Egy évértékelő összefoglalót mindig nehéz elkezdeni, hiszen nem feltétlen sikeres mindenki számára az adott év. Mindennapjainkat továbbra is beárnyékolja a pandémiás helyzet, miközben az e-kereskedelem tovább szárnyal és minden rekordot megdöntött ebben az évben is.
Idén is sok vállalkozás kényszerült a tevékenységének abbahagyására, de rengeteg új webáruház indult el. Részben eddig offline kereskedést folytató cégek vágtak bele az online értékesítésbe, részben teljesen új cégek is az e-kereskedelmi csatornák felé indultak el.
Hazai E-kereskedelmi körkép
1000 milliárd forint körüli számot jeleztek előre a szakemberek 2020-ra, egyes felmérések szerint ezt meg is haladta az e-kereskedelmi összforgalom tavaly Magyarországon. A GKI Digital kutatása szerint valamivel alatta maradt a végeredmény, ami az adatok szerint 52 millió rendelésből adódott. Annyi azonban bizonyos, hogy 2021-ben biztosan 1000 milliárd forint felett forgalmaztak a hazai webáruház üzemeltetők online csatornákon.
A töretlen növekedésnek köszönhetően gombamód szaporodnak az új webshopok, amelyek száma meghaladta a 20.000-et hazánkban. Eloszlását tekintve legalább a háromnegyede a shopoknak bérelhető, SaaS formában működő motorra épül. Egyre kevesebben választják az egyedi fejlesztésű vagy a nyílt forráskódú webáruházakat.
Az Unas webáruházak eredményei
Ahogy a magyarországi e-kereskedelem növekedett, vele növekedtek az Unas rendszerben működő webáruházak is. A tavalyi 6 millió után 2021-ben 8,5 millió rendelést fogadtunk összesen. A rendelések összértéke 220 milliárd forint felett alakult. Az átlagos kosárérték némiképp növekedett a tavalyi évhez képest. Az országos összforgalom eloszlása nem változott számottevően, amin látszik, hogy nem mindenki a multi webáruházaknál vagy piactereken vásárol. Nagy számban tudunk beszámolni kisebb webáruházakról, aki szép növekedést értek el az évben.
Mi történt velünk 2021-ben?
Ami talán a legfontosabb a saját házunk tájáról, az szintén a folyamatos növekedés, ami motivációt ad a fejlesztésekhez. Tavaly karácsonykor értük el a 6000 működő webáruházat a rendszerben, egy év elteltével év végére valószínűleg 7500 lesz ez a szám, amiről beszámolhatunk. Egy év alatt tehát 1500 új webáruházat indítottak el az ügyfeleink Unas motor használatával. Ennek kb. a kétharmada újonnan induló webshop és közel 500, ami más rendszerből migrált át hozzánk. A legtöbben a második legnagyobb rendszerből költöztek át, ahol az előfizetők beszámolója alapján jó ideje alábbhagyott a fejlesztés és a támogatás.
Ha belelapoztok a blogba, láthatjátok, hogy minden kedden jelentkeztünk cikkel, így a 2021-es évben eddig 50 blogbejegyzést olvashattatok el. Ezek között volt sok fejlesztési hír, tippek, ötletek különböző marketingeszközök használatára vagy a webáruház hatékonyabb üzemeltetésére. Újdonság volt a blogban, hogy egyes cikkekhez videó is készült, amelyeket a Unas Youtube csatornán tekinthettek meg. Ha még nem tetted, iratkozz fel te is!
Tavaly ősszel vettük át a Unas webáruház csoport Facebook csoportot 600 taggal. Egy év alatt 2200-ra nőtt a tagok száma, akik rendszerint aktívak és segítőkészek. Átlagosan napi 8-10 bejegyzéssel segítenek az ügyfeleink és külső szakértők egymásnak. Ha még nem vagy a csoport tagja, érdemes minél előbb csatlakozni neked is.
Az idei év egyik fontos eredménye, hogy tartalmilag és formailag is megújult a Webáruház segédlet. Minden funkcióhoz részletesebb leírást készítettünk, ami a piros kérdőjelre kattintva érhető el az adminisztrációs felületről, de ettől függetlenül is olvashatóak a tartalmak belépés nélkül is. A Webáruház segédlettel és a blogcikkeink rendszeres tartalmaival olyan segítséget kapnak az ügyfeleink a hatékony e-kereskedelemhez, ami kevés szolgáltatóra jellemző.
Mindig fontosnak tartottuk a kapcsolatokat az e-kereskedelmi piac azon szereplőivel, akik webáruház üzemeltetőknek nyújtanak szolgáltatásokat. Sokat léptünk előbbre ez ügyben is, tárgyaltunk minden népszerű szolgáltatóval, szorosabbra fűzve az együttműködéseket. Amellett, hogy a technikai hátterek esetleges nehézségeit így könnyeben elháríthatjuk, próbálunk kiharcolni mindenhol egy kis előnyt az Unas rendszer felhasználói számára.
Említsük meg itt az Unas technikai hátterének fejlődését is. A megnövekedett látogatószám és a vásárlói szokások online térbe való eltolódása miatt jelentősen bővítettük az erőforrásainkat. Önhibánkból adódóan nem volt szolgáltatáskimaradás az idei évben. Hálózati hibák, illetve webáruházak ellen történő túlterheléses támadás miatt éves szinten összesen 2 óra körüli leállást mértünk. Ezzel a számított rendelkezésre állás 99,98%-os volt az évben.
Idei legfontosabb webáruházat érintő fejlesztéseink
Nem is tudjuk, hogy a backend vagy a frontend fejlesztéseinkre legyünk büszkébbek, hiszen mindegyikből volt szép számmal. Elsőként említsük meg a választható kinézetek átalakulását. Áprilisban lehoztuk a csillagokat, két új sablon is érkezett a rendszerbe Polaris és Antares néven. Mindkettő 4-4 alverzióval rendelkezik, valamint a korábbi dizájnokat is kiegészítettük tematikus változatokkal. Nem sokkal később pedig a legújabb Pollux sablont is kiválaszthatták az ügyfeleink. A kiválasztás elősegítésére készítettünk egy összefoglaló oldalt is.
Funkció és integrációk terén nyolc összefoglalót publikáltunk a blogban. Rengeteg apró fejlesztést és több nagyobb lélegzetvételűt is tartalmaztak ezek az összefoglalók. Ezeket felsorolni itt hosszadalmas lenne, de néhányat azért említsünk meg közülük.
Márciusban jött ki a Magyar Posta új rendszere MPL API néven, aminek integrálásához elsőként az Unas-t választotta a logisztikai óriás. Áprilistól használhatják a VIP ügyfeleink az automata folyamatok funkciót, amivel nagyban növelhetik a hatékonyságukat és csökkenthetik a humán erőforrás igényeket a webáruház üzemeltetése során. Külföldi értékesítés elősegítéséhez több új funkció érkezett az évben, egyrészt a törvényi változásoknak megfelelően az országonkénti ÁFA kezelés, valamint egy új opcionális VIP modul is elérhető lett Bővített nemzetközi modul néven, ami további hatékony eszközöket tartalmaz határon túli értékesítéshez.
Ahogy fent már említettük, keressük az együttműködési lehetőségeket, így integráltuk a világ egyik legnépszerűbb fizetési megoldását, a Stripe-ot. Hosszas tárgyalásunknak köszönhetően ügyfeleink 10000 euróig díjmentesen használhatják ezt a bankkártya elfogadási lehetőséget. Nagy előrelépés történt még a MailerLite és a TikTok pixel integrációval is.
A legnagyobb funkcionális fejlesztésünk az év során az Okoskereső kiépítése volt. Ezzel a megoldással megfizethetetlen árazású nemzetközi szolgáltatásokkal szemben mutattunk be új generációs, költséghatékony alternatívát. Amellett, hogy az Okoskereső sokkal gyorsabb, mint a hagyományos keresők, számos új lehetőséget is kínál. Képes elírást kezelni, keresési javaslatokat adni, valamint különböző szempontok alapján súlyozott relevancia sorrendbe tenni a találatokat.
Terveink 2022-re
Több száz fejlesztési ötlet van a listánkon, amelyekből sokat már be is ütemeztünk. Mindjárt az év elején érkezni fog egy fejlesztési összefoglaló, amiben újra hozunk egy kiváló ajánlatot és integrációt bankkártyás fizetésre. Hamarosan érkezni fog egy új logisztikai megoldás is. Az év elején fel fog tűnni az égbolt legfényesebb csillaga, a Sirius is.
Tavaly ígértünk két új márkanevet is bevezetni a piacra, amelyek mögött két új kiegészítő szolgáltatás fog elindulni e-kereskedők számára. Ezek is érkezni fognak az év első felében.
Készíteni fogunk újabb videós anyagokat, amelyekkel elősegítenénk a hatékony webáruház üzemeltetést. A kezdők hamarosan a funkciók kezeléséről is találni fognak videókat a Youtube csatornánkon. Ezen felül pedig előkészületben van az online oktatásunk is, ami webinárium keretében, havi rendszerességgel várja majd a tanulni vágyó e-kereskedőket.
Ügyfélszolgálat az ünnepekben
Utolsó hivatalos munkanapunk december 21-én lesz. Utána visszavonulunk a szokásos karácsonyi pihenőnkre, hogy a megfelelő lendülettel tudjuk kezdeni az új évet. Természetesen az email-eket figyelni fogjuk, azokat sürgősség függvényében feldolgozzuk. December 28-án a délelőtti órákban chates és telefonos ügyeletet tartunk, ha valaki halaszthatatlan ügyben fordulna ügyfélszolgálatunkhoz. 2022. január 3-án pedig megkezdjük a munkát.
Minden Ügyfelünknek és Partnerünknek kellemes karácsonyi ünnepeket és sikerekben, megrendelésekben gazdag, vírusmentes boldog új évet kívánunk!