Na, mi folyik a csapból is manapság? A mesterséges intelligencia, a ChatGPT, az OpenAI és társai. Most minden egy csapásra megváltozik, sokan meggazdagodnak, sokan pedig elvesztik a munkájukat. A lustáknak kevesebbet kell dolgozniuk, az iskolásoknak pedig nem kell többé fogalmazást írniuk a nyári élményeikről, hiszen a gép kiköp mindent. Természetesen ezek csak költői túlzások, kezeljük a helyén a dolgokat!
Elérkeztünk egy olyan mérföldkőhöz, ami technológiai szempontból rendkívül fontos, nem mehetünk el mellette szó nélkül. Fontos azonban helyre tenni, hogy pontosan miről is van szó, mire jó, mik a korlátai és mire tudod te is használni webáruház üzemeltetés során. Összefoglaltuk a lehetőségeket ebben a cikkben, ahol bemutatjuk az Unas integrációt is, amivel - ha jól kezeled - hatékonyabbá teheted a munkavégzésed, valamint organikus látogatókat is szerezhetsz.
Mi az a ChatGPT?
Az OpenAI egy amerikai illetőségű, mesterséges intelligenciára szakosodott kutatólaboratórium, ahol 2022 novemberében útjára indítottak egy chatbot szolgáltatást ChatGPT néven. A szolgáltatás alapvető célja, hogy emberi kommunikációt szimulálva állítson elő válaszokat (szöveges tartalmakat), mintha azt ember írta volna. Ahogy a GPT (Generative Pre-trained Transformer) rövidítésből is adódik, egy nagy mennyiségű szöveges adatbázison alapuló, tehát előre betanított rendszerről van szó, ami elérhető szövegek és nyelvtani szabályok kombinációjával képez válaszokat.
Itt már sok mindenkinek felcsillan a szeme, hogy bármiről lehet kérdezni, mindenről hosszasan fog értekezni a válaszában. Megkérdezheted, hogyan készíts wellington bélszínt, hogyan szerelj fel egy polcot a falra vagy ami igazán hajmeresztő, hogyan gyógyítsd meg magad, ha beteg vagy. Az OpenAI azonban - bár gőzerővel dolgozik ellene - elismerte, hogy a ChatGPT néha hihetően hangzó, de helytelen vagy értelmetlen válaszokat ad. Ez lehet a mottója is felhasználási lehetőségeknek: sok mindenre jó lehet, de az ember az életét ne bízza rá!
Mire tudod használni egy webáruházban?
E-kereskedelmi blog lévén, nézzük meg milyen lehetőségek vannak a mesterséges intelligencia felhasználására egy webáruházban. A webshop üzemeltetők egyik problémája a megfelelő mennyiségű és minőségű szöveges tartalmak, termék- és kategórialeírások, blogcikkek, felhasználási javaslatok megírása. Ebben nyújthat segítséget az OpenAI szolgáltatása, amivel automatikusan alapokat generálhatsz ezekhez a tartalmakhoz.
A webáruházi szövegek adják el a termékedet, emiatt fontos, hogy csak alapokat fogsz kapni, ami változtatás nélkül a legtöbb esetben alkalmatlan a feladat ellátására. Ki venne meg szívesen olyan terméket, ahol értelmetlen a leírás vagy ami eleve tárgyi tévedéseket tartalmaz? Hosszasan teszteltük a lehetőségeket, találkoztunk olyan AI recepttel, ahol a rántott hús a disznó szárnyából készült, a létra kiválóan alkalmas emelet építésére vagy a lepkék nemi életénél előkerült, hogy kicsi a farkuk ahhoz, hogy a testük közepéig elérjen.
Szövegek generálása az Unas rendszerben
Jellemzően háromféle szövegtípus van egy webshopban, termékleírás, kategória leírás és szöveges oldal (pl. blogcikk). Nagyobb mennyiségű a termékleírás, ahol viszont kritikus a termékhez kötődő tartalom. Ha csupán a termék nevéből generálsz termékleírást, és nem írod pontosan körül a kérést, sokra nem fogsz menni. Jelen állás szerint sokkal inkább alkalmas az AI kategória leírások és blogcikkek megírására, mivel ezeknél általánosabb szöveg is elfogadott, nem annyira kritikus a pontosság.
A teljesség kedvéért, az Unas integrációnál mind a három szövegtípus szerkesztésekor segítségül hívhatod a mesterséges intelligenciát. A szövegszerkesztő mellett találsz egy Szöveg generálás gombot, amivel felugró ablakban pontosíthatod az előre megfogalmazott kérést a robot szövegíród felé. Ha olyan paramétere, tulajdonsága van a terméknek, kategóriának, aminek benn kellene lenni a szövegben, azt itt említsd meg. Ha a kérést megfelelőnek találod, kattints a Generálok gombra majd kisvártatva megszületik az automatikus szöveg, amit a Felhasználom gombra kattintva emelhetsz be a szövegszerkesztőbe. Ha alapvetően nem tetszik a generált tartalom, egyből újat is készíttethetsz.
Ügyeltünk a nyelvi változatokra is! Így természetesen, ha a webáruházban a további nyelvekhez generálsz szöveget, akkor a kérésben benne lesz, hogy milyen nyelven szeretnéd az ismertetőt, így az adott nyelven fogod megkapni.
SEO szempontok
Sokan a Google alternatívájaként emlegetik már most a ChatGPT-t és a keresőóriás haláláról beszélnek. Úgy gondoljuk, hogy ehhez azért nekik is lesz néhány szavuk. Gőzerővel fejlesztik a saját megoldásukat, emellett már szabadalom is született arra vonatkozólag, hogy miként lehet felismerni az AI által generált szövegeket. A Google sose arról volt híres, hogy könnyen hagyja magát átverni, ezért alapvető érdeke, hogy a gépi szövegeket a rangsorolásnál másképp értékelje.
Legfrissebb Google állásfoglalást idézve: az AI segítségével írt tartalom nem ütközik a Google irányelveivel, amíg az magas minőségű tartalom. Ugyanakkor a spam célokra használt, tömeges, keresőrobotok számára készített tartalmak továbbra is ütköznek az irányelvekkel. Olvass a sorok között! Ha egy generált szöveget változtatás nélkül publikálsz a webshopodban, az aligha fog az organikus találati lista első helyére repíteni, sőt!
Mit mondanak a jogászok?
Talán nem kell jogásznak sem lenni ahhoz, hogy lásd: egy termékleírás olyan, mintha a vásárló és a webáruház között létrejövő szerződés melléklete lenne. A vásárló azt szerette volna megvenni, ami oda le van írva. Nagyban nőni fognak a reklamációid, ha olyanok is szerepelnek a leírásban, amit nem tud a termék, ha valami félreérthető a vásárlók számára. Nehezen fogod kimagyarázni, ha a játékfúróhoz azt írta az AI, hogy jól viszi a betont.
Nézd át tehát a generált szövegeket, hogy az pontosan arra a termékre illeszkedjen, amihez bekerült! Ellenőrizd, hogy te is ugyanazokkal a tulajdonságokkal, paraméterekkel, tartozékokkal forgalmazod a terméket, mint ami a leírásába íródott. Ne legyen benne semmi olyan, ami alapján a vevő hibás döntést hozhat a vásárlással kapcsolatban és utólag reklamálhat.
Hogyan kezdj neki?
Amikor az OpenAI a ChatGPT fejlesztésébe fogott, non-profit szervezetből bevételorientált vállalattá vált. Nyilván a nagy mértékű szervererőforrás valamint a know-how miatt nem adja ingyen ezt a lehetőséget, az API-n keresztül generált szövegek után díjat számol fel. Mivel mennyiségi alapon történik az elszámolás, természetesen nem emeljük meg a webáruház csomagok díját emiatt, csak az fizet érte, aki használja is a szolgáltatást.
Ahhoz, hogy te is alkalmazni tudd a webshopodban, fel kell töltened az egyenlegedet. Ugyanabból az egyenlegből fogyasztunk, amit egyébként SMS és hírlevél küldésre is használhatsz. Az Ügyfélfiókban a Pénzügyek / Egyenlegfeltöltés menüben kiválaszthatod, hogy milyen összeggel szeretnél indulni. Ebből az egyenlegből fogjuk levonni a generált szövegek után egységesen fizetendő 30 Ft+ÁFA összeget. A csökkenést a Pénzügyek / Pénzmozgások menüben követheted nyomon.
Javasoljuk, hogy első körben a kategória szövegekkel próbálkozz. Válassz ki egy olyan kategóriát, amihez még korábban nem írtál leírást és oda generáltass egy általános ismertetőt! Utána következhet egyszerűbb blogok írása és a termékleírások elkészítése.
A szolgáltatás sebessége
Sajnos arról kell beszámoljunk, hogy az OpenAI nem tudta lekövetni a ChatGPT iránt hirtelen megnövekedett érdeklődést. A webes felületen sokszor előfordul, hogy nem lehet belépni az oldalra túlterheltség miatt, API kapcsolaton keresztül pedig hosszú másodpercekbe telik, míg megszületik egy szöveg. Jelen állás szerint ritkán tudtunk 30 másodperc alatt eredményt elérni. Így, bár a szolgáltatás elérhető és az integráció is megfelelően ki van építve, mégis eleinte türelemjáték lesz a felhasználás. Erre sajnos nekünk nincs ráhatásunk, bízunk benne, hogy az OpenAI-nál mindent megtesznek annak érdekében, hogy egyre gyorsabb legyen a szolgáltatás.