Mindennapos téma a webáruház üzemeltetők körében a
SEO. Felkértük szakértőnket
Pál Zoltán Gábort, hogy készítsen egy összefoglalót arról, hogy egy bérelt webáruház esetén milyen kiaknázható lehetőségei vannak Partnereinknek a keresőoptimalizálás területén. Mi az, amit a motor alapból megad számukra és mik azok a feladatok, amiket házon belül meg kell lépni, hogy az organikus látogatottságuk olyan növekedési pályára álljon, amit minden webáruház tulajdonos szeretne magának. A cikk végén pedig az ALH Consulting jóvoltából egy különleges ajánlattal is szolgálunk.
SEO alapok
A keresőoptimalizálás (angolul Search Engine Optimization, avagy SEO) legegyszerűbb meghatározása a következő: minden olyan, a weboldalon történő munka és fejlesztés, amit azért végez, hogy a keresőmotorok találati listáin az elérhető legjobb pozícióban legyen a webáruház a legtöbb kulcsszóra. A munka célja, hogy több látogatót tereljen a weboldalra, ezáltal több bevételre tegyen szert. Persze ez közel sem jelenti azt, hogy minden weboldal számára ideális eszköz, tekintettel arra, hogy a házon belüli feladatok sokszor komoly időt igényelnek, de webáruházaknak kifejezetten jó és hatékony eszköz az új vevők megszerzésére. A keresőoptimalizálás három területét különböztetjük meg, melyek mind felelősségi körüket, mind a felmerülő feladatokhoz szükséges tudást tekintve is elkülönülnek. A területek nevei:
Technikai SEO - a weboldal fejlesztői szemmel való vizsgálata. Az oldal kódjában szereplő hibák javítása, lehetőségek, megoldások összessége. Ez biztosítja, hogy az oldal bejárható a keresőmotor robotjai által és a feltérképezés során utóbbiak helyes utasításokat kapnak, amik segítségével indexelhetik az összes aloldal tartalmát.
On-site SEO - a weboldal tartalmainak összessége. Ide tartozik minden szöveges tartalom, kép, meta beállítás. Szinte minden olyan tartalmi elem, amit a látogató vizuálisan lát, értelmez és információval szolgálhat számára.
Off-site SEO - az oldalon kívüli keresőoptimalizálási faktorok összessége, melyek két részből állnak. Javarészt linkek, amik más weboldalakról az oldalra mutatnak, illetve kisebb részben az ún. “link nélküli említések”, amikor csak a márkánk nevét említik egy szöveges tartalomban, de nem készül kattintható hivatkozás.
Ez a három terület (sorban haladva) különböző emberek felelősségi körét jelenti. A technikai SEO szinte teljes egészében egy webfejlesztői felelősségi kör, amit az adott weboldal készítője vállal. Bérelt oldal esetén természetesen a motort fejlesztő és bérbe adó szolgáltató feladata annak naprakészen tartása és az, hogy mindig megfeleljen az aktuális keresőoptimalizálási elvárásoknak technikai szempontból. A technikaival szemben a tartalmi, avagy az on-site SEO feladatok ugyanakkor teljes egészében a weboldal adminisztrátorainak kezében vannak, mert ezek a tartalmak mindig termék vagy szakmai ismeretet kívánnak. Egy webáruháznál ide tartoznak a kategória szövegek, termékleírások, blogbejegyzések, a belső link struktúra és kategória fa, illetve a vizuális elemek - jellemzően termék és kategória képek.
Az oldalon kívül (off-site) SEO jelek, avagy külső linkek építése már egészen más dolog. Ebbe csak akkor szabad és érdemes belefogni, amikor már teljesen tisztában van vele, hogy honnan, hogyan és milyen linket kell szerezni. A link építés hasznosságáról sokak sokféle véleménnyel vannak, de ami tényként kijelenthető, hogy a mai napig az egyik, ha nem a legfontosabb SEO tényező, amire a weboldal megléte után figyelmet kell fordítani.
Ha a keresőoptimalizálást egy képletként szeretnénk felírni, akkor fontos tudni, hogy a fent említett három terület között nem összeadás, hanem szorzás jellegű kapcsolat van, így ha valamelyik területen kimagasló vagy elenyésző eredményt ér el az oldal, akkor az a másik két terület eredményességére is közvetlen hatással van. Ha nincsenek tartalmak egy oldalon, de a technikai háttere tökéletes, illetve a link portfóliója is kimagasló az adott piacon, akkor egy jobb tartalmakkal rendelkező oldal gond nélkül előzheti meg a találati listán, még akkor is, ha utóbbi a két másik faktorban nem hoz kimagasló eredményt. Lefordítva, a technikai*tartalmi*link pontszám hiába 9*2*9=
162 (tartalom a gyenge elem), ha a konkurensé 7*6*7=
294. Lehet, hogy a fenti matek nem a legpopulárisabb módja a SEO egyszerű leírásának, de aki ezt az egy dolgot érti és a saját oldalát eszerint csak megközelítőleg el tudja helyezni a térképen, az már sokkal közelebb van a sikerhez.
A technika teszi ki nagyjából a SEO 30%-át, de UNAS blog lévén a technikai SEO-ban nem merülünk el a továbbiakban, mert bérelt webáruházként a motor minden aktuális SEO elvárásnak megfelel és az új igényekre központilag fejlesztett megoldások készülnek, így naprakészen tartva a több ezer áruházat.
Első lépés: alapvető eszközök bekötése
Mielőtt bármiben egy lépést is tenne, meg kell teremteni a lehetőségét, hogy mérni és elemezni lehessen a kapott eredményeket. Ehhez két nagyon alapvető eszközzel kell rendelkezni. Mindkettő ingyenes Google eszköz, az Analytics és a Search Console.
Google Analytics: analitikai- és mérőeszköz, amivel az oldal látogatottsági adatait és a felhasználók viselkedését lehet vizsgálni, elemezni. Mélyebben ebbe nem mennénk bele, a cégek 99%-a használja szerencsére.
Google Search Console: szintén egy analitikai eszköz, csak egészen más céllal. Kizárólag az organikus találati listáról tudhat meg információkat, illetve az ott rangsoroló aloldalainkról, a rangsorbeli pozícióinkról. Mivel az oldal minden indexeltségi adatát, SEO-t érintő előzményét, hibáját és teljesítményét ez az eszköz tárolja, én tanácsadásokon és ügyfelek számára a könnyebbség kedvéért úgy szoktam egyszerűsíteni, hogy olyan, mint az ügyfélkapu. Ezen keresztül fog szólni a Google, ha valami miatt aggódni kell, ha valami jól működik, de innen fogja megtudni azt is, ha valami történt, például egy Google algoritmus frissítés érintette a weboldalt vagy egy aloldalát.
Második lépés: On-Site SEO - tartalmi fejlesztések
Ezen a ponton már adott a weboldal motor, be vannak kötve az analitikai eszközök, hogy mérhesse az eredményeket és már csak a lényeg van hátra. A tartalmi keresőoptimalizálás teszi ki a munka mintegy 40%-át, így a három közül ez kicsit kiemelkedve a leghangsúlyosabb terület. Webáruházként foglalkozni kell a kategóriák szövegeivel, a termékleírásokkal, blogbejegyzésekkel, a belső link építéssel és tartalmi kapcsolatokkal.
Kategória szövegek esetén rögtön két tartalmi elemről is beszélni kell: alsó- és felső kategória szövegek. Fontos itt megjegyezni, hogy mindkét szöveg mérvadó, még akkor is, ha a felsőre gyakori válasz is az, hogy letolja a termékeket, így azok nem lesznek láthatóak és az alsóra pedig, hogy senki nem látja és olvassa vagy az "infinite scroll" miatt soha nem látszik, mert mindig új termékek töltődnek be. Nagyon fontos megjegyezni, hogy a kategória szövegeket kisebb részben a látogatónak, nagyobb részben a Google robotjainak írja. Persze mondhatnánk, hogy nem így van, de a helyzet ez és ez nem is fog változni.
A felső kategória szöveg általában 5-600 karakter hosszú szokott lenni, ennyi még kényelmesen elfér minden sablonnál és weboldal motornál a termék lista felett anélkül, hogy azokat valóban a hajtásvonal alá kényszerítené. Ez a szöveg kb. 70%-ban készül a látogatónak és 30%-ban a robotoknak, de természetesen figyelni kell rá, hogy benne legyen a kategória fő kulcsszava. Lehetőség szerint szóljon a kategóriáról és a benne található termékekről, vagyis ne “Ebben a kategóriában cégünk prémium minőségű…” mondatokkal legyen teleírva. A legfontosabb termékeket érdemes megemlíteni benne, ezek környezeti kulcsszavakként szintén támogatni fogják az adott kategóriát a jobb helyezések elérésében. A teljesség kedvéért a fő kulcsszót félkövérrel vagy dőlt betűvel szokás még jelezni, de ennek a jelentősége a minimális és a nulla között mozog, így nem kell vele túlzásba esni.
Alsó kategória szövegnél legalább a felső négyszeresét, de legalább 2000 karaktert szoktam javasolni az ügyfeleinknek. Nagyon kompetitív piacokon volt már rá példa, hogy 4000 karakter feletti szövegekre volt szükség, hogy nagyobb tömegben képes legyen egy ügyfél a kategória kulcsszavas keresésekre érdemben megmozdulni. Ezt előre nagyon nehéz, illetve sokszor lehetetlen megmondani, de ezt nem szabad nehézségként értékelni, elvégre a konkurensek ugyanezzel a problémával fognak küzdeni, csak az a kérdés, hogy ki lép előbb és mennyire lesz minőségi a végeredmény.
Termékleírások tekintetében az elmélet az, hogy minden terméknek legyen egyedi, releváns, a terméket jól bemutató és leíró szövege, ami választ ad a felhasználó minden kérdésére és vágyára. Amellett, hogy ez egy ügyfélszolgálati álomvilág lenne, mert nem telefonálnak többé nyilvánvaló kérdésekkel, sajnos ez a gyakorlatban nem megvalósítható egy közepes webáruház szintjén sem, elvégre senkinek nincs ideje rá, hogy minden termékre ilyen leírásokat készítsen vagy ha igen, az olyan horderejű feladat, amit kevés cég tud bevállalni.
Ezzel szemben már reális vállalás lehet, ha a termékek legforgalmasabb 20%-a kap csak egyedi vagy közel egyedi leírást. Ebben az esetben bátran lehet használni egy adott leírást többször is, például ugyanazon termék szín- vagy méretbeli változatainál. Így a végeredmény közel sem hasonlít az elméleti tökéletességhez, ugyanakkor nem is reális elvárás, hogy akár olyan termékek, amik nem vagy alig fogynak, ugyanolyan jól megírt leírással rendelkezzenek, mint az áruház legnagyobb forgalmat hozó termékei. Összegezve, javasolt az egyedi termékleírásokat legalább a legforgalmasabb termékekre elkészíteni.
Blog (vagy hírek) esetén mindig ki kell emelni, hogy ez ad lehetőséget az oldalon a folyamatosan frissülő, releváns tartalmak előállítására. Szintén minden webáruház tulajdonostól, de minimum a 90%-tól hallom, hogy ez a legnagyobb kihívásuk, mert nincs ki megírja, nekik pedig nincs idejük rá. Előbbi problémától elszakadva azért érdemes összeszedni, hogy miért is annyira fontos a blog.
Először is megfelelő kulcsszavakra írva a cikkeket, ezekre az új szavakra is képes lesz rangsorolni a weboldal, ami természetesen új látogatók, konverziók potenciális lehetőségét rejti magában. Természetesen a "megfelelő" kulcsszavakat könnyű mondani, ám kikutatni őket annál nehezebb. A legjobb és legkézenfekvőbb eszköz erre a célra a Google Search Console, ami a "Lekérdezések" menüben megközelítőleg végtelen lehetőséget kínál kulcsszó ötletek terén. Röviden megfogalmazva az alábbi szerint kell választani.
A kulcsszóra:
- ne legyünk jó pozícióban - ez hozza a lehetőséget, hogy van értelme rá cikket írni
- Google-ben keresve ne legyen rá a top 10 találatban kimagaslóan jó tartalom
- legyen rá megfelelő mennyiségű keresés - ez piaconként változó mennyiség, nincs ökölszabály
Ha talált egy megfelelő szót, akkor legalább 3-4000 karakterben készítsen el egy megfelelő cikket, ami a témában lefedi az összes olyan kérdést, ami a látogatót érdekelheti és segít a termék vagy szolgáltatás megismerésében. Fontos, hogy a kapcsolódó termékkategória és/vagy szolgáltatás aloldalát hivatkozza be pontosan egyező horgonyszöveggel, így biztosítja a látogatónak az átjárást a megfelelő konverziós célú aloldalra, illetve a feltérképezést végző robotok számára is létrehozott egy jól követhető tartalmi kapcsolatot. Ha az előbbi 3 tartalom fajtára kellő figyelmet szentel és következetesen, egymással párhuzamosan fejleszti őket, a tartalmi keresőoptimalizálással komoly problémákra nem kell számítani a jövőben.
Harmadik lépés: Off-Site SEO - minőségi, média alapú link építés
Sorban a harmadik, de valójában a tartalmi SEO-val párhuzamosan, azzal együtt fejlesztendő terület minden webáruház életében az oldalon kívüli keresőoptimalizálás, avagy az Off-Site SEO. Ez az egész munka kicsivel több, mint 30%-át teszi ki, így a technika felett, de a tartalom alatt helyezkedik el részarányát tekintve. Persze mint korábban is írtam, a három területnek egyszerre kell az elérhető maximumot teljesítenie, így egyik sem "spórolható" meg. A Google közel 20 éve kezdte el a linkeket, mint rangsorolási faktort beszámítani a keresési találatok közötti pozíció meghatározásához. Eleinte még 1 link = 1 szavazat elven a mennyiség volt a lényeg, ma már inkább "A kevesebb több" elvet követi és nem a linkek száma a feltétlen cél, hanem a minőség is egy nagyon fontos mutatóvá vált.
Mit is lehet tudni a link építésről vagy link marketingről? Több, a lényegét leegyszerűsítő mondattal is szoktam találkozni a tanácsadásokon, mint például:
- “Köze van valami katalógusokhoz…” - Igen, 2010-ben még így volt, azóta szerencsére visszatekintve az az időszak már csak a sötét középkor.
- “PR cikkes oldalak…” - Itthon még mindig nagyon elterjedt az ún. privát bloghálózati link építés, ezekre ki fogok térni.
- “Amikor egy hírportál lehoz minket és belinkel.” - Egész jó válasz.
- “A SEO lényege!” - Nem egészen, de nagyon fontos része.
Azért a fenti négyet hoztam például, mert ezekből három segítségével be szeretném mutatni a ma kapható link építési technikákat. Az utolsó pedig csak ellensúlyként szerepel azok számára, akik kizárólag a link építéstől várják a megváltást, miközben ez is csak az egész egy része. Ugyanakkor az is tény, hogy eddigi tapasztalataim szerint a legnagyobb hiányosság ezen a területen van a hazai piacon. A webáruházak 90%-a jelenleg nem használ semmilyen link építési technikát vagy olyat használ, ami kategorikusan értelmetlen és soha nem fog eredményt hozni.
"Köze van valami katalógusokhoz…" - Ezt és az ezt megelőző korszakot hívom sötét középkornak, amikor még a link építés egy nagyon alacsony minőségű és leginkább volumen munka volt. Ekkoriban szárnyaltak a link farmok, katalógusok és minden olyan oldal, ami egyedül egy célt szolgált, hogy a tulajdonosa a lehető legtöbb 1-2 szavas linket adjon el bárkinek, aki lélegzik és van pénze. Hamar rájött a Google is, hogy ez a manipuláció nem vezet a találati lista minőségi javulásához, így - sokakban a mai napig szép emlékeket idéző - állat nevekre keresztelt algoritmusokat indított útjára, amik sokak életét keserítették meg a 2011-12 közötti időszakban. Ma már ez a megoldás szerencsére kezd kikopni a magyar piacról, ugyanakkor még mindig vannak SEO bűnözők, akik eladják a gyanútlan weboldal tulajdonosoknak.
"PR cikkes oldalak…" - Az előbbi eseményeket követően tömegével, illetve már azt megelőzően is jelentek meg a nemzetközi piacon PBN mozaikszóval jelzett oldal hálózatok. Az elnevezés a Private Blog Network rövidítése, ami pontosan leírja, hogy az oldalak egy vagy pár ember kezében vannak, jellemzően blogoknak tűnnek, mert egy egyszerű Wordpresst telepítettek a domain-re és ezek nagy tömegével egy hálózatot alkotnak. Ezek szintén azt a célt szolgálják, hogy a link farmokhoz hasonlóan linkeket adjanak bárkinek, akinek pulzusa van, ugyanakkor legalább valamennyire törekednek egy algoritmussal kicsit nehezebben szűrhető, minőségibbnek tűnő küllem mögé elrejteni azt. Már majdnem jó, ezeknek az oldalaknak egy alacsony százaléka még mindig működik pozitív hatással, de azért naivitás azt gondolni, hogy a világ legnagyobb gépi tanuláson alapuló rendszereit a kezében tartó Google már ne jött volna rá réges régen erre a technikára. A szomorú hír, hogy még mindig vannak ebben olyan oldalak, amik képviselnek értéket, ami azt jelenti, hogy a minőségi link építéssel dolgozó oldalaknak még mindig meg kell küzdenie a gyenge minőségű, nagy mennyiségben és olcsón előállítható ellenszéllel, de a Google évek óta kommunikálja, hogy ezeknek az oldalaknak középtávon nem lesz hatásuk. A piac a folyamat utolsó harmadában van már, a legnagyobb részét a Google rég kizárta és nem veszi figyelembe. Előbbi technikának egy másik megoldása, mikor az ügyfél weboldalán a magát SEO szakértőnek nevező alvállalkozó létrehoz egy aloldalt, onnan pedig relevancia és bármilyen tartalmi kapcsolat nélkül kezdi el linkelni a saját ügyfeleit. Ez a megoldás is jelen van a magyar piacon, de jellemzően placebóval megegyező hatású, ugyanakkor még mindig tömegeknek adják el, ami nem túl szerencsés helyzet. Persze nem azoknak, akiknek a konkurenciája él vele.
Végül pedig, de nem utolsó sorban elérkeztünk a
“Amikor egy hírportál lehoz minket és belinkel.” válaszhoz, ami egészen jó közelítés ahhoz, amit 2020-ban meg kell követelni link építéskor a SEO-s partnertől vagy a munkatárstól, aki ezt végzi. A cél az, hogy a lehető legtöbb és legmagasabb hitelességű olyan domain-ről kapjon a webáruház linket, ami megfelel az alábbi kritériumoknak:
- önálló szerkesztője, szerkesztősége van, vagyis független a link építést végző embertől
- látogatott oldal, aminek a tartalmait az érdeklődés és keresési vágy miatt olvassák
- nem vesz át akármilyen tartalmat vagy átvétel előtt ellenőrzi őket
- kellő mennyiségű egyéb, hozzá hasonló oldal hivatkozik rá linkekkel
- hitelességét tekintve a Domain Authority (DA) értéke 20, de még jobb, ha 30 feletti
- DA érték ellenőrzése: https://moz.com/link-explorer
Ha a fentieket egy vágyott oldallá összegyúrja, leginkább az online média szereplői juthatnak eszébe, vagyis országos és regionális hírportálok, magazinok és szakmai blogok. Ezek az oldalak jellemzően mind önálló szerkesztőségek, van köztük szép számmal megfelelő hitelességű is és rugalmasak a cikk kihelyezés témáját és a linkek számát illetően, ha megfelelő árat kapnak érte.
Nyilván ilyenkor azonnal felmerül két kérdés, mégpedig hogy mégis hol lehet ilyen oldalakat találni és hogy lehet kikerülni rájuk? Válasz természetesen több is van:
- Kutatni kell és kifizetni a szerkesztőségnek, hogy írjanak meg egy cikket az oldalról, egy termékről vagy valamilyen érdekességről, amibe végül bele lehet rakni 1-2 linket. Ez a nagyon drága de egyszerű megoldás.
- Ha az előbbi drága, márpedig miért is ne lenne az, akkor meg kell írni egy sajtóközleményt, amit a lehető legtöbb megfelelő médium szerkesztőségének el kell juttatni. Páran le fogják hozni a cikket és egy része a linket sem fogja törölni belőle, így célt érhet. Ugyanakkor míg az elsőnél csak pénzzel kell fizetni, ennél a lehetőségnél elég meghatározó idő fog belemenni a link építésbe és minden hónapban dolgozni kell rajta.
- Ki kell szervezni olyan partnernek, aki mindezt garantálni tudja és megvan a megfelelő kapcsolati hálója, ami mentén ez nem válik irreálisan drága feladattá.
Milyen eredmény várható?
Eredmény tekintetében amelyik aloldalra vagy kategóriára igaz, hogy megfelelő tartalommal rendelkezik és jó minőségű linkek támogatják a hitelességét, azok 3-6 hónapos távlatban javulást fognak mutatni a pozícióikban. Ha mégsem, akkor valószínű, hogy a konkurensek sokkal erősebbek vagy valamilyen kritériumnak mégsem felel meg az adott aloldal. A legjobb megoldás a helyezések mérésére a Google Search Console, de elérhető nagyon sok megvehető vagy bérelhető pozíció mérő eszköz is, amik tudják segíteni a munkát.
Fontos fejben tartani, hogy a SEO-t nem időre "futják", hanem távolságra. Nagyon hosszú és kitartó munka kell hozzá, ugyanakkor természetesen előfordulnak gyors sikerek is, de ezek miatt nem szabad elbízni magunkat.
Ha szakértő segítségre van szüksége
Eddig csak VIP csomagos webáruházak számára volt elérhető az
ingyenes SEO elemzés. Az UNAS megújulása okán, ezentúl - kapacitás függvényében -
Prémium csomaggal rendelkező ügyfelek is igénybe vehetik az ingyenes auditot, így érdemes a jövőben az adminisztrációs felületen figyelni az erre szolgáló bannert.