Kezdhetjük ismét azzal ezt a cikkünket is, hogy a felgyorsult világban az információszerzés gyorsasága mennyire fontossá vált. Bármilyen kérdés merül fel az életünk során, előbb ragadunk egy mobiltelefont és keresünk rá az interneten, mintsem gondolkozni kezdjünk. Ugyanez a helyzet, ha valamilyen terméket szeretnénk megtalálni, kereséssel indítunk a Google-ben vagy a kedvenc webáruházunk keresőjében.
Emiatt a webshopok keresője az egyik alapvető, lényeges elemmé vált, ahonnan a vásárlási folyamat sokszor elindul. Azonban már közel sem arról van szó, hogy a látogató beír egy kifejezést és arra megjelennek a találatok. Számos funkció kapcsolódhat a kereséshez.
Fejlesztő csapatunk több hónapos kitartó munkájának köszönhetően megszületett az Unas Okoskereső funkciója, amivel ismét feladjuk a leckét a versenytársainknak és a külső keresőket üzemeltető szolgáltatóknak. Ismerd meg te is az új megoldásunkat! Ha elolvasod a cikket látni fogod, hogy mennyit dobhat az új megoldás a webshopod hatékonyságán.
Hagyományos kereső vs. Okoskereső
Elsőként tisztázni kell, hogy technikai hátterében mi a különbség a hagyományos keresők és az intelligens vagy okoskeresők között. A hagyományos keresők a webáruházak adatbázisában, az egyes rekordok tartalmában keresnek kifejezéseket. Itt egyből látszik, hogy a kulcsszavak megtalálásához a keresés alkalmával át kell vizsgálni az adatállományt. Az okoskeresők viszont független technikai háttérrel, kifejezetten erre a feladatra dedikált erőforrásokkal, robotokkal térképezik fel és vizsgálják át a tartalmakat. A szövegek analizálása, indexelése segítségével pedig saját adatbázist alakítanak ki. Ez az adatbázis pontos és gyors válaszokat ad arra, hogy milyen keresésekre milyen találatokat kell kiadni, milyen elírások lehetnek vagy éppen mit kerestek mások a webáruházban.
Gondolj csak bele, ha a Google a keresés pillanatában nézné át a világ összes weboldalát, akkor belátható időn belül nem tudna találatot adni. Itt egyből látszik, hogy az okoskeresők egyik lényeges tulajdonsága, hogy akár 10-szer gyorsabb tud lenni, mint a hagyományos keresők. A sebesség mellett viszont számtalan egyéb előnyük is van az ilyen, saját indexszel rendelkező keresőknek. Ilyen például az elíráskezelés, a kulcsszójavaslatok, termék és kategória javaslatok, a relevancia sorrendben megjelenő találatok, valamint a találatok súlyozásának lehetősége.
Mit használnak a webshopok általában?
A legtöbb webáruházmotorban alapesetben hagyományos kereső található meg, ami mellé általában külső szolgáltatók (pl. Prefixbox) megoldását lehet igénybe venni. Általánosságban elmondható, hogy a nagyobb forgalmat lebonyolító webáruházak valamelyik neves külső keresőmotort használják. Azonban a független szolgáltatások általában megfizethetetlenül drágák, illetve külső integrációk lévén nehézkesen tudnak a webáruház minden részével együttműködni (pl. design, találati lista). Emiatt döntöttünk úgy, hogy saját megoldást fejlesztünk, ami funkciókban gazdagabb tud lenni, elfogadható költségek mellett.
Okoskereső funkciói
Az Okoskereső részfunkciói alapvetően három területhez kapcsolódnak. Támogatásként részletes statisztikát ad a keresésekről, amit egyéb területen is felhasználhatsz a folyamataid optimalizálásakor. Gépelés közben automatikus termék, kategória és egyéb tartalmi javaslatot ad a látogatók számára. Valamint a találati listán is javaslatokat tesz és a termékek sorrendjét is befolyásolja.
Az Okoskeresőt a Beállítások / Keresési beállítások menüben aktiválhatod, a hagyományos kereső helyett a második opciót kiválasztva. Kiválasztás után eléd tárulnak a beállítási lehetőségek, amiből van szép számmal. A továbbiakban ezeket mutatjuk be részletesen.
Keresési statisztikák
Hagyományos keresés használatakor a Vásárló naplóból ismerheted meg a kereséseket. Az Okoskereső statisztikáját a beállításoknál találod a harmadik és a negyedik lapfülön, de a Marketing / Statisztika, Napló, Elemzés / Okoskereső statisztika menüből is elérheted.
Rendelkezésedre áll kulcsszó statisztika, ahol az első oszlopban látod a keresőkifejezést, amit a látogató keresett. Második oszlopban kaptak helyet a javaslatok elírás esetére. Itt találod azokat a javításokat, melyeknél a vásárlód valószínűleg elírta a keresőkifejezést, de mégis hozott találatokat a kereső. Harmadik oszlopban a keresések száma, a negyedikben pedig az utolsó keresésre hozott találatok száma látható. Végül pedig azt is láthatod, hogy mikor kerestek a kifejezésre utoljára. Hamarosan látni fogod, hogy a korábbi népszerű kereséseknek is szerepe van, azokból is kaphat ajánlatot a látogató. Emiatt törlésre is van lehetőség itt a statisztikában, ha azt szeretnéd, hogy az adott kulcsszó ne jelenjen meg az ajánlatokban.
A negyedik fülön pedig a napi keresési statisztika grafikonját tekintheted meg, így arról is képet kapsz, hogy melyik napon hány keresés volt pontosan a webáruházadban.
Automatikus javaslat keresőben gépelés közben
Az Okoskereső legfontosabb eleme az automatikus javaslat ablak, ami a keresőmezőben való gépeléskor jelenik meg. Elég csak belekattintania a vásárlónak a mezőbe máris hozni fogja neki a legnépszerűbb találatokat. A gépelés elkezdése után pedig mintha a rendszer kitalálná a látogató gondolatait, folyamatosan frissíti az ablak tartalmát. Az ablak kinézetét tekintve kétféle megjelenés közül is választhatsz, a tartalmi szekcióit pedig saját szempontjaid szerint konfigurálhatod.
Az automatikus javaslat asztali gépen megjelenő verziója két oszlopból áll. Minden benne szereplő elem természetesen kattintható és billentyűzet segítségével is navigálhatsz a találatok között. A bal oldalon olyan keresési javaslatok jelennek meg, amelyek relevánsak az addig begépelt kifejezéshez a korábbi népszerű keresések alapján. Alatta a kategória ajánló következik, utána pedig a tartalmi oldalak felsorolása látható, amelyek lehetnek tetszőleges tartalmú aloldalak vagy blogcikkek. Az ablak jobb oldalát pedig a legfőbb keresési cél, a termékek találati listája uralja.
Az automatikus javaslat beállításainál megadhatod, hogy hány találat szerepeljen az egyes típusokból. Megmondhatod tehát, hogy hány termék, hány kategória, hány egyéb oldal és hány korábbi keresés jelenjen meg a felületen. Ezen felül beállíthatod, hogy egy bizonyos találat mely részében kell szerepeljen a keresőkifejezés. Ha a kifejezés szerepel a névben, címben, akkor alapból bekerül a listába, de ehhez hozzá veheted még a leírásokat, kategória szövegeket, címkéket vagy akár a blogcikkek teljes tartalmát is.
Elírások automatikus javítása a találatoknál és keresési javaslat
A harmadik területhez érkezve a találati lista újdonságai következnek. A keresések esetén rendkívül gyakori az elírás vagy mert elgépelés történik vagy a látogató nem tudja helyesen leírni a kulcsszót. Erre az esetre mindjárt az alapbeállítások elején két beállítási lehetőséged van. Az elsővel szabályozhatod, hogy egyáltalán legyen-e automatikus javítás elírás esetén és ha igen, hány karakter elírása estén. Itt ügyelned kell arra, ha 2 karakterre állítod, akkor a találatok száma jelentősen megnövekedhet.
A második lehetőség pedig a találati lista felső részére helyezi el a javított keresőkifejezést. Az automatikusan javított kifejezés Erre gondolt? felirattal jelenik meg, amit természetesen tetszőlegesen átírhatsz (pl. tegezőre). Ha tehát javítási javaslatot szeretnél, de javított találatokat automatikusan nem szeretnél, akkor az első beállítást kell kikapcsolnod, a másodikat pedig be.
Kulcsszó javaslatok a találati listán a korábbi keresések alapján
A találati lista tetejére az elírás javítási javaslaton felül szintén kerülhetnek keresési javaslatok, a korábbi kapcsolódó keresések alapján. Itt emlékezz arra, amit a statisztika résznél olvashattál, ha törölsz egy keresést a listából, akkor az nem kerül ide sem.
A mintaáruházakban lorem ipsum szövegekkel mutatjuk be a funkciókat, az alábbi képen is így látható. Az amer kifejezés keresésére javította az Okoskereső a találati listát, olyan termékeket hozott ahol szerepel az amet kifejezés. Felül meg is jelölte a lista tetején, hogy nem-e arra gondoltam és esetleg elírtam a kulcsszót. Mellette pedig javasolt népszerű keresésként dolor amet szókapcsolatot is, amire sokan kerestek korábban. Az elírás javaslat esetén maximum három, a kulcsszó javaslat esetén öt kifejezés jelenik meg a találati lista tetején.
Súlyozható relevancia sorrend a találatoknál
Alapesetben ha belépsz egy kategóriába, az admin felületen beállított sorrendben jelennek meg a termékek. A látogató választhat egy legördülő menüből, hogy milyen sorrendet szeretne (pl. ABC sorrend, ár szerint csökkenő vagy növekvő). Az Okoskereső által a keresési találatok listája kiegészül egy új típussal, ez a relevancia sorrend. A termékek sorrendje az alapján alakul ki, hogy a keresési kifejezésre mennyire illeszkedik.
A relevancia sorrendet úgy határozzuk meg, hogy a kereső kifejezés hányszor szerepel a termék adatlapján és azok milyen fontos helyen fordulnak elő. Ehhez egy intelligens algoritmus nyújt segítséget, ami számításba veszi, hogy a termék nevében, leírásában, paraméter értékeiben mennyire lényeges az adott kulcsszó. Ezt a szakemberek súlyozott kulcsszósűrűségnek nevezik.
Mivel a webáruházban egyéb adatok is rendelkezésre állnak, ezért a súlyozást a kulcsszósűrűségen felül forgalmi adatok alapján is befolyásolhatod. A relevancia sorrend kialakításakor számításba veheted, hogy a termék hány megrendelésben szerepel, mennyi az eladott mennyisége, avagy hányszor tekintették meg a webshopban. Így ha a keresés egyébként hasonló relevanciával hozna két terméket, a népszerűbb kerülhet előre.
Miben keressen?
A találati listán szereplő termékek esetén is fontos definiálni, hogy a keresőszavaknak a terméktörzs melyik adatában kell szerepelnie. A beállítások alsó részében találod ezeket az adatokat (név, cikkszám, leírások, változatok, paraméterek, stb.). Természetesen ha sok mindent bekapcsolsz itt, az növelni fogja a találatok számát, hiszen lehet hogy a keresőkifejezés szerepel egy kevésbé releváns termék leírásában. Azonban Okoskereső használatával ez sem fog gondot okozni, mivel az előző bekezdésben említett súlyozó algoritmus azokat a termékeket fogja előbbre sorolni, amelyeknél fontosabb helyen (pl. névben) szerepel a kulcsszó.
Miben tud többet a külső kereső szolgáltatásoknál?
Még a fentieken felül is maradtak további beállítások az Okoskereső kapcsán, de úgy gondoljuk így első körben éppen elég lesz megismerni a felsorolt új lehetőségeket. Inkább vegyük sorra, hogy miben nyújthat többet az Okoskereső a külső szolgáltatásokhoz képest. Leggyakrabban a külső szolgáltatások esetén kizárólag az automatikus javaslat ablakot szokták használni az ügyfelek, mivel ezt viszonylag egyszerű a webáruházba beilleszteni. A találati listát már sokkal bonyolultabb megoldani, hiszen a webáruház saját listáját, saját termékkártyáit nem tudja használni, hanem saját magának kell egy terméklistát megalkotni a webáruházi terméklistákkal megegyező kinézetben.
Az első szempont tehát, ha valaki külső megoldást használ, annak a megjelenését igazítani kell a webáruház arculatához. Az Unas Okoskeresőjének használata esetén erre nincs szükség, hiszen belső funkcióként működik, így mindig ahhoz a sablonhoz igazodik, ami ki van választva.
A másik fontos előny, hogy az Okoskereső közvetlenül rálát a termékadatbázisra, így könnyebben tudja analizálni és indexelni a benne szereplő szövegeket. A külső megoldások számára viszont feed-et kell biztosítani, amit időnként beolvasnak és feldolgoznak.
Ugye már be is kapcsolnád?
A fentiekből már érezhető, hogy ebbe az Okoskereső funkcióba több száz munkaóra fejlesztést tettünk bele, valamint a kiszolgálása is felhő alapú, nagyobb mennyiségű erőforrást igényel. Emiatt bár nagyon szeretnénk, mégsem tudjuk díjmentesen odaadni az ügyfeleinknek.
Próbáltuk a havidíjakat úgy meghatározni, hogy mindenki számára elérhető és használható legyen. Az Okoskereső VIP csomag mellé rendelhető 11.990FT+ÁFA / hó díjért. Ez a díj havi 30.000 keresést foglal magában. A webáruház adminisztrációs felületén a Támogatás / Előfizetés módosítása menüben, a VIP csomagnál tudod bepipálni az új modult.
Mi fog történni pontosan?
Ha előfizetted a funkciót, bekapcsoltad és bekonfiguráltad az okoskeresőt az igényeid szerint, a hátérrendszer elkezdi feltérképezni a kategóriáidat, termékeidet, tartalmi oldalaidat, blogcikkeidet. Analizálásra kerül az összes felvitt szöveges tartalom, amiből felépül a keresőadatbázisod. Menet közben a keresési statisztikába gyűlnek az adatok a naplók feldolgozása alapján. Innentől más feladatod nem is lesz ezzel, a látogatóid élvezni fogják a gyorsaságot, a hatékony keresést és mindemellett a kilépési arány is csökken a webáruházban, valamint a konverzió is nőni fog.