A jó webáruház szolgáltatás blogjában gyakran bukkannak fel fejlesztési hírek, hiszen a felhasználók ezeket olvassák a legszívesebben. A legutolsó összefoglaló fejlesztési hírünk sem volt régen, azóta olyan új funkciók, integrációk is bekerültek a rendszerbe, amik önmagukban is megérdemeltek egy-egy különálló bejegyzést. Volt szó az MPL API integrációról, az automata folyamatok kezeléséről, az iOS rendszert érintő változásokról és új választható kinézetekről is külön beszámoltunk. Ettől függetlenül a kisebb mértékű fejlesztések sem álltak le, mindig van mit újítani, csiszolni a rendszeren, haladni a változásokkal. Nézzük, hogy milyen új funkciók kerültek az Unas rendszerbe az elmúlt időszakban.
Szűrés nem csak végkategóriában
VIP Elsődleges cél az áruházban, hogy megkönnyítsük a látogató dolgát, több alternatív navigációs útvonalon keresztül felkínálni számára azt a terméket, amit keres. Ha nem tudja pontosan, hogy mit keres, a kereső nem lesz számára a legjobb megoldás. Ilyenkor el kell indulnia a kategóriák mentén, amivel szűkíti a termékpalettát. Jó megoldás lehet ilyenkor az alternatív kategorizálás, hogy több útvonalon is elérjen a kívánt termékhez, ezért érdemes ugyanazt a terméket több kategóriába is elhelyezni. Nem célszerű azonban túl sok szintből álló kategóriafát kialakítani.
További szűkítésre ideális módszer a termékek szűrése különböző tulajdonságok, paraméterek alapján. Megfelelően megadott paraméterek esetén a kategóriában automatikusan kialakul a szűrő, amivel a látogató kiválaszthatja azokat a termék adatokat, amilyen termékekre ő kíváncsi (pl. méret, szín). Eddig csak a végkategóriákban volt lehetőség szűrésre, ott, ahol már további kategória színek nem lettek kialakítva. Az új fejlesztésünknek köszönhetően már felsőbb kategóriákban is megjelenik a szűrő, ha alternatív kategóriaként oda is be van sorolva a lejjebbi kategória szinten található termék. »»»
Sablonok kezelése, kinézetek testreszabási lehetőségei
Külön cikkben mutattuk be az újonnan elkészített választható kinézeteink mentén, de nem csak ezek a változások történtek az Unas front-end szekciójában. Minden sablonhoz tematikus bemutatkozó oldal és bemutató webáruház is készült. Kicsit megreformáltuk az adminisztrációs felület menüpontjait, a Beállítások / Kinézet, Arculat / Kinézet kiválasztása menüben érdemes elindulni, ahol az elérhető kinézetek közül lehet választani vagy a már meglévő egyedi kinézetet lehet beállítani a vásárló felületre. »»»
A választott kinézetnél a módosítható elemekhez és a sablon testreszabáshoz is könnyen eljuthatsz. Előbbinél a webáruház legfőbb arculati elemeit töltheted fel (pl. logó, slideshow, bannerek) utóbbiban pedig a választott témához tartozó színeket tudod kezelni, beállítani. Említésre méltó még ebben a témakörben a Saját CSS opció, melynek használatával egy kis HTML és CSS ismerettel végképp egyedivé varázsolhatod áruházad megjelenését.
Új fejlesztés e téren, hogy a vásárlóknak kiküldött értesítő email-ek színsémái is követik a választott téma színeit, így ezekre is hatni fog a webáruház színeinek testreszabása. Jól megválasztott email fejléccel és lábléccel profi, a saját színeidben megjelenő értesítő email-eket alakíthatsz ki. »»»
Új vásárló típus: nem magánszemély, de nem is cég
PREMIUMVIP A NAV folyamatosan finomítja, változtatja a különböző adózási, adóbevallási, számlázási jogszabályokat. Ezeket a változásokat természetesen követni kell, hiszen csak így marad bármilyen rendszer jogszerű és törvényes. 2021. január 1-től már a magánszemélyek számláit is fel kell tölteni a NAV rendszerébe így már célszerű a webáruházban külön választani, hogy magánszemélyről vagy cégről van szó a vásárló esetében. Erre alakítottuk ki a vásárló típus előválasztót, amivel a vásárló kiválaszthatja, milyen státuszban vásárol. Ezzel cég választása esetén kötelezővé válik az adószám kitöltése is.
Mi van azokkal a vásárlókkal, akiknek nincs adószámuk de mégsem magánszemélyként vásárolnak? Számukra bővítettük ki az előválasztót egy harmadik opcióval, amivel egyértelmű választási lehetőséget adunk például társasházak és minden olyan szervezet számára, akik nem rendelkeznek adószámmal. Ezt követően a különböző számlázók felé már továbbítjuk a kérdéses adatot, így a teljes folyamat jogszerű és szabályos keretek között zajlik ebből a szempontból is. »»»
Szállítás, logisztika
Szállítás terén békeidőben sincs tétlenség, hát még most, amikor mindenki webáruházat indít. Újabb és újabb szállító cégek jelennek meg a piacon, hiszen felismerik, hogy új csatornák nyílnak meg több webáruház és még több internetes vásárlás hatására. A meglévő szereplők pedig próbálnak új funkciókat bevezetni, hogy így szerezzenek még több partnert. Ezeket a trendeket követve több újdonsággal is készültünk a szállítás területén.
PREMIUMVIP Új szereplőként jelenik meg webáruházakban a Fuvar.hu rendszere, ami elsődlegesen a kisvállalkozók kapacitásait integrálja a szállítási láncba. »»»
PREMIUMVIP Szintén friss lehetőség a dropshipping irányába kacsingató ügyfeleink számára vagy azoknak, akik a teljes logisztikájukat kiszerveznék, a Complexpress által biztosított StoreLog alkalmazás. Ezzel is egyszerűbbé és hatékonyabbá tehetők a logisztikai folyamatok a kereskedők és logisztikai szolgáltatók számára. »»»
PREMIUMVIP Nem kell senkinek sem bemutatni a magyar szállítási piac egyik legnagyobb szereplőjét, azonban új szolgáltatását már talán igen. A GLS Exchange Service szolgáltatásával megvalósítható a hatékony árucsere: a GLS kiszállítja a csomagot a webáruházból, majd a becsomagolt csereárut is rögtön elhozza és visszaszállítja a megbízónak, jelen esetben a webáruháznak. »»»
PREMIUMVIP Az utóbbi időben jól használta ki a piaci lehetőségeket a Csomagkuldo.hu is, amelynél jelenleg inkább a külföldi partnercégek integrációját és elérhetőségét vettük figyelembe, így több tucat szállító céget tettünk elérhetővé Európa számos országában, hogy olajozottan menjen a külföldre történő értékesítés is. »»»
VIP Nem csak a külső integrációk bővültek és fejlődtek, új funkciót is alakítottunk ki a szélesebb körű lehetőségek érdekében. Eddig csak tömeg és megrendelési összeg alapján lehetett szállítási módokat tiltani illetve engedélyezni a megrendelési folyamatban. Ezentúl már a térfogat alapján is lehetőség van szűrésre, így például egy-egy nagyméretű termék megrendelésekor csak adott szállítási módot lehet elérhetővé tenni a vásárlónak. »»»
Számlázás
PREMIUMVIP Nagyon sok partnerünk használja a számlázz.hu rendszerét, így elsősorban nekik kedvezve építettük ki a közvetlen letöltési linket a számlákhoz. Így egyrészt a generált számlák elérhetők az áruház admin felületén keresztül, másrészt különböző cseremezők használatával elhelyezhetők például a vásárlók számára kiküldött értesítő emailekben is. »»»
PREMIUMVIP Az eddig is népszerű Innvoice számlázó programmal kiépített kapcsolat is tovább bővült, elkészült a megrendelés státuszok kezelése, így ha megfelelően konfigurálod a számlázó rendszert a webáruházban használt státuszokkal, kezelheted a termékek készletét illetve a foglalásokat közvetlenül a számlázó felületéről is. Bővebb információt ide kattintva találsz.
Marketing
VIP Marketingből sosem elég, minden e körül forog, ez hozza vagy épp nem hozza a vásárlókat a webáruházba. Fejlesztési hír sem lehet meg új marketing lehetőségek nélkül. Múlt héten külön figyelmet szenteltünk a Facebook Konverziók API-nak, a hirdetéstámogató funkciók összefoglalójában, most pedig nézzük az ettől elkülönülő, egyéb fejlesztéseket az elmúlt időszakból.
PREMIUMVIP Ugyanebben a hírben mutattuk be a Google Shopping Product Reviews feed formátumot, aminek a segítségével a keresőóriás által elvárt formátumban nyerhetők ki XML feed-ben a vásárlók által adott vélemények illetve értékelések, így könnyebben lehet a termékek mellé valós vásárlói visszajelzést is helyezni a Google Shopping felültére. »»»
VIP Ha már termék vélemények: elterjedőben van a vásárlói vélemények képekkel történő illusztrálása, ami érthető is: jól mutat egy webáruházban az adott termék fényképe a vásárló kezében vagy valós környezetében. A vásárlók ezentúl maximum három fényképet is feltölthetnek a véleményeik mellé, az újabb választható kinézetcsaládok használata mellett. »»»
PREMIUMVIP Érkezett az Unas rendszerbe egy újabb külső megoldás integrációja, mely az Affilateport.eu szoftvere, és mint a neve is mutatja, az affiliate területén lehet hasznos megoldás számotokra. »»»
PREMIUMVIP Negyedik szereplőnk ezen a listán az Árukereső.hu, mely eddig is a legnépszerűbb árösszehasonlító volt a rendszerben. Vélhetően tovább erősíti ezt a pozíciót, hogy most már külön mérhetők - az Olcsóbbat.hu megoldásához hasonlóan - a portál által futtatott Google Shopping kampányok eredményei. »»»
VIP A vásárlók kezelése is bővült egy fontos lehetőséggel. Meg lehet adni, hogy vásárló felületen választható legyen-e egy-egy vásárló csoport, így beállítás függvényében a vásárló akár saját magát is besorolhatja egy-egy ilyen csoportba. Fontos, hogy a funkció csak az újabb kinézeteinkben használható. »»»
UNAS API
PREMIUMVIP Több és több olvasónk érdeklődik már az API felület funkcionalitásával kapcsolatos újdonságok iránt. Egyre fontosabb ez a terület, hiszen a legtöbb külső rendszer API-n keresztül kommunikál.
Három új végpont készült el: egy vásárló létezésvizsgálatára szolgáló, egy áruházi folyamatok automatizálásához használatos és ami vélhetően a legtöbb olvasó szívét megdobogtatja: a termék paraméterek külön is kezelhetők ezentúl API-n keresztül.
A checkCustomer végpont a három közül a legegyszerűbb: a kérésben érkező paraméterek alapján válaszban megkaphatod, hogy a vásárló regisztrálva van-e az adott áruházban vagy sem. Ajánljuk ezt azoknak, akik például egy megrendelés rögzítése előtt tudni szeretnék, hogy a vásárló szerepel-e az áruházban és jogosult-e pl. kedvezményekre vagy voltak-e már rendelései. Ezen döntések alapja lehet ez a kérés - amennyiben kliens oldalon nincs tárolva információ.
A webáruház háttérfolyamatainak automatizálására nemrég bevezettünk egy új funkciót. Ezt egészítettük ki azzal, hogy ezentúl API-n keresztül is létrehozhatók és menedzselhetők ezek a belső folyamatok, így egy-egy külső szoftver fejlesztőjének még kevesebb adminisztrációs felületet érintő műveletet, interakciót kell elvégeznie. Az adatok lekéréséhez használatos végpont a getAutomatism, míg beállítani, módosítani a setAutomatism-on keresztül lehet.
A legtöbb fejlesztési igény az API kapcsán a termék paraméterek beállítására vonatkozóan érkezett hozzánk. Kiépítettük a termék paraméterek kezelését lehetővé tevő funkciót is. Így a getProductParameter és ennek set párja használatával létrehozhatók termék paraméterek, azok tulajdonságai beállíthatók, mintha csak az admin felületen keresztül szabályoznád a működést. Fontos itt hangsúlyozni, hogy a paraméterek konkrét értékeinek megadása továbbra is a termékeket kezelő végpontokon keresztül történik.
Mindegyik új végpont technikai dokumentációja elérhető már az Unas API dokumentációban.
Egyéb fejlesztések
PREMIUMVIP Paraméterekkel kapcsolatban érkezett egy új funkció, mégpedig a keresési találatokban való szerepének beállítása. Konkrét paramétert lehet engedélyezni vagy épp kizárni a keresésből, így ha az technikailag vagy a vásárló számára nem publikus információt tartalmaz, akkor nem fogja befolyásolni a keresési eredményeket.»»»
A számtalan SEO beállítási lehetőséget bővítettünk két kisebb, hasznos finomhangolási lehetőséggel. Egyrészt lehetőség van blog tartalmi elemekhez ROBOTS meta tag beállításra, így szabályozható, hogy bizonyos bejegyzéseket ne térképezzen fel a kereső. Másrészt megadható az egész áruházra nézve az ún. referrer policy, tehát az az információ, hogy az egyes átlinkelések, hivatkozások esetén hogyan járjon el a rendszer, milyen információt továbbítson vagy épp ne továbbítson a látogatóról. Gyakorlatilag szabályozhatod a nyomon követhetőséget az oldaladon. »»»
VIP Az automata folyamatokról volt már szó korábban is, itt csak egy apró plusz funkció került hozzá: szűrési lehetőségként jelenik meg, hogy egy-egy konkrét termék a kosárban szerepel-e, amikor bizonyos automatikus folyamatot szeretnél indítani. Így gyakorlatilag például kosárelhagyás, megrendelés esetén adott műveletet csak akkor hajtjuk végre, ha bizonyos termék is a kosárban van. »»»
VIP+ Kiépítettük az eMAG felé történő átadáshoz, hogy alternatív termék névvel tudjon szinkronizálni a két rendszer, azaz ha szükséges, másik néven tudod a termékedet az eMAG-on prezentálni. »»»
VIP Apró módosítás, de személyesebbé tudja tenni áruházad a vásárlóid felé történő kommunikációban: termékre történő feliratkozás során (árcsökkenés értesítés, készlet értesítés) be lehet kérni a látogató nevét is, így az értesítések személyesebbek lehetnek.
A következő fejlesztések összefoghatók egy egésszé, ha a folyamatot nézzük. A leadott rendelések menedzselése és ellenőrzése, státuszváltások, termékek beszerzése nagyon sok időt vesznek el - persze ez azért édes teher, hisz a cél egy webáruház megnyitásakor, hogy minél több rendelés realizálódjon. Hogy könnyebbé tegyük az életeteket és munkátokat, továbbfejlesztettük a megrendelés ellenőrzés, összeszedés és beszerzés funkciókat, ezentúl már akár külön termék paraméter használatával is hivatkozhattok egy-egy termékre. Ez akkor hasznos, ha az áruházban adott termék nem ugyanazon cikkszámon szerepel, mint a beszállítónál vagy akár a számlázó, ügyviteli szoftveredben. »»»
Összegzés
Igyekeztünk ismét úgy összerakni a fejlesztéscsomagot, hogy mindenki találjon magának olyan újdonságot, amivel hatékonyabbá teheti a webáruházát. Természetesen nem állunk meg, hamarosan érkezik egy nagyobb nemzetközi fizetési megoldás közvetlen integrációja a rendszerbe és Castor sem maradhat egyedül, az ikertestvére nélkül.