A tavalyi évértékelő cikkünket egy hosszú időszakon át tartó pandémia után kellett megfogalmazzuk. Bár akkor az e-kereskedelem ugrásszerű növekedésben volt, mégis mindenki a mihamarabbi fellélegzésben reménykedett. Mindig keressük az új kihívásokat, de mi sem gondoltuk, hogy a mostani helyzettel kell szembenéznünk. A szomszédban dúló háború önmagában is nagy terhet ró a gazdaságra.
Már követni is alig lehet az új fogalmakat, háborús infláció, szankciós benzinár, ársapka, rezsidémon. A brutális drágulás senkit sem kerül el, emiatt a vásárlói kedv is csökken, ez némiképp rányomja a bélyegét az e-kereskedelemre is. Azért azt nem lehet mondani, hogy csökkenés lenne ezen a piacon, de legalábbis a növekedés elmarad a korábbi időszakokhoz képest. Lássuk részletesebben.
A magyar e-kereskedelem 2022-ben
2021-ben óriásit nőtt az e-kereskedelem, főleg a vírushelyzetnek tudható be ez az ugrás. Egyre jobban tevődött át a lakosság vásárlási szokása online csatornákra. Tavaly 1200 milliárd forint volt az összforgalom hazánkban. Az ismert helyzet miatt idén nem számít senki ekkora ugrásra, de remélhetőleg ez a rekord is meg fog dőlni. Talán látszani fog az is a számokban, hogy a szabályozások miatt egyre kevesebben rendelnek Kínából közvetlenül, ami kedvez a belföldi vásárlásoknak.
Nehéz meghatározni, hogy pontosan hány webáruház működik ma Magyarországon. Különböző feltérképező szolgáltatásokra, illetve a GKI kutatásaira lehet hagyatkozni. Egyesek kb. 40.000 működő webshopot saccolnak hazánkban, azonban ezek közül sok a jegyértékesítő szolgáltatás, éttermi kiszállítás vagy olyan weboldal, ahol valamilyen online terméket, pdf-et, szolgáltatást lehet megrendelni, online fizetéssel. A valódi kosaras webáruházak számát, ahol kiszállítással lehet a termékeket megvásárolni, kb. 25.000-re becsüljük.
Tovább erősödik a bérelhető, Saas webshopok aránya, bőven a háromnegyede havidíjas rendszerben működik. A legnépszerűbb rendszer idén is az Unas volt Magyarországon.
Piaci helyzet az Unas webshopok szemszögéből
A régóta Unas rendszerben működő webshopok is jócskán növelni tudták a forgalmukat, ehhez jött hozzá az átigazolók és az új belépők értékesítése. 2022-ben meghaladja a 10 milliót a leadott rendelések száma, ami összesen több mint 300 milliárd forint bevételt jelent a kereskedő partnereink számára. A növekvő szállítási költségek hatása miatt növekedett az átlagos kosárérték is. Egyre többen gondolják át, hogy egy rendelésben rendeljenek meg minél több árucikket.
Érdekes megemlíteni, hogy az Unas rendszerben a teljes eddigi forgalom idén meghaladta az 1000 milliárdot, közel 50 millió rendelésből.
Hírek az Unas háza tájáról
A fent említett gazdasági hatásokon felül, a KATA adónem megváltoztatásával sok kis webáruház szűnt meg az országban, ami nálunk is felmondási hullámot eredményezett az egyszemélyes előfizetők körében. Szerencsére a helyükbe rengeteg olyan új belépő érkezett, akik vagy az offline értékesítés mellé vagy ahelyett próbálkoznak online területen. Durva szám, de 1500 webshop megszűnéséről kell beszámoljunk idén, csak nálunk. A jó hír viszont, hogy 2000 új webshop indult 2022-ben az Unas rendszerben vagy költözött át hozzánk. Az új előfizetők legalább negyede egyedi fejlesztést adott fel vagy kevésbé fejlesztett szolgáltatásból migrált át hozzánk. Ezzel hamarosan elérjük a 8000 működő webáruházat.
Tovább bővült a Facebook csoportunk létszáma, idén 1000 új tagot vettünk fel. Immáron 3200 webáruház üzemeltető vitatja meg mindennapos ügyeit. Havi szinten kb. 200 poszt érkezik, a legtöbb felvetésre születik megoldás a többiektől, de igyekszünk mi is választ adni a felmerülő kérdésekre.
Folyamatosan jelentkeztünk blogcikkekkel is idén, bár a tavalyihoz képes kicsit kevesebb, 38 bejegyzés született. Ezekben a fejlesztésekről, újdonságokról számoltunk be, de próbáltunk tippeket, tanácsokat is adni a hatékony üzemeltetéshez.
Rengeteg fejlesztést tettünk bele a technikai hátterünkbe hálózati és hardveres szempontból is. Rendszerünk erőforrása bőven az elvárt felett van, akár ötszörös terhelés kiszolgálásra is alkalmas. Emiatt nem okoztak gondot az évben a különböző kampányok, csúcsidőszakok vagy bármilyen lökésszerű terhelés. Önhibánkból idén sem volt kimaradás, de hálózati hiba vagy túlterheléses támadás következtében volt leállás. Az éves rendelkezésre állás 99,9% volt 2022-ben. Természetesen az SLA iparági szabványai szerint kalkuláljuk ezt az értéket, nem úgy mint sok szolgáltató, ahol ha 2 percen belül betölt valami, az normál működésnek számít.
Legfontosabb fejlesztéseink idén
2022-ben több mint 200 új fejlesztéssel érkeztünk, amelyek között voltak új integrációk, belső funkciók és hatékonyságnövelő eszközök. Persze ezek mindegyikét itt nem lehet felsorolni, ha kíváncsi vagy rájuk nézd át a fejlesztések listáját. Lássuk a legfontosabbakat:
Két csillaggal bővült idén az Unas égboltja, év elején a Sirius kinézetcsalád, nemrég pedig a Taurus került be a választható sablonok közé. A jó testreszabhatóságuknak köszönhetően immáron 1000 webshop jelenik meg e két arculat valamelyikében.
Bár még tavaly év végén jött ki az Okoskereső modul VIP webáruházak számára, de igazán idén forrta ki magát. Tovább optimalizáltuk a háttérfolyamatokat, bővítettük a funkcionalitást, így kiváló és költséghatékony alternatívát nyújt a világ vezető keresőszolgáltatásaival szemben. Jelenleg már több mint 400 webáruház alkalmazza ezt a lehetőséget.
Fontosnak tartjuk, hogy mindig az Unas rendszerben legyen a legtöbb fizetési és szállítási megoldás. Amellett, hogy integráltuk a meglévő szolgáltatók újdonságait, sikerült az együttműködő szereplők körét idén is bővíteni. Év elején érkezett a MyPOS fizetési rendszer, majd a Saltpay is megjelent a választható megoldások között. Új névvel jött a Packeta, hozta magával a csomagautomatáit, a Z-Boxokat. Ősztől pedig a Sameday és a Logify kapcsolatot is választhatják már az Unas előfizetők.
Bevezettük az ajándékkártya funkciót, amivel azoknak is el tudsz adni, akiknek nincs ajándékötletük. Kuponsablonok segítségével az ajándékkártya megvásárlásával a vásárló különböző automatikusan létrejövő kuponokat kaphat.
Bővítettük az automata folyamatok lehetőségeit, kiegészítettük az intelligens ajánlatot, bevezetésre kerültek a raktárkészlet függő szállítási módok. Fejlesztettünk megoldást a megmaradó KATÁ-sok részére is, hogy véletlenül se szolgáljanak ki céges vásárlókat.
Megújítottuk az API dokumentációt, részletesebb leírást adtunk a végpontok működéséről példákkal illusztrálva. Ezzel párhuzamosan egész éven át bővítettük a végpontokat is, egyre több admin funkcióhoz lehet hozzáférni API-n keresztül is.
Ügyfeleink szakmai sikerei
A legjobb visszajelzés egy webáruház szolgáltatás részére a sok megrendelésen felül a kereskedők szakmai sikere. Szerencsére ebből is volt szép számmal az évben.
11. alkalommal került megrendezésre az Árukereső által elindított Ország Boltja verseny. Az Unas webáruházak a verseny indulása óta mindig jól szerepeltek a megmérettetésen. Az idei eredményekkel együtt már 138-ra nőtt a bezsebelt helyezések száma, a februári díjkiosztón 11 ügyfelünk állhatott fel valamelyik kategória dobogójára.
Ősszel indultak be igazán a szakmai sikerek. Taroltak az Unas áruházak az E-ker nap keretein belül megrendezésre kerülő Ecommerce Hungary Nagydíjon. A webshopok 10 kategóriában mérethették meg magukat, a dobogós helyezések majdnem felét Unas webáruház kapta.
A Forbes magazin publikálta az e-kereskedelem magyar királyainak 15-ös listáját, amelyen ügyfelünkként a 220 VOLT webáruház és az Online Márkaboltok szerepelt, mint a piac kiemelt szereplői, magyar tulajdonossal.
Az Év Webshopja versenyen is születtek sikerek, 4 ügyfelünk kapott szakmai elismerést.
Új márkanevek a piacon
Ígértük, hogy két új márkanévvel is jelentkezni fogunk idén. Ezek az új rendszerek független brandként, külön cégek üzemeltetésében működnek, de szoros együttműködésben az Unas és más népszerű szolgáltatók fejlesztőivel. A céljuk, hogy webáruház üzemeltetők számára alkossanak különböző támogató szolgáltatásokat.
Automatizált termékkezelés: Connestic
Néhány hónapja indult csak el a szolgáltatás, de máris több mint 100 webshop használja a Connestic platformot. A Connestic a hiányzó láncszem az értékesítési felületed és a beszállítód között: segítségével webáruházakat köthetsz össze nagykereskedésekkel vagy akár más webáruházakkal. Használatával a későbbiekben nem lesz gondod az új termékek rögzítésével vagy az árak napi szintű aktualizálásával, ezt a Connestic fogja elvégezni helyetted.
A rendszer elsődleges célja, hogy nagykereskedésekből érkezzenek és frissüljenek az adatok emberi beavatkozás nélkül. A együttműködő, kapcsolattal rendelkező beszállítók listája folyamatosan bővül. Másodlagos funkció, ha saját magad több webshopot üzemeltetsz és ezek között szeretnél kialakítani szinkronizált kapcsolatot. Egyszerűen üzemeltethetsz a fő áruházad mellett több másikat különböző termékcsoportok számára.
Keresőoptimalizálás új dimenziója: Seostic
Megszoktuk, hogy minden, az IT szolgáltatások piacára belépő új szolgáltató úgy aposztrofálja magát, hogy forradalmian újat alkotott, ami legtöbbször nem igaz. Viszont a Seostic rendszerére mi is azt mondjuk, hogy valami különlegeset hoz a piacra, hiszen ilyen még nem létezik, teljesen új szemszögből közelíti meg a keresőmarketinget. Hazánk legnagyobb SEO ügynöksége, az ALH Consulting és a legnépszerűbb webshopmotor, az Unas szakemberei fogtak össze, hogy keresőoptimalizálásban hozzanak létre egy új platformot, kifejezetten e-kereskedők számára.
A Seostic segítségével webáruházak szöveges tartalmait, termékleírásokat, kategória szövegeket, blogcikkeket szerkesztheted meg egy külső felületen keresztül. A rendszer szövegírás közben, intelligens algoritmus segítségével, 50+ SEO logika szerint pontozza a tartalmat és javaslatokat ad a módosításra. Ezzel a lehető legoptimálisabb leírásokat, cikkeket írhatod, amelyeket imádni fognak a keresőrobotok és az organikus találati lista elejére ugorhatsz velük.
Természetesen a kész tartalmakat API-n keresztül egy gombnyomásra élesítheted is a webshopodban. Az újonnan létrehozott termékeket, kategóriákat, pedig azonnal felrögzítheted a Seostic-be, kidolgozandó feladatként. A szolgáltatás 2023 első felében indul, figyeld a híreket, mert nagy bumm lesz!
Terveink 2023-ra
Az e-kereskedelem vagy az internet világa olyan terület, ahol folyamatos mozgásban kell lenni. Aki nem fejleszti kellőképpen a szolgáltatásait vagy nem követi a trendeket, óhatatlanul versenyhátrányba kerül. Nem elég a kötelező dolgokat meglépni, hanem új ötletekkel kell előrukkolni. Számtalan dolog szerepel a terveink között 2023-ra is, rajtunk nem fog múlni.
Biztosan érkezni fognak új integrációk a rendszerbe, bővülni fog a funkcionalitás, hatékonyabbá válik a mindennapi munka. Átdolgozás alatt van több korábbi megoldásunk, de újakon is dolgozunk már. 2023-ban publikáljuk az új adminisztrációs felületet, ami a meglévő mellett teljesen új elrendezést, arculatot és megoldásokat fog biztosítani a felhasználók számára.
Ügyfélszolgálat az ünnepekben
Nyugodt lelkiismerettel mondhatjuk, hogy sokat dolgoztunk idén is, ránk fér a pihenés. Utolsó hivatalos munkanapunk december 20-án lesz, ami után kicsit visszavonulunk. Természetesen technikai ügyelet folyamatosan lesz, az emaileket fontossági sorrendben igyekszünk feldolgozni. A chat és telefonos ügyfélszolgálat 2023. január 2-án indul újra.
Minden Ügyfelünknek és Partnerünknek kellemes karácsonyi ünnepeket és sikerekben, megrendelésekben gazdag és új közgazdasági fogalmaktól mentes boldog új évet kívánunk!