Te is több látogatót, több feliratkozót és még több vásárlót szeretnél? Tudod, hogy miért konvertál egy csomó webáruház, weboldal, sales oldal olyan pocsékul? Mert rosszak bennük a CTA-k.
Az, hogy mi az a CTA és hogyan tudod a segítségével megnövelni a webáruházad konverziós arányát, a hirdetéseid hatékonyságát, a hírleveleid megnyitási arányát vagyis összességében a webáruházad forgalmát, azt ebből a cikkből megtudod.
MIELŐTT TOVÁBB MÉSZ!
A tanácsokat Kiss Gergő, a Konverzióhuszár alapítója állította össze nektek. Újdonság a blogban, hogy ezt a cikket bővebben meghallgathatod Youtube csatornánkon is. Javasoljuk, hogy iratkozz fel a csatornára, a későbbiekben több hasznos anyagot is fogsz találni rajta.
Mi az a CTA?
A CTA az angol call to action kifejezés rövidítése, amit úgy is le lehet fordítani, hogy cselekvésre való felhívás vagy cselekvésre való ösztönzés. Vagyis a CTA a látogatót valamilyen cselekvésre ösztönzi. Iratkozzon fel, töltsön ki egy űrlapot, töltsön le vagy vásároljon valamit stb.
Így néz ki pár jó CTA
A Death Wish Coffee termék oldalán található kosárba rakom gomb azért jó példa, mert azonnal megfogja a szemet és észrevesszük, hogy oda kell kattintani.
A Marucci webáruház főoldalán is nagyon jól kivehető hatalmas gombokat találunk, amiknél egyértelmű, hogy hova is kell kattintani!
Ha van webáruházad és értékesítesz termékeket, feliratkoztatsz a landing oldaladon vagy ha hirdetsz, akkor eddig is használtál CTA-kat, csak lehet, hogy nem tudtál róla.
Mindenhol használunk ilyen cselekvésre ösztönzést. A Facebookon, az Instagramon, a weboldalakon, a landing és a sales oldaladon, a hírleveleidben és a webáruház kosárfolyamatánál is.
Mint látod, sokszor és sok helyen használjuk őket, így az is egyértelmű, hogy ha nincsenek nagyon erőteljes CTA-id, akkor nem lesz elég hatékony a webáruházad, a hirdetéseid és a kosár folyamatod. Úgyhogy erős CTA-kra van szükséged.
Az emberek nagy része, valljuk be őszintén, nem valami ügyesen használja az internetet, a másik része pedig kapkod és figyelmetlen. Ha a látogatónak nem szúrja ki a szemét a CTA, akkor egész egyszerűen csak nézelődnek a webshopodban és utána elmennek vásárlás és feliratkozás nélkül.
Az értékesítési tölcséredben neked kell irányítanod a folyamatodat és neked kell vezetned a látogatókat a webáruházadban. Mindig neked kell megmondanod, hogy mi a következő lépés, mert ezt nem hagyhatod a látogatókra. Hidd el, hogy a látogató nem fog abba időt és energiát fektetni, hogy kitalálja azt, hogy neki mit kell megtennie a következő lépéshez.
Vannak olyan látogatóid, akik úgy érkeznek a webáruházadba, hogy égő vággyal akarják a termékedet, ha van CTA, ha nincs. Csak feliratkoznak és vásárolnak, viszont ők a látogatóidnak az egy, maximum kettő százalékát teszik ki.
Nekik is kedvezned kell CTA-kal, mert akkor sokkal gyorsabban mennek végig a folyamaton és sokkal elégedettebbek lesznek. Viszont ott van még a látogatóid 98-99 %-a, akik a vásárlási útvonal elején tartanak és ezért nem fognak még azonnal vásárolni.
Ők még infót gyűjtenek, összehasonlítgatnak, még mérlegelnek és nem fognak azonnal dönteni. Nekik kellenek a CTA-k, hogy terelni tudd őket a webáruházadban!
Egyébként, ha a vásárlási útvonalról szeretnél még hallani, akkor nézd meg a KonverzióHuszár YouTube csatornát, ott van egy nagyon jó, kifejezetten hasznos anyagunk a vásárlási útvonalról.
Szóval most már remélem érted és érzed, hogy miért olyan fontos az, hogy erőteljes CTA-id legyenek. Úgyhogy most nézzük, hogy mi az 5+1 titka a jól konvertáló CTA-nak.
1. Emelkedjen ki a környezetéből!
Ahogy mondtam, a látogatók nagy része kapkod és ezért figyelmetlen. Úgyhogy ha a CTA-dat olyan környezetbe helyezed el, ahol az egy kicsit elveszik, akkor arra senki nem fog rákattintani!
Itt a képeken is jól látszik az, hogy a jól konvertáló CTA kiemelkedik a környezetéből, hiszen neki kell lennie a leghangsúlyosabb elemnek. Amikor meglátja a látogató a betöltődött oldalt, azonnal ki kell szúrnia a szemét.
Látszik a nagy piros gomb, a sötét háttér előtt nagyon jól észrevehető.
A webáruházadban a kosárba gombnak nagyon hangsúlyosnak kell lennie. Itt van erre egy jó és egy rossz példa is. Láthatod, hogy a másodiknál a gomb szinte észrevehetetlen, belesimul a környezetébe.
Az első képen látszik a hatalmas piros kosárba helyezés gomb. Figyelemfelkeltő és cselekvésre ösztönöz. A második képen alig lehet látni a kosárba helyezés gombot.
Ha nem elég hangsúlyosak és nem optimalizáltak a cselekvésre ösztönző elemeid, akkor minden egyes makro konverziós lépésnél veszítesz valamennyit és mivel sok ilyen van, ez a sok kicsi összeadva 1-2 %-os konverziós arány vesztést is jelenthet. Ami azt jelenti, hogy havonta akár 50-100 vásárlótól esel el az ilyenek miatt.
2. Dupla CTA
Nagyon sokan ellene vannak a dupla vagy a tripla CTA-knak mondván, hogy mindenhova csak 1 db-ot lehet elhelyezni. Szerintem ez nem állja meg a helyét, hiszen ahogy mondtam a bevezetőben is, a vásárlási útvonalon nagyon sokféle látogató jöhet a webshopodba.
Éppen ezért nagyon sokféle célt el tudsz velük érni. Sokan vásárolni jöttek, míg mások még csak információkat gyűjtenek.
Ha dupla vagy tripla CTA-t használsz, akkor nem csak a látogatók dolgát könnyíted meg, de a gombok segítségével is tudod őket remarketing célközönségbe is állítani úgy, hogy aki az első gombra kattintott, az kerüljön be az x célközönségbe, aki meg a második gombra, az pedig kerüljön be a másik célközönségbe.
Így jól tudod szegmentálni is a látogatókat, valamint hatékony utánkövetésre is megoldást ad. Érdemes a megfelelő helyeken dupla CTA-kat használni.
Persze a vásárlási útvonalon vannak olyan helyzetek, ahol csak egy gombot érdemes használni, például a termék oldalon.
3. A CTA szövege
A CTA szövegen is megoszlanak a vélemények, bár vannak olyan nagy marketing guruk, akik még mindig kiállnak a feliratkozás a hírlevélre CTA mellett, ami manapság a legtöbb esetben kevésnek bizonyul.
A onbounce szerint, ha egyes szám első személyben írod meg a CTA szövegét, akkor az akár 90%-kal is megnövelheti a CTA makro konverziós arányát. Bár azt gondolom, a feliratkozom a hírlevélre szöveg sem konvertálna több embert.
Oké, de akkor hogyan írj igazán szexi CTA szövegeket? Hát úgy, hogy valamiért felmegyek egy weboldalra, van valami célom vagy problémám. Például: le akarok fogyni; okosabb, gazdagabb akarok lenni; szebb akarok lenni vagy nem akarok soha többé füvet nyírni a kertben.
Ha tudod, hogy mi a látogató vágya, akkor azt írd bele a CTA szövegébe! Ha fogyasztó szereket árulsz, akkor ne csak az legyen ott, hogy kosárba, hanem legyen ott egy szöveg, a kosárba gomb felett, hogy kosárba teszem és végre lefogyok!
4. Adjon életjelet magáról!
Sokszor veszem azt észre magamon is, hogy amikor megyek végig egy folyamaton és ráviszem az egeret egy gombra és ott nem történik semmi a gombbal, akkor megakadok a folyamatban.
Azt látom az idősebb ismerőseimnél és az általunk készített Hotjar elemzéseknél, hogy amikor ők tapasztalják ugyanezt, akkor ők konkrétan kétségbe esnek, hogy arra a gombra rá lehet-e kattintani vagy sem, ezért megállnak a folyamatban.
A mozgó/animált gombnak a webáruházadban alapértelmezettnek kell lennie! Amikor ráviszem az egerem egy gombra és az nem mozog, nem vált szint, nem lép velem interakcióba, akkor az a gomb nem működik. Nagyon sokan ebben a tévhitben élnek. Éppen ezért, ha nem változik a gomb a termék, kosár vagy a pénztár oldalon, akkor azon sürgősen változtass.
5. A színek
A Conversion XL szerint, jelenleg a piros szín a nyerő. Vannak, akik a sárga színre esküsznek, mert az az emberi szem és az agy számára leginkább figyelemfelkeltő.
Viszont vannak, akik azt mondják, hogy a zöld szín a nyerő, mert amikor rá kell kattintani egy gombra, az a szín megnyugtató az ember számára.
Megint csak mások azt mondják, hogy kék színt kell használni egy gombnál, mert az a kommunikáció színe.
Igazából bármilyen színt lehet ideologizálni, hogy az miért annyira jó. Szerintem a legfontosabb az, hogy használj figyelemfelkeltő színeket, amik elütnek a környezettől, hogy jól látszódjon a látogató számára, hogy erre kell kattintania!
Ha ezeket betartod, akkor nagyjából nyert ügyed van. De azért figyelj arra, hogy a CTA kontextusban legyen a mondanivalóddal. Például egy gyerekjátékot ne akarj eladni egy fekete lángoló gombbal, mert kitéped a hajad, mire megjön az első konverzió!
5+1. Teszteld a CTA-t!
A plusz kiegészítő tanácsom, hogy teszteld a CTA-kat! Teszteld a méretet, a színeket, a szöveget, az ikonokat, az elhelyezéseket. Egy jól optimalizált CTA képes nagy mértékben befolyásolni a konverziós arányodat!
Összefoglalva
A CTA-id lehetnek gyengék, uncsik és akkor senki sem fog feliratkozni. Vagy lehetnek dögösek, szexik, hatékonyak és akkor sok feliratkozód és vásárlód lesz. Érdemes tesztelni ezeket és optimalizálni a webshopodban!
Hamarosan készítünk az A/B tesztelésről és az UTM paraméterezésről is tartalmakat írott és videós formában is, úgyhogy kövesd a blogot és a YouTube csatornát is!
Magas konverziót kívánunk!