Pontosan tudjuk, hogy a konverziómérés technikai háttere nem éppen a kedvenc témája az e-kereskedőknek, hiszen sok marketingesnek is beletörik a bicskája. Ráadásul a nagytestvérek (Google, Facebook stb.) mindig új kihívások elé állítják a felhasználókat, mindig változtatnak valamit, megszüntetnek funkciókat és új dolgokat hoznak be. Ilyen változás volt a tavalyi Google Analytics verzióváltás is, aminek során az Universal Analyticset felváltotta a GA4.
Természetesen az Unas rendszerben folyamatosan lekövetjük a változásokat, igyekszünk minden újdonságot mielőbb implementálni. Így történt ez most is, összekapcsoltuk a cookie elfogadás sávot a Google consent mode-al, valamint a Data Layer-en is változásokat eszközöltünk.
Google consent mode
Azzal már szinte mindenki tisztában van, hogy adatvédelmi szempontból szabályozva vannak a személyes adatok felhasználási feltételei. A GDPR létrejötte óta sokat változott ez a terület, van amikor jogos érdekből használható fel egy adat (pl. megrendelés teljesítése), van amikor viszont hozzájárulás szükséges a látogatótól (pl. hírlevél feliratkozás, marketing nyomonkövetés stb.).
Cookie sáv lényege
Weboldalak esetén számtalan lehetőség van a cookie-k (magyarul süti) felhasználására. Aktuális esetben azzal foglalkozunk, hogy a cookie-kat a weboldal üzemeltetője többek között arra használja, hogy statisztikákat készítsen a látogatók tevékenységeiből és azok alapján nekik hirdetéseket, ajánlatokat jelenítsen meg. Ez már túlmutat a rendelés kiszolgálásán, emiatt nem történhet jogos érdekből, hanem az alkalmazásához a látogató beleegyezése szükséges. Ezért indul szinte minden weboldal azzal, hogy valamilyen formában megkapja a látogató a kérdést, hogy beleegyezik-e a marketing jellegű cookie-k használatába vagy sem.
A leggyakoribb megoldás a cookie fal vagy cookie sáv erre a célra. Előbbi esetben az oldal közepére ugrik fel egy ablak, utóbbi esetben pedig az oldal alján vagy tetején jelenik meg egy sáv. Mindkét esetben fontos, hogy a látogatónak lehetősége legyen a választásra, hogy engedélyezi vagy tiltja a cookie-k használatát, ugyanis a kikényszerített engedély - ha csak úgy lehet tovább haladni, hogy engedélyezte a cookie-t - nem felel meg a szabályozásnak.
Adatmodellezés beleegyezési móddal
Az Unas rendszerben az adatkezelési beállításokban minden marketing jellegű integráció külön-külön köthető a cookie-k elfogadásához. Így beállítható, hogy pl. akkor legyen beágyazva a weboldalba a Google Analytics, ha a látogató elfogadta a cookie-kat. Így működött ez mindaddig, míg a Google be nem vezette a consent mode-ot (beleegyezési mód). Ezzel a megoldással az Analytics kódja mindig belekerülhet az oldal kódjába, de csak akkor küld adatokat, ha a látogatók ebbe beleegyeztek. Miért jó ez mégis? Azért mert a Google a "nem elfogadókról" is tudni fogja, hogy járt valaki az oldalon és az ő viselkedésüket gépi tanulással modellezi az "elfogadók" viselkedése alapján. Online hirdetéseknél lehet ez fontos, pontosabban azok megtérülésének mérésénél, mivel így a Google számára láthatatlan felhasználókról is jó becslés születhet.
Hogy járj el az Unas rendszerben?
A fentiekből látszik, hogy ezentúl nem a belső megoldással kell a Google nyomon követési szolgáltatásait a cookie-k elfogadásához kötni. Tehát a Beállítások / Vásárlási feltételek / Adatkezelési beállítások menüben ha bekapcsolod a Google consent mode-ot, az átadott adatok teljeskörűek lesznek, azzal a plusz információval, hogy a látogató elfogadta-e vagy sem a cookie-kat. Innentől pedig a consent mode fogja intézni, hogy kiről milyen információt dolgoz fel a Google és mit hagy figyelmen kívül.
Újdonságok a Data Layer-ben
A Data Layer egy olyan objektum, amelyet a Google Címkekezelő és a gtag.js használ a weboldalon keletkező információk, adatok Google címkéknek való átadására. Az események és a változók ezen az adatrétegen keresztül továbbíthatók, amelyeket aztán statisztikai célokra vagy konverziók nyomon követésére is használni lehet a Google szolgáltatásokban vagy továbbítani egyéb külső szolgáltatások felé.
A Google Analytics kb. 30 féle alapeseményt ajánl, amivel egy weboldalon végzett tevékenységek jól mérhetők. Ezek mellett persze egyedi eseményeket is létre lehet hozni, ami speciálisan egy bizonyos weboldalon értelmezhető tevékenységhez kapcsolódik. Egy webáruházban érdemes az ajánlott eseményeket kiegészíteni ilyen egyedi eseményekkel. Így szélesebb optimalizálásra nyílik lehetőség, megismerhető, hogy egy bekapcsolt funkciónak milyen hatásai vannak, mennyire használják a vásárlók.
Az Universal Analytics / GA4 váltással új alapesemények jöttek létre, némelyek használatát már nem ajánlja a szolgáltató. Emiatt dolgoztuk át mi is a Data Layer-t az Unas rendszerben. A legfrissebb ajánlások alapján alkalmazzuk az alapeseményeket és alakítottunk ki további egyedieket.
Események az Unas rendszerben
Alább egy jó hosszú listában láthatod azokat az eseményeket, amelyeket átadunk a Data Layer-en keresztül. Gyakorlatilag minden mérhető a webáruházban, képet kaphatsz az alapeseményeken túl (kosárba rakás, rendelés, stb.) szinte bármiről. Megnézheted pl., hogy milyen termékekre kattintottak a termékajánlókban vagy épp milyen termékeket raktak kedvenceikhez a látogatók. Érdemes végig nézned a listát, biztosan találsz olyat közöttük, ami számodra különösen fontos. Ezeket akár konverziós célként is beállíthatod az Analytics fiókodban. A listát folyamatosan bővítjük, jelenleg ezeket használhatod:
- pageview Oldalmegtekintés
- select_item Kattintás termékre
- view_item Termékoldal megtekintése
- add_to_cart Termék kosárba helyezése
- remove_from_cart Termék törlése a kosárból
- modify_cart Kosár módosítása
- empty_cart Kosár kiürítése
- view_cart Kosár megtekintése
- add_to_wishlist Termék hozzáadása a kedvencekhez
- remove_from_wishlist Termék törlése a kedvencekből
- begin_checkout Vásárlási folyamat megkezdése
- purchase Megrendelés leadása
- view_item_list Termék lista megtekintése
- search Keresés
- view_category Kategória megtekintése
- add_to_compare Termék kiválasztása összehasonlításra
- remove_from_compare Termék törlése az összehasonlításból
- show_compare Összehasonlítás megtekintése
- recommendation_sent Termék ajánlás küldése ismerősnek
- question_sent Kérdés küldése a termékről
- select_promotion Kattintás bannerre vagy termékre ajánlóban
- up_sale_show Upsale ajánlat megjelenítése
- up_sale_convert Vásárló cserélte a terméket drágábbra a kosárban
- cross_sale_show Cross-sale ajánlat megjelenítése
- cross_sale_convert Kiegészítő termék kosárba helyezése
- post_sale_show Utóajánlat megjelenítése
- post_sale_convert Vásárló élt az utóajánlattal
- gift_show Ajándékválasztási lehetőség megjelenítése
- gift_convert Ajándék kiválasztása
- product_pack_show Csomagban olcsóbb ajánlat megjelenítése
- product_pack_convert Vásárló csomagterméket választott
- subscribe Feliratkozás hírlevélre
- unsubscribe Leiratkozás hírlevélről
- select_content Plusz oldal, blog megtekintése
- content_form_send Űrlap tartalmi elem elküldése
- login Belépés
- logout Kilépés
- login_error Belépés hiba
- view_registration_form Regisztrációs űrlap megtekintése
- sign_up Regisztráció befejezése
- view_customer_data Regisztrációs adatok megtekintése
- modify_customer_data Regisztrációs adatok módosítása
- add_payment_info Fizetési mód kiválasztása
- add_shipping_info Szállítási mód kiválasztása
- order_control Megrendelés adatok összefoglalása
- order_checkout Online fizetés befejező oldal
- intelligent_popup_show Intelligens ajánlat megjelenítése
- intelligent_popup_convert Látogató élt az intelligens ajánlattal
- cookie_consent_close Cookie sáv bezárása
- cookie_consent_open Cookie sáv megnyitása
- cookie_consent_granted Cookie-k engedélyezése
- cookie_consent_denied Cookie-k tiltása
- link_tel Kattintás a telefonszámra
- link_mailto Kattintás az email címre