A Te webáruházadban 100 látogatóból mennyi vásárol? 0, 1, 2, 3, 4, 5 ember? Meg vagy elégedve ezzel az eredménnyel, vagy szeretnéd ezt a számot feljebb tornászni? Ebben a cikkben és a hozzá tartozó videóban megmutatjuk, hogyan tudod megnövelni és ezzel akár megduplázni a vásárlóid számát pár egyszerű lépéssel.
A VIDEÓT IS NÉZD MEG!
Itt a kiegészítő videó is, ami a KonverzióHuszár webáruház marketing ügynökség és az Unas közös sorozatának legújabb epizódja. Javasoljuk, hogy iratkozz fel a csatornára, a későbbiekben is találhatsz több hasznos anyagot rajta.
Miért olyan fontos a konverziós arány növelése?
Először is tegyük tisztába az alap fogalmakat. A konverziós arány mutatja meg, hogy egy webáruház milyen mértékben tud a látogatókból vásárlókat konvertálni. Egy átlagos webshopnál valahol 1% és 3% körül van ez az arány. Persze vannak ennél rosszabb és sokkal jobb számok is, de ez az átlag.
Vagyis 100 látogatóból, átlagosan 10-en tesznek egyáltalán kosárba valamilyen terméket és közülük is csak maximum 1-3 ember fog végül vásárolni. Ami elkeserítő, mert valószínűleg sok energiát fektetsz a látogatók megszerzésébe és csak alig páran vásárolnak. A legtöbb webáruház üzemeltető ismeri ezt az érzést.
Mit lehet elérni a konverziós arány növelésével? Ha a videót megnézed, az ábrán láthatod, hogy mit eredményez az, ha egy webshopnak 1%-ról 2%-ra növekszik a konverziós aránya. Nyugodtan állítsd meg a videót és nézd át a táblázatot - igen, duplájára nő a vásárlók száma és ezzel együtt a bevétel is. De igazából nem is ez a leglényegesebb, hanem hogy a nyereség a négyszeresére növekszik.
Ebből is jól látszik, hogy a konverziós arány sikertelenné vagy sikeressé is tehet egy webshopot és ezért olyan fontos nagyon nagy hangsúlyt fektetni ennek a növelésére. Úgyhogy nézzük, mit tehetsz ezért.
Hogyan optimalizálunk mi?
Most megmutatom azt a 4 lépést, amit mi is használunk akkor, amikor egy ügyfelünknek webáruház konverziós elemzést készítünk. Ezeknek a nagy részét Te is meg tudod csinálni a saját webshopodon.
0. lépés: Google Analytics beállítása
Nagyon sokszor kerestek meg minket, hogy mondjuk meg, mi a baj a webshoppal vagy hogy hogyan lehetne fejleszteni azt. Mindezt úgy kérdezitek, hogy nincs bekötve a Google Analytics. Pedig ez lenne mindennek az alapja. Ha ez nincs meg, akkor egyszerűen nem tudjuk vagy Te nem tudod megállapítani, hogy mi lehet a gond és nem tudod majd normálisan fejleszteni sem a webshopod.
Tehát a nulladik lépés, hogy be legyen kötve és normálisan be legyen állítva a Google Analytics. Vagyis jók legyenek az alap beállítások, be legyen állítva az e-kereskedelmi mérés, a célok stb.
1. lépés: Hőtérképes és videós elemzés
Az első lépés, hogy a Smartlook viselkedés elemző szoftvert beépítjük és pár hétig vizsgáljuk a látogatókat a webáruházban. Ezzel a programmal meg lehet nézni, hogy az egyes látogatók hogyan viselkednek a webshopodban.
Tulajdonképpen egy videót készít arról, hogy mit csinálnak az emberek, hogyan használják a webshopod. Ez nagyon jó a hibák kiszűrésére és arra, hogy megértsd, hogyan keresnek és vásárolnak a webáruházadban.
Mi általában megvárjuk, hogy összegyűljön 10-nél több vásárlás, amihez nagyjából 1000-1500 videó párosul. Ha ez megvan, akkor egyenként végignézzük a vásárlók videóit, a kosárelhagyók videóit és a hosszabb és rövidebb munkamenetek tevékenységeit is.
Ezeket mind kijegyzeteljük linkekkel, mert ezek később még fontosak lesznek. Ha ez megvan, jöhet az analitika.
2. lépés: Webshopod teljesítményének mérése
A második lépés, hogy megállapítsuk a kiinduló helyzetet, milyen számokat hoz a marketing és értékesítési rendszered. Ehhez részben az Unas-ból szedjük ki az adatokat, részben pedig a Google Analytics-ből. Az alábbi számokat szoktuk megvizsgálni és kiszámolni, az utolsó 3-6 hónap eredményeiből.
Első lépésként megnézzük, hogy mennyi látogató volt a webshopban. Utána megnézzük, hogy mennyi vásárlás történt és ezekből kiszámoljuk, hogy mekkora a konverziós arány.
Utána kiszámoljuk, hogy mekkora az átlagos kosárérték, amit úgy kapsz meg, hogy a bevételeket elosztod a vásárlók számával.
Ha ez is megvan, számold ki, hogy átlagosan mennyi terméket vesznek tőled az emberek egy rendeléssel. Ehhez az összes eladott termék számát oszd el a vásárlások számával.
Ezek mellett pedig megvizsgáljuk még a visszafordulási arányt, a munkamenetek átlagos hosszát és hogy egy látogató mennyi oldalt néz meg.
Ha ezek megvannak, akkor tudod az alap információkat. Ezt követően megvizsgáljuk ezeket a mutatókat külön-külön is az egyes forgalmi forrásokra: Google, Facebook, Hírlevél stb. Ebből látszik, hogy melyik forrás hogyan teljesít, melyikkel van gond, melyik a legjobb, min kellene fejleszteni.
Ezeket az adatokat táblázatba szoktuk rendezni és így átláthatóvá válik az egész marketing és sales rendszered teljesítménye. Ha ez is kész, jöhet a következő lépés, a webshop átnézése.
3. lépés: 100+ pontos lista és a tesztelés
Az évek alatt kialakítottunk egy 100-nál is több ponttal bíró webáruház elemzési listát, melynek segítségével minden vizsgált webáruházat átnézünk. Ezt most nem tudom neked megmutatni, viszont e helyett adok egy tippet, hogy mit csinálj.
Adj le teszt rendeléseket! Nagyon sok webshop tulajdonossal beszéltem már, akik még soha nem vásároltak a saját webshopjukban. Pedig ez nagyon fontos! Vásárolj telefonról, tabletről, laptopról - minden eszközről, amivel rendelkezel - majd nézd meg, hogy minden jól működik-e és hogy milyen a vásárlói élmény.
Ezt az élményt pedig hasonlítsd össze a konkurensekkel, náluk is csináld végig a vásárlási folyamatot és nézd meg, hogy miben lehetnél még jobb vagy hol van olyan hiba, amit javítani kellene.
4. lépés: Hipotézisek és javaslatok
Miután megvan a látogatók videóinak elemzése és az analitikából kapott adatok kiértékelése valamint a webshop átnézésének eredménye, akkor ezeket az információkat összegezzük és hipotéziseket állítunk fel, amik alapján javaslatokat teszünk.
A hipotézis: egy olyan előzetes feltevés, feltételes állítás, amelyet meg lehet cáfolni, illetve be lehet bizonyítani.
Például, ha a pénztárban a szállítási lehetőségek kiválasztásánál 80%-os a kosárelhagyás, akkor valószínűleg túl magas a szállítási költség. Ekkor erre a feltevésre adunk pár megoldási lehetőséget, például csökkenteni kell pár hétig a szállítási költségeket és megnézni, hogy javulnak-e a számok. Másik megoldás lehet intelligens ajánlatban felkínálni egy kedvezményes szállítás kupont, amivel megtudod, hogy valóban ez okozza-e a problémát vagy esetleg valami más.
Én azért szeretem ezt csinálni, mert ez egy izgalmas játék. Van egy hipotézisem, változtatok valamin és elemzem a végeredményt. Ami lehet jó irányba viszi a végső számokat, de lehet, hogy rossz irányba. A lényeg az, hogy mindig legyen valami, amin változtatsz.
Ne feledd, ha van egy hipotézised, akkor mindenképpen neked kell elsősorban a beállításokat módosítani és megnézni az eredményt. Azzal az Unas ügyfélszolgálat nem tud mit kezdeni, hogy alacsony a konverzió és megkérdezed mit kellene változtatni. Mi ezen a 4 lépésen megyünk végig, amikor webáruházakat elemzünk. Na de itt még nincs vége! Adok pár plusz tippet a konverziós arány növelésére.
Plusz tippek a konverziós arány növeléséhez
Használd ki az UNAS-ban rejlő lehetőségeket!
Sokszor látjuk, hogy az új ügyfeleink szinte semmit nem használnak ki az UNAS-ban rejlő marketing lehetőségekből. Kezdve a webshop design felépítésével, a felugró ablakok, ajánlatok használatával, a kedvezmény és pontrendszerrel, cross-sale és up-sale lehetőségekkel, az utóajánlattal és még sok-sok más funkcióval.
Ezeknek a megfelelő használata mind-mind egy kicsit javítani tud a konverziós arányodon. Tehát használd ki a lehetőségeidet! Ha nem tudod mit és hogyan, akkor keresd fel valamelyik külső Unas szakértőt, aki alapjaiban ismeri az Unas rendszert.
Kommunikáld, hogy miért téged válasszanak!
Amit nem kommunikálsz, az nincs! A legtöbb webáruház nem kommunikálja eléggé, hogy miért érdemes őket választani. Tudod miben vagy jobb, mint a konkurencia? Tudod egyáltalán, hogy a konkurencia miben jobb, mint Te és mit kommunikál magáról? Ha nem, úgy először ezt kell megtudnod.
Ezt követően ki kell alakítanod azokat az előnyöket, amiket mindenhova kiraksz a webshopodban! A főoldalra, a kategória oldalakra, a termékoldalra, a pénztárba, azaz mindenhova, hogy ne lehessen nem észrevenni!
Használj bizalomépítő elemeket
Például a www.kerekparcity.hu-nál a főoldaltól kezdve minden termék oldalon át mindenhol kint vannak a vásárlói értékelések.
A www.pingpongasztaloutlet.hu-nál minden termékoldalon kiemelik a garanciájukat és hogy a cég 1998 óta a piacon van.
Vagy a www.pakkecske.hu-nál a tulajdonos arccal, névvel vállalja a márkáját, ez nagyon bizalom építő, hiszen megismerhetjük azt, aki a webshop mögött van.
Nálad vannak ezekhez hasonló bizalomépítő elemek?
4. A magas konverzió igazi titka
Direkt a végére hagytam ezt a témát, hogy csak azok lássák akik igazán elkötelezettek. Ugye egész eddig arról beszéltünk, hogy hogyan lehetne a 100 látogatóból nem 1, hanem 2 vásárlót megszerezni. De az igazán magas konverziós arányhoz 4 dolog kell.
- Jól konvertáló webáruházmotor mindennek az alapja. Az Unas-sal nem foghatsz mellé, tudunk olyan webáruházakról ahol 10% feletti konverziót is folyamatosan elérnek.
- A vásárlásra még nem kész érdeklődőket iratkoztasd fel és kommunikálj velük, mert hamarosan vásárolni fognak! Ehhez használd a közösségi médiát és építs követőbázist.
- Termelj minél több visszatérő vásárlót! Ha jól ösztönzöd visszatérésre a korábbi vásárlóidat, ők nagyon megemelik a konverziós arányod.
- Arra a marketing csatornára helyezd a fő hangsúlyt, ahonnan a legjobban konvertál a webshopod és azt használd ki teljesen! Nem kell mindenhol ott lenned, fókuszálj a célcsoportod által preferált csatornára.
Ha ezt a négy dolgot jól csinálod, akkor igazán magas lehet a konverziós arányod és ezzel együtt a profitod is az egekbe szökhet.
Összegzés
Remélem ezzel a tartalommal meg tudtam mutatni neked, hogy mennyire fontos a marketing ezen területe és hogy hogyan tudod elkezdeni optimalizálni a konverziódat.
Persze úgy is lehet nyereséget termelni, ha olcsón tudsz látogatókat szerezni, alacsony konverzió mellett. Viszont, ha néhány dolog optimalizálásával ugyanolyan látogatószerzés mellett növelni tudod a bevételedet, miért ne tennéd meg?