Egy webáruház üzemeltető számára elengedhetetlen, hogy a cégen belüli folyamatok hatékonyságát megfelelően mérni tudja. Az Unas rendszere számos lehetőséget biztosít számodra, amivel elemezheted az áruházban zajló eseményeket.
Lekérhető látogatási statisztika napi, heti, havi vagy országonkénti bontásban. A megrendelés statisztika segítségével az általános statisztika mellett a vásárlásokra jellemző speciális adatok mutathatók ki egy bizonyos időszakra vonatkozóan. Megismerhetők például a rendelésekben szereplő szállítási költségek, kedvezmények, pontok felhasználásainak mértékei. Ezáltal az egyszerűbb mérésekhez rendelkezésedre fognak állni a szükséges adatok.
A marketinges szakemberek többnyire különböző nézeteket vallanak a folyamatok mérésére, egyben azonban szinte mindegyikük egyetért: ha profi eredményeket akarsz, akkor profi mérésekre van szükséged, erre tökéletes megoldás a keresőóriás rendszere, a Google Analytics.
A Google Analytics története dióhéjban
Ahogy a legtöbb Google sikersztori, az Analytics is egy felvásárlással kezdődött, amikor a keresőóriás 2005-ben megvette az Urchin Software vállalatot WebAnalytics szoftverével együtt. Első körben még meghívásos alapon lehetett használni a rendszert.
2012-ben érkezett meg az Universal Analytics, ami méltán lett népszerű, a mai napig a legtöbb weboldal ezzel méri a látogatottságát. Időközben változott az integráció mikéntje, 2017-től Globális webhelycímkével is beilleszthetővé vált a mérőkód, megkönnyítve a webmesterek dolgát. A közvetlen beillesztés is könnyebb lett, valamint a Google Címkekezelőn keresztül is pillanatok alatt nyomon követhető lett a weboldalak statisztikája.
Természetesen a folyamatos fejlesztés nem állt meg, az Analytics összekapcsolhatóvá vált más Google rendszerekkel, így például a Google Ads számára is szolgáltathat célközönség adatokat, amelyekkel a hirdetéseidet optimalizálhatod, célozhatod események, viselkedés és egyéb adatok alapján.
Mostanában azonban a marketingesektől új betűszót hallhatsz, ez pedig a GA4, ami a Google Analytics 4-es verziójának rövidítése. 2023. július 1-től már csak ez az Analytics verzió fog működni az UA helyett, így neked is érdemes jobban megismerned.
Mi az a GA4?
Tehát a Google Analytics 4 (GA4) a korábbi Google Analytics web- és mobilalkalmazás analitikai rendszer legújabb verziója, amely a Google Universal Analytics-et (GA3) hivatott leváltani. A GA4 komolyabb változást jelent a megszokott Analytics környezethez képest: más a gyűjtött adatok köre, máshogy kerülnek ezek tárolásra és máshogy is jeleníti meg azokat. Így jobban megérthető a felhasználói viselkedés, gyorsabban és pontosabban összegyűjthetők a fontos adatok, valamint az adatvédelmi szempontokat is figyelembe veszi.
Mi a különbség az Universal Analytics és a GA4 között?
Az alábbiakban alaposabban megvizsgáljuk a két Google Analytics platform közötti alapvető különbségeket, így te is pontosabb képet kaphatsz a közelgő változásokról.
Különböző mérési modellek
A legnagyobb különbség az Universal Analytics és a GA4 között az általuk használt mérési modell. Az Universal Analytics munkameneteken és oldalmegtekintéseken alapuló mérési modellt használ.
Mi az a munkamenet?
A munkamenet (session) a felhasználói interakciók csoportja egy webhellyel, amelyek egy adott időkereten belül zajlanak. Egy munkamenet több oldalmegtekintést, eseményt és e-kereskedelmi tranzakciót is tartalmazhat.
Ezzel szemben a GA4 eseményeken és paramétereken alapuló mérési modellt használ. Az alapelv itt az, hogy minden interakció eseményként rögzíthető, ennek eredményeként az összes Universal Analytics lekéréstípus a GA4 eseményeivé válik. Az Universal Analyticsben egy eseménynek van kategóriája, művelete, címkéje és saját találattípusa. A GA4-ben nincs kategória, művelet vagy címke. Minden találat esemény és az események tartalmazhatnak paramétereket.
Nézzünk egy konkrét esetet!
A GA4-ben van egy page_view nevű esemény, amely a page_location (oldal URL-je), a page_referrer (előző oldal URL-je) és a page_title paramétereket tartalmazza.
A GA4 eseményei 4 kategóriába vannak csoportosítva:
- Automatikusan gyűjtött események – Ezek azok az események, amelyeket automatikusan nyomon követ a GA4 az alapkód telepítésekor. Ide tartoznak az olyan események, mint a page_view (oldal megtekintés), first_visit (első megtekintés) és session_start (munkamenet indítás).
- Továbbfejlesztett mérési események – szintén automatikusan gyűjtik az adatokat az alapkód elhelyezésével, de a webhely funkcióitól függően engedélyezhető vagy letiltható. Ezen események közé tartoznak pl. a görgetések, a kimenő kattintások, fájlletöltés, a webhelyen történő keresés, videó megtekintése stb.
- Ajánlott események – Ezek olyan események, amelyeket manuálisan kell megvalósítani, de a Google előre meghatározott neveit és paramétereit használják. Ezek meghatározott iparági csoportokra lettek felosztva, pl. e-kereskedelem, utazás, állás, oktatás stb.
- Egyéni események – Ezek olyan események és paraméterek, amelyeket saját magad hozhatsz létre és implementálhatsz a webhelyed követelményei alapján.
A GA4 eseménymérések használatakor elsősorban az automatikusan gyűjtött események adataira támaszkodj, másodsorban a továbbfejlesztett mérési eseményekre. Ha ezek között nem találod meg a megfelelőt, csak akkor nyúlj az ajánlott eseményekhez. Amennyiben ott sem találsz megfelelőt, csak a legvégső esetben használd az egyéni eseményeket.
Megújult mérési kód
Az Universal Analytics-ben a mérőkód Tracking ID néven futott, míg a Google Analytics 4-ben Measurement ID lett az új neve. A két kódot nem fogod tudni összekeverni, mert az Universal Analytics UA-, míg a GA4-nél használt Measurement ID formátuma G- kezdetű, melyet egy azonosító követ, pl. G-0715KRSZZ2.
Prediktív mutatók
A Google Analytics a Google gépi tanulási technológiáját alkalmazza az adatkészletre és így automatikusan kibővíti az adatokat, hogy előre tudja jelezni a felhasználók jövőbeli viselkedését. A prediktív mutatók használatával strukturált esemény adatokat gyűjtve jobban megismerheted az ügyfeleidet.
A megújult GA4-ben lehetőséged nyílik előre jelezni a felhasználóid viselkedését, pl. aki az elmúlt egy hónapban aktív volt, vásárolni fog-e a közeljövőben, lesz-e lemorzsolódás az elmúlt 7 napban aktív felhasználóid közül a következő héten. Ezen felül azt is láthatod, hogy mekkora jövőbeni bevételre számíthatsz az elmúlt egy hónapban aktív felhasználóidtól. Néhány kattintással akár célközönséget is készíthetsz belőlük. Ehhez természetesen megfelelő adatmennyiségre van szükséged.
Találati limitek
Egy másik jelentős különbség az Universal Analytics és a GA4 között a havi lekérési korlátok megszűnése. Az Universal Analytics ingyenes verziójának havi limitje 10 millió találat volt, ez a korlátozás az új verzióban megszűnik, ehelyett a GA4 a rögzíthető események számát maximalizálja 500-ban.
BigQuery integráció
A BigQuery egy olyan felhőben tárolt adattárház, amely lehetővé teszi nagy adathalmazok szupergyors lekérdezését. Korábban ez a funkció csak a GA360-ügyfelek számára volt elérhető és ez volt az egyik legnagyobb különbség a GA ingyenes és fizetős verziója között. A GA4 bevezetésével a BigQuery szolgáltatása minden felhasználó számára ingyenes lesz.
Cookie-k és adatvédelem
A fogyasztók egyre inkább megkövetelik magánéletük tiszteletben tartását, így a GA4 megjelenésével változtatott az adatvédelmi beállításokon is a Google, annak érdekében, hogy a weboldalak megfelelhessenek a mindenkori adatvédelmi szabályozásoknak. Az Universal Analytics cookie alapú mérési logikára épült, az új GA4 pedig a sütik mellett eseményalapú rendszert vezetett be. Így például a GA4 már nem tárol a látogatókról IP címet, megfelelve ezzel az új adatvédelmi követelményeknek.
További újítás, hogy a Google Signals a felhasználói adatok irányítását a felhasználó kezébe adja. A Google Signals olyan webhelyekről és alkalmazásokból szolgáltat adatokat, amelyeket a Google olyan felhasználókkal társít, akik bejelentkeztek Google fiókjukba és bekapcsolták a hirdetések személyre szabását, hozzájárulva az adatgyűjtéshez és használathoz. Azok a felhasználók, akik nem szeretnék, hogy a Google Signals adatokat felhasználják, kikapcsolhatják a hirdetések személyre szabását. Mindez természetesen hatással lesz a megszerzett adatok mennyiségére.
Mi a teendőd az Unas rendszerben?
Sokakban most biztos felmerül a kérdés, hogy szükséges-e váltani azonnal GA4-re? Természetesen az Unas rendszerben a GA4-et, már megjelenése óta, több mint egy éve használhatod. Az Universal Analytics szolgáltatás várhatóan 2023. júliusában fog megszűnni, ez azt jelenti, hogy legkésőbb eddig a dátumig mindenkinek át kell állnia a GA4-re, aki alkalmazni szeretné a Google ezen szolgáltatását.
A mi véleményünk, hogy korai lenne még eldobni a korábbi méréseket és kizárólag csak a GA4-re hagyatkozni, így javasoljuk, használd párhuzamosan a kettőt. Így egyrészt megkezdheted az ismerkedést az új platformmal, másrészt a mesterséges intelligencia működéséhez nagy mintaszám szükséges, így minél előbb bekapcsolod, annál hamarabb rendelkezésre áll a megfelelő mennyiségű adat.
Ehhez lépj be az áruházad adminisztrációs felületére, látogass el a Beállítások / Külső kapcsolatok / Google kapcsolatok menübe, ahol az alap követőkódon felül további UA- vagy G- kezdetű Google Analytics kódokat is beállíthatsz.
Van-e jövője?
Ausztria és Franciaország után Olaszország a harmadik ország, amely törvénytelennek nyilvánította a Google Analytics szolgáltatást, mert az megsértette a GDPR rendelkezéseit. De mi is történt pontosan? A probléma oka a személyes adatok továbbítása az Egyesült Államokba. A Google egy amerikai vállalat, amely „elektronikus kommunikációs szolgáltatónak” minősül. Ez azt jelenti, hogy a Google törvény szerint köteles adatokat közölni az Egyesült Államok hírszerző szolgálataival, ha kérik. A GDPR törvény 2018-as bevezetésének fő oka az uniós polgárok magánéletének védelme. Az a tény, hogy a Google adatokat továbbít az Egyesült Államoknak és köteles azokat kérésre átadni, azt jelenti, hogy az EU többé nem tudja garantálni a személyes adatok biztonságát. Úgy tűnik, egyre több uniós tagállam jut ugyanerre a következtetésre, így kérdéses, hogy hosszabb távon meg tudja-e tartani piacvezető pozícióját.
Nincs a webáruházadban GA4 integráció?
Folyamatosan figyeljük a hazai versenytársaink fejlesztési híreit. Látjuk, hogy sokszor egy éves késéssel jelennek meg vagy ígérnek fontos integrációkat, amelyeket a trendek megkövetelnének. Ha az Unas rendszert használod nem kell éveket várnod az ilyesfajta megoldások használatára. Nem újdonságok ezek, hiszen a GA4 is több mint egy éve használható, csakúgy, mint a Facebook Konverziók API, a Google Enhanced Conversion vagy épp az Árukereső Marketplace.