Ha webáruházat üzemeltetsz, két dolgot tehetsz: vagy kiszervezed a marketingfolyamataidat szakértő csapat felé, vagy felnősz a feladathoz és saját kezűleg próbálod meg intézni. Az biztosan nem opció, hogy hátra dőlve várod a rendeléseket. Ha nem vagy látható az interneten, akkor a vásárlók sem fognak rád találni. Ebben a cikkünkben azoknak próbálunk támpontot adni, akik kezdőként, saját kezűleg próbálnak meg hirdetéseket kezelni. A marketingnek azt a szegmensét tárgyaljuk részletesebben, ami a legfontosabb az e-kereskedők számára, ez pedig a remarketing. Ahhoz, hogy megértsd a remarketing lényegét, összefoglaljuk a lehetséges célokat és lépéseket.
Marketing célok
Az első lépés, hogy elkészítsd a marketing tervedet. Nem kell száz oldalas csilli-villi dokumentumra gondolnod, amit egyébként a marketinges cégektől megrendelhetsz. Elég ha magadban tisztázod, honnan hova szeretnél eljutni, milyen összeget szeretnél hirdetésre költeni havi szinten és azzal pontosan mi a célod. A célokkal azért is érdemes tisztában lenned, mivel a legtöbb platformon úgy indul a kampányok létrehozása, hogy célt választasz ki.
Márkaismertség
A nagyobb vállalkozások fontos célja a brand építés, a márkanév ismertségének növelése. Ha ismernek a vásárlók egy márkát, azt keresni fogják, abban jobban megbíznak, kötődnek hozzá. Az ilyen típusú kampányok nem buzdítanak közvetlenül vásárlásra, de még aktivitásra sem. Találkozhatsz velük a tv reklámokban, amikor különböző műsorok támogatóját jelölik meg. Megjelennek influenszerek posztjaiban, mint preferált márka említése. Kisebb vállalkozásként nem ez lesz a fő célod, hagyd meg későbbre az általános ismertségre való törekvéseket.
Érdeklődők gyűjtése
Közelebb visznek a bevételszerzéshez azok a kampányok, amelyek célja a megfontolás, divatos szóval lead gyűjtés vagy jelöltállítás. Itt a vevők látókörébe kerül a vállalkozásod, anélkül, hogy közvetlenül vásárlásra biztatnád őket. Gyűjts feliratkozókat hírlevélre, akiknek később elküldheted az ajánlataidat, akcióidat! Indíts blogot, publikálj érdekes cikket, a bejegyzésekre pedig terelj olvasókat! Vedd rá a látogatóidat, hogy regisztráljanak nálad! A közösségi médiában hozz létre profilokat, növeld a követők számát, szerezz rajongókat! Ezt nevezik a szakmában egyébként mikrokonverziónak, egy apró lépés abba az irányba, hogy pénzt költsön el nálad a célközönséged.
Értékesítés
Elérkeztünk a webáruházak számára legfontosabb hirdetési célhoz, a konverziók mennyiségének és mértékének növeléséhez. Itt egyértelműen az a cél, hogy a marketingre költött minden egyes forint közvetlenül megtérüljön vásárlás formájában. Megvalósul a makrokonverzió, amikor látogató elérkezik az értékesítési tölcsér végére, pénzt költ nálad. Ami azt illeti, a megtérülés mérése is ennél a célnál a legegyszerűbb. A legtöbb hirdetési platform (Facebook, Google Ads) biztosít követőkódokat, amivel pontosan nyomon követhető a ráfordítás segítségével realizált bevétel. Az ehhez szükséges technikai követelményekről a Hirdess, mi támogatunk című cikkünkben olvashatsz részletesebben.
A konverzió célú marketing lépései
Egyértelműen a vásárlás elősegítése az elsődleges cél, de ennek is több lépése lehet. Nem mindegy, hogy ki, mikor, milyen áron és mennyit vásárol. Új látogatót hozol be vagy egy korábbi vásárlót csábítasz vissza? Elég ha csak egy valamit vásárol vagy szeretnél eladni neki más termékeket is? Itt szeretné minden hirdető átlépni a tankönyvi értékesítési folyamat több lépését. Nem merül fel előre a márkaépítés, nincs meg az érdeklődők gyűjtésének szakasza, egyből az értékesítés a cél.
Első vásárlás elősegítése
Ahhoz, hogy valaki vásároljon, természetesen látogatókat kell szerezni és azokat rá kell venni, hogy az első megrendelésüket leadják a webáruházban. Látogatószerzésre a legjobb platformok, az árösszehasonlító oldalak, a Google Shopping hirdetés vagy bármilyen platform, amivel konkrét termékeket tudsz hirdetni. Ezáltal olyan embereket érsz el, akik már tudatosan keresnek valamit, amit történetesen te is forgalmazol. Ha a látogató eljut hozzád, különböző praktikákkal ösztönözheted vásárlásra. Jutalmazhatod a regisztrációját, adhatsz neki ajándékterméket, kedvezményeket, kuponokat, stb.
Kosárérték növelés
Ha már megszületett a vásárlási szándék, termék került a kosárba érdemes ösztönözni a vevőt, hogy minél többet vásároljon. Erre jók a mennyiségfüggő akciók, a cross-sale, up-sale ajánlatok, a szállítási költség elengedése bizonyos kosárérték felett, a végösszegkedvezmény, a csomagtermék, stb.
Visszatérés ösztönzés
Azt már mindenki tudja, hogy annak sokkal könnyebb eladni valamit, aki már egyszer vásárolt nálad, persze ha elégedett volt a korábbi kiszolgálással és a megrendelt termékkel. Biztosak vagyunk benne, mindent megteszel annak érdekében, hogy a vásárlóid elégedettek legyenek, hiszen csak az elégedett vásárló a jó vásárló. Sokat ronthat az imidzseden akár egyetlen elégedetlen ügyfél is, aki a rossz véleményét publikálja minden platformon.
Visszatérés ösztönzésére is létezik számos beépített funkció az Unas rendszerben. Ilyen például a pontgyűjtőrendszer, a kedvezmény összes rendelési mennyiség alapján, a vásárló csoport áthelyezések, kupon mint törzsvásárlói kártya, árcsökkenés értesítő emailek, stb. Viszont jelen bejegyzésünk fő témája a remarketing csatornák használata, így itt következzen ennek a bemutatása.
A remarketing célja
A remarketing célja alapvetően a visszatérés ösztönzés, azok elérése, akik korábban valamilyen kapcsolatban voltak a vállalkozásoddal. Ez a legnagyobb megtérülést hozó marketinges megoldás, amit a bevételnövelés érdekében végezhetsz. Ezt ajánljuk mindenképpen a kezdő webáruház üzemeltetők számára, hiszen nem a legnagyobb költségű forma és a bevételt is könnyen lehet növelni vele. Ha általánosságban nézzük, lehet bármi, ami kiváltja és lehet bármi a céltevékenység is. Tehát korántsem csak arról van szó, hogy azokat kellene elérni és vásárlásra buzdítani, akik korábban vásároltak. Ennél sokkal részletesebben lehet meghatározni a célközönséget és a kampányok célja is szélesebb körű lehet.
Remarketing célközönségek
A fent említett hirdetés támogató kódok, amiket a megfelelő menükben könnyedén beállíthatsz az Unas webáruházakban, arra is hivatottak, hogy a hirdetési rendszerek szolgáltatói pontos listákba gyűjthessék azokat az embereket, akik jártak a webáruházadban. Adatbázisba kerülnek a látogatók tevékenységei, ami alapján kialakíthatod a célközönségeidet. Lehet tágabban értelmezni, így azokat célzod meg egy általános hirdetéssel, akik jártak az oldalon, de szűkítve is, kizárólag azoknak jeleníthetsz meg tartalmakat, akik csak egy bizonyos oldalon időztek vagy csak egy konkrét terméket tekintettek meg. Köthetők a célközönségek egyéb eseményekhez is, vásároltak-e korábban, raktak-e terméket a kosárba, regisztráltak-e, stb. Ezek lesznek tehát a kiváltó események, tevékenységek, amelyek alapján a kampányaidat futtatni fogod.
A remarketing kampányok típusai
A remarketing hirdetéseket alapvetően három csoportra oszthatjuk attól függően, hogy a fenti műveletek következtében mivel fog találkozni az ügyfél. Kaphat egy célzott, kifejezetten neki szóló emailt, találkozhat képi hirdetésekkel a Facebookon vagy bármely olyan weboldalon, ahol a tartalomszolgáltatók Google Ads Display hirdetéseket jelenítenek meg, valamint a webáruházadon belül is ajánlhatod neki az őt érdeklő, korábban megtekintett termékeket. Ezek a formátumok már annyira természetessé váltak, hogy valószínűleg Te is napi szinten találkozol olyan esettel, amikor korábban látott termékek követnek szinte mindenhol.
Dinamikus display remarketing
A dinamikus remarketinghez a már említett követőkódon kívül termékadatbázisra, feedre is szükséged lesz. Az ebben szereplő termékadatok alapján fog a célszemély képi hirdetéseket látni, általában azt a terméket, amit megnézett nálad a webshopban. A Google Ads esetén a Google dynamic display feed, a Facebook esetén pedig a Facebook katalógus számára kialakított formátum lesz a megfelelő. Mindkettőt megtalálod az adminisztrációs felületen, a Beállítások / Külső kapcsolatok / Árösszehasonlító export, Feed menüben.
A dinamikus remarketing hirdetés platformtól függően állhat egy termékből, de lehet galériaszerű, több termék fotóját tartalmazó banner is. Nagy segítségedre lehet a Google Ads dinamikus hirdetéseinek létrehozásánál a Google Web Designer programja, ami kifejezetten mozgó vagy dinamikus bannerek készítésére hozott létre a keresőóriás. Facebook esetén pedig jól használható a Hirdetéskezelő erre hivatott funkciója.
Onsite remarketing
Oldalon belüli remarketing esetén a saját webshopodban fogadhatod a látogatóidat olyan tartalmakkal, ami számukra érdekes. Mit jelent ez? Korábbi viselkedése alapján olyan termékek jelennek meg az ajánlókban, olyan ajánlatok ugranak fel, amelyek iránt korábban nálad vagy más weboldalon érdeklődött a leendő vásárló. Erre a feladatra általában külső platformok használata ajánlott, ilyen például a Yusp, a ConvKit vagy a Retargeting.biz. További onsite remarketing terület az intelligens kereső, ami szintén korábbi viselkedés alapján is befolyásolhatja a találatokat, ilyen a Prefixbox megoldása is. Természetesen mind a négy megoldás rendelkezik közvetlen Unas integrációval.
Követő hírlevél
A legolcsóbb, ezáltal jó megoldás a kezdők számára a követő hírlevelek használata. Általában négy eseményt követően - termékek kosárba tétele, regisztráció, hírlevél feliratkozás után, illetve leadott megrendelést követően - szokás bizonyos idő elteltével emailt küldeni a látogatóknak. Kosárba helyezés után akkor érdemes megszólítani a vásárlót, ha félbehagyta a vásárlási folyamatot, tehát nem történt meg a rendelés. Ez a sokat emlegetett kosárelhagyók visszaszerzése. A regisztráció után hasonlóan történhet a követés, hiszen van egy érdeklődő, aki aztán nem rendelt semmit a webshopban. Megrendelést követően pedig nagyobb idő elteltével érdemes valami személyre szabott ajánlatot kiküldeni.
Az Unas webáruházakban kétféle lehetőség is van követő hírlevelek küldésére. Az egyik az egyszerű követő hírlevél, a Marketing / Hírlevél / Követő hírlevél menüben, valamint a sokkal részletesebben konfigurálható VIP funkció, az automata folyamatok, amit a Beállítások / Automata folyamatok menüben kezelhetsz.
Mi legyen a követő hírlevél tartalma? Szólhat például kapcsolódó termékek felajánlásáról, ha valaki rendel egy nyomtatót (feltételként a rendelés tartalmazza a nyomtató szót), ajánlhatsz neki egy hónap múlva tintapatront. Ha használod a pontgyűjtés funkciót, rendelés után bizonyos idővel buzdíthatod a vásárlót, hogy használja fel a korábbi rendelés alakalmával gyűjtött pontjait. Hasonlóképpen küldhetsz neki kupont is későbbi vásárláshoz. Követő hírlevéllel akár véleményt is kérhetsz néhány nappal a kiszállítás után. Viszont itt meg kell említeni a GDPR szempontotokat is, legyél körültekintő, csak annak és arról küldj emailt, amire jogszabályi környezet és a látogató felhatalmazása lehetőséget ad.
Hogyan csináld?
Ahogy te is látod, a követő hírlevél a legegyszerűbb és legolcsóbb remarketing forma, erre részletes belső funkció áll rendelkezésre az Unas webáruházakban. Persze alkalmazhatsz külső hírlevél szoftvert is erre célra, például a Mailchimp integráció is lehetővé tesz hasonlókat. Ha jól átgondolod a lehetőségeket, rengetegféle tartalmat beállíthatsz, ami végül automatikusan fogja támogatni a vállalkozásodat vagy akár közvetlenül pénzt is fog termelni számodra.
Ha bátrabb vagy, megpróbálkozhatsz Facebook vagy Google Ads egyszerű dinamikus remarketing hirdetésekkel, így akik jártak már nálad, újra találkozhatnak a termékeiddel. Ha ezt a két területet kimerítetted, akkor felturbózhatod a webshop ajánlói felületeit külső megoldásokkal is.