Nincs egy éve, hogy megünnepelhettük az 5000 aktív webáruházat az Unas rendszerben. Akkor épp a vírushelyzet első hullámának közepén voltunk, mindenki egy új helyzettel szembesült, vállalkozások mentek csődbe, emberek munkahelye szűnt meg, fokozódott a türelmetlenség. Csendesen ünnepeltünk, nem vertük nagy dobra pedig óriási mérföldkő volt egy teljesen magyar, nem nyíltforráskódú alapokra épülő webáruházmotor számára, hogy ennyi kereskedő használja az online értékesítéséhez.
Sokan akkor azt gondolták, év végére nyoma sem lesz a pandémiának, megszűnnek a korlátozások, újra minden a régi kerékvágásba kerül. Nem így történt, a karácsonyt mindenki szűk körben ünnepelte. Az emberi szokások megváltozásának egyértelmű nyertese azonban az e-kereskedelem lett. Ahogy az évértékelésünkben is írtuk, extrém mértékű növekedés volt tapasztalható, minden rekord megdőlt az év során.
Szép karácsonyi ajándékot kaptunk
2020 januárját 4700 webáruházzal kezdtük, márciusra elértük az 5000 webáruházat. Karácsonyra pedig szép ajándékot találtunk az irodai karácsonyfánk alatt, immáron 6000 webáruház működik az Unas rendszerben. Egy év alatt 1300 kereskedő gondolta úgy, hogy a mi szolgáltatásainkat választja céljai eléréséhez. Javarészük természetesen olyan vállalkozó, aki az átalakult környezet hatására most vág bele az online értékesítésbe, de szép számmal vannak olyan cégek is, akik másik motorról, másik szolgáltatásból érkeztek. Külön öröm számunkra, hogy ez idáig már több, mint 500 webáruház üzemeltető cserélte zöld mezét kékre.
Hova tart az e-kereskedelem?
lyen mérföldkőnél mindig érdemes nekünk is megtorpanni és megvizsgálni hova tart az e-kereskedelem, mik lesznek a trendek 2021-ben. Ahhoz hogy a növekedést fenn tudjuk tartani, mi is igyekszünk követni ezeket, illetve ügyfeleinknek is azt javasoljuk, hogy nézzenek körül a saját házuk táján. Hiszen folyamatosan jelennek meg új módszerek, új funkciók, létrejönnek új szolgáltatók a szegmensben, valamint a célközönség igénye is formálódik.
9+1 webáruház trend 2021-ben
Napjainkra azt lehet mondani, hogy a magyar e-kereskedelem kellően fejlett és az emberek is megfelelően nyitottak az online vásárlásra. Mégis, ha körül nézünk Európában, a legtöbb országban több webáruház jut átlagosan egy lakosra, mint nálunk. Ez egyértelműen arra utal, hogy elfér még hazánkban jó néhány webshop, érdemes még elindulni az online kereskedelemben. Persze nem azt mondjuk, hogy kell egy ezredik számítástechnika webáruház, ami sem termékpalettában, sem hozzáadott értékben nem nyújt többet, mint a többi. Jó pár példát tudunk mutatni, ahol néhány éve indult webáruház milliárdos bevételre tett szert rövid időn belül. Új értékesítési csatornát nyerhetnek egy webáruházzal azok a kereskedők, akiknek egyébként bejáratott offline üzleteik és vevőkörük van. Kiváló lehet helyi kiszállításban gondolkozó vállalkozásoknak, manufakturális gyártást végző cégeknek vagy azoknak is, akik a webáruházat csak nagyobb piactereken való értékesítéséhez veszik igénybe.
1. Előtérben a piacterek
Tagadhatatlan, hogy az emberek javarésze piactereken vásárol, hiszen nekik van olyan marketing büdzséjük, hogy a legszélesebb közönséget is elérjék. Vannak, akik kifejezetten kisebb webáruházban szeretnek vásárolni, ahol a telefont is felveszi egy terméket ismerő szakértő. Ahhoz hogy mindkét célközönséget elérje a webáruház, érdemes különböző piactereken is értékesíteni a termékeket. Vegyes megítéléssel rendelkezik az eMAG piactér, de tapasztalataink azt mutatják, hogy szép számmal érkeznek rendelések onnan is az Unas webáruházakba. Mivel a megrendelések együtt kezelhetőek a webáruház egyéb rendeléseivel, ezért nem igényel sokkal több munkát ennek a csatornának a fenntartása. Hasonló lehetőség az Árukereső Kosár programban való részvétel, ahonnan szintén megrendelésekre lehet számítani. Az adminisztrációs felületen - a fontosságuk miatt - külön menüt hoztunk létre a piacterek számára, amelyet folyamatosan bővítünk.
2. Értékesítés a közösségi médiában
Korábban a webáruház szolgáltatók különböző megoldásokkal próbáltak alternatív boltot létrehozni a Facebookon belül. Ezek a gyakorta változó Facebook szabályok és a technikai háttér miatt nem igazán voltak jól működő megoldások. A Facebook azonban felismerte, hogy erre standardizált, hatékony megoldást kell adni. Így jött létre a Facebook Bolt lehetősége, amivel a webáruház üzemeltetők feed segítségével tölthetik át a termékeiket a platformra. A termékek megjelennek a vállalkozás Facebook és Instagram oldalán is, posztokban megjelölhetőek. Onnan pedig a webáruházba érkezhetnek a vásárlók vagy országonként változó támogatottság alapján azonnal vásárolhatnak is. Ez a terület biztosan erősödni fog 2021-ben, egyre többen fognak ezen a csatornán érkezni.
3. Omnichannel marketing
Sokan nem ismerik ezt a szót, pedig marketingszakemberek előszeretettel emlegetik és kiemelten fontos lesz a jövőben. Alapvetően többcsatornás marketing kommunikációt jelent, de mégis különbözik a multichannel marketingtől. Korábban ugyanazt a kommunikációt végezték a webáruházak minden csatornán, omnichannel esetén ezek összehangolása történik, hiszen nem biztos hogy ugyanarra kíváncsi a közösségi média résztvevője, mint a viszonteladó partner. Ezzel egyébként marketingköltés is spórolható, amellett, hogy az ügyfélélmény is nő, hiszen személyre szabottabb lesz a kommunikáció.
4. B2C-ből B2B-be
Ahogy gombamód szaporodnak az új webáruházak, a régebb óta működő webáruházakat feljebb pozícionálja ez a folyamat. Ideje elgondolkodni, hogy a magánszemélyek kiszolgálásával egyidőben nagykereskedelmi áruházat is érdemes elindítani, ezzel pedig kisebb webáruházakat kiszolgálni. Rengeteg funkciót biztosítunk az Unas webáruházakban erre a célra.
5. Helyi szemlélet
Vannak termékek, amelyeknél ismeretlen volt a pandémia előtt a webáruházas értékesítés. Nem nagyon lehetett romlandó termékeket rendelni az interneten (hús, zöldség, pékáru). Ez is megváltozott, előtérbe került a helyi szemlélet, szép számmal nyílnak a helyben kiszállító kisboltok webshopjai. A pékségeknek, cukrászdáknak is jó lehetőség lehet egy online webes értékesítő felület elindítása 2021-ben.
6. Szoftverkapcsolatok
Aki régóta kereskedik, már kialakította a saját ökoszisztémáját maga körül. Megvan a webáruházmotor, a hozzá kapcsolódó számlázó, raktárkezelő és hírlevél szoftver. Kialakult az adatkapcsolat a futárcégekkel és az online fizetést biztosító platformokkal. Nem minden szolgáltatásban van azonban ugyanolyan ütemű fejlesztés. Emiatt elképzelhető, hogy valamelyik szoftver már elavulttá válik. Az Unas rendszerbe több, mint 200 féle külső szolgáltatást integráltunk, mindig kutatjuk az új lehetőséget, folyamatosan kerülnek be újak is. Ez az év alkalmas lehet ezek felülvizsgálatára is, hiszen könnyen elképzelhető, hogy egy rosszul választott megoldás időt és pénzt pazarol a felhasználónak.
7. Influenszerek erősödése
Nagyon erőteljes növekedés tapasztalható az influenszerek körében. Sok webáruházat üzemeltető ügyfelünk is használja már ezt a csatornát márkaépítésre, de akár közvetlen konverziók elérésére is alkalmas. Találkoztunk már a közösségi médiában celebritással, amikor az onlinemarkaboltok.hu-tól rendelt mosógépet üzemelte be éppen vagy közismert kismamákkal, akik a pelenka.hu-tól vásárolták a babatermékeket. Szinte minden termékcsoporthoz található olyan influenszer, akinek a követői webáruház célközönséggé válhatnak.
8. Online fizetési megoldások, pénztárcák
Évről évre nagyobb hangsúlyt kap a készpénzmentes fizetés. Szerencsére a tapasztalataink szerint is egyre kevesebb a rendelés utánvéttel az áruházakban. Sok innovatív fizetési megoldás jelent meg az utóbbi időben. Már korántsem csak bankkártyás fizetésről van szó, amikor valaki a vásárlási folyamatban fizet. Előtérbe kerültek az online pénztárcák, amikbe több bankkártya is beilleszthető. Ezekkel akkor is tud a vásárló fizetni, ha nincs is nála a bankkártya, használatuk mégis megfelelően biztonságos. Megjelent a QR kódos fizetés és az azonnali átutalás, ami szintén új lehetőségeket biztosít a webáruház üzemeltetők számára.
9. Kiszervezett logisztika
Sokan azért nem nyitnak webáruházat, mert nem rendelkeznek árukészlettel vagy nem tudják hol raktározni a termékeket. Több szereplő is megjelent a piacon, akik komplett fulfillment szolgáltatást biztosítanak, beszerzik, raktározzák, csomagolják, kiszállítják a termékeket és igény szerint még le is számlázzák a vevőnek. Emellett a kereskedő a saját vállalkozásának építésére fordíthatja az idejét. A világ ebbe az irányba halad, fontolóra lehet venni ezt a lehetőséget is.
+1. Zöld gondolkodás
Az Unasnál kiemelten fontos a zöld gondolkodás, erre biztatjuk az ügyfeleinket is. Környezettudatos cégfolyamatokat alakítottunk ki, arra törekszünk, hogy az ökológiai lábnyomunk minél kisebb legyen. Papírmentes irodát tartunk fent, a hulladékot szelektíven gyűjtjük. Munkatársaink, ha tehetik kerékpárral közlekednek. Irodaépületünk köré fákat ültettünk. Energiatakarékos világítást, alacsony fogyasztású eszközöket használunk. Szervereink üzemeltetéséhez olyan szervertermeket választunk, ahol hasonlóan jelen van a zöld gondolkodás. Ez a szemlélet a webáruházak vásárlóinak is szimpatikus, szívesebben vásárolnak olyan webáruházban ahol látják, hogy figyelnek erre. Olyan termékeket vásárolnak, ahol szintén fontos a környezettudatosság.