A legtöbb kereskedő az országon belüli kereskedelemmel tisztában van, jogszabályoknak és törvényeknek megfelelően értékesít magyar vásárlói számára termékeket, megfelelően adózik a hatályos magyar jogszabályok és áfa kulcsok szerint. Ugyanakkor nagyon sok ügyfelünk nyitott már eddig is külföld irányába, értékesítési területét kiterjesztette az országhatárokon túlra is. Aki még nem foglalkozott ezzel a témakörrel, azt gondolhatná, hogy semmilyen egyéb teendő nincs, csak néhány magától értetődő ponton (pl. kiszállítás) különbözik a külföldi értékesítés a belfölditől, hiszen az EU egyik lényege a nyitott európai piac.
E heti posztunkban aktuális témát feszegetünk a Magyarországon kívüli értékesítéssel kapcsolatosan, hiszen 2021.07.01-től változnak az EU tagországokra vonatkozó áfa kezelési szabályok online értékesítés esetén is. A jogszabály változásain túl megmutatjuk, hogy az Unas webáruházban milyen funkciók teszik lehetővé a határon túlra történő értékesítést, valamint hogy a rendszerben hogyan követtük le a változásokat, mire kell figyelni a beállítások kapcsán.
Törvényi, jogszabályi változások
Tavaly év végén röppentek fel a hírek, hogy 2021. júliusától változni fog az online kereskedelem EU-n belüli, de honos országon kívüli értékesítésre vonatkozó áfa szabályozás. Tény, hogy az eddigi törvényi környezet elavult volt, kevésbé segítette elő az e-kereskedők korrekt versenyét az online piacon, így időszerű volt ennek naprakésszé tétele.
EU piacon történő online értékesítés
A változás értelmében 2021. július 1-jétől, ha a webshop EU-n belüli távértékesítéseinek (nem közösségi adószámmal rendelkező adóalany a vásárló) összesített értéke a folyó naptári év és azt megelőző naptári év során meghaladja a 10.000 eurós értéket, akkor a vevő országának megfelelő adókulccsal kell felszámolni az áfát.
Ami a lényeg: a korábbi európai uniós jogszabályi környezet alapján egy alacsonyabb adókulcsú országban bejegyzett webáruház könnyen versenyelőnybe kerülhetett egy magas áfakulcsú tagállamból értékesítő (például magyar) webáruházzal szemben, pusztán az áfa értékek miatt. Az új szabályoknak köszönhetően lehetőség lesz a vásárló célországa alapján kezelni az adott rendelés áfáját, így egy terméket Magyarországra pl. 27%-os áfa tartalommal, míg Ausztriába 20%-os áfa mértékkel lehet értékesíteni. Azaz a magyar kereskedők szempontjából megszűnik a hátrány, nem lesz árelőnye emiatt egy osztrák cégnek ugyanazon termék esetén.
EU-n kívülről rendelt termékek áfa mértéke
Az előnyös változás mellé érkezik egy sokakat érintő negatívum is. Az EU tagországokon kívülről beszerzett alacsony árkategóriájú termékek esetén ez idáig nem kellett sem vámot, sem áfát fizetni (22 Euró összeghatár alatt). Ezt a lehetőséget nagyon sok európai vállalkozás kihasználta, becslések szerint milliárd eurós kárt okozva ezzel évente, a további kiskapukról és csalásokról nem beszélve. Ez most eltörlésre került, így minden beszerzett termék után kell adót fizetni és a termék behozatalt is jelenteni kell, így azt várják a jogalkotók, hogy fehéredik a gazdaság, magasabb lesz a tagországok adóbevétele. Emellett arra is számíthatunk, hogy sok vásárló, aki eddig rendszeresen Kínából rendelt, újra a hazai webáruházak felé fog tekinteni.
Online piactereket érintő változások
Ha értékesítesz pl. az eMAG-on (vagy egyéb más nagy piactéren, pl. Amazon, eBay, stb.), akkor közvetve téged is érintenek ezek a változások. Ezen a platformok könnyedén teszik lehetővé a nemzetközi kereskedelmet, kis túlzással eleve erre lettek kitalálva. Vélhetően a termékeid kapcsán vannak vetélytársaid az adott portálon olyan országból is, amely nem EU tagország. Ez is kiskaput jelentett eddig, hiszen ezen cégek az áfa szabályok megkerülésével olcsóbban árusíthatták ugyanazon terméket, mint te. Júliustól ebben az esetben az ilyen vásárlásokat úgy kell tekinteni, hogy a forgalmazó cég az adott piactérnek adja el a terméket és ő értékesíti azt a valós vásárló számára. Azaz adóügyi kérdésekben pl. a magyar NAV-nak nem a forráscéggel kell felvenni a kapcsolatot, hanem az áfát a piactér (pl. az eMAG) fogja fizetni. Az pedig valószínűsíthető, hogy ezt az áfa tartalmat nem fogja lenyelni a piactér, következésképp ráterheli a kereskedőre, azaz eltűnik a korábbi esetleges árelőny a terméknél.
Egyszerűsített adminisztráció
Ha valaki más EU tagországban értékesített eddig és az áfát is az ottani szabályok alapján fizette, az adott ország adózási, bevallási szabályai alapján kellett eljárnia. Adott nyelven, az országban használt nyomtatványok és bevallási kötelezettségek útvesztőjén kellett átverekedni magát, hogy a törvényi kötelezettségeknek eleget tegyen. Ez szintén változik, az EU lehetővé teszi az ún. egyablakos bevallási rendszert - így elegendő kizárólag a saját országban, saját nyelven adóbevallást benyújtani akkor is, ha az más országra vonatkozik. Nem kell külön áfa regisztrációt végezni adott országban, nem kell közvetlenül kapcsolatba kerülni pl. egy német vagy lengyel adóhivatallal, ezt már a NAV fogja helyetted elvégezni.
Mi teszi lehetővé a külföldre történő értékesítést?
A száraz törvényi és jogszabályi téma után evezzünk egy kicsit izgalmasabb vizekre. Első körben nézzük meg, hogy mi teszi lehetővé, melyek azok a webáruház funkciók, amelyek szükségesek ahhoz, hogy bár a webáruházadat Magyarországon, magyar céggel üzemeltesd, mégis értékesíts külföldre is.
Nyelvek kezelése
Ha azt szeretnéd, hogy egy külföldi látogató vásárlóvá váljon a webshopodban, az ő igényeit kell szem előtt tartanod és kiszolgálnod. Elsődleges szempont, hogy ki tudja választani az általa használt nyelvet, így a saját megszokott olvasási környezetében láthatja a termékeket, információkat. Az Unas rendszerben korlátlan számú nyelvet hozzáadhatsz a webáruházadhoz és azokhoz külön domaineket is hozzárendelhetsz. Ezzel egy adminisztrációs felületen belül kvázi több különböző nyelvű webáruházat kezelhetsz.
A nyelvek beállítása után nincs más dolgod, mint a termékekhez, kategóriákhoz tartozó szövegeket lefordítani az adott nyelvre, valamint az áruházi alap szövegeket ellenőrizni és ahol szükséges, szintén elvégezni a szöveg fordításokat. Különböző nyelvekhez különböző jogi dokumentumokat, különböző módosítható elemeket, különböző tartalmi oldalakat is létrehozhatsz, egyszóval az adott nyelvhez minden tartalmat egyedileg szerkeszthetsz meg.
TIPP
Az Unas rendszer automatikusan képes érzékelni a látogató IP címe alapján, hogy milyen nyelvterületről érkezett. Ha használod ezt az alapbeállítást és új látogató érkezik az webáruházadba, aki nem választott még nyelvet, az IP címe alapján a neki megfelelő nyelven fogja látni a webshopot (ha ez a nyelv aktív és választható).
Ha nem készíted el a szövegek fordításait, nem javasoljuk, hogy további nyelveket adj hozzá, hiszen így az alapnyelven fognak megjelenni a tartalmak nyelvváltás után is, ami keresőoptimalizálási szempontból duplikációt, ezzel hátrányt fog jelenteni a számodra.
Pénznemek
Magyarországi vásárlóként hozzá vagy szokva, hogy minden árat forintban látsz, ezt látod a boltokban, benzinkutakon, a webáruházakban is. Viszont a külföldiek is hasonlóképpen vannak a saját pénznemükkel. Emiatt a nyelvekhez hasonlóan a vásárló saját pénznemében érdemes feltüntetni az árakat, így kevesebb fejszámolásra lesz szükségük és az árakat is jobban össze tudják hasonlítani más webáruházak áraival.
Az Unas rendszerben beállíthatsz egy alap pénznemet, amiben kezelni fogod az árakat az adminisztrációs felületen. Ezen felül korlátlan számban adhatsz hozzá további devizanemeket. Fontos megemlíteni, hogy a pénznemek közötti árfolyamot saját magad is beállíthatod, de alkalmazhatsz automatikus árfolyamot is. Automatikus konvertálás esetén az alap pénznemhez képest, az árfolyamingadozásoktól függően a rendszer igazítani fogja a különböző devizanemekben feltüntetett árakat.
TIPP
A devizanemeket összekötheted a nyelvekkel is, így a vásárló a nyelvváltással egyből a saját devizanemében láthatja az árakat is. Ezen kívül megjelölhetsz kezdeti pénznemet is, amivel habár forintban kezeled az áraidat a webáruházban mégis alapértelmezetten egy másik pénznemben látják az árakat a látogatók.
Ügyelj arra, hogy csak olyan pénznemeket használj, amelyekben számlázni is tudsz, illetve amelyeket a bankkártyás fizetési megoldásod is támogat. Ha például román lejben nem tudnak kártyával fizetni nálad, nem érdemes hozzáadni ezt az opciót, mivel ilyen esetben a vásárlási folyamat végén egyébként egy másik, támogatott pénznemre kell átváltson a vásárló.
Országok, szállítási területek kezelése
Ha meghatároztad a nyelveket és devizanemeket, gyakorlatilag ott tartasz, hogy a vásárló a saját nyelvén és devizájában leadhatja a megrendelést áruházadban. Az a legritkább eset, hogy a szállító partnered ugyanazon a díjon fogja a termékeidet külföldre is szállítani, mint országon belüli címre, így a következő fontos lépés, hogy meghatározd a szállítási területeket, az azokhoz tartozó szállítási költségeket. Célszerű létrehozni különböző országokat külön-külön területi egységként, majd különböző szállítási módokhoz (és így szállítási költségekhez) kötni őket. Így más módon és díjon szállíttathatsz pl. Szlovákiába vagy akár Olaszországba.
Az már csak hab a tortán, hogy a szállítási területekhez különböző árakat is beállíthatsz a termékekhez. Így nem csak a szállítási költség, de maga a termék ára is lehet különböző országonként.
Új funkció az áfa kezelésben
Láthatod, hogy az Unas webáruházban eddig is teljes körűen lehetett kezelni a külföldi vásárlókat, lehetőséget adunk minden részletre kiterjedően a beállításokra. Ha kisebb volumenben értékesítesz külföldre, megfelelő lehet a PREMIUM csomag funkcionalitása. Azonban ha meghaladod a 10.000 eurós limitet, a VIP csomag új áfa kezelési rendszerére lesz szükséged.
Eddig is meg kellett határoznod az alapértelmezett áfa kulcsokat az áruházadban. Ez a magyar törvényi előírások alapján jelenleg 27, 18 vagy 5% lehet. Ezentúl lehetőséged lesz országonként kezelni az áfa kulcsokat, minden egyes országhoz maximum négy különálló érték meghatározásával. Továbbra is az alapértelmezett ország fogja az alapot jelenteni: amikor egy terméknél megadsz egy árat, az alapértelmezett áfa kulcsok közül kell választanod hozzá, hogy a rendszer tudjon nettó és bruttó értéket számolni. Most már beállíthatod, hogy a magyar kulcsoknak mely értékek felelnek meg más országokban. Például ha értékesítesz Ausztria területére, úgy a 27%-ot 20%-kal, a 18%-ot 13%-kal, míg az 5%-ot 10%-kal kell megfeleltetned.
A beállítások két menüpontot érintenek az áruházban: egyrészt a Beállítások / Fizetés, Szállítás, Logisztika / Országok kezelése menüpontban tudod hozzáadni azon országokat, melyekbe értékesíteni szeretnél. Másrészt a Beállítások / Pénznemek, Árkijelzés / Áfa beállítások menüpontban tudod megadni, hogy az egyes országoknál milyen áfa kulcsokat használsz. Ha mindent megfelelően beállítottál, semmi egyéb teendőd nincs, a rendszer automatikusan kezeli az áfa kulcsokat a vásárló felületen, az aktuális vásárló számára érvényes beállítások mentén.
Egy dolgot azonban alaposan meg kell fontolnod: el kell döntened, hogy a jelenlegi nettó vagy a bruttó áraidat szeretnéd megtartani külföldön. Beállíthatod, hogy az eredeti bruttó áron, de az adott ország kedvezőbb áfájával szerepeljenek a termékek, így kvázi a nettó árad magasabb lesz ebben az országban. Illetve ha a nettó árat tartod meg, akkor a kedvezőbb áfakulcsú országokban a vásárló által fizetendő ár lesz alacsonyabb.
Fontos
Ebből az apropóból mielőbb nézd át a országokat, amelyeket a Beállítások / Fizetés, Szállítás, Logisztika / Országok kezelése menüpontban látsz és csak azokat hagyd meg, ahova valóban szállítani szoktál. Ha pedig a limit felett értékesítesz külföldre a célországok áfakulcsait is mielőbb állítsd be.
Végszó
Összességében elmondható, hogy a jogalkotók célja az volt, hogy fehérítsék az EU tagországokban zajló online kereskedelmet, elejét vegyék a földrajzi adottságokból keletkező előnyöknek, az eddig elérhető piaci kiskapukat eltüntessék. Ha külföldi értékesítést tervezel és a jelenlegi rendszered nem képes a fenti jogszabályoknak megfelelően működni, érdemes elgondolkoznod egy Unas webáruház nyitásán.