, háttérfolyamatként üzemel mindenféle adatátadás külső rendszerek felé, de akár a termékek frissítése a nagykereskedés adatbázisából is emberi beavatkozás nélkül történik.
Az alapfolyamatokon felül minden webáruházat üzemeltető cégnél más és más az a tevékenység, amelyet automatizálni érdemes. Erre nyújt lehetőséget a VIP csomag automata folyamatok funkciója. Ez sok olyan azonnali vagy időzített tevékenység elvégzésére nyújt lehetőséget, ami nagyban segítheti az adminisztrátorok mindennapi munkáját vagy éppen marketingeszközként bevételt termel. Leegyszerűsítve: az automata folyamat egy esemény hatására egy műveletet végez el bizonyos feltételek teljesülése esetén. Természetesen nem puszta eseményről van szó, hanem számtalan szabály és feltétel is befolyásolhatja a működést.
Megmutatjuk hogyan fogj hozzá, megnézhetsz néhány gyakorlati példát, amire talán nem is gondoltál, hogy megoldható lenne a webshopodban. Ezek alapján hatékonyabban szervezheted az egyes folyamataidat, melyek segítségével sok manuális munkát tudsz megspórolni az áruház üzemeltetése során.
A funkció kezelése
A funkció használatához és beállításaihoz látogass el az áruházad adminisztrációs felületén a Beállítások / Automata folyamatok menüpontba. Itt adhatod hozzá a saját folyamataidat. Első körben azt kell átgondolnod, hogy a tevékenység azonnal történjen meg vagy az esemény bekövetkezése után bizonyos idő elteltével. Megadod a folyamat nevét, aztán kiválaszthatod az esemény típusát. Az alábbi események szerepelnek a listában:
- Megrendelés leadás vásárló felületen
- Megrendelés státusz váltás
- Megrendelés módosítása admin által
- Megrendelés beérkezése külső rendszerből
- Megrendelés létrehozása admin felületen
- Megrendelés törlés
- Kosárelhagyás
- Hírlevélre feliratkozás
- Hírlevél feliratkozás megerősítése
- Hírlevélről leiratkozás
- Vásárló regisztráció
- Vásárló adatok módosítása
- Vásárló módosítása adminisztrátor által
- Vásárló törlés
- Sikeres fizetés
- Vélemény írás
- Sikeres csomagfeladás
Ha kiválasztod bármelyik eseménytípust, definiálhatsz hozzá különböző szabályokat. Ezekből annyi félét alakítottunk ki, hogy itt felsorolni sem lehet. Pl. egy megrendelés eseménynél figyelhető az összes benne szereplő vásárlói adat, eddigi összes költése, a termékek, pénznem stb. Finomíthatod a szabályt azzal, hogy az érték valami felett vagy alatt van vagy éppen pontosan megegyezik vagy sem az általad beállított értékekkel. Ezeket a szabályokat pedig tetszés szerint kombinálhatod közöttük ÉS illetve VAGY kapcsolattal, tehát megadhatod, hogy mindegyik feltételnek teljesülnie kell vagy elég csak az egyiknek. A végrehajtandó műveletek pedig az alábbiak lehetnek:
- Email küldése
- SMS küldése
- Webhook meghívása
- Vásárló áthelyezése vásárló csoportba
- Megrendelés státusz váltás
- Pontjóváírás
A fentiekből jól látszik, hogy csak a fantázia szab határt a beállításoknak, mégis sokan alig használják ki a lehetőségeket. Sokszor felmerül a kérdés Facebook csoportunkban, hogy ki és mire alkalmazza ezt a lehetőséget, de kevés ötlet érkezik. Nézzük meg a TOP 10 automata folyamatot, amelyeket előszeretettel használnak a webáruház üzemeltetők az Unas rendszerben.
1. Kosárelhagyás
Erről már biztosan hallottál, ez egy gyakran használt remarketing funkció, amellyel visszacsábíthatod azokat a látogatókat, akik elindultak ugyan a vásárlási folyamatban, de mégsem adták le a rendelést. Kosárelhagyás értesítőt az egyszerű követő hírlevél funkcióval is kiküldhetsz, azonban az automata folyamatokkal sokkal jobban finomhangolható a kiküldés feltétele és az időtáv is percekben megadható, nem csak napokban, mint a követő hírlevél esetén.
Ehhez értelemszerűen a kosárlehagyás eseményt kell választanod a listából. Feltételként pedig szegmentálhatod, hogy különböző emailt kapjon valaki kosárérték alapján, ország szerint, vásárló csoport függvényében vagy akár hírlevél feliratkozás feltételével. A hírlevél sablonokat előre kell megszerkesztened, aztán itt kiválasztanod a hozzáadás lapfül legalján. A webáruház segédletben megismerheted a cseremezőket, amelyeket a sablonokban használhatsz.
2. Automata vásárló áthelyezés csoportokba
A vásárló csoportokat úgy alakítottuk ki az Unas rendszerben, hogy számtalan funkciót lehet hozzájuk kötni. Az egyik legfontosabb a kondíciók szerinti szegmentálás. Egy bizonyos vásárló csoport tagjának lehetnek különböző szállítási és fizetési módjai, eltérő kedvezményeket kaphatnak. Emiatt, ha a vásárlóidat jól szervezed csoportokba, azzal nagyobb elégedettséget érhetsz el.
Automata folyamatokkal a csoportok között helyezhetsz át vásárlókat, bizonyos események bekövetkezése után. Figyelheted pl. az összes rendelésének végösszegét, ami alapján nagyobb kedvezménnyel bíró csoportba kerülhet át. Csoportosíthatod ország, megrendelt termékcsoport, pénznem vagy akár még a neve alapján is a vásárlóidat, mindezt emberi beavatkozás nélkül.
3. Automatikus pont jóváírás vélemény írásakor
A pontgyűjtés az egyik legjobb visszatérésre ösztönző marketingeszköz, amelyet széles körben használnak a webáruházak üzemeltetői is. Pontot általában bizonyos termék megvásárlása esetén szoktak adni a kereskedők, azonban az automata folyamatokkal immár bármilyen tevékenység jutalmazható hűségpontokkal.
Talán a legkézenfekvőbb, ha a vásárláson kívül a vélemény írását is honorálod pontokkal. Megrendelés visszaigazoló vagy valamelyik megrendelés státuszváltozásról szóló emailben felkérheted a vásárlót, hogy írjon véleményt a megvásárolt termékről, amiért pontokat fog kapni. Ez elég ösztönző lehet sokak számára, hogy értékeljék a portékát.
Amellett, hogy a termék vélemények a tartalmuknál fogva előnyöket jelenthetnek keresőoptimalizálási szempontból, a webáruházba beépített Google Product Review Feed segítségével termékértékeléseket küldhetsz a Google Shopping szolgáltatásba is, így a hirdetéseknél a termékkártyákon a csillagos értékelés is meg fog jelenni.
4. Külső rendszer értesítése
Az Unas rendszerbe minden népszerű külső rendszert előre integráltunk. Ezek mellett bármelyik piaci szereplő vagy akár saját magad is fejleszthetsz olyan szoftvert, ami a webáruházból vesz át adatokat. API segítségével a legtöbb adatot lekérdezheted az adatbázisból. Szükséged lehet azonban arra, hogy bizonyos események megtörténte után a webshop jelezzen a külső rendszernek, hogy valami történt.
Erre szolgál a Webhook URL meghívása, ahol HTTP POST formájában az eseményhez kapcsolódó adatokat is átadjuk. Leggyakoribb felhasználás pl. a hírlevél küldő rendszerek felé feliratkozók átadása vagy a számlázóprogramok illesztése. Használatával a külső rendszer nem folyamatosan kéregeti le a feliratkozókat vagy a rendeléseket a webshopból, hanem csak akkor, ha kap egy jelzést, hogy új feliratkozás vagy megrendelés érkezett. Amellett, hogy ez gyors megoldás, rengeteg erőforrást is lehet spórolni vele.
5. Termékhez kapcsolódó dokumentumok kiküldése
Előfordulhat, hogy valamelyik termékhez kapcsolódó dokumentumot nem szeretnéd a webshopodban nyilvánosan publikálni, hanem az csak annak szól, aki valóban megvette a terméket. Lehet ez egy használati útmutató, oktatóanyag, edzésterv vagy felhasználási ötlet. Az eseményhez kapcsolódó feltételeket ilyen esetben beállíthatod pl. megrendelés státuszváltásra (pl. lezárt típusúra), figyelheted, hogy a megrendelésben szerepel-e egy bizonyos termék stb., míg a művelet a termékhez kapcsolódó email sablon kiküldése lesz.
6. Rendelések azonnali kiszolgálása
Azoknál a kereskedőknél, akik saját raktárról és külső raktárról is szállítanak, fontos lehet az az információ, hogy a megrendelés után a termékek vannak-e belső raktáron. Gyakran használt automata folyamat, ha minden van raktáron a rendelésben, akkor automatikusan egyből státuszváltás történik a rendelésen (pl. kiszállítható státuszba kerül). Ezzel az adminisztrátornak nem kell megrendelésenként ellenőrizni a raktárkészletet és az alapján szelektálni az azonnal csomagolhatókat.
7. Csomagfeladás után státusz váltás
A vásárló értesülhet a csomagfeladásról a futárcég által kiküldött emailből, de pl. státuszértesítő is alkalmas erre a célra, amiben akár a csomagszám is szerepelhet, nyomkövetési linkkel. Alapesetben az adminisztrátor teszi olyan státuszba a megrendelést, amely esetén ez az email kiküldésre kerül, azonban ez automata folyamatokkal is megoldható. Ehhez a feltétel legyen a sikeres csomagfeladás, a művelet pedig a megrendelés státuszának váltása.
8. Ösztönzés termékek újra rendelésére
Olyan termékek esetén, amelyeket rendszeresen rendelnek a vásárlók, emlékeztetheted őket kifogyás előtt automata folyamatokkal. Emellett tartozékot, kiegészítőt is felajánlhatsz bizonyos idő eltelte után. Klasszikus példa a nyomtató vásárlása után bizonyos idő elteltével a tintapatron ajánlása vagy fogyó termékek esetén (pl. kontaktlencse, kutyatáp) újra rendelésére figyelmeztetés kiküldése.
Fontos itt megemlíteni, hogy feltételként nem kötelező pontos terméket megadni, beállítható ennél általánosabban is: a rendelt termék neve valamivel kezdődik, valamivel végződik vagy tartalmaz bizonyos szót. Így egy email sablonnal megoldható egy termékcsoport kezelése.
9. Adminisztrátori értesítések
Alapesetben szabályozható, hogy milyen értesítéseket kapjon a webáruház adminisztrátor. Beállíthatod, hogy minden megrendelésről, regisztrációról, hírlevél feliratkozásról stb. kapj email-ben értesítést. Automata folyamatokkal azonban sokkal részletesebben szabályozhatod, hogy pontosan milyen eseményekről és pontosan melyik email címre menjen értesítés. Itt megint csak a fantázia szab határt a dolgoknak, de te tudod a legjobban, hogy mit tartasz fontosnak. A teljesség igénye nélkül néhány tipp, amiről emailben is szeretnek értesülni az adminisztrátorok az alapértelmezett értesítéseken felül vagy épp azokat szűkítve:
- Megrendelés érkezett külső rendszerből (pl. Emag, Árukereső marketplace)
- API kapcsolaton keresztül került be rendelés
- Megrendelés törlésre került
- Külföldi megrendelés érkezett
- Nagy értékű megrendelés érkezett
- Olyan rendelés érkezett, amiben nincs minden raktáron
- Bizonyos speciális szállítási móddal rendelt valaki
- VIP csoporthoz tartozó vásárló rendelt
- stb.
10. SMS küldés a vásárlónak
Az alapértesítéseknél szintén beállíthatod az SMS küldést a vásárlónak, azonban az automata folyamatokkal finomíthatod, hogy pontosan ki és mikor kapjon SMS-t. Érdemes átgondolni az eseteket, hogy mikor élsz ezzel a lehetőséggel. Ha például a vásárló előre utalást választott, átváltod a rendelését utalásra vár státuszba. Ilyenkor megkapja az általad előre beállított státuszhoz kapcsolódó emailt a számlaszámmal. Ha azonban valami oknál fogva nem érkezik be az utalás a vevőtől, tovább válthatod a következő státuszba a rendelést, amihez kapcsolódva SMS-t állítasz be az automata folyamatokkal.
Összegzés
Ugye nem is gondoltad volna, hogy ilyen sok mindent meg lehet valósítani az automata folyamatok segítségével?! Böngészd át te is a beállítási lehetőségeket, a kezelhető eseményeket, a szinte bárhogy beállítható feltételrendszert, így a fentebb felsorolt példákon túl biztosan találsz olyan kombinációt, ami megkönnyíti a mindennapi munkafolyamataidat. Szabadidődet ne áldozd fel olyan folyamatok manuális kezelésére, amit automatikusan is meg lehet valósítani, egy kis gondolkodás és néhány egyszerűbb feltétel meghatározásával.