Szeretnéd megismerni, hogy melyek azok a marketingmódszerek, amelyek hatékonyan működhetnek a webáruházadban? A szakemberek által egyik legvitatottabb eszközzel érkeztünk most ebben a cikkben, ez pedig a pontgyűjtés, hűségpont rendszer, hűségprogram vagy ki minek nevezi. Összefoglaljuk, hogy milyen lehetőségek rejlenek ebben a megoldásban, illetve bemutatjuk, hogyan működik ez az Unas rendszerben.
A pontgyűjtés pszichológiája
A pontgyűjtési lehetőség egy webáruházban a visszatérésre való ösztönzés, a márka iránti hűség kialakításának legjobb eszköze. A zsebben lapuló pontgyűjtő kártya helyett a webáruházak esetén virtuális számlán, a vásárlói fiókban gyűlik pont, ami által kialakul a megszokás, a kötődés vagyis az elköteleződés.
Senki sem szeretné veszni hagyni az összegyűjtött pontjait. Biztosan sokan vissza fognak térni hozzád elkölteni, főleg ha időnként emlékezteted őket erre, de erről később. A kedvezményeknek mindig nagy erejük van, márpedig ha felhasználja a pontokat a vásárló, akkor árelőnnyel juthat bizonyos termékekhez vagy akár ajándékra is beválthatja. Ha jól kommunikálod és pl. törzsvásárlói rendszernek vagy VIP programnak nevezed ezt a funkciót a webshopodban, a résztvevők kitüntetettnek fogják érezni magukat.
Itt kell megjegyezni azonban, hogy mivel a pontgyűjtés leginkább a visszatérés ösztönzésére való, új vásárlók megszerzésére korlátozottan alkalmas. Első vásárlás esetén nem feltétlen jelent motivációt, hogy pontot fog szerezni a vásárlás által a látogatód. Persze az Unas rendszerben erre is van egy kis trükk, amit hamarosan megismerhetsz.
Mikor kaphat pontot egy vásárló?
A funkciót úgy építettük ki, hogy minden részletre kiterjedjen, ezáltal számtalan beállítási lehetőséggel találkozhatsz az adminisztrációs felületen a Marketing / Kedvezmények / Pontgyűjtő számla menüben, valamint a termékek szerkesztésénél az Alapadatok fülön. Első körben vizsgáljuk meg a gyűjtési részt.
Termék vásárlása után
A hagyományos eset, amikor egy termék megvásárlása után kerül jóváírásra pont a vásárlód virtuális számláján. Erre két lehetőség van: beállíthatsz egy százalékos értéket a normál árú termékekre és egyet az akciós termékekre. Például 10%-ot írsz jóvá a termék árából, ha nem akciós és 5%-ot ha akciós. Ez egy általános szabály, ami minden termékre vonatkozik. Ezen felül persze eltérhetsz termékenként ettől, konkrét pontértéket állítasz be a megvásárlásuk esetére. Ha egy konkrét terméket szeretnél minél nagyobb számban eladni, határozhatsz meg nagyobb értéket, vagy épp ellenkezőleg, ha kicsi az árrés rajta, le is nullázhatod a megvétele után járó pontokat.
Itt merül fel a kérdés, hogy a megrendelés teljesítésének melyik szakaszában kerül jóváírásra az összeg. Beállíthatod, hogy melyik státuszba váltáskor történjen ez meg. Érdemes egy sikeresen lezárt megrendelés státuszt meghatároznod, így valóban csak akkor kapja meg a vásárló a pontokat, ha a rendelése rendben teljesült.
Regisztráció és hírlevélre feliratkozás esetén
Máris itt egy trükk, amivel két legyet üthetsz egy csapásra. Első vásárlásra is ösztönözheti a betévedő látogatókat és még regisztrációra is ráveheted őket. Ez pedig a regisztráció jutalmazása hűségponttal. Meghatározhatsz egy összeget regisztráció esetére, amit azonnal jóváír a rendszer, így az már az első vásárláskor felhasználható lesz.
Hasonló eset, ha a hírlevélre való feliratkozást jutalmazod pontokkal. Ebben az esetben a feliratkozás sikeres megerősítése után kerülnek jóváírásra a pontok. Így hasonló a lehetőség az előzőhöz, de nem elegendő az egyszerű regisztráció, hanem a hírlevél feliratkozás is szükséges a jóváíráshoz.
Mire és hogyan használható fel a gyűjtött egyenleg?
A felhasználás eseteire is számtalan beállítást fejlesztettünk ki. Eleve meghatározhatod, hogy mi legyen az alapbeállítás a vásárlási folyamatban: felhasználásra kerüljön az egyenleg az aktuális rendelésben vagy sem - persze a vásárló ezek közül választhat is. Beállíthatod, hogy milyen rendelési összeg felett és a rendelési összeg milyen arányában lehessen pontot felhasználni. Ezzel kvázi a kosárértéket tudod növelni, ha például 10.000 Ft felett engedélyezed csak a felhasználást. Ha nem szeretnéd, hogy a teljes rendelést pontokkal fizessen ki a vásárló, adj meg mondjuk 50%-ot a maximális felhasználásra.
Ha azt szeretnéd elérni, hogy ne egyből használja fel a vásárlód a pontokat, megadhatod a minimális felhasználási küszöböt is, így például csak akkor tud vele fizetni ha elérte a limitet, pl. 5000 pontot. Kizárhatod továbbá a szállítási költséget, így azt nem lehet majd pontokkal kifizetni.
Ami fontos még a felhasználásnál, hogy termékenként is szabályozható. Minden terméknél beállíthatod, hogy azt egyáltalán meg lehet-e venni pontért vagy épp csak és kizárólag pontért vásárolható. Így biztosíthatod magad, hogy valamelyik terméket csak teljes áron, valóban kifizetve lehessen megvenni. Továbbá megnyílik az út abba az irányba is, hogy speciális, ajándék jellegű termékeket is kínálj a webshopodban, amiket csak azok vásárolhatnak meg, akik kellő mennyiségű pontot gyűjtöttek össze.
Így aknázd ki teljesen a lehetőségeket
Lássunk néhány tippet a pontgyűjtő rendszer hatékony üzemeltetéséhez.
Pontok kiemelt helyen és a program leírása
Ha elhatároztad, hogy hosszú távon fogsz hűségprogramot üzemeltetni, érdemes minél több helyen ezt tudatni a látogatóiddal. Helyezd el kiemelt helyen a termékek után járó pontokat, hogy ez is ösztönzőleg hasson a vásárlásra. Készíts egy aloldalt, ahol részletesen leírod a szabályokat, a felhasználás feltételeit. Erre aztán bárhol hivatkozhatsz, megjelenítheted a terméknél, hírlevélben vagy akár a főmenüben is helyet kaphat.
Pontok lejárata
A marketingben gyakran alkalmaznak technikákat sürgetésre. Az a lényeg, hogy vásárló tudatában legyen annak, hogy ha halogatja a megrendelést, lemarad egy lehetőségről. Ez megvan a pontgyűjtésnél is, hiszen meghatározhatod, hogy meddig legyen érvényes egy megszerzett pont. Döntsd el, hogy mielőbb viszont szeretnéd látni a vásárlót vagy csak hosszabb idő eltelte után fogod újra megszólítani. Már a megrendelés visszaigazolásában is egyértelművé teheted, hogy a megszerzett pontok csak bizonyos ideig érvényesek.
Értesítés pontegyenlegről
Ha egy regisztrált vásárló belép a webáruházba, a kedvezmények résznél láthatja, hogy mennyi pontja van a virtuális számláján. Te, mint adminisztrátor a vásárló adatlapján láthatod ugyanezt az értéket, ahol egyszerűen át is írhatod azt. Természetesen a vásárló adatbázis export/import is kezeli a pontegyenlegeket, amivel csoportosan változtathatod az összegeket.
Azonban időnként érdemes értesíteni is a vásárlót, hogy használja fel a pontjait - küldhetsz csak azoknak hírlevelet, akiknek pozitív a pontegyenlegük. Ebben a hírlevélben felhívod a figyelmét az akcióidra, nem mellesleg, hogy fel tudja használni a felhalmozott pontjait. A vásárló konkrét pontegyenlegét a [points_account] cseremezővel fogalmazhatod a hírlevélbe.
Követő hírlevélben alkalmazható többek között a [points_credited] cseremező, amivel egy konkrét rendelés után bizonyos idő elteltével küldhetsz újabb emailt a vásárlónak, hogy ne felejtse el felhasználni a pontjait.
Túlfizetés és tartozáskezelés
Ha a vásárlód kifizetés után kéri a rendelésének módosítását, előfordulhat, hogy túlfizetés vagy további fizetendő összeg keletkezik. Ilyen esetekben adminisztrátorként a túlfizetést felírhatod a pontgyűjtő számlájára, illetve a tartozását pedig kiegyenlítheted a pontegyenlegéből. Ezzel időt és pénzt is megspórolhatsz, hiszen nem feltétlen kell visszautalnod a túlfizetést és a vásárlónak sem kell utólag ráfizetni a rendelésre, ha van megfelelő mennyiségű pontja. Mindez csak néhány kattintás az adminisztrációs felületen.
Kampányok pontgyűjtésre
Bátran szabadjára engedheted a fantáziádat, a pontgyűjtéshez kapcsolódó kampányokra fogékonyak a vásárlók. Számtalan olyan ötlet van, ami felpörgetheti a vásárlásokat és hatékonyabbá teheti a webshopodat. Ezeket a legjobb hírlevélben, a közösségi felületeiden vagy belső bannereken kommunikálnod. Íme néhány lehetőség:
- Időszakos pontszerzési akció, amikor minden termékre pl. dupla pontot adsz. Állítsd át ideiglenesen az alapértelmezett százalékokat!
- Extra pontok jóváírása. Vásárló export/importtal mindenkinek növeld meg az egyenlegét egy bizonyos összeggel és tájékoztasd őket hírlevélben, hogy mennyit használhatnak fel! Ez a módszer alkalmas arra is, ha most indítanád el a pontgyűjtést és egy kezdőegyenleggel lepnéd meg a regisztrált vásárlóidat.
- Speciális termék, amit csak pontért lehet megvenni. Márkádat erősítve készíts reklámajándékot, feliratos terméket, amihez csak így lehet hozzájutni.
- Pontokkal fizethető szállítási költség Az összes terméket úgy állítsd be, hogy ne lehessen pontért megvenni, a szállítási költségnél pedig engedélyezd a felhasználást. Ezzel a kombinációval a megrendelés folyamatban csak a szállítási költség erejéig lehet pontokat beváltani.
- Feliratkozók gyűjtése hírlevélre. Állíts be egy pontösszeget, amit akkor kap meg a vásárlód, ha feliratkozik hírlevélre és megerősíti a feliratkozását!
- Pontért megvehető örök kedvezmény. Rögzíts egy olyan virtuális terméket a webáruházadban ami pl. 10% kedvezményre jogosít. Állítsd be, hogy csak pontért legyen megvehető. Készítened kell egy "nincs szükség szállításra" szállítási módot, ami alapból nem aktív, de ennél az egy terméknél aktiválod, a többi terméknél pedig letiltod. Így a vásárló pontért vehet egy ilyen kedvezményt, amit úgy szolgálsz ki, hogy átrakod őt a 10% kedvezménnyel rendelkező vásárló csoportba. VIP csomag esetén az automata folyamatok segítségével a csoportáthelyezés és a megrendelés státuszváltása is lehet automatikus, így ezzel sem kell foglalkoznod.
Te használsz már pontgyűjtést a webshopodban?
Ha átnézed a lehetőséget megbizonyosodhatsz róla, hogy a funkció megfelelően ki van dolgozva az Unas webáruházmotorban. Nem kell kompromisszumot kötnöd, megvalósíthatod a pontgyűjtéshez kapcsolódó ötleteidet, érdemes kipróbálnod a lehetőségeket. Ha a webáruházad nem Unas rendszerben működik, gondolkozz el a költözésen! Emiatt keresd bátran ügyfélszolgálatunkat!