2019.09.03
Szerző: Gáll Barna
Email marketing az Unas webáruházban Ma már mindenkinek adott a lehetőség, hogy pár kattintással, egyszerűen és kevés IT szakértelemmel könnyedén nyisson bérelhető webáruházat, amely nagyon rövid határidőn belül, termékekkel feltöltve, szállítási és fizetési megoldásokkal ellátva készen áll a vásárlók fogadására. Viszont az is nyilvánvalóvá vált minden kereskedő számára, hogy webáruházat csak megfelelő marketingtevékenység mellett lehet sikeresen üzemeltetni. Mindig felmerül azonban a kérdés, hogy a számtalan marketing eszköz közül melyik a leghatékonyabb, melyikkel vagy melyek kombinációjával lehet a legnagyobb haszonra szert tenni. El kell különíteni három fő területet a webáruház marketing során, melyek egyformán fontosak. Az első terület a látogatószerzés, azaz az első vásárlás elősegítése, a második a kosárérték növelő tevékenység, a harmadik pedig a visszatérés ösztönzés.

Miért az email marketing?

Pár éve deklarálták a marketingesek, hogy a hírlevél halott. A tetőpont tavaly volt, amikor hatályba lépett a GDPR, személyes adatok gyűjtésére, tárolására vonatkozó törvényi szabályozása szigorítást hozott. A social media megjelenése óta is sokan ezt rebesgetik, hisz a potenciális vagy már létező ügyfelek biztosan használják valamelyik népszerű platform egyikét (Facebook, Instagram, Twitter, stb). Ha viszont a posztonkénti elkötelezettséget vizsgáljuk, már nem olyan fényes a helyzet. Összehasonlító felmérések szerint a legnépszerűbb social media platformokon az elkötelezettségi arány posztonként két százalék alatt marad.

Mintegy tíz évvel ezelőtt a Facebook aranybánya volt a marketingesek számára. A like-oló közönséget ingyen lehetett elérni posztokkal, ajánlatokkal. A rajongótábort pedig egyszerű nyereményjátékokkal, megosztásokkal olcsón lehetett növelni. Azonban mostanra ennek a célközönségnek kevesebb, mint öt százaléka látja a posztokat fizetett kiemelés nélkül. Ugyanez a helyzet a Google hirdetésekkel, amikor kevesebben hirdettek, nem volt ekkora verseny a felületekért. Most viszont a nagy reklámzaj miatt több száz forintot is fizetni kell egy kattintásért, jól konvertáló kulcsszó kombináció esetén. Annyiban javult a helyzet, hogy ezen médiumok esetén a legkisebb részletekig alakítható már a célközönség a fizetett hirdetéseknél, ami a vásárlási viselkedés megfigyelése és a személyes adatokon alapszik. Így külön kampánnyal érhetünk el bizonyos csoportokat korosztály, érdeklődés, korábbi viselkedés, tevékenység vagy épp megtekintett termékek alapján.

Az email marketing több, mint hírlevélben kiküldött termékajánló levelek összessége. Alkalmas kapcsolattartásra, tudásmegosztásra, ügyfél edukációra, márkaépítésre, bizalomépítésre és értékesítésre is. Egy jól működő, nem drága kommunikációs csatorna lehet. Statisztikai adatok szerint a cégvezetők többsége ma is azt mondja, hogy az email marketing a legjobban teljesítő jövedelmezőségi mutatóval (szaknyelven: ROI - return of investment) rendelkezik, mindegy ki próbálja letaszítani a trónról, kevés ideig marad ott.

Ne lőjünk mindenkire!

Az email marketing akkor működik a legjobban, ha az releváns tartalommal rendelkezik és olyan ajánlatokat kínál amit a fogyasztói elvárnak webáruházától. Sajnos a legtöbben itt hibáznak, a feladók majdnem fele nem szabja személyre emailjeit, több mint negyede pedig kihagyja a piaci szegmentációt, kevesen alkalmaznak A/B tesztet, nem használnak elemzőket, illetve nem tartják be a küldési gyakoriságra vonatkozó elvárásokat. A kitűzött cél a minél magasabb átkattintási arány kell, hogy legyen. Ugyanitt érdemes arra is figyelni, hogy általában a vállalkozás bevételének nagy százalékát ügyfélkörének negyede generálja, azaz hűségüket célzottan lehet és érdemes email marketinggel fenntartani, növelni. A már meglévő ügyfelek nagy valószínűséggel fognak újra vásárolni, illetve elhivatottak lesznek a küldött tartalom iránt. Ajánlott érdeklődésüket hosszú távon fenntartani.

Remarketing email

A remarketing alapvető lényege a korábbi látogatók, vásárlók megcélzása. Annak ellenére, hogy a már begyűjtött személyes adatok alapján célzottan érkeznek a látogatók, azok nagy része így is rendelés leadása nélkül távozik. Többször megnézik az oldalt mielőtt a vásárlásról döntenének. Viszont remarketinggel könnyebben megfoghatóak, ne engedjük el őket! Az Unas rendszerben megtalálja a követő hírlevél lehetőséget, amely számos beállítás mellett egyszerűen, mégis széleskörűen testre szabható. Különböző események (szaknyelven: triggerek) alapján létrehozott kampánnyal - legyen az kosárelhagyás, kosár tartalma, megrendelés leadása, hírlevél feliratkozás, pontgyűjtő számla egyenleg, rendelés leadás utáni termékvélemény kérése stb. -, újra vásárlófelületre csalogatható az adott vevő. A belső követő hírlevél funkcióján kívül természetesen külső integrációk is megtalálhatóak rendszerben.

Új integrációk

Kiépítettük az ActiveCampaign kapcsolatot valamint a korábban alkalmazott MailChimp 2.0 integrációt felváltotta az újabb, több adatot kezelő MailChimp 3.0 kapcsolat. Ezen felül bővítettük a korábban is elérhető Maileon integrációt e-commerce funkciókkal. Az újabb integrációk mindegyike Premium illetve VIP csomagban érhető el.

Mindhárom alkalmazásban nyomon követhetőek a különböző statisztikák, azaz képet kaphatunk arról, hogy hányan nyitották meg a küldött hírlevelet, volt-e belőle átkattintás a webshop-ra, abból lett-e vásárlás stb. Lehetőség van azt is monitorozni, hogy a kiküldött emailt mikor nyitotta meg a címzett, így a későbbiekben tudjuk időzíteni is a konkrét hírlevél küldést, hogy akkor kapja meg azt, amikor valóban az emailjeit olvassa.

ActiveCampaign

A céget 2003-ban alapította Jason VandeBoom Chicago-ban, jelenleg mintegy 400 alkalmazottal és évi 60 millió USD bevétellel az egyik legmeghatározóbb szereplő az email marketing piacon. Ami az igazán újdonságot jelenti, az utóbbi időben megnövekedett egyéb marketing tevékenység. Ezen tendenciának megfelelően az ActiveCampaign is képes kezelni a látogatók által elhagyott kosártartalmat, amit fel lehet használni vásárlásösztönzésre. Ha megtörtént az első vásárlás, akkor láthatja azt is, hogy mely termékek érdekelték a vásárlóját, így pedig tud egy különálló hírlevélben hasonló vagy kiegészítő termékeket is ajánlani számára.
Amennyiben fogyóterméket vásároltak Öntől, úgy bizonyos idő után célszerű lehet figyelmeztető hírlevelet küldeni, miszerint ha rendeltetésszerűen alkalmazta az adott terméket és máshonnan nem szerzett még be, akkor hamarosan el fog fogyni, így ideje lehet újra rendelni azt - ki mástól, mint tőlünk -, hiszen már ismert boltban szerezheti be a terméket.

MailChimp

Szintén amerikai vállalatról van szó, Ben Chestnut gondolta úgy 2001-ben, hogy jó ötlet ilyen irányba fejleszteni. Ötlete piaci igényekkel is találkozott, hiszen jelenleg a Mailchimp 800 alkalmazottal gyakorlatilag megkerülhetetlen szereplője a piacnak. A Mailchimp programmal korábban is volt kiépített kapcsolat az UnasShop-ban, azonban az még nem kezelte teljes körűen az e-commerce funkciókat illetve adatokat. Időközben technikailag is változott a külső program, így amellett döntöttünk, hogy nem a korábbi kapcsolatot fejlesztjük, hanem teljesen új alapokra helyezzük az integrációt és újból felépítjük azt.
Ennek eredményeképpen az újabb MailChimp 3.0 kezeli a hírlevél feliratkozást ill. leiratkozást, elhagyott kosarakat, termék adatokat, valamint a vásárló korábbi megrendeléseihez kapcsolódó adatokat, eseményeket.
Látható, hogy ez a kapcsolat többet tud valamivel az ActiveCampaign-nél, mivel különállóan, megrendelésektől függetlenül kezelhetőek a termékek benne, így független hírlevelet is lehet indítani ajánlókkal, termék csoport vagy új márkák bevezetésével stb. Ezen felül a Mailchimp eléggé széleskörűen biztosít különböző automatizmusokat, valamint könnyen kezelhető felületén a hírlevél szerkesztő is.

Maileon

A nagy nemzetközi cégek mellett fontos szereplők a lokálisan, alapvetően Magyarországon működő vállalkozások is. A Wanadis Kft. 2007-es alapítása óta töretlen fejlődésen megy keresztül, egyre nagyobb szeletet magáénak tudva a magyarországi e-commerce szektor tortájából. A Maileon kapcsán megtartottuk az eddig is bevált és jól működő adatkezelő mechanizmusokat, így pl. a hírlevél feliratkozó kezelését, törlését. Ezen felül azonban itt is bővítettük a kapcsolatot a megrendelés adatok átadásával valamint az elhagyott kosarak kezelésével. A rendszer különlegességeként említendő, hogy az email címekhez egyedi profilt készít, mely tartalmazza a megnyitási adatokat és a felhasználó preferenciát, melyet a levelek személyre szabásához is fel tud használni.

Egyéb hírlevélküldő integrációk

A fenti lehetőségeken kívül használható a webáruházzal együttműködve a Webgalamb, a SalesAutoPilot és a Listamester hírlevélszoftver is. Továbbá az implementált CRM rendszerek is javarészt fejlett email marketing funkciókkal rendelkeznek, így például a MiniCRM is jól alkalmazható a feliratkozók elérésére. Fontos megemlíteni még azt is, ahogy a korábbi cikkünkben is megírtuk a feliratkozók API-n keresztül is lekérdezhetőek az áruházból, így azok bármilyen hírlevélküldő alkalmazásba betölthetőek. Biztos lehet benne, ha webáruház bérlés mellett dönt, az Unas rendszerével nem kell kompromisszumot kötnie az email marketing terén sem és könnyedén kihozhatja a maximumot belőle.