Sokéves munkánk során számtalan esetben szembesültünk az éppen webáruházat indító ügyfeleink egyik legfontosabb kérdésével: mekkora összeggel érdemes hirdetni havonta? A kérdésre nem lehet azonnal pontos választ adni, még akkor sem, ha már sok mindent tudunk a vállalkozásról, a célpiacról, a versenyről és a weboldalról vagy webshopról. Elemezzük ki először a jelenlegi helyzetet, a célokat, majd próbáljunk azért mégiscsak megtervezni egy vállalható költségkeretet.
Miért nem lehet pontosan megtervezni a keretet?
A legtöbb esetben az ügyfeleknek van egy havi marketing költségkeret összegük betervezve, amit a hirdetésekre tudnak fordítani. Egy induló vállalkozás esetén, sajnos kellő tapasztalat hiányában, ezt az összeget még a vállalkozó sem tudja meghatározni. 20.000 Ft elegendő vagy inkább 100.000 Ft? Ahogy már említettük ez egy sok ismeretlenes egyenlet, amelynek fontosabb részeit a tapasztalatunkra hagyatkozva tudjuk mi is megmondani. Van olyan piaci szegmens ahol elégséges lehet akár a havi 30.000 Ft-os keret, viszont van más piac, ahol a napi 30.000 Ft is csak a belépőszint. A kampányok indításakor általában csak erős becslés lehet arról, hogyan fog az teljesíteni, illetve mekkora az optimális költségszint egy fiókban.
Egy frissen induló hirdetési kampánynál általában az első hónap végén lehet megmondani, hogy megfelelő-e az előre eltervezett keret vagy emelni kell azt. Ha túl kicsire méretezi a költési keretet, akkor nem lesz elegendő megkeresés, illetve a hirdetési rendszer sem szolgáltat elégséges adatot a hirdetésekkel kapcsolatban. Ha viszont túl nagy keretet ad meg, esetleg felesleges költségekbe verheti magát, pénzt égethet el. Összességében tehát több hónapos hirdetési tevékenység után lehet azt megmondani, hogy mi az az ideális keretösszeg amely a legtöbb konverziót hozhatja.
A hirdetés költsége tehát függ a vállalkozás jellegétől és a verseny nagyságától. Minél nagyobb a verseny az Ön szakmájában, annál többet kell fizetni egy kattintásért. A Google Ads rendszere úgy működik, mint egy árverés, licitálni kell a helyezésért. Minél többet hajlandó fizetni valaki egy kattintásért, annyival előrébb fog elhelyezkedni a hirdetése.
Kattintás alapon fizetek, miért változik ennek a nagysága?
A kattintások pontos ára egy bonyolult képlet eredménye. Függ attól is, hogy mennyit vagyunk hajlandóak fizetni maximálisan egy kattintásért, de a Google Ads pontozza is a kulcsszavakat is. Minél magasabb a minőségi pontszáma egy adott típusú kulcsszónak, annál esélyesebb a jó ár és pozíció. A minőségi pontszámot befolyásolja a CTR értéke (átkattintás aránya), maga az Ads hirdetési fiók teljesítése és a weboldal értékelése. Ez utóbbi kritikus faktor. Ha a Google ezt az értéket átlagon alulinak tekinti, sok esetben még tökéletes hirdetésekkel sincs esélye a hirdetőnek.
Mennyibe kerül egy kattintás?
A kattintásokat átlagos értékkel nézzük általában. Egy jól strukturált és szakszerűen beállított kampány esetén (ha nincs sok versenytárs) akár 15-30 Ft-os kattintási díjakat is elérhet. Több versenytárssal már a 40-70 Ft-os kategória a vállalható. Az erősnek mondható szektorokban viszont már hazánkban sem ritka egy 300-500 Ft-os ajánlati díj, míg a kiemelt piacokon (bankszektor, duguláselhárítás, stb.) akár 1.000-1.500 Ft is lehet.
Mennyi ideig kell hirdetnem?
Mindenképpen tervezzen 3-6 havi hirdetési tevékenységgel. Ilyen időtávon már reális következtetéseket lehet levonni a keresési eredményekből, kattintásokból, keresési kifejezésekből és a Google Analytics által adott adatokból. A Facebook hirdetéseknél is fontosak az A/B tesztelések és a stratégia kivitelezése. Egy új webshopnál hogyan fókuszáljon a konverziókra, ha még egy sem volt belőle, mert nincs semmilyen forgalom a webáruházban? Először látogatókat kell terelni az oldalra, meg kell ismertetni a márkát, utána lesznek vásárlók a látogatókból.
Nézzük, miket érdemes átgondolni az indulás előtt!
1. Hirdetési Csatornák
Első kérdés, hogy milyen csatornákon szeretne hirdetéseket futtatni (Google, Facebook, stb.). Minden csatornának adjon meg külön keretet és az eredmények (adatok) függvényében a későbbiek során át tudja csoportosítani, ha szükséges.
2. Versenyhelyzet
A kattintás alapú hirdetések esetén nagyon fontos, hogy mekkora versennyel néz szembe az adott piacon vagy célközönségen belül. 40-50 versenytársa van? Értelemszerűen nem kaphat néhány forintért már látogatókat, ahol ekkora a licitháború. Fel kell mérni előzetesen, hogy mire számíthat egy vállalkozás.
3. Lehetőségek
Egy éppen most nyíló webshopnak nyilván költséghatékonyan kell működnie. Viszont az adott keretből érdemes átgondolni, hogy mire, milyen termékek hirdetésére van lehetőség. Ha korlátozott kerettel rendelkezik, akkor érdemes kiválasztani olyan húzó (jól menő) termékeket vagy termékcsoportokat, amelyben a vállalkozás jó helyzetben van és biztosan jó ár-érték arányon tudja értékesíteni.
4. Facebook célok
A Facebook/Instagram rendszerein többnyire előre meghatározott célok szerint építik a kampányokat. Brand építés, forgalomterelés, oldalkedvelések növelése, konverziók turbózása, katalógus hirdetések? Mindegyik célra külön büdzsét érdemes elkülöníteni.
5. Célok meghatározása
Érdemes előre lefektetni a számokat is. Mennyit ér meg egy vásárló, telefonáló, ajánlatkérő, Facebook oldalkedvelés? Sok esetben látjuk azt, hogy irreális elképzelésekkel indulnak neki a vállalkozók egy webshopnak. 100 látogatóból, hogyhogy csak 1-2 vásárol, miért nem 20-30? Az én termékem egy 1.5 millió forintos rendszer, miért nem csöng a telefonom 600 Ft hirdetési költség után? A válasz egyértelműen a tapasztalat hiánya és a valóságtól elrugaszkodott kezdeti elképzelések.
6. A Weboldal
A weboldalam vagy webáruházam hirdetések nélkül önmagában is tud hozni vásárlókat? Ez az egyik kardinális kérdés. Ha egy webshop nem alkalmas arra, hogy eladjon rajta, akkor hiába a csúcs szuper ügynökség vagy szaki, hiába a tökéletes képek és videók, nem fognak jönni az eladások. A weboldal technikai elemei, rendezettsége, a szállítási és fizetési lehetőségek mind-mind fontos elemei a stratégiának, ezeket a hirdetések indítása előtt érdemes átnézni.
7. Mérések
Napjainkban a Google Analytics használata, a konverziómérés, a Facebook Pixel lehetőségeinek kihasználása alapvető fontosságú. Enélkül senki se vágjon bele a hirdetésekbe, hiszen pont az adatok megismerésén múlik minden. Kérjen szakértői segítséget, ha ezekben nem tud kiigazodni.
A fentiek figyelembevételével néhány támpont az induláshoz!
Át kell mindenképpen gondolni a havi/napi kereteket. Ha havi 90.000 Ft van hirdetésekre, az napi 3000 Ft-ot jelent átlagosan. Ha egy középáras 60 Ft-os kattintási díjjal számolunk, akkor napi 50 kattintást tud elérni. Ebből már szuper eredmény, ha van 1-2 vásárló vagy érdeklődő.
30.000-80.000 Ft
Google Ads
Néhány (2-4) fontosabb termék vagy szolgáltatási kategória (kereső hirdetések)
Facebook
Max. 2 kampánycél (Pl. forgalom- és konverzió fókusz vagy remarketing kampányok) [Max. 1-2 célcsoport]
80.000-150.000 Ft
Google Ads
Néhány (6-8) fontosabb termék vagy szolgáltatási kategória (kereső hirdetések, remarketing, alap shopping kampányok)
Facebook
3-5 kampánycél (Pl. forgalom- és konverzió fókusz, remarketing kampányok vagy katalógus hirdetések) [3-6 célcsoport]
150.000-300.000 Ft
Google Ads
Szinte minden termék vagy szolgáltatási kategória (kereső hirdetések, képes hirdetések, remarketing, shopping kampányok, dinamikus hirdetések)
Facebook
5-8 kampánycél (forgalom- és konverzió fókusz, remarketing kampányok, katalógus hirdetések, dinamikus remarketing) [5-7 célcsoport]
300.000 Ft. felett
Google Ads és Facebook kampányok esetén is, már az összes elérhető szolgáltatást és lehetőséget ki lehet használni. Itt már egyedi brief alapján lehet az ügyféllel közösen megtervezni a hirdetési stratégiát.
Amennyiben szeretne profi hirdetéseket a vállalkozásának és hisz a befektetett pénz többszörös megtérülésében, akkor bizalommal ajánljuk a
Hirdetéspartner.hu szolgáltatásait.