Korábbi blogcikkünkben már adtunk ötleteket, hogy milyen képi elemekkel javasolt webshopod felruházni. Most egy kicsit mélyebbre megyünk ebben a témában, méghozzá a termékfotókig.
Mindannyian tudjuk jól, hogy egy-egy termékfotónak milyen nagy jelentősége van a vásárlásra ösztönzés során, így nem szabad félvállról venni a dolgot. A potenciális vevő sokszor kép alapján jut el az adott termékhez, ezután olvassa el a terméktulajdonságokat, majd teszi kosárba azt.
Senki sem születik profi fotósnak és nem is feltétlenül szükséges felvenned szakembert a feladat elvégzéséhez. E heti cikkünkben megmutatjuk, milyen eszközöket és technikákat érdemes alkalmazni, milyen fontosabb lépések szükségesek, hogy elkészíthesd akár az otthonodban is saját, egyedi termékfotóidat.
Alakítsd ki saját stúdiód!
Ne ijedj meg, nem kell nagy dologra gondolni! Egyszerűen keress a lakásodban egy olyan helyet, amely erre a célra megfelel, ami a munkaterületed lehet.
Mire lesz szükséged?
Fényképezőgép: Nem kell azonnal megvásárolnod a legújabb tükörreflexes gépet és objektívet ahhoz, hogy elkészítsd a képeket. Ha rendelkezel ilyennel, használd bátran! Ha nincs, akkor se ess kétségbe! A mai okostelefonok már fejlett kamerával rendelkeznek, így egy pár beállításon, a megvilágításon és egy kis utómunkán kívül más egyéb gondod nem lesz rá.
Állvány: Ha ráfeszülnél a feladatra és hajlamos vagy beremegni, akkor hatalmas segítségedre lesz és a homályos képeknek is búcsút mondhatsz. Arról nem is beszélve, hogy mennyivel könnyebb dolgod lesz, ha különböző termékeket hajszál pontosan ugyanabból a szögből szeretnéd lefotózni.
Fény: A jó megvilágítás nélkülözhetetlen. A legjobb fotókat pedig természetes fényben tudod elkészíteni, úgyhogy keress egy nagy ablakot!
Asztal: Szükséged lesz egy stabil területre/felületre, ami helyet ad termékeidnek. A legtöbb esetben egy asztal/íróasztal teljesen megfelelő erre célra, viszont ha nagyobb portékával van dolgod, akkor a padló fog a legjobban funkcionálni. Azt pedig mindig tartsd szem előtt, hogy legyen elég természetes fényed!
Fehér háttér: Kezdetben egy fehér lepedő, papírboltból beszerezhető nagyobb karton is megteszi. A lényeg, hogy egy “L” alakot formálj a fal és az asztal/padló “összeolvadásával”.
Reflektor: Bármilyen fémes hatású vagy fehér anyag megteszi. Alapvetően azért van rá szükség, hogy visszapattanhasson róla a fény, hogy aztán puhább árnyékkal ellátva, világosabbá varázsolja a "sötét oldalt", így mindenképp az ablakkal szemközti oldalra kell elhelyezni.
Ha figyelsz ezekre a beállításokra, akkor ettől kezdve pofon egyszerű dolgod és viszonylag rövid időn belül rengeteg fotód lesz, hiszen csak a termékeket kell cserélgetni.
Készíts kifinomult felvételeket!
Fehér háttérrel alapvetően nem tudsz melléfogni termékfotózáskor. Ne félj kísérletezni a különböző szögekkel, stílusokkal, kellékekkel, amik valósággal életet lehelnek képeidbe.
Rengeteg kompozíció van, amit kipróbálhatsz, de az e-kereskedelemben az átlós és a félhold stílusú a legkedveltebb.
Az átlós beállítást akkor érdemes alkalmazni, ha szemmagasságból készíted a fotókat, azaz a kamera lencséje a termékkel egy magasságban van. A tárgyakat pedig úgy helyezd el, hogy a legmagasabb kerüljön hátra (pl.: egy tál gyümölcs, növény, váza, üvegpalack), a legkisebb pedig előrébb (pl.: virágok, felkarikázott gyümölcs, kiszórva nagyszemű só, teafű, kávébab, zabpehely), így fog kialakulni maga az átló. A kellékeket érdemes annak alapján kiválasztani, amik passzolnak a termékhez. Például arcápolási terméknél fürdőszivacs, törölköző, vattakorong stb. Ha nem találsz ilyen kapcsolódási pontot a termékkel, akkor keress olyan tárgyakat, amelyek színben összeillenek vele.
Az úgynevezett félhold kompozíció főként lapos termékek (pl.: tálca, tányér, ékszerek, papíráru stb.) fotózásához ajánljuk. Ilyenkor felülnézetből szükséges elkészíteni a felvételeket, a terméket és a kiegészítőket pedig félhold formában helyezd el, a terület közepét szabadon hagyva.
Ügyelj az optimális világításra!
Nagyon fontos, hogy jó FÉNYekben FÉNYképezz! A természetes megvilágítás mindig is az első helyen fog szerepelni, sosem fogja felülmúlni a mesterségesen kialakított fény. Persze nem árt, ha néhány dolgot észben tartasz!
Az tiszta sor, hogy a fotós tereped lehetőleg egy nagy ablak mellé pozícionálod. Ezen kívül még számos szempont van, amire ügyelned kell, ilyen például az időpont. Ajánlott az úgynevezett “arany órákban” fotózni, vagyis a napfelkeltét követő első órában, illetve a napnyugta előtti utolsó órában, ugyanis ilyenkor a legideálisabbak a fényviszonyok. Ez a tény pedig azt hozza magával, hogy bizony az ablak irányának is jelentős szerepe van. Ha nem tudsz ebben az idősávban fotózni, akkor sem kell kétségbe esned. A megfelelő mesterséges világítást softbox lámpákkal tudod elérni. A legjobb, ha 2 darab áll rendelkezésedre ezekből, hiszen az egyik a kulcsfény szerepét tölti be, a másik pedig az árnyékok lágyítására szolgál.
Apropó, árnyék! Emellett sem mehetünk el szó nélkül. Bármilyen fénnyel is dolgozol, árnyékod mindig lesz. Itt két dolgot kell felmérned: a helyét és a minőségét. Az árnyék helye a fotózni kívánt tárgy(ak) és a fény helyzetétől függ. Ha például különböző méretű termékek vannak egymás mellett, akkor figyelni kell arra, hogy a magasabb ne árnyékolja el a kisebbet.
A minőséget illetően is két csoportot határozhatunk meg, méghozzá a puha és a kemény árnyékot. Előbbit úgy ismered meg, hogy az árnyék fokozatosan olvad be a háttérbe (ezt nagy méretű fényforrással érheted el, például a már sokat említett termetes ablakkal vagy egy méretes lámpával), míg az utóbbi esetében egy ceruzával is könnyen megrajzolható az árnyék határa (ez pedig főként kis fényforrással kivitelezhető, mint például a telefon vakuja vagy ringlight).
Most, hogy az alapvető információkat megszerezted a fényeket illetően, lássunk is hozzá a fényképezéshez!
Készíts fotót minden szögből!
A termékekről készült fotó akkor éri el a célját, ha meglátja a vásárló és az az érzés fogja el, mintha fizikailag is az üzletben lenne. Egy szemmagasságba pozícionált, közeli kép, ugyanakkor egy-egy távolabbi, “madártávlatból” elkészült felvétel is elérheti ezt a hatást. Törekedj arra, hogy minden szögből legyen fotód az adott termékről! Azért a pár plusz kattintásért a későbbiekben még hálás leszel!
Cikkünk elején már szó esett az állvány fontosságáról. Ha nem szeretnéd elmosódott képekkel elárasztani a webshopod és arra törekednél, hogy megtartsd a fotózási szög egyenletességét, akkor bizony nagy szükséged lesz rá. Ha nem éles a kép, nem fogja felkelteni a látogatók figyelmét és így a vásárlás is elmaradhat.
Ha telefonnal fotózol, érdemes ezt portré mód használatával megtenni. A háttérnél pedig törekedj arra, hogy klasszikus, fehér felület legyen, hiszen a továbbiakban rendkívül megkönnyíti az elkészült képek utólagos szerkesztését.
Az utómunka
Ha megvannak a lehető legtöbb szögből elkészített fotóid, akkor ideje szerkeszteni őket. Ma már rengeteg ingyenes vagy fizetős képszerkesztő szoftver közül választhatsz, amik tökéletesek erre a feladatra (pl. Photoshop, Gimp, Pixlr, Photopea, PhotoScape). Játssz például évszaknak megfelelő hátterekkel, a kontraszttal, a színek erősségével. Természetesen, ha jó minőségű nyers képekkel dolgozol, akkor viszonylag gyorsan végzel ezzel a munkafolyamattal is.
Persze itt is van néhány dolog, amivel jó, ha tisztában vagy, nézzük ezeket:
Élesség: Állvány és jó megvilágítás esetén nem kell sokat foglalkozni vele. A cél, hogy annyira élesítsd a képet, amíg annak szélei határozottabb megjelenést nem kapnak.
Fehéregyensúly: A legtöbb fényforrás nem tökéletes fehér fényt bocsájt ki magából, hanem valamilyen keveréket, a fehérnek egy kékes, sárgás vagy vöröses tónusát. Tehát azt tudod beállítani, hogy a fehér részek mennyire legyenek “hűvösek” vagy “melegek”. A melegebb árnyalatú képek kellemesebb hatást keltenek, de ez teljes mértékben rajtad áll, hogy épp melyik passzol a termékhez.
Fényerő: Bizonyos területek kiemelésére alkalmas. Érdemes finoman bánni vele, mivel a magas fényerő a világos részeket “kiégetheti”, a sötét részek pedig fakóvá válhatnak.
Kontraszt: A világos és sötét területek elválasztására szolgál. Ha növeled az értékét, mélyítheted a fotó textúráját. Ne ess át a ló túloldalára ennek beállításával, senki sem szereti az élettelen képeket.
Színtelítettség: A telítettség növelésével több színt tudsz kiemelni, így a fotó élénkebbé válik. Óvatosan bánj vele, hiszen a túl telített képek “földöntúli” érzést kelthetnek a vásárlóban, ami nem a valóságos képet adja vissza a termékről.
Képek tömeges feltöltése UNAS webáruházadba
A képek feltöltése során figyelj arra, hogy csak szabványos JPG, GIF, PNG formátumú kép tölthető fel, webáruház csomag függvényében pedig akár WebP formátumot is elfogad a rendszer. Feltöltés során a rendszer optimalizálja a képeket, a beépített intelligens algoritmus felismeri a látogató böngészőjét, szükség szerint konvertálja és a Google által is a leginkább támogatott formátumot, a WebP-t fogja a látogatónak megjeleníteni.
Tömeges feltöltés során ZIP fájlba kell csomagolnod a képeket, melynek mérete maximum 50MB lehet, ha sok képpel rendelkezel több ilyen ZIP fájl is feltölthető. Egy termékhez legfeljebb 10 fotót tölthetsz fel, amelyből az egyik alapképként fog funkcionálni. Természetesen ha többet szeretnél hozzáadni, arra is tudunk lehetőséget biztosítani.
Ami még fontos információ, hogy a termékekhez a képek a cikkszámok alapján kerülnek társításra, tehát a termékhez tartozó fotó neve meg kell, hogy egyezzen a cikkszámával. A képek feltöltéséhez további segítséget itt találsz.
Összegzés
Fontos, hogy webáruházad esztétikus kinézettel rendelkezzen, a saját készítésű, egyedi fotókkal pedig csak növelni tudod a vásárlókban a szimpátiát és bizalmat. Szánj rá időt, engedd el a fantáziád és meglátod, hogy a befektetett munkának végül úgyis beérik a gyümölcse!