Mostanában különösen előtérbe kerültek a webáruházak közösségi médiában történő megosztásai. Azt tapasztaltuk, hogy sokan nem ismerik a megosztások legfontosabb kellékeit, nem tudják pontosan, hogy egy Facebook-on történő megosztáskor mi fog megjelenni a látogatóknak. Ebben a cikkünkben összefoglaltuk mire érdemes figyelni a megosztáskor, mit kell beállítani az adminisztrációs felületen a megfelelő eredményért.
Mi az az Open Graph protokoll?
A Open Graph protokoll segítségével olyan
metacímkéket lehet elhelyezni a weboldalak, webáruházak forráskódjába, amelyek lehetővé teszik a közösségi oldalak, például Facebook számára, hogy a megosztani kívánt tartalomról információkat szerezzenek. A helyesen átadott információkból pedig adatokban, képi elemekben gazdag posztot tudnak megjeleníteni.
Ezeket a címkézéseket ugyanúgy kell használni, mint a weboldal többi meta elemét: a HTML kód
head
részébe kell elhelyezni, a megfelelő paraméterezéssel. Természetesen a jó webáruházmotor automatikusan kezeli az elhelyezést, de ehhez is vannak beállítási lehetőségek.
Az Open Graph Meta adatok típusai
Hasonlóan, mint az egyéb metaadatoknál az Open Graph esetén is vannak alapvető és opcionális adatok. Alapadat az
og:title
, ami az oldal címét takarja,
og:type
, ami az oldal típusát azonosítja és az
og:url
, ahova a megosztás navigálni fog kattintás esetén. További fontos elem az
og:image
, ami a megosztáskor megjelenő kép linket tartalmazza, valamint az
og:description
, ami a leírást adja át a weboldalnak. Természetesen ezen felül számos Open Graph metaadat létezik, de közösségi megosztáskor a fentiek megléte befolyásolja leginkább a posztot.
A legfontosabb: og:image
Köztudott, hogy a közösségi oldalakon a képet is tartalmazó posztok nagyságrendekkel több interakciót váltanak ki szöveges társaikhoz képest. Különösen érdemes ügyelni az
og:image
tag meghatározására. A webáruházaknál a leggyakrabban megosztott oldalak a főoldal, a termékoldalak és a blog oldalak szoktak lenni.
Érdemes a fájlkezelőbe feltölteni egy alapértelmezett képet a megosztásokhoz és azt beállítani a SEO beállításoknál, így a start oldalnál és az egyéb oldalaknál ez fog megjelenni a közösségi portálokon. A termékeknél feltöltött termékfotók esetén külön megjelölhető az adminisztrációs felületen, hogy melyik legyen az
og:image
. Így nem feltétlen kell a fő termékképnek lenni a megosztásnál használatos képnek, mivel tudjuk, hogy a nem megfelelő oldalarány esetén a Facebook le fog vágni belőle. Tetszőleges tartalmi oldalhoz, blogoldalakhoz pedig egyenként állítható be megosztókép.
A Facebook javaslata szerint az
og:image
minimális mérete 200x200 pixel, ennél kisebbet nem fog megjeleníteni. Maximális korlát is van, ez jelenleg 8MB. Az ideális méretű és arányú kép
1200x630 pixel, ami minden kijelzőméretnél, minden felbontásban és elrendezésben megfelelően jelenik meg. Ezt a képarányt megtartva a 600x315 pixel a minimum méret, amit a szakemberek ajánlanak.
Hogyan lehet ellenőrizni?
A Facebook részletes elemzési lehetőséget biztosít a
Sharing Debugger szolgáltatásának köszönhetően. Itt ellenőrizhető a webáruház bármely oldala, hogy miként viselkedik egy megosztás esetén. Előnézetben megtekinthető mit fog látni a látogató. Tudni kell azonban, hogy a Facebook gyorsítótárazza a lekéréseket, így a Scrape again opcióval lehet friss elemzést kérni. Érdekesség, hogy metaadatokon kívül megjelenítésre kerül az is, hogy az adott oldalt hányan osztották meg és a megosztást hányan lájkolták.
A Sharing Debugger-en kívül a legtöbb SEO ellenőrző program vizsgálja az Open Graph metaadatok meglétét. Bár SEO szempontból a szükségessége vitatott, mégis figyelmeztetnek a hiányukra. Ha
Unas webáruházat használ, a technikai háttérrel már nem kell foglalkoznia, nem kell forráskódot bogarásznia, csak néhány alap dolgot érdemes beállítania.