Mi van a webáruház mögött? Az UNASSHOP hátterének újdonságaiLezajlódott a Black Friday, a kereskedők már karácsonyi lázban égnek. A hétvége alatt az UnasShop áruházakban több, mint 1,5 millió látogató járt, mintegy 70.000 rendelést leadva, melyben 550.000 terméket vásároltak meg. Az összköltés pedig bőven meghaladta az 1 milliárd forintot. Rendszerünk a megnövekedett terhelés alatt is kimaradás nélkül üzemelt. Szóljon ez a cikk arról, hogy mi van a webáruházak mögött, mi szükséges ahhoz, hogy a forgalomnövekedés ne okozzon gondot.

Fontos, hogy a termékeket hatékonyan találják meg a látogatók és gyorsan tudják böngészni az áruházakat, adataikat pedig kellő biztonsággal adhassák meg. Utóbbira szinte már mindenki felkészült, evidens, hogy egy webáruház számára kötelező az SSL tanúsítvány megléte. A karácsonyi időszak rendkívüli terhelései miatt a szerverháttérnek is megfelelőnek, kellően erősnek, redundánsnak kell lennie, hiszen idén is láttunk pénteken összeomló webáruházakat illetve szolgáltatókat, ahol heti szintű szerverhibák, kimaradások vannak. Mindig fontosnak tartottuk a legkorszerűbb, minőségi szerverpark használatát, ahol több terheléselosztó szerver továbbítja a feladatokat, kéréseket a kiszolgáló szerverek felé. A kiszolgáló szerverek pedig megfelelő tartalékkal rendelkeznek, a teljesítményük összeadódik, így a kialakított struktúrának köszönhetően sem a lökésszerű terhelés, sem az esetlegesen meghibásodó hardverek nem okoznak kimaradást. Vannak viszont egyéb tényezők is, amelyek sokat segítenek SEO és használhatósági szempontból, ilyen például a strukturált adatok, a HTTP/2 protokoll vagy a PHP 7 használata.

Strukturált adatok

Osram H4A keresőmotorok algoritmusainak kialakításakor elsősorban a weboldalak tartalmát vizsgálták. Nehéz volt azonban kiszűrni a szöveges tartalomból, hogy mi a fontos információ, miről szól az oldal, mi az a kulcsszó, amire meg kell jelenjen az organikus találatok között. Évekkel ezelőtt sokat nyomott a latban a META kulcsszavak, META leírások tartalma, azonban mára ezek háttérbe szorultak, valójában rangsorolásra nem is használja őket a Google. Mostanában a tartalom feltérképezésében nagy segítséget nyújt a strukturált adatok használata, ami egy mai webáruháznál elengedhetetlen. A strukturált adat egy kód a weboldalba ágyazva, ami megjelöli az egyes információkat, adatokat a keresőrobotok által elvárt módon. A Google által legjobban preferált módszer a strukturált adatok megadására, az összekapcsolt adatok összefűzésére a JSON-LD. Az UNAS webáruházak is ezt használják. Miben segít? Tegyünk egy próbát! Rákeresünk a Googleben az egyik legnépszerűbb autó izzóra: Osram H4. Keresési körülményektől, földrajzi elhelyezkedéstől függően az első 3-5 találati pozíció mindegyikében a Lumenet helyezkedik el a közel 6 millió találat között. A jó eredmény természetesen nem csak a strukturált adatok miatt van, de sokat segít benne. Ide kattintva látható, hogy az első helyen található oldal milyen strukturált adatokat tartalmaz. Látható, hogy csoportokba szedve számtalan adatot megjelölünk, hogy az a keresők számára egyértelmű legyen. Vannak általános weboldalra, linkekre vonatkozó adatok, de ami a webáruháznál lényeges: a termékadatok, paraméterek. Szerepel a strukturált adatok között a termék neve, URL-je, fotóinak linkjei, cikkszáma, gyártója és még sok minden más fontos adat. Ahogy a mellékelt ábrán látszik a Google fel tudta ezáltal térképezni a termék értékeléseit is, amit csillagokkal jelöl, valamint a termékoldal breadcrumb adatait is. Vannak adattípusok, melyek használata még területileg korlátozott, vagy tesztelés alatt van, mi ezekre is felkészültünk már. Ilyen például a keresési találatba integrált keresőmező, ami a webáruházban történő keresésre szolgál majd. UNAS felhasználóknak nincs teendőjük a strukturált adatokkal kapcsolatban, azok automatikusan generálódnak a forráskódban a termékekhez megadott adatok, paraméterek alapján.

HTTP/2

Manapság komoly küzdelem folyik a webáruházak sebességének javítása érdekében. A keresőóriások követelményeinek megfelelve csökkenteni kell a betöltendő elemek számát, méretét, gyorsítótárazásra, háttérfájlok összevonására van szükség. A több mint 20 éve alkotott, weboldalak kiszolgálásért felelős HTTP/1.1 protokoll nem teljesít jól, amikor a mai elvárásoknak kell megfelelnie. Jó hír, hogy már 2015-ben megjelent az új, HTTP/2 verzió. Noha már 3 éves az új szabvány, mégis alig használják a webshopok. A bérelhető webáruházak piacán elsőként az UNAS áruházak működnek így. Nézzük mi a változás az új verzióban. Alapvető különbség a HTTP/1.1-hez képest, hogy a HTTP/2 egyszerre párhuzamosan több dolgot kezel. Korábban az egy szálú elgondolás miatt a böngésző kérésére érkezett válasz után újabb kérések és válaszok következtek. Most viszont a böngésző kérésére párhuzamosan, több szálon küldi a szerver a webáruház építőelemeit, képeket, CSS-eket, JS-eket. Keresőoptimalizálás szempontjából elsősorban azért jó a HTTP/2, mert gyorsabb ugyanazon oldal betöltése, a weboldalsebesség pedig fontos rangsorolási tényező már évek óta. A böngészők csak SSL titkosítással együtt támogatják a HTTP/2 kapcsolatot, így ha már azzal működik az áruház, semmi további teendő nincs. Ha nem rendelkezik még tanúsítvánnyal, érdemes beszerezni itt.

PHP 7

Az UNAS webáruház is, úgy mint a legtöbb dinamikus weboldal PHP programnyelv segítségével került kialakításra. Több éves múltra tekint vissza már a PHP alapvető változásokat hozó új verziója a PHP 7. Anélkül, hogy szakmai részletekbe mennénk, az új verzióra váltás mellett szóló legfontosabb érv a magas teljesítmény. Az új verzió alapjául szolgáló futtatómotor lecserélődött, ami által a sebességnövekedés elérhető. Sikerült a CPU-terhelést és a memóriaigényt is csökkenteni, így még hatékonyabbá válhatnak a webáruházak. Nemrégiben mi is áttértünk az új verzióra, kihasználva a változások adta lehetőségeket.