Magyarországra is betört a TikTok: a közösségi videómegosztó platform hazai topnevei már milliós elérésű videókat posztolnak. A felület a 11 és 18 év közötti korosztálynál a legnépszerűbb, marketingszempontból itt lehet a legjobb célzással elérni a tiniket. Egy webáruház számára a brandépítést és a marketingcélokat tekintve is sok lehetőséget rejt.
2019-ben sokan fintorogtak, amikor a TikTok neve szóba került a marketingcélú felhasználás során, 2020-ra viszont már mindenki számára egyértelmű, hogy ez az első számú új közösségi médiás platform, amelynek másfél milliárd felhasználója van világszerte, egyharmaduk aktív résztvevő. Egy felmérés szerint a magyar TikTok-fogyasztók 76 százaléka kerül ki a 11 és 18 év közötti korosztályból, azaz ha egy webshop ezt a célközönséget akarja elérni, jelenleg nincs erre megfelelőbb felület.
De mi is az a TikTok?
Egy kínai alkalmazás, közösségi videómegosztó felület okostelefonokra, tabletekre. 2016-ban indult, 2017-ben kapta jelenlegi nevét, 2019-ben pedig világszinten is berobbant, az Egyesült Államokban többen töltötték le az alkalmazást, mint a social mediában piacvezető Facebookot és Instagramot.
A platform újítása, hogy az általában mindössze 15 másodperces videós tartalmakhoz alternatív hangsávokat és szűrőket alkalmazhatnak a felhasználók, így humoros tartalmakat hozhatnak létre. Könnyedebb témákkal van tele, mint a Facebook és az Instagram, a TikTok-on nem kell a hírek és a politikai hangulatkeltés között navigálni. Csak szórakozni.
Mire használható a marketingben?
A TikTok akkor alkalmas marketingcélokra, ha a tizenéves korosztály a célcsoport, de a 18 és 24 év közöttieknél is népszerű és leginkább a nagyvárosokban élők körében ismert. Beszédes adat, hogy egy-egy videó már hazánkban is akkora elérést generál a 18 év alattiaknál, mint egy országos tévécsatorna kiemelten kezelt showműsora.
Ha tehát erre a korosztályra szeretne összpontosítani, már „csak” olyan tartalmat kell gyártani, amellyel elérhetővé válik a célközönség. Ezeket a megfelelő hashtagek alkalmazásával lehet eljuttatni a fiatalokhoz, a cél a minél több interakció. A tartalmak között olyan posztokra kell gondolni, amelyek nem az arcukba vágják a terméket, hanem elsősorban élményt, szórakozást nyújtanak. Futótűzként terjednek például a kihívásokon alapuló videók, ezekbe a webáruházak gyorsan és eredményesen szállhatnak be, de akár sajátot is kitalálhatnak.
Nem kell feltétlenül itt eladni, brandépítésre is tökéletesek a könnyed videók, amelyek elláthatók egyedi, a márka által elkészített szűrőkkel. A tizenévesek a hagyományos hirdetésekre kevésbé kíváncsiak, nem véletlenül szoktak el előbb a Facebooktól, majd az Instagramtól. Ha azonban egy webshop tartalomgyártóként bekerül a köztudatba és a termékeit ötletes formában teszi ismertté, azzal hosszú távon vásárlást generál.
Az influencerek új otthona
Ezen a felületen is hódít az influencer marketing: vannak olyan magyar TikTokkerek, akik milliós megtekintéseket hoznak, ez már komoly értéket jelent. Mivel a felület felszálló ágban van, ezek a számok tovább emelkedhetnek a Z generáció tagjai között. Ha tehát a webáruházad nekik szánt termékeket árul, ezen a fórumon eredményes lehet azok népszerűsítése.
Az influencer kiválasztásánál két verzió lehetséges: a bejáratott nevek más csatornákról érkeztek meg a TikTok-ra, ahol a már megszerzett ismeretségüket kamatoztatják, míg mások itt nőttek ki a tömegből a készített tartalommal. Egy webáruház számára mindkét közösség alkalmas a termékbevezetésre, egy új árucikk népszerűsítésére. Ráadásul egy TikTokker elérése jelenleg még költséghatékonyabb a marketingcélú együttműködések során, ám nem biztos, hogy ez sokáig így marad. Főleg akkor, ha beleszámítjuk, hogy a legnépszerűbb tartalmakat rengetegen megosztják más közösségi felületeken, azaz az ismertségük folyamatosan növekedhet.
További lehetőség a fizetett hirdetés, klasszikus reklám elhelyezése, ez is egyre elfogadottabb. Az Instagram-sztorikhoz hasonlóan elhelyezhetők hivatkozások a videós bejegyzésekben, ezek megtekintési számát, eredményességét kidolgozott statisztikákon lehet ellenőrizni. A fiatalabb korosztálynál ezzel a területtel óvatosabban kell bánni, a túltolt hirdetés kontraproduktív lehet.