Szinte egész évben arról lehetett hallani, mennyire rossz állapotban van az e-kereskedelem. Médiumtól függően, visszaesésről, stagnálásról, szolidabb növekedésről szóltak a hírek. Szerencsére a magyar e-kereskedelem jelentős része rajtunk keresztül zajlik, ezért jó rálátásunk van az év történéseire. Bizton állíthatjuk, hogy kár lenne temetni a szektort, szép növekedést láthatunk így is. Szokásos évértékelésünkben összefoglaljuk a 2023-as év történéseit, legfontosabb számait, lássuk mi történt az Unas háza táján.
Magyarországi körkép
Ne felejtsük el, hogy a pandémia idején, amikor a boltok zárva voltak, óhatatlanul az emberek online kezdtek el vásárolni. Azt szokták mondani, hogy a Covid alatt az éves növekedés 3 évvel ért fel. Ebből egyenesen következik, hogy amint az emberek újra visszatérhettek a hagyományos csatornákhoz, ez a növekedés megtorpant vagy legalábbis némiképp lelassult. A Mastercard és a GKID közös kutatása alapján kb. 11-12%-os bővülést prognosztizálnak a szakemberek az idei évre, ami alapján a 2022-ben mért 1323 milliárdos összforgalom idén közel járhat az 1500 milliárdhoz.
Tovább nőtt a webáruházak száma Magyarországon 2023-ban is. Az újonnan induló shopok legalább 95%-a bérelhető konstrukciót választ, havidíjas szolgáltatónál kezdi meg az online értékesítést. Hazánkban a legnépszerűbb webáruházmotor továbbra is az Unas maradt, sőt sikerült tovább növelnünk az előnyünket a második szereplő előtt. Külföldi motorok térnyerése nem jellemző, 1%-os piaci részesedést sem tudott elérni a hazánkba belépő új szolgáltató.
Külön örömünkre szolgál, hogy bár a versenyszférában dolgozunk, mégis több magyarországi középiskola jelentkezett be nálunk, hogy az informatika tantárgy tananyagába bekerül az Unas rendszer oktatása. Még ha csak érintőlegesen is veszik a webáruház készítés témáját, megtisztelő számunkra, hogy ezáltal segíthetünk a tanulóknak közelebb kerülni az e-kereskedelemhez.
Az Unas webshopok eredményei
Tavaly karácsonykor 8000 webáruház küszöbén járt az Unas rendszer, most nem kell sok a 9000-hez, kb. 1000-rel nőtt a szolgáltatással működő webshopok száma. Nagyjából 2000 új áruház indult vagy migrált át hozzánk, azonban némiképp árnyalja a képet, hogy emellett kb. 1000 fejezte be az üzemelést. A megszűnő webáruházak mögött legtöbbször a vállalkozás is befejezte a tevékenységét a gazdasági környezet és a magas infláció okozta nehézségek miatt.
A tavalyi 10 milliós rendelésszám után 2023-ban megközelítjük a 12 milliót, ennyi rendelés érkezett összesen a rendszerbe ebben az évben. Az Unas áruházak éves összforgalma pedig valahol 350 és 400 milliárd forint között alakul év végéig.
Legfontosabb fejlesztéseink
A csapatunk egy része azon dolgozott az év során, hogy minél több információt, segítséget tudjunk nyújtani a webáruház üzemeltetőknek. Folyamatosan bővítettük a tudástárunkat, legfőképpen a webáruház segédletünket. Új helyre került és egyben bővült is a külső szakértők listája. Külön aloldalt alakítottunk ki az integrációk számára, ahol közel 200 beépített szolgáltatást, alkalmazást soroltunk fel. Megújítottuk a tájékoztatást az újdonságainkról, külön aloldalon számolunk be az elkészült fejlesztéseinkről.
Funkciófejlesztésekben és új integrációkban sem volt hiány. Számos új API végpontot hoztunk létre, hogy minél több adatot lehessen kezelni a webáruházban külső rendszerek segítségével. A termék- és megrendelésadatokon felül többek között ezentúl már kuponokat, szállítási és fizetési módokat vagy akár csomagpontokat is lehet kezelni API-n keresztül.
Új hírlevélküldő szoftvereket építettünk be, megjelent a listában a theMarketer, a Klaviyo és a Mailerlite új verziója. Mindegyik rendszer több mint egyszerű hírlevélküldő, felvértezve komoly marketing automatizálására alkalmas funkciókkal is.
Idén az egyik slágertéma a mesterséges intelligencia volt. Ebben is történt előrelépés, immáron ChatGPT segítségével néhány kattintással generálhatsz termékszövegeket, kategória leírásokat vagy akár blogcikkeket a webshop adminisztrációs felületén.
Másik téma, ami nagy figyelmet kapott a halasztott fizetés. Két szereplő termékét is integráltuk az Unas rendszerbe, céges vásárlók számára használható a PastPay megoldása, magánszemélyek halasztott fizetésére pedig az IzzyPay nyújt BNPL lehetőséget.
Az integrációkon felül rengeteg kisebb funkció érkezett, átalakítottunk, optimalizáltunk megoldásokat. A vásárlási folyamatba is fejlesztettünk olyan apróságokat, ami növeli a konverziót és használhatóbbá teszi a webáruházakat. Ilyen például a korábban kiválasztott csomagpontok, csomagautomaták tárolása a vásárlókhoz későbbi vásárlások megkönnyítése érdekében.
Rendelkezésre állás és ügyfélszolgálat
Az idei év kiemelkedően alakult rendelkezésre állás tekintetében. Az Unas rendszer működésében összesen kb. 1 óra kimaradás volt, ami alapján az SLA 99,99% feletti értéket mutat. Mindeközben a teljes szerverparkunkat lecseréltük a nyár folyamán a szoftveres optimalizálás mellett, a ma kapható leghatékonyabb hardverek használata okán is gyorsultak az Unas webáruházak.
Ügyfélszolgálatunk igyekezett állni a sarat, nagyságrendileg 100.000 ügyfélmegkeresést dolgoztunk fel 2023-ban. Továbbra is alapelvünk, hogy senki se maradjon válasz nélkül és mindenki a lehető leghamarabb kapjon megoldást a feltett kérdésekre.
Szépen bővült a Facebook csoportunk taglétszáma is. Immáron a legtöbb taggal rendelkező webáruház szolgáltatóhoz kapcsolódó csoporttá vált. Naponta átlagosan 8-10 bejegyzés jelenik meg, amire a legtöbbször segítő válasz érkezik a többi ügyféltől vagy a jelen lévő szakértőktől.
Dübörög a Connestic, elindult a Seostic
Nagyjából egy éve jelentettük be hiánypótló megoldásunkat Connestic néven. Leányvállalatunk immáron több mint 500 webáruházba tölt fel és szinkronizál termékpalettát, raktárkészletet és árakat. Ez 20.000.000 termék feldolgozását jelenti akár napi többszöri frissítéssel. A rendszer segítségével nagyságrendileg 13.000 nagykereskedést vagy forrásáruházat köthetsz be a saját webshopodba API segítségével. Ezen felül persze bármilyen CSV, XML vagy XLS forrásadatbázis segítségével automatizálható a mindennapi termékfeltöltési és karbantartási munka.
Az év során folyamatosan dolgoztak a fejlesztők itt is új funkciókon. Immáron kezeli az azonos termékeket is az algoritmus, így ha több nagykereskedés is forgalmazza ugyanazt a terméket, a webshopodban a raktáron lévő legolcsóbb fog megjelenni.
Nemrég indult el a másik projektünk, a Seostic, ami a keresőoptimalizálás terén nyújt segítséget kifejezetten e-kereskedők számára. A szoftver tartalmi SEO tekintetében ad új eszközt, amivel tökéletes termékleírásokat, kategória szövegeket, blogcikkeket írhatsz saját kezűleg. A Seostic felületén publikált szövegeket imádni fogják a keresőmotorok, azokkal az organikus találati lista előkelő helyeire tornászhatod fel a webáruházadat. Mindezt úgy, hogy nem kell ide-oda másolgatnod a tartalmakat, hiszen a Seostic API kapcsolat segítségével áttölti a meglévő szövegeket és ugyanúgy vissza is szinkronizálja a feljavított verziókat a webshopodba.
Mi van a csőben?
Sok mindent ígértünk, sok minden el is készült az elmúlt időszakban. Rengeteg fejlesztés vár tesztelésre vagy élesítésre, amiket nem szerettünk volna már a karácsonyi hajtásban élesíteni. Elkészült a teljesen új admin felület, ami a reszponzív design mellett új szerkesztőt és új fájlkezelőt is kapott. Ehhez az év elején béta tesztelőket keresünk. Megvalósult a több különálló raktár kezelése: hamarosan korlátlan számú saját és külső raktár készlete tartható nyilván a webshopban. A csomagtermék funkció kiegészül egy új logikára épülő csomagajánlat megoldással. A Proteus is már a spájzban van, ami az új design mellett egy speciális gyorsvásárlás funkciót is hozni fog.
Természetesen tervben van még sok más egyéb fejlesztés is a következő évre, amelyeket most még nem árulunk el. Annyi azonban bizonyos, hogy érdemes lesz figyelni a harangot az oldalon, mindenki találni fog számára hasznos újdonságot.
Ügyfélszolgálat az ünnepekben
Úgy érezzük így év végére, hogy minden tőlünk telhetőt megtettünk annak érdekében, hogy a webshop rendszerünk hatékonyan támogassa az e-kereskedőket, de most ránk is fér egy kis pihenés. Utolsó hivatalos munkanapunk december 19-én lesz, ami után kicsit visszavonulunk. Természetesen technikai ügyelet folyamatosan lesz, az emaileket fontossági sorrendben igyekszünk feldolgozni. A chat és telefonos ügyfélszolgálat 2024. január 3-án indul újra.
Minden Ügyfelünknek és Partnerünknek kellemes karácsonyi ünnepeket és sikerekben, megrendelésekben gazdag boldog új évet kívánunk!