Ha 2022-ben közösségi média stratégiád felturbózásán gondolkozol, azt javasoljuk vedd fontolóra a TikTok használatát is. A TikTok 2021 utolsó negyedévében több, mint egymilliárd aktív felhasználóval büszkélkedett és ebben az időszakban nem kevesebb, mint 173 millióan telepítették az alkalmazást világszerte, így ugyanolyan hatékony piacává vált a marketing stratégiának, mint bármely más nagyobb platform.
A TikTok világában a valódi tartalom uralkodik. A felhasználók más közösségi média platformokkal ellentétben előnyben részesítik a lebilincselő, magas minőségben szerkesztett videókat. Ez a stílusbeli különbség az, ami a TikTok alkotóinak kezében potenciális aranybányává válhat, olyan tökéletes és harmonikus kapcsolatot teremt közönségükkel, amelyet máshol nehéz összehozni.
Mi az a TikTok?
A TikTok egy rövid videó alapú közösségi média platform. Itt a márkák, alkotók és influenszerek kifejezhetik egyéniségüket és növelhetik a márkaismertséget. Ennek eredményeként népszerű platform az influenszer marketing és a közösségi média márkamarketing számára egyaránt.
Sokan úgy vélik a TikTok sok hasonlóságot mutat olyan népszerű platformokkal, mint a Twitter és az Instagram, azonban nem szabad összetéveszteni az átlagos közösségi média csatornákkal. Más platformokkal ellentétben a TikTok egyedi felfedezési algoritmust használ, amely minden videónak egyenlő esélyt ad, függetlenül attól, hogy mennyire népszerű a tartalom készítője. Ez lehetővé teszi a közösségi médiában való megjelenésed gyors terjedését, növekedését és a gyakorlatilag korlátlan marketing lehetőségeket.
Miért használd a TikTok-ot termékek értékesítésére?
A TikTok legnagyobb előnye más közösségi média platformokhoz képest (pl. Facebook, Instagram), hogy előnyben részesítheti az olyan alkotók videóit is, akiket még soha senki sem látott. Minden videónak megvan az esélye, hogy elterjedjen, függetlenül attól, hogy készítőjének hány követője van, így az új szereplők nagyobb eséllyel indulhatnak, mint más platformokon.
Amennyiben rendszeresen videókat teszel közzé, jó eséllyel valaki meglátja és megvásárolja az abban bemutatott terméket, elemzések alapján az is elmondható, hogy a TikTokerek közel fele olyan márkáktól vásárol, amelyeket az alkalmazáson belül lát.
TikTok üzleti fiók létrehozása
A TikTok üzleti fiók létrehozása egyszerű. Kezdd azzal, hogy letöltöd a TikTok alkalmazást, ezután regisztrálj egy TikTok fiókot és kövesd az alábbi lépéseket:
1. Nyisd meg az alkalmazást
2. Lépj be a profil oldaladra
3. Koppints a jobb felső sarokban a hamburger ikonra, majd a Fiók kezelése menüpont alatt érintsd meg a Váltás üzleti fiókra lehetőséget.
4. Válassz egy kategóriát, amely a legjobban jellemzi a fiókod, például Ruházat és kiegészítők, Elektronika, Háziállatok stb.
5. Utolsó lépésként töltsd ki profilod (név, felhasználónév, bemutatkozás, Instagram fiók stb.)
Készíts TikTok üzleti stratégiát
Mint minden más területen, így a TikTok marketingkampány létrehozása esetén is nagy jelentősége van a stratégiád alapos megtervezésének. Összeszedtük neked mikre figyelj, hogy közelebb kerülhess üzleti és marketingcéljaidhoz.
Határozd meg a célközönséget
A célközönséged kialakításakor számos paraméter mentén szűkítheted az elérni kívánt emberek körét. Elsődleges szűkítési feltételek közé tartozhat a helyszín, hogy földrajzilag hol élnek az ideális ügyfeleid. Ha helyi vállalkozásod szeretnéd csak egy adott területre specifikálni, akkor ezeket is előre meg kell határoznod.
A pontosabb célzás érdekében elengedhetetlen lehet az életkor meghatározása, valamint azt is fontos már az elején eldöntened, hogy nemek szerint szeretnéd-e szegmentálni csoportodat (pl. egy csak férfiaknak szóló termék esetén célszerű csak erre a nemre fókuszálni).
Ha fiatalabb demográfiai csoportot akarsz elérni, a TikTok különösen hasznos eszköz lehet számodra, a felhasználók 62%-a a 10 és 29 év közötti korosztályba tartozik.
További fontos tényező lehet még a jövedelem szint, karrier, érdeklődési körök, de azt is megadhatod, hogy pl. egyedülálló vagy családos embereket céloznál meg termékeiddel.
Nem kell minden tulajdonságot kitöltened, de a lehető legpontosabban határozd meg kik azok, akik nagy valószínűséggel vásárlókká válhatnak. Ez lesz a célközönséged.
Elemezd a versenytársaid
A TikTok-on a többi közösségi média platformhoz hasonlóan nagyon sok személy és márka jelenik meg, így nem csak más vállalkozásokkal, hanem más alkotókkal is versenyezned kell.
Vess egy pillantást üzleti versenytársaidra és nézd meg, hogy jelen vannak-e a TikTokon. Ha igen, böngészd át, hogy milyen típusú tartalmakat tesznek közzé, ez rávilágíthat arra, hogy mit szeret a közönségük, ami valószínűleg némileg hasonló ahhoz, amit a te közönséged is szeretni fog.
Tipp!
A versenytársaid videóinak másolása nem jó üzleti stratégia, törekedj arra, hogy mindig egyedi tartalmat hozz létre.
Tervezd meg a hirdetési stratégiád
Amellett, hogy időt és energiát fektetsz TikTok profilod menedzselésébe és videóid létrehozásába, TikTok marketinged influenszerekkel és fizetett hirdetésekkel is kibővítheted.
Ha saját TikTok marketing stratégiádban szeretnél influenszerekkel együttműködni, végezz kutatásokat, hogy megtudd, ki az aki a termékeiddel és közönségeddel egy húron pendül. Küldj nekik üzenetet közvetlenül a platformon és küldj ingyenes termékeket, tapasztalataikról és őszinte visszajelzésükről szóló videóért cserébe.
Ami a fizetett hirdetéseket illeti, a TikTok Ads Manager hozzáférést biztosít egy sor olyan eszközhöz, amelyek segítségével növelheted hirdetéseid láthatóságát egy meghatározott közönség számára.
Legyél Pro felhasználó, elemezd az adatokat
Kezdd a folyamatot azzal, hogy megismered, hogy milyen mutatókat és miért kell mérni. Szerencsére az ingyenesen létrehozható Pro TikTok fiókok részletes elemzést kínálnak a tartalomkészítőknek a követőikről, forgalomról, ezen felül megtekintheted többek között az alábbi adatokat is:
- Heti és havi kimutatások a követők számában
- Videómegtekintések, lejátszási idő, kedvelések, megjegyzések és megosztások
- Profil megtekintések
- A közönség demográfiai adatai (pl. nem, hely, életkor stb.)
- Felkapott videóid
Tipp!
Hozz létre egy TikTok pixelt a TikTok for Business oldalon, majd ezt állítsd be a webáruházadban a Marketing / Külső marketing rendszerek oldalon. Ezzel nyomon követheted a TikTok-ról érkező látogató tevékenységeit és mérheted a különböző hirdetéseid megtérülését.
TikTok marketing tippek
Ha a stratégiád felállítottad, itt az ideje, hogy megvalósítsd a kitűzött célokat. Néhány pontban összeszedtük számodra, mik azok a már jól bevált gyakorlatok és tippek, amiket célszerű betartanod a tartalom létrehozásakor és közzétételekor.
Légy hiteles
A TikTok sokszínűsége miatt fontos, hogy valós tartalmakat közölj, videóid hitelesek legyenek és kitűnj a létrehozott tartalmaiddal. Ne akarj olyan videókat közzétenni, amelyek úgy festenek, mint a nagyobb cégek értékesítési bemutatói. A felhasználók nem ezért vannak a TikTokon, csempészd bele egy szórakoztató vagy figyelemfelkeltő videóba a lényegi információkat.
Mielőtt elkezdenéd a TikTok marketing tevékenységed, fordíts időt az alkalmazás megismerésére. Amint az algoritmus megtanulja, hogy mit szeretsz, minőségi tartalmakat fog mutatni, amelyeket inspirálónak találhatsz, így fokozhatod a kreativitásod a saját videóidhoz.
Megfelelő felszerelés
A videótartalom létrehozásának számos módszerével lehet kísérletezni, a videókat közvetlenül akár a mobiltelefon TikTok alkalmazásából is fel lehet venni. Rengeteg szépségszűrőhöz és világítási beállításhoz férhetsz hozzá az alkalmazáson belül, amelyek pótolhatják a gyengébb világítást vagy a díszes hátteret.
Használható akár külső videó szerkesztő program is, de a felhasználói visszajelzések alapján elmondható, hogy hiába sikerül jól a videó, a tartalom létrehozásához szükséges extra idő nem mindig térül meg.
A hangzásban azonban nem szabad kompromisszumot kötni. Bár a szabványos mobil telefon mikrofonja remekül működik, a minőségi hang nagyban hozzájárul a lehetséges visszajátszások és megosztások maximalizálásához, így erre érdemes áldozni.
Tipp!
A 4K-videók, a különféle effektekkel felturbózott, moziszerű vagy vállalati TikTok-videók elidegeníthetik a felhasználókat.
Élő adás
Az egyik módja annak, hogy emberi kapcsolatot építs ki a közönségeddel, ha kihasználod a TikTok LIVE funkcióját, amely lehetővé teszi az alkotók számára, hogy élő közvetítés útján közvetlenül kapcsolatba léphessenek követőikkel. Az élő adás az egyik legjobb módja annak, hogy kitűnj a TikTokon. Az alkalmazás értesítést küld a követőidnek arról, hogy elkezdted az élő közvetítést.
Nem kell félned, teljesen normális, ha elsőre kicsit félénk vagy az élő közvetítés során. Sokakban felmerülhet az aggodalom – Mi van, ha rosszul beszélek? – Mi van, ha nem tudom, hogyan válaszoljak egy kérdésre? Ezek közös félelmek, amelyekben mindannyian osztozunk, de gyakran eltűnnek, amint megnyomod az Élő adás gombot.
Hogy hosszú távon magabiztosabb legyél jegyezz fel néhány beszédtémát a gyakori kérdésekhez és frissítsd a listád minden TikTok élő adás után. Tegyél meg mindent, hogy megválaszold az összes felmerülő kérdést az élő adás során és feltétlenül köszönd meg követőidnek, akik matricákat/hangulatjeleket ajándékoznak Neked, mivel ezekhez pénzbeli érték is társul.
Tipp!
Ha élő közvetítést készítesz, ügyelj a követőid időzónáira és válassz olyan időpontot, amikor a legtöbb ember nincs iskolában vagy munkahelyen. Ez egy nagyszerű módja annak, hogy növeld a nézettséget, amikor először kezded bővíteni közösségedet.
Törekedj az egyszerűségre
Nem lehet egy egész regényt belerakni egy posztba és nem fér bele egy egész film egy TikTok bejegyzésbe. Annak érdekében, hogy a tartalom emészthető legyen, videóidnak rövidnek, lényegre törőnek és érdekesnek kell lenniük.
Ragaszkodj a 15 másodperces videókhoz, amelyekben magas szintű információkat osztasz meg közönségeddel. Ha egy téma rendkívül fontos, akkor több 15 másodperces videóra bonthatod, hogy a nézettség és az újrajátszási idő magas maradjon.
Fontos az egyensúly megtalálása, ugyanis ha túl kevés a tartalom, előfordulhat, hogy elégedetlenek lesznek követőid, ha túl hosszú a videó, az olyan lesz mint egy film, amire sok felhasználónak nincs elég ideje.
Következetesen posztolj
A tartalom közzététele előtt vess egy pillantást a TikTok Fedezd fel oldalára és nézd meg, hogy tudsz-e olyan tartalmakat készíteni, amelyek megfelelnek a napi TikTok trendeknek vagy a hashtag kihívásoknak. A felkapott hashtag-ek naponta változnak és kiváló példái annak, hogy mi tartja frissen és szórakoztatóan a TikTok tartalmát.
Javasoljuk, hogy naponta egy-két alkalommal tegyél közzé bejegyzéseket és hetente néhányszor indíts élő adást. Ez a ritmus frissen tartja a tartalmat anélkül, hogy követőid túlterhelnéd videókkal.
Ellenőrizd az elemzéseket, hogy megtudd, mikor a legaktívabb a közönséged, mert ez befolyásolhatja csatornád nézettségét.
Az Influencer Marketing Hub több mint 100 000 TikTok-bejegyzést elemzett, majd a kutatás eredményeként azt találta, hogy a legalkalmasabb időszak a közzétételre:
- Hétfőn 6, 10 és 22 órakor
- Kedden 2 , 4 és 9 órakor
- Szerdán 7, 8 és 23 órakor
- Csütörtökön 9, 12 és 19 órakor
- Pénteken 5, 13 és 15 órakor
- Szombaton 11, 19 és 20 órakor
- Vasárnap 7, 8 és 16 órakor
Ha követőid aktívabbak a hét bizonyos napjain, fontold meg a bejegyzések megduplázását azokon a napokon a nézettség maximalizálása érdekében. Mivel folyamatosan sok új videó kerül fel a platformra, fontos, hogy folyamatosan új és izgalmas saját tartalmat publikálj.
Ha rendelkezel Instagram fiókkal is, úgy amikor közzéteszel egy videót a TikTokon, automatikusan megoszthatod azt Instagram történetedben és/vagy Instagram hírfolyamodban is azt, ezzel még több potenciális követőt érhetsz el.
Tipp!
A posztolások során bármilyen ütemezés mellett is döntesz, ügyelj arra, hogy ezt később is be tudd tartani.
Reagálj a kommentekre
Ha elkészítetted a videód és az a potenciális követők elé kerül, kijelenthető, hogy ez még csak félsiker. Fel kell keltened a leendő vásárlóid figyelmét, így amilyen gyakran csak tudod, ugorj be a megjegyzések közé és kommunikálj nézőiddel. Meglepődnél, hogy milyen sok felhasználó örül annak, hogy a kedvelt alkotótól értesítés jelenik meg a képernyőn.
Ha úgy gondolod, hogy a megjegyzésekre való reagálás túl sok időt vesz igénybe, foglalkozhatsz velük nagy léptékben. Hozz létre pl. egy dokumentumot, amelyben rögzíted a gyakori megjegyzéseket és ezután válaszolj az ismétlődő megjegyzésekre egy hosszabb videóban, élő közvetítésben vagy videoválaszban.
A megjegyzések fontos részét képezik a TikTok-élménynek és nincs mentség arra, hogy ne foglalkozz minden egyes megjegyzéssel, amíg a csatornád olyan szintre nem nőtt, hogy ez már nem lehetséges.
Kövesd az újdonságokat
A TikTok folyamatosan új funkciókat kínál (pl. animált GIF-matricák, új szűrők stb.), összpontosíts ezeknek az új eszközöknek a használatára, hogy hírcsatornád frissen nézzen ki közönséged számára.
Azt is javasoljuk, hogy tekintsd át a TikTok béta programját, mivel olyan vadonatúj tartalomkészítő eszközöket kínálhatnak, amelyeket a legtöbb felhasználó még nem látott. Ez egy nagyszerű módja annak, hogy a platform élvonalában maradj, egy lépéssel a versenytársak előtt.
Összegzés
A TikTokon az évek során a feltöltött tartalmak egyre színesebbek és változatosabbak lettek, az oldal algoritmusa is folyamatosan változik, de a felületen történő marketing és márkaépítés alapjai változatlanok maradtak: törekedj a hitelességre, gyakori bejegyzésekre, aktív közösségkezelésre és minőségi tartalmakra.
Reméljük nem ijesztettünk el, tudjuk, hogy minden kezdet nehéz, de a TikTok közösség hihetetlenül biztató, a felhasználók száma napról napra ugrásszerűen növekszik. Ha jól csinálod, meg fogsz lepődni, hogy a követőidből álló csoportod tagjai milyen gyorsan a rajongóiddá és így vásárlóiddá válhatnak!