Tudjuk, hogy nem könnyű feladat felépíteni egy saját márkát, amellyel kiemelkedhetsz a tömegből és előnyhöz juthatsz a versenytársaiddal szemben. Számos kérdés felmerülhet a tervezés során: Hogyan vágj bele? Hogy nézzen ki? Mit sugalljon a vásárlók számára? Hogy fog tetszeni a célközönségnek?
Mi is az a márka pontosan?
Ha szakmaiak akarunk lenni, akkor a márka vagy brand egy termék vagy szolgáltatás minősége, fajtája, amit egy megkülönböztető jel, szimbólum vagy ezek kombinációja, arculati elem, szlogen, márkanév, logó reprezentál, amellyel markánsan megkülönböztethető a termék a piaci versenytársak hasonló termékétől.
A márka azonban nem csupán egy felismerhető név és logó, amely megkülönböztet a zsúfolt piacon. A márka az, ahogyan az emberek észlelnek téged, bárhol is kerülnek érintkezésbe vállalkozásoddal.
E heti cikkünkben 7 lépésben vezetünk végig a teljes folyamaton: a célközönség felkutatásától indulva, a márkanév kitalálásán és a logó elkészítésén át egészen a bevezetésig. Ezek mindegyikére fordíts kellő figyelmet, ha egy sikeres brandet szeretnél felépíteni.
1. Kutasd fel célközönséged és versenytársaid
Mielőtt bármilyen döntést meghoznál a márkával kapcsolatban, meg kell ismerned a jelenlegi piacot. Tudnod kell, kik a potenciális ügyfeleid és jelenlegi versenytársaid. Számos módja lehet a piackutatásnak, melyet néhány életszerű példán keresztül mutatunk be.
- Elemezd a keresési eredmények között megjelenő közvetlen és közvetett versenytársaid.
- Olvass bele az ügyfeleidhez kapcsolódó Facebook beszélgetésekbe illetve kövesd azokat és megosztott termékajánlataikat.
- Tekintsd meg a meghatározó közösségi média fiókokat vagy oldalakat, amelyeket közönséged követ és amire fogékony.
- Kommunikálj a célpiacon lévő emberekkel és kérdezd meg, milyen márkáktól vásárolnak szívesen. Erre jó megoldás lehet egy szavazás vagy kérdőív kitöltése, valamilyen felajánlott ajándékért cserébe.
- Vásárolj online vagy offline és gyűjts tapasztalatot, hogyan keresnének és vásárolnának termékeket a potenciális ügyfeleid.
Kutatás során a következő szempontokat érdemes feljegyezned:
- Versenytársak - Melyek azok a márkák, amelyek már megalapozottak és jól ismertek, hogy tudsz erre a piacra saját márkával betörni.
- Célcsoport - Milyen érdeklődési köre van a célcsoportodnak és milyen stílusban tudod megszólítani őket.
- Eladhatóság - A potenciális ügyfeleket nézve kinek a legkönnyebb eladni a márkád termékeit.
Az itt leszűrt megállapításoknak kell képezniük minden további lépés alapját, mert mindez rávilágít arra, hogy a márkádnak mire kell összpontosítania és hogyan tudod megkülönböztetni magad a versenytársaktól.
2. Mondd el miben vagy más, miért van rád szükség
Talán ez az egyik legnehezebb márkaépítés feladat: elmondani a leendő vásárlóidnak azt, miért éppen a te szolgáltatásodra van szükségük, miért éppen téged válasszanak, miért vagy éppen te a megoldás.
Ha emberközeli és személyes élmény a vásárlás, akkor azt kell kommunikálni a vásárlók felé. Ha a termék magas minőséget képvisel, akkor arra kell helyezni a hangsúlyt. Ugyanígy előny lehet természetesen az ár is. Ezzel azonban érdemes vigyázni: a márkához kapcsolt értékek később nagyon nehezen módosíthatók. Egy olcsó termékből jó eséllyel sosem lesz prémium márka.
Valamilyen versenyelőnyt kell találnod a saját piacodon, ez lehet például az, hogy bizonyos termékekre extra garanciát vállalsz, személyes helyszíni felmérés, díjmentes szaktanácsadás, ingyenesen visszaküldhető termékek stb. Ezt hívják uniqe selling proposition-nek, röviden USP-nek.
3. Találd ki a márkanevet
Sokakban felmerülhet a kérdés, hogyan lehet kitalálni egy márkanevet? Mi legyen a névben? Rövid vagy hosszú neve legyen? Vállalkozás neve legyen a márkanév?
A márkaépítésben ez az egyik első nagy döntés, amelyet meg kell hoznod. Ha kitaláltad a márkanevet, az hatással lesz logóra, a domain névre, marketingre és a védjegy regisztrációra.
Tipp!
Nehezebb megvédeni azokat az általános márkaneveket, amelyek szó szerint leírják, hogy az áruház milyen termékeket értékesít, mintha speciális márkanevet hozol létre.
Ideális esetben olyan nevet válassz, amelyet nehéz utánozni és még nehezebb összetéveszteni a piacon meglévő eladókkal. Ha közép- vagy hosszú távon tervezed bővíteni a termékpalettád, a cégnevet tartsd általánosnak, ahelyett, hogy termék kategóriája alapján választanál márkanevet. Így később nagyobb tered lesz és szükség esetén könnyebben tudod a portfóliód módosítani.
Mivel a márkanév a webáruházad domain nevére is hatással van, célszerű utánanézni, hogy milyen nevek érhetők el, mielőtt a végső döntés megszületik. Erre lehetőséget biztosítunk a beépített domain keresőnkkel, melyet IDE kattintva érhetsz el.
Az is jó ötlet lehet, ha a hozzád közel álló emberekkel is megosztod a készülő márkád nevét. Így további információhoz, visszajelzéshez juthatsz, hogy nincs valamilyen számodra nem ismert jelentése, esetleg túlságosan hasonlít valami máshoz, amit nem vettél figyelembe.
4. Készíts egy jól hangzó szlogent
A fülbemászó szlogen hasznos arculati elem. Valami rövid és leíró jellegű dologról szól, amelyet használhatsz szlogenként akár a közösségi médiában, a webáruházad fejlécében, a névjegykártyákon és bárhol, ahol kevesebb szóval szeretnél nagyobb hatást elérni.
A jó szlogen rövid, fülbemászó és erős benyomást kelt. Mutatunk néhány módszert és példát a saját szlogen megírására:
- Írd le szó szerint - "BMW - A vezetés élménye."
- Használj metaforát - "Redbull - A Redbull szárnyakat ad."
- Fogadd el az ügyfeleid hozzáállását - "Nike - Just do it!"
- Írj dallamos mondókát - "Haribo - Gyermek, felnőtt kedve jó, édes élet Haribo."
5. Határozd meg márkád megjelenését
Miután eldöntötted a nevet, át kell gondolnod, hogyan szeretnéd vizuálisan megjeleníteni márkád a színek és tipográfia tekintetében. Ha már rendelkezel weboldallal, webáruházzal akkor a megjelenés során próbálj illeszkedni ennek arculatához. Ha most készíted a webhelyed grafikáját is, akkor legyen meg az összhang színvilágban és stílusban egyaránt.
Színek meghatározása
A színek nemcsak a márka megjelenését határozzák meg, hanem érzést is közvetítenek, amely fontos aspektusa lehet a vásárlókkal való interakció során. Olyan színeket célszerű választanod, amelyek megkülönböztetnek a közvetlen versenytársaktól, hogy ne zavarják meg az ügyfeleket.
A színpszichológia nem egzakt tudomány, de segíthet megalapozott márkaépítési döntések meghozatalában. Ez különösen igaz, ha a logó színéről van szó. A narancs szín optimizmust és magabiztosságot sugall, a piros szín az izgalomra, merészségre törekszik, a kék szín határozott erősséget és bizalmat mutat, míg egy szürke szín kiválasztása egyensúlyt és nyugodtságot tükröz.
Fontos azt is figyelembe venni, hogy a márkánk és annak szövege mennyire lesz olvasható a választott háttérszínen, hogyan mutat jobban, fehér vagy fekete betűszínben. Az alábbi weboldal segíthet a színek megfelelő kiválasztásában.
Arra is érdemes figyelned a színek kiválasztásakor, hogy a digitális és nyomtatott színek az esetek 99%-ban elütnek egymástól, ezért a választott márka színeit kapcsold össze valamelyik közeli Pantone színnel, ami később fontos lehet, ha csomagoló anyagokat vagy pl. céges ruházatot tervezel.
Betűtípus kiválasztása
Másik fontos szempont a márka megjelenésénél a betűtípus kiválasztása. Ezen a ponton mérlegelned kell a webáruházadban használni kívánt betűtípusokat is. Legfeljebb két különböző betűtípust használj, hogy elkerüld a látogatók megzavarását: egyet a címsorokhoz és egyet a törzsszöveghez. Inspirációként használhatod az alábbi weboldalt, hogy megtaláld a megfelelő betűtípust, a betűkészletek széles palettájából.
6. Tervezd meg a logót
A céglogó tervezése valószínűleg az egyik első dolog, ami eszedbe jut, amikor saját márkát építesz. Jó okkal, végső soron ez a vállalkozás arca és potenciálisan bárhol megjelenhet, ahol a márkád jelen van.
Fontold meg az összes helyet, ahol a márkád logójának meg kell jelenni, pl. a webhelyed, webáruházad fejlécében, a Facebook oldalad profilképén, Instagram vagy Tiktok logón, egészen a böngésző lapfülén látható kis faviconokig. Ezek többnyire eltérő méretben és arányban követelik meg az elkészített logódat.
Készíthetsz szöveges vagy absztrakt logót, használhatsz valamilyen kabala karaktert, emblémát vagy akár betűs logót (ha a vállalkozásod neve több szóból áll) vagy akár ezek tetszőleges kombinációját.
Nem kell, hogy minden területen profi legyél. Ha a logótervezés és szerkesztés nagyobb falatot jelent számodra, akkor célszerű ezt kiszervezned, olyan profi cég kezébe adnod, akik nagyobb rutinnal rendelkeznek ezen a területen. Az így felszabaduló időt fordíthatod a cégen belüli egyéb folyamatok optimalizálására.
7. Alkalmazd márkajelzésed az egész vállalkozásra
Azt mindig tartsd szem előtt, hogy a márkaépítés nem áll meg egy logó vagy szlogen létrehozásával és annak bevezetésével. Márkádnak következetesnek kell lennie mindenhol, ahol az ügyfelek kapcsolatba léphetnek vele, a webáruházhoz választott témától kezdve, az elkészített marketinganyagokon át, a termékek csomagolásának és szállításának módjáig.
Ha a márkajelzést az egész vállalkozásra alkalmazod, akkor kialakul egy következetes márkatörténeted, ami prezentálja, hogy ki vagy és mit képviselsz. A kiemelkedő márkatörténetek azt is lehetővé teszik, hogy hatalmas marketing költségvetés nélkül szerezz új ügyfeleket.
Idővel előfordulhat, hogy változik a szemlélet és újragondolod, újratervezed márkád. Fontos azonban, hogy a márkaidentitás (pl. logó, szlogen, címke, stílus stb.) kialakítása során minden szempontot figyelembe vegyél, különösen akkor, ha még csak a tervezés kezdeti lépéseiben jársz.
Ugye nem is annyira bonyolult?
Legyen szó egy új üzleti ötlet megvalósításáról vagy meglévő márkád újjáélesztéséről, reméljük a fenti cikk adott számodra hasznos ötleteket, hogyan vágj bele.
Ha felépítetted a márkád és egy minden igényt kielégítő bérelhető webáruház rendszert keresel a termékeid értékesítésére, akkor ne habozz, regisztrálj teszt időszakunkra és győződj meg te is, mennyi funkciót adunk a kezedbe a sikeres működéshez.