A múlt héten azokhoz szóltunk, akik gondolkoznak azon, hogy belevágjanak az e-kereskedelembe. Hét okot szedtünk össze, hogy miért érdemes inkább webáruházat indítani a hagyományos bolttal szemben. Ezzel a cikkünkkel pedig azoknak próbálunk segítséget nyújtani, akik nemrég indultak el az e-kereskedelemben és szeretnék a webshopjukat költséghatékonyan üzemeltetni, minimalizálni a felesleges kiadásokat. A pandémia egyik nem kívánt mellékhatásaként a legtöbb szolgáltató árat emel ebben az időszakban, ezért is érdemes megfogadni néhány jótanácsot.
Webáruház szoftver havidíja
A legfontosabb, de mégsem a legnagyobb kiadás maga a webáruház technikai hátterének fenntartása. Sokan ajánlják a nyílt forráskódú, ingyenes webáruház szoftver telepítését egy tárhelyre. Ha programozó, informatikus és egyben rendszergazda is vagy, elképzelhető egy ilyen opció is. Ha viszont kereskedő vagy, könnyen beláthatod, hogy számodra ez költségesebb lesz, a folyamatos fejlesztési igények, az innovatív új megoldások, integrációk miatt.
Talán azt itt már nem kell bizonygatni, hogy a költségek tekintetében a legjobb megoldás a bérelhető konstrukció, amivel tervezhető havidíjak mellett kapsz folyamatosan fejlődő, ügyfélszolgálattal rendelkező rendszert. Nem merülnek fel extra költségek, mégis napi szinten új funkciókat kapsz és mindig van kihez fordulnod, ha elakadnál. Itt inkább az a kérdés, hogy melyik rendszert válaszd. Jelenleg Magyarországon a legnépszerűbb és a legjobb ár/érték aránnyal rendelkező szolgáltatás az Unas webáruház. Itt szoktak a cikkírók hasonlatokat hozni, napi két kávé áráért vagy havonta egy kétszemélyes ebéd áráért üzemeltethetsz prémium webáruházat olyan funkcionalitással, ami más rendszerekben többszörös díjú csomagokban érhető csak el.
Felmerülhet a kérdés, hogy melyik csomagot válaszd. Általában a legtöbb szolgáltatónál három opció közül választhatsz, amelyeknél a belépő szint a legolcsóbb, azonban ezek általában próbálgatásra, a termékötletek tesztelésére alkalmasak. Nem titok, hogy nálunk a legnépszerűbb választás a PREMIUM csomag. 10-ből 8 kezdő e-kereskedő igényeit kielégíti ez a funkcionalitás, azonban ha hiszed, ha nem - bár a havidíja magasabb - mégis költséget spórolhatsz a VIP csomaggal. Olyan extra funkciókat adunk ebben a csomagban, amelyekkel növelheted a bevételedet és a díjkülönbségnél bőven több marketingköltést és humán erőforrást spórolhatnak meg neked. Ilyenek például a speciális statisztikák, az árcsökkenés és készletértesítő funkciók, az utóajánlat, az időszakos árváltozás, a mennyiségfüggő akciók vagy az automata folyamatok. Persze ezeken felül is számos előnye van VIP-nak lenni.
Tipp:
Hasonlítsd össze a webáruház szolgáltatók csomagjait és válaszd a legjobb ár/értékű megoldást! Óriási különbségek is előfordulhatnak. Gondold át, hogy csomagváltás esetén, néhány ezer forintos plusz ráfordítással, milyen egyéb költséget spórolhatsz meg.
Szállítási és logisztikai költségek
A következő terület, ahol költséget lehet spórolni a logisztika. Az Unas rendszerbe nagyjából 20-féle szállítási megoldást integráltunk, minden népszerű piaci szereplő megtalálható a listában. A
futárszolgálatok esetén sokszor nemcsak a csomag szállításának a díja döntő, hanem a szimpátia is. A legtöbb cégnek megvannak a rajongói, de az ellentábora is. Sajnos az ember olyan, ha kilencszer finomat eszik az étteremben, egyszer pedig sótlan a leves, könnyen lehet, hogy többet nem tér be oda. Emiatt hallunk sokszor olyan tapasztalatokat a webáruház üzemeltetőktől, hogy néhány sérült csomag esetén váltanak szolgáltatót. Igaz ami igaz, ez az egyik aspektus a költség optimalizálásánál is. Hiába alacsonyabb a szállítási díj egy csomagra vonatkozóan, ha sok a reklamáció.
Nem titok, hogy nálunk a legnépszerűbb három futárcég a GLS, az MPL és a Foxpost, a webáruházak fele velük küldi a csomagjait. Talán ha ezekkel a cégekkel szerződsz, költség tekintetében sem fogsz melléfogni. Érdemes észrevenni, hogy a vásárlók a hagyományos futárszolgálatokkal szemben keresik a csomagautomatás lehetőségeket is. Ezen szállítási megoldások pedig általában olcsóbbak a házhozszállításnál, így ezzel is költséget csökkenthetsz úgy, hogy a vásárlóidnak közben egy új lehetőséget adsz. Léteznek még olyan szállítási lehetőségek, amelyek gyűjtőként több futárszolgálatot egyesítenek és mennyiségi alapon próbálnak meg alacsonyabb díjakat kiharcolni. Lehet próbálkozni ezekkel is, azonban itt egy plusz szereplő kerül be a folyamatba, ami technikai és garanciális szempontból okozhat némi fejfájást.
Tipp:
Időnként nézz körül a piacon, a csomagszámaid emelkedésével kérj újra ajánlatot a szállító cégektől. Elképzelhető, hogy már sokkal nagyobb volumenben szállíttatsz ki, ezért kedvezőbb árakat is kaphatsz. Érdemes váltani vagy párhuzamosan több céget is kipróbálni és elemezni, hogy melyiknél merül fel kevesebb extra költség.
Bankkártyás fizetés tranzakciós díjak
Mára már nagyon kevés webáruház létezik bankkártyás fizetés nélkül, tehát ne azzal akarj spórolni, hogy nem adod meg ezt a lehetőséget a vásárlóidnak. Arról nem is beszélve, hogy sokszor az utánvét nagyobb költséggel jár, mint egy bankkártyás fizetés tranzakciója. Itt a pénzügyi szolgáltatók technikai rendszerének stabilitása az esetek túlnyomó részében megfelelő, nem kell attól félned, hogy valamelyiknél sokkal több sikertelen fizetés lesz, mint a másiknál. Napi szinten merül fel a Facebook csoportunkban a kérdés, hogy melyik bankkártyás fizetést ajánlják a csoporttagok. Kezdők sokszor az alapján választanak, hogy melyik kapcsolható be a leggyorsabban, melyik szerződés a legegyszerűbb. Ha költség szempontjából nézzük, akkor a tranzakciós díj a döntő, amelyet az egyes fizetések után levonnak a szolgáltatók.
Felejtsd el azokat a banki rendszereket, amelyek 2% feletti díjjal dolgoznak. Sajnos a PayPal sem ideális megoldás, hiszen még ennél is többet levon egy fizetésnél. Legfeljebb akkor használd, ha a vevőköröd kifejezetten igényli ezt a fizetési lehetőséget. Ebben a szegmensben is legalább 20 közvetlenül integrált fizetési módot kínálunk, de itt is a top szereplők viszik el a webáruházak java részét. A Barion és a SimplePay a legnépszerűbb, egyben náluk a legalacsonyabbak a tranzakciós díjak. Mindkettő elfogadott a vásárlók körében, így amiatt nem veszíthetsz megrendelést, hogy ismeretlen formával találkozna a vásárló. Őket követi a Borgun és a PayLike, akikkel szintén elfogadható költségszint mellett dolgozhatsz. Az online fizetéseknél nem érdemes gateway megoldásokat alkalmazni, hiszen alig nyújtanak többletfunkciót a közvetlen integrációkkal szemben, mégis plusz díjjal rendelkeznek a tranzakciós díjakon felül.
Tipp:
Hasonlóan a szállítási módokhoz, itt is a növekvő eladásaid alapján frissítsd az ajánlataidat. Ha átkerülsz egy felsőbb sávba, jobb kondíciókkal tudsz szerződni.
A marketing ráfordításai
Egyértelműen a legnagyobb költséggel a marketing jár a webáruház üzemeltetés során. Ezzel lehet a legtöbb pénzt feleslegesen elégetni, egyben a legtöbbet is spórolni. Sokan azonban úgy spórolnak a legjobban, hogy hátra dőlve várják a megrendeléseket és egyáltalán nem hirdetnek, nem költenek marketingre. A mai világban azonban enélkül aligha lehet sikeres egy webáruház. A marketing költségoptimalizálása önmagában is megérne egy cikket, itt most a legfontosabbakat emeljük ki. Nemrég foglalkoztunk a hirdetések mérésével, hiszen ez a költséghatékonyság alapja. Tudnod kell, hogy melyik kampányod mennyit hoz, melyikre érdemes költeni, melyikre kevésbé.
De mitől sikeres egy kampány? Ha jól választottad meg a célközönséget, azoknak jelenik meg a hirdetés, akiket valóban érdekel a terméked. Ha olyan kreatív tartalommal, olyan szöveggel készítetted el a hirdetést, ami felkelti a látogatók érdeklődését. Ha olyan csatornákon hirdetsz, ahol a vevőköröd jelen van.
A marketing tevékenységet magad is végezheted vagy kiszervezheted ügynökségek felé. Hasonlítsd össze melyik a hatékonyabb: inkább profiknak fizetni vagy a saját munkaidődet rááldozni. Ügyelni kell azonban arra, hogy manapság a foci mellett a marketinghez is ért mindenki. Ha külső céget veszel igénybe, figyelj a választás során és saját mérésekkel is ellenőrizd a hirdetések hatékonyságát.
Mindig figyelj a konkurenciádra is, nem feltétlen az a megtérülő, ha egymásra licitáltok hirdetési költségben, hiszen ez önmagában is növeli a kattintási költségeket. Keresd meg inkább azt a csatornát, ahol a versenytársaid nincsenek jelen és ott jobban érvényesülhetsz. Készíts minőségi plusz tartalmakat a webáruházadban, hogy a termékekhez kapcsolódó anyagok miatt is téged válasszanak a vásárlók.
Tipp:
Erősítsd azokat a csatornákat, amelyek kevesebb költséggel járnak, próbálj ki új közösségi média felületeket, használd a TikTokot, készíts YouTube csatornát. Ha költséget szeretnél csökkenteni, ne a brandépítésre koncentrálj, hanem inkább a remarketinget erősítsd. Próbáld azokat újra elérni, aki már jártak vagy vásároltak nálad.
Keresőoptimalizálás
A SEO-t azért hoztuk ide a listába, mivel itt alacsonyabb ráfordítással, nagyobb marketing költséget lehet megtakarítani. Nyilván jobban hangzik, ha valamelyik kulcsszóra jól szerepel a webáruházad az organikus találatok között és nem kell fizetett hirdetésekkel ellensúlyozni a Google Ads-ban. De mit tehetsz ez ügyben?
A keresőoptimalizálás alapvetően három részből áll: technikai és onsite SEO-ból, valamint offsite SEO-ból. Az első kettő az amit könnyedén saját magad is el tudsz végezni. A jó webáruházmotor eleve úgy épül fel, hogy a keresők hatékonyan fel tudják térképezni. Azonban a tartalmak optimális feltöltésével sokat haladhatsz előre. Legyenek beszédes termék és kategória nevek. Legyenek bőven szöveges tartalmak a webáruházadban (kategória szövegek, részletes termékleírások, blogcikkek, stb.).
Biztosan hallottál már a pagespeed-ről és az alapvető webes vitals-mutatókról. Ha webáruház tartalmait nem szakszerűen töltöd fel, nagyban leronthatod az egyébként optimális sablonok ezen értékeit. Ha nem megfelelően méretezett képeket használsz, ha bekapcsolsz mindenféle külső scriptet, biztosan lassú lesz a webshopod.
A linképítés a harmadik lehetőség, amivel hirdetési költséget spórolhatsz. A megfelelő minőségű, releváns szöveges tartalmú külső oldalakról érkező linkek segítenek előbbre jutni az organikus találatok között. Itt sok szakmai szempontnak kell megfelelnie a linknek, hogy az valóban magas értékű legyen a Google értékelésében, ezért érdemes ügynökségre bízni ezt a feladatot.
Tipp:
Nézd át a kategória szövegeket, ha esetleg nem is készültek ezek, kezdj el írni pár sort a főkategóriáidhoz. Optimalizáld a termékek leírást, tartalmazza a legfontosabb környezeti kulcsszavakat. Indíts blogot, mutasd be a termékeidet használat közben!
Egyéb felmerülő működési költségek
A végére hagytuk az egyéb felmerülő költségeket, amiken spórolhatsz. Itt sok mindent felsorolhatunk, de ahány vállalkozás, annyiféle területen érdemes körülnézni. Az Unas rendszerben a legtöbb feladat kezelésére kínálunk belső funkciót, amelyekkel rendkívül költséghatékonyan megoldható a működés. Szükség lehet azonban olyan külső szolgáltatásra, amely kifejezetten egy részfeladat megoldására készült. Emiatt számtalan független programot, segédrendszert használhatsz együtt a webáruházzal. Alkalmazhatóak számlázóprogramok, ügyviteli rendszerek, raktárkezelők. Marketing folyamatok is kiszervezhetőek, ilyen például a hírlevél küldés, beépülő ajánlók, felugró ablakok és a remarketing.
Ezek a rendszerek általában önmagukban is nagyobb költséggel járnak, mint a webáruházmotor havidíja. Érdemes tehát körültekintően választani és meggyőződni arról, hogy valóban annyit hozzáad-e a működéshez a külső rendszer, mit amilyen költséggel jár. Természetesen az online rendszerek a legjobbak manapság, hiszen bárhonnan kezelhetőek, azonban ha valaki mindig egy számítógépről számláz, elképzelhető, hogy előfizetés helyett egy egyszeri licencdíjas számlázó is megteszi.
Ugyanitt említhetjük meg a webáruházhoz nem szorosan kapcsolódó kiadásokat, irodabérlet, humán erőforrás fenntartása, csomagolóanyagok, raktárberendezés, stb. amin elúszhat a profit. Ezek már cégszervezési kérdések, itt csak általános tanácsokat tudnánk adni. A lényeg az, hogy képben legyél a költségeiddel és ezekből mi az, ami felesleges kiadás. Nézd át a folyamatokat, hiszen mindig van olyan terület, aminek az átszervezésével hatékonyabbá és olcsóbbá is válhat a működésed.