Az örök kérdés, ami az utóbbi években egyre jobban foglalkoztatja a marketingjükre igényes webáruházakat: melyik közösségi médiát érdemes használni? A döntés pedig évről évre egyre csak nehezebb lesz. Evidens válasz lenne, hogy mindegyiket. Ugyanakkor, mint ebből a blogbejegyzésből is kiderül, ez nem megoldható, sőt nem vezet célra a legtöbb esetben. Éppen ezért választani kell.
Természetesen nem tudjuk a bölcsek kövét átadni egy ilyen korlátozott keretekkel rendelkező blogbejegyzésben. Már csak azért sem, mert mindegyik webáruház egyedi és éppen ezért a kérdésre adott helyes válasz is egyedi. Célunk sokkal inkább az, hogy adjunk néhány olyan támpontot, útmutatót, megfontolandó szempontot, melyek segítségével könnyebben meghatározhatod, hogy melyik közösségi médiára kell figyelned 2021-ben. Lássuk is a szempontokat!
Célközönség
Mint webáruház tulajdonos, valószínűleg tisztában vagy a célközönség fogalmával, ezért ennek részleteibe jelen cikkben nem is megyünk bele. Minden webáruháznak megvan a saját célközönsége. Ugyanígy van ez a közösségi média felületekkel is, azonban mindegyik közösségi médiát más-más csoport látogat. Az Instagram például a fiatalabb, igényesebb közönség kedvence. A TikTok a még fiatalabbak pályája, populárisabb, kevésbé szofisztikált tartalommal. A Youtube-ot leginkább hosszabb, nagy képernyőre szánt, de kis képernyőn is élvezhető tartalommal lehet sikerre vinni. A LinkedIn pedig valószínűleg elengedhetetlen számodra, ha B2B webáruházat üzemeltetsz. Fontos, hogy a webáruház és a kiválasztott közösségi média felület célközönségének legalább részben metszéspontja legyen.
Minél nagyobb ez a közös halmaz, annál valószínűbb, hogy haszonnal töltheted a tartalmakat az oldalra. Amennyiben a webáruházadnak és a közösségi médiának kicsi a közös halmaza, akkor hatalmas erőket is megmozgathatsz feleslegesen, rengeteg energiát elpazarolva, eredménytelenül. Gondolj csak bele, hogy vajon miért nem jelent meg még egyetlen műfogsorrögzítéssel vagy aranyér kenőccsel, esetleg járókeret újragumizással kapcsolatos termékeket forgalmazó webáruház sem a TikTokon? Az első hasznos tanács tehát, hogy olyan közösségi médiát válassz, ahol azokat az embereket találod, akiket a termékeid is érdekelnek.
Azonosulás, hitelesség
A célközönség mellett nagyon fontos, hogy magad is azonosulni tudj az adott közösségi médiával. Erre több szempontból is szükség van. Az első szempont a tartalomgyártás. Amennyiben saját kezűleg szeretnéd készíteni a tartalmakat a közösségi média felületre, akkor egyértelmű, hogy ne válaszd a Youtube-ot, ha lámpalázas vagy a kamera előtt vagy nincs hozzá megfelelő felszerelésed. Nem véletlen a megfogalmazás: tartalomgyártás. Nagyon sokszor találkozunk azzal a problémával, hogy hatalmas lelkesedéssel elkezd egy webáruház tulajdonos tartalmat készíteni, csinálja egy-két hétig, akár egy hónapig is, azonban utána sajnos “kifogy a szufla”. Nem véletlenül van a tevékenységben a gyártás kifejezés. Érdekes kettősség, hogy a tartalomgyártásban a kreatív tevékenységet kell gyártói módszerekkel folyamatosan és megbízható színvonalon megvalósítani.
Ezt mindenképpen figyelembe kell venned, ha nem külső szakember készíti a tartalmakat. Ilyenkor olyan felületet válassz, amivel tudsz azonosulni, amit egyébként is használsz, ahová akkor is szívesen készítenél tartalmat, ha tudnád, hogy soha semmilyen rendelés nem jönne belőle. Alternatív megoldás, ha az adott közösségi médiára szakosodott ügynökséget bízol meg a tartalomgyártással. Viszont ebben az esetben is el kell fogadnod a felületet, mert az ember azt látja, amit látni szeretne. Ha nem szeretsz egy közösségi médiát, akkor azt fogod látni, hogy az miért nem működik, miért pénzkidobás és miért érdemes abbahagyni, még mielőtt eredményeket hozhatna. A közösségi média pedig hosszú távú befektetés, tehát fontos látni, hogy valószínűleg hamarabb adnád fel, mint eredmények születnének.
A Facebook kihagyhatatlan
Talán ezzel a tanáccsal kellett volna kezdeni, de akkor valószínűleg számos olvasót elvesztettünk volna. Ennek az oka, hogy a Facebook egyre több vállalkozó számára szitokszó lett az elmúlt időszakban. A legtöbb webáruház már kipróbálta, próbálkozott vele és megállapította, hogy nem hatékony, drága és a legjobb: “Nekünk nem működik!”.
A valóság ezzel szemben a következő: a Facebook csodálatos eszköz az Ügyfelek megszerzésére. A Facebook a legnagyobb közösségi média Magyarországon és a világon egyaránt. A Facebook számos ingyenes eszközt és rengeteg fizetős lehetőséget kínál a vállalkozások (és természetesen a webáruházak) számára is. Íme néhány ingyenes eszköz:
- Ingyenes céges oldallétrehozás
- Korlátlan mennyiségű feliratkozó (like-oló) gyűjtési lehetőség
- Ingyenes feliratkozás (ha egy felhasználó fel akar iratkozni valamely céges oldalra, nem kell érte fizetnie)
- Korlátlan mennyiségű szöveges tartalom megjelenési lehetőség
- Korlátlan mennyiségű képes hirdetés megjelenítése (ingyen)
- Korlátlan mennyiségű videó elhelyezése
- Programozó nélküli, egyszerű szerkesztési lehetőség
- Facebook bolt funkció
- Korlátlan számú csoport létrehozásának lehetősége
- Ingyenes, korlátlan élő videó készítési lehetőség
- Like-olóink egy részének ingyenes tartalom megjelenítés
- Ingyenes, sokoldalú csevegőprogram
A sort pedig még lehetne folytatni, de annyi biztos, hogy a fentiek közül számos szolgáltatásért más cégek pénzt kérnek. A Facebook pedig ezt ingyen adja, akkor mégis miért fordulnak el többen a Facebook-tól? A válasz: a Facebook marketingstratégiájának megváltozása. Mindenki hozzá volt szokva, hogy a Facebook a like-olók nagy százalékának ingyen megjeleníti a posztokat. Amikor ez már nem volt lehetséges, mert annyira sok tartalom jelent meg a Facebook-on, akkor csökkentettek az eléréseken. Ezt pedig úgy tűnik rosszabb feltételeket kínál, mint néhány évvel ezelőtt, hiszen fizetni kell azért, ami korábban ingyen volt.
Ha belegondolunk, még mindig eljuthat ingyenesen a tartalom több száz, akár több ezer emberhez is. A többiért persze fizetni kell, de így is megéri. Többek között a fentiek miatt egyértelmű, hogy mindenkinek megvan róla a véleménye, legyen az akár pozitív, akár negatív. A Facebook nem hagyható ki egyetlen webáruház közösségi marketing tervéből sem.
A Facebook oldal legyen presztízskérdés! A bizalom egyik legjobb rövidtávú eszköze egy szép, tartalmas, igényes Facebook oldal. Ugyanakkor helyrehozhatatlan károkat okozhat egy új vásárló bizalmában, ha a webáruház Facebook oldala nincs rendszeresen gondozva. Valaki egyszer létrehozta, azóta sem lépett be és az utolsó poszt rajta több hónapos.
Egyszerre csak egyet építs be!
Ez a tippünk nem arról szól, hogy melyik média felületet válaszd, sokkal inkább arról, hogy egyszerre mennyit válassz, egy tartalmat hány felületre tölts fel. Sok webáruház, mikor megérzi a közösségi médiában rejlő határtalan lehetőségeket vérszemet kap és az összesre posztolni akar. Sokszor találkozunk azzal az igénnyel, hogy “Laci, csináljátok már meg a Facebook posztot és aztán dobjátok fel Instára, meg egy Twitter bejegyzés is legyen belőle, ja és ugye nem gond, hogy csináljatok belőle egy videót, ez nektek csak néhány kattintás és azt dobjátok fel Youtube-ra és egy kis részletet belőle TikTokra.”. És voila! Kész is a mindenre kiterjedő közösségi marketing stratégia.
Valószínűleg mindenki számára világos, hogy ez miért is nem működik. Minden közösségi média felület más, mindegyiknek más jellegű tartalmat kell gyártani. Más hosszúságút, más stílusút, más eszközökkel, sőt adott esetben még tartalmában is más kell legyen a poszt. Ha egyszerre, egyik pillanatról a másikra jelensz meg több felületeken, nem ismered meg a reakciókat. Ki és hogyan, fogadja az üzeneteidet, milyen reakciókat fog kiváltani? Hogyan fogod kezelni a trollokat, az okoskodókat, a konkurenciát, stb.? Merthogy ezeknek a módja is közösségi médiánként változik. Éppen ezért egyértelműen és határozottan azt javasoljuk, hogy egyszerre csak egy közösségi médiát vezess be webáruházad marketingjének életébe.
A bevezetés után hagyj időt arra, hogy minden rendszer beálljon, a webáruház részévé váljon az adott médiaeszköz alkalmazása. A rendszerek kőbe vésődjenek, rutinná váljon a tartalom gyártás és a közösségi média használata. Amennyiben ez megtörtént, akkor érdemes elgondolkodnod egy újabb csatorna alkalmazásán, persze, csak ha a kapacitásod és affinitásod engedi. Ne akard egy nap alatt megváltani a közösségi marketing világát!
Mindegyik poszt számít!
Sokszor gondolhatod, hogy egyetlen poszt nem ér semmit. Minek posztoljak, mikor alig látja valaki? Minek csináljak élő videót, ha nem nézi senki? Amikor a 30-adik posztodat sem like-olja senki, az könnyen elkedvetlenítheti az embert. Gondolhatjuk, hogy semmit nem ér a posztolás. Azonban a közösségi médiában nagyon érdekes törvények uralkodnak, ezt te is tapasztalhattad. Működik például a nyájhatás viselkedési elve. Ezen elv az oka, hogy azokat a posztokat, amiket még senki sem like-olt, azt te sem szeretnéd elsőként like-olni. Ha viszont valamit már sokan kedvelték, akkor te is szívesebben teszed. Emiatt a közösségi médiában a számok hiperbola-szerűen alakulhatnak, tehát jó sokáig szinte semmi, majd hirtelen elkezdenek a számok megsokszorozódni.
Sokszor látható ilyen robbanás. A legizgalmasabb pedig, hogy néha egy olyan posztnak köszönhető ez, amire senki nem számított. Bizonyára már neked is volt olyan élményed, hogy egy számodra semmitmondó, helyesírási hibát tartalmazó poszt hihetetlen eredményeket ért el, míg egy gondosan megfogalmazott, művészien megírt remekmű egyetlen kedvelést sem kapott!
Éppen ezért elmondhatjuk, hogy a közösségi médiában egyetlen poszt ugyan nem számít, ugyanakkor bármelyik poszt hozhat áttörést. Sokszor pedig nem is tudjuk megmondani, hogy melyik hozott áttörést, hol billent át a mérleg nyelve, mi alakította ki azt a bizalmi hidat, ami like-oló áradatot indított el a közösségi oldalon. Ilyen értelemben pedig mindegyik poszt számít! És ahogy a "Kiemelkedően eredményes emberek 7 szokása" című könyv írója, Stephen R Covey fogalmaz: “Az egész több, mint a részek összege!”. Bár ő ezt nem a közösségi médiára értette, de itt is igaz az állítása.
Csináld!
A közösségi média az a terület, ahol lehet hibázni, sőt sokszor a hibák vezetnek izgalmas, új módszerekhez. A lényeg, hogy csináld! Ne gondolkozz, ne habozz, csak csináld! Az elején sok mindent kipróbálhatsz, mire hatalmas közönséged lesz, a kezdeti hibákat kiküszöbölted és addigra sokkal profibbnak tűnsz majd. Éppen ezért had zárjam egy számomra kedves idézettel, ami a közösségi médiára vonatkoztatva még igazabb: “Nem kell nagynak lenned, hogy elindulhass, de el kell indulnod, hogy nagy lehess!”.