Ha már jobban belemélyedtél a webáruház marketing rejtelmeibe, biztosan találkoztál azzal a javaslattal szakemberek részéről, hogy gyűjts véleményeket, értékeléseket a webshopodban. Arról is hallhattál, hogy május 28-tól változik a szabályozás, új szempontok és követelmények jelennek meg a weboldalaknál. A jogalkotó célja, hogy fogyasztóvédelmi szempontok miatt megelőzze a nem valós értékelések megjelenítését, ezzel előtérbe helyezve az objektív, valódi vásárlók által megfogalmazott véleményeket.
Ebben a cikkünkben körüljárjuk, hogy miért jó a vélemények gyűjtése a webáruházban, milyen törvényi változások érkeznek. Sejtheted, hogy ebből az apropóból felturbóztuk a funkcionalitást az Unas webáruházakban. Több új beállítási lehetőség is megjelent az eddig is széleskörű megoldások mellé, amikkel biztosan kimaxolhatod ezt a marketingcsatornát.
Miért jó a publikus vélemény?
Alapvetően két aspektusa van, hogy miért érdemes véleményeket és értékeléseket gyűjteni a webáruházban. A fontosabb talán a bizalomépítés. Az emberek sokat adnak mások szavára, szívesebben mennek olyan étterembe, ami 5 csillagot kapott a Google értékelésben, nagyobb kedvvel nézik azt a filmet este, ami másoknak is tetszett. Hasonlóan működik ez a webáruházak esetén is. A vásárlói visszajelzés alapvetően számszerű értékelés (legtöbbször csillagok), valamit a szöveges vélemény lehet. Ezeket a visszajelzéseket kaphatja maga az áruház, de általában az egyes termékek véleményezésére is van lehetőség.
A másik szempont a keresőoptimalizálás, a SEO érdekek szem előtt tartása. Az organikus találati listán való helyezést legalább harmadában a tartalom befolyásolja a technikai SEO és a linkmarketing mellett. Emiatt értékes tartalmak lehetnek a termékek leírásai mellett a vásárlók által leadott szöveges vélemények. A tartalom így kedvezőbb hosszúságot érhet el, tartalmazhat hasznos környezeti kulcsszavakat is, amire a leírás készítője nem gondolt. Emellett a csillagos értékelések, a megfelelően kezelt strukturált adatok révén az organikus találati listán is megjelennek, növelve az átkattintások számát.
Ezek változnak a szabályozásban
Ahogy a bevezetőben írtuk, jogszabályi változások is érkeznek hamarosan. Komoly lépéseket tesz a jogalkotó a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat ellen. Kiemelten fontossá válik a weboldalakon a korrekt fogyasztói tájékoztatás. A vásárlásra ösztönzés folyamatában jelentős információnak minősülnek ezentúl a publikus, mások által megfogalmazott vélemények.
Emiatt szigorúbban veszik, ha olyan vélemények vannak egy webáruházban a termékekkel kapcsolatban, amelyek nem valós vásárlóktól származnak. Kerülendő, hogy az értékeléseket olyanok írják, akik valójában nem is vették meg azt a bizonyos terméket, netán a webáruház üzemeltetője saját maga ügyeskedik ilyennel.
Az elmúlt időszakban a GVH az Európai Bizottságot és a tagállami hatóságokat tömörítő Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózattal (CPC) együttműködve, különböző szektorokban vizsgálta a fogyasztói értékelések megjelenítését. A vizsgálat eredményeképpen hangsúlyozták, hogy a kereskedő nem válogathatja ki kizárólag a pozitív értékeléseket. Ha a kereskedő úgy dönt, hogy egyes pozitív fogyasztói véleményt, mint marketingeszközt a honlapján kiemelten is megjelenít, biztosítania kell a kiegyensúlyozott tájékoztatást. Így nem hallgathatja el, ha a céggel, annak termékével vagy szolgáltatásával kapcsolatosan kevésbé kedvező tapasztalatokról is beszámolnak a fogyasztók.
Mi lesz a Google és Facebook értékelésekkel?
Még senki nem tudja, hogy a hatóságok mit fognak ellenőrizni, a szabályozásban nincsenek konkrét kapaszkodók ahhoz, hogy pontosan mit szabad és mit nem. Azonban ha azt vesszük, hogy azok értékelését javasolják kommunikálni, akik valóban vásároltak a webáruházban, akkor kérdés, hogy hogyan lesz használható és bizonyítható például az ismerősök által leadott Google értékelés.
Funkciók az Unas rendszerben
Milyen a jó termékvéleményezési rendszer? Ahol a vásárló adhat szöveges véleményt és csillagos értékelést is. Legyen lehetősége kiemelni az árucikk előnyeit, hátrányait és akár képeket is tölthessen fel a valós felhasználási körülményekről. Erre a webáruház üzemeltetője tudjon reagálni és persze moderálható legyen. Technikailag pedig legyen keresőbarát, tartozzanak hozzá strukturált adatok is.
Ezek mind rendelkezésre állnak az Unas rendszerben. A beállításokat a Marketing / Vélemény, Szavazás, Fórum / Vélemény menü Termék vélemény beállítások lapfülön találod az adminisztrációs felületen. Elsőként el kell döntened, hogy használod-e a belső funkciókat vagy a Facebook Comments segítségével oldod meg ezt a feladatot. Utóbbi sokkal korlátozottabb lehetőségeket kínál, hiszen csak egy szöveges értékelés hagyható, azt is csak Facebookra belépett felhasználók tehetik meg.
Javasoljuk tehát, hogy a belső megoldást használd és egyből kapcsold be a reCaptcha ellenőrzést is annak érdekében, hogy robot látogatók ne tudják teleszemetelni az oldalad.
Igazolt vásárlás
Ha olyan vásárlótól érkezik vélemény, aki valóban megvette a terméket, a vásárlást igazolt vásárlásnak nevezzük. Ehhez egyből számos beállítási lehetőség kapcsolódik. Egyrészt definiálnod kell, mi számít igazolt vásárlásnak. Beállíthatod, hogy mennyire régi rendeléseket vegyen figyelembe a rendszer és azok közül is milyen státuszúakat. Nyilvánvalóan, ha a rendelés még csak feldolgozás alatt áll, aligha mondhat mértékadó véleményt a vásárló a termékről.
Szabályozhatod, hogy csak igazolt vásárlás kapcsán lehessen véleményt rögzíteni. Viszont dönthetsz úgy is, hogy bárki írhat véleményt, de megjelölöd a webáruházban az igazolt vásárlásokat. Ilyen esetben a név mellett egy zöld címke fogja ezt jelezni. Ha mindkét beállítást bekapcsolod, értelemszerűen minden vélemény mellett ott lesz, hogy igazolt vásárlás.
Ez a konfiguráció lehetséges regisztrált illetve nem regisztrált vásárlók esetén is. Emellé még pluszban bekapcsolhatod azt, hogy csak regisztrált és belépett vásárló írhasson véleményt, de ez nem kötelező.
Az igazolt vásárlás részfunkció nagyban segít neked abban, hogy megfelelj a törvénynek. Ha ezt nem használod, akkor kézi moderációval kell eldöntened, hogy melyikeket jeleníted meg a webshopodban.
Adminisztrátori válasz
Sokan kértétek az adminisztrátori válasz funkciót. Mostantól ez is használható, ha a beállítások között bekapcsolod. Ez is hasznos, ha a törvény azon követelményeit nézzük, hogy nem moderálhatóak ki a negatív kommentek. Ezzel ha úgy érzed, hogy a vásárlónak nincs teljesen igaza, részletes választ adhatsz, kiigazíthatod az esetleges félreértéseket. A vélemények listájában a Válaszolok gombot kell megnyomnod a válaszadáshoz. Itt a válaszoló neve lehet mindig a webáruházad neve. Ha érdekes, hogy melyik kollégád adta a választ vagy személyesebbé szeretnéd tenni a kommunikációt, válaszonként egyedi név is megadható. Természetesen a választ később módosíthatod vagy törölheted is.
Moderálás
Mivel a véleményeket bárki, bármikor és bármilyen tartalommal valamint stílusban megfogalmazhatja, fontos a megfelelő moderálási lehetőség. Beállításként megadható, hogy előzetes vagy utólagos moderálás történjen. Előzetes esetén addig nem jelennek meg a vélemények publikusan a webshopban, amíg azokat jóvá nem hagyod. Utólagos moderálás esetén, pedig egyből láthatóak lesznek, később pedig ellenőrizheted őket.
A Marketing / Vélemény, Szavazás, Fórum / Vélemény menü első lapfülén találod a beérkezett, de még nem ellenőrzött véleményeket. Itt aktiválhatod vagy deaktiválhatod a megjelenését vagy törölheted őket. Ha az Ellenőrizve gombra kattintasz, akkor eltűnnek a listából. Ellenőrzés után a termék szerkesztésénél a Termék vélemény lapfülön továbbra is megtekintheted a termékhez kapcsolódó hozzászólásokat és ugyanazok a funkciók rendelkezésre állnak, mint az összesített listában.
Előnyök, hátrányok bekérése
Divatos megoldás, hogy a szöveges értékelés mellé külön a termék előnyeit és hátrányait is leírhatja a vevő. Ha a beállításoknál bekapcsolod ezt a lehetőséget, akkor az ezekhez dedikált külön mezők meg fognak jelenni a webáruházban, valamint a vélemények listájában külön fognak szerepelni az előnyök és hátrányok.
Képfeltöltési lehetőség
Ha olyan terméket árulsz, aminél vizuálisan érdekes lehet a valós felhasználási környezete, engedélyezd a képfeltöltést is a látogató számára. Szexshopnál ezt nem ajánljuk. Ezzel a lehetőséggel három fotót is mellékelhet a felhasználó az értékeléséhez. Általában lakberendezési tárgyaknál, dekorációs és ajándéktárgyaknál, esetleg ruhaneműnél lehet ez hasznos. Persze bármilyen termék kicsomagolásáról készült fényképek is segíthetik a bizalomépítést a termék iránt.
Csak erős idegzetűeknek: canonical? noindex?
A Marketing / Keresőoptimalizálás, SEO / SEO beállítások menüben találsz egy olyan opciót, hogy Termék vélemény oldal
Robots META tag értéke. Anélkül, hogy a keresőoptimalizálás rejtelmeibe belemennénk, itt szabályozhatod a vélemények aloldal viselkedését a keresőkben.
Ha index, follow lesz a választásod, akkor minden vélemény oldalt indexelni fog a Google, attól függetlenül hogy van-e rajta tartalom vagy nincs. A noindex, nofollow ennek az ellentéte. Ha azt szeretnéd, hogy csak akkor legyen indexelve a vélemények oldal, ha van rajta valós tartalom, akkor a harmadik lehetőséget kell választanod. Ha pedig a vélemény oldal szignáljait örökítenéd a termék részletek oldal részére, akkor kanonizálással kell operálnod. Utóbbi esetben a vélemények nem fognak megjelenni az organikus találati listában, viszont erősíteni fogják a termékoldalt, mint gyűjtőoldalt.
Hogyan gyűjtsd az értékeléseket?
Számtalanszor írtunk már róla, hogyan érdemes véleményeket, értékeléseket gyűjteni. Talán a legelfogadottabb megoldás a követő email automatikus kiküldése a rendelés teljesítése után néhány nappal. A Marketing / Hírlevél / Követő hírlevél menüben állíthatsz be ilyen emaileket, előre megírt sablon alapján. Természetesen itt is számtalan beállítási és szűrési lehetőség van. Az email törzsében használhatsz cseremezőket is, pl. a [product_list_opinion] a terméklistát tartalmazza, amiről közvetlenül a véleményezésre érkezik a látogató.
Használd vagy ne használd?
A vélemények alkalmazása nem csodafegyver, csupán egy eszköz a számtalan marketing eszköz közül, amit az Unas webáruházban használhatsz. Ha nincs időd foglalkozni vele, átolvasni, moderálni őket, akkor inkább kapcsold ki. Viszont ha jól kezeled ezt a lehetőséget, akkor a keresőoptimalizálás révén új látogatókat hozhat, bizalomépítő mivolta miatt pedig konverziót növelhet a webáruházadban. Ha a webshopodban nincs meg ez a teljes körű funkcionalitás, válts Unas rendszerre!