Egy webáruház üzemeltetése kapcsán vitathatatlanul az egyik legfontosabb terület a termékek kiszállítása. Akárhogy is nézzük enélkül nincs webáruház. Nagyban növeli a hatékonyságot, a megrendelések teljesítésének gyorsaságát és a vásárlók elégedettségét is, ha ez a terület a lehető legjobban működik a webáruházban. A csomagfeladáshoz számos népszerű piaci szereplő szolgáltatása került integrálásra az Unas rendszerben. Korábban már írtunk a csomagfeladásról, akkor inkább a piaci szereplőket mutattuk be, most inkább a konkrét beállításokon megyünk végig lépésről lépésre.
Kiszállítás típusai
A webáruház logisztikán belül a csomagok feladását és kiszállítását alapvetően három területre oszthatjuk. A legnépszerűbb még mindig a hagyományos házhozszállítás. Emellett az utóbbi években nagy népszerűségnek örvend az átvevőpontos és a csomagautomatás kiszállítás. A legnagyobb logisztikai vállalatok mindhárom típusra kínálnak megoldást.
Az Unas webáruház adminisztrációs felületén a Beállítások / Fizetés, Szállítás, Logisztika / Speciális szállítási módok menüpontban található minden olyan integráció, ami használható a rendszerben. Ha megnézed a listát, láthatod, hogy minden ismert név szerepel népszerűségi sorrendben. A sorrend az alapján áll össze, hogy az egyes megoldást hány Unas webáruház használja. Az integrációk a logisztikai vállalatok specifikációi alapján készültek el, követve a legfrissebb változásokat. Csomagpontok esetén a szállító cégek által biztosított adatbázis alapján óránként frissítjük az elérhető csomagpontok listáját, ezzel biztosítva, hogy mindig a legfrissebb adatbázis alapján jelenjenek meg a vásárlóknak az elérhető lehetőségek.
Adatkapcsolat fajtái
Az adatkapcsolatot tekintve két választási lehetőség érhető el. Az egyik a CSV, vagy XLS fájl alapú kapcsolat. Ehhez a típushoz az adminisztrációs felületen a megfelelő formátumú adatbázis fájl tölthető le, amivel a szállító cég felületén elvégezhető a csomagfeladás fájlfeltöltés segítségével. Ennek hátránya, hogy az áruház felületéről át kell váltani a szállító cég felületére a csomagfeladás elvégzéséhez. Ennél hatékonyabb megoldás, ha API típusú adatkapcsolatot választasz, amivel a csomagfeladás pár kattintással elvégezhető az áruház adminisztrációs felületén. Ugyanitt a csomagcímke is kinyomtatható, ami nagyban leegyszerűsíti a folyamatot.
Szállítási mód hozzáadása
Tudjuk, hogy nehéz döntés kiválasztani egy szállító céget, hiszen vele napi kapcsolatban leszel. A döntésnél figyelembe veheted a lista sorrendjét, illetve a saját tapasztalataidat, ha szoktál webáruházból rendelni és találkozol az egyes futárcégek értesítéseivel és kollégáival. Ha sikerült kiválasztanod, hogy milyen szállítási módot szeretnél felvenni, akkor egyszerűen a hozzáad gombot megnyomva teheted ezt meg. Első lépésben meghatározhatod a szállítási mód megnevezését, majd fontos információkat adhatsz meg a vásárlóknak a szállításról a szállítási mód leírásában.
Tipp
A szállítási mód leírása megjeleníthető a megrendelés visszaigazoló emailben is, ha beállítod a Beállítások / Alapbeállítások / Megrendelés menüben a A megrendelés értesítő emailben jelenjen meg résznél.
Attól függően, hogy milyen adatkapcsolatot választottál és milyen szállító céghez tartozó integrációt állítasz be, eltérő mezők kitöltésére lesz szükség. A speciális kapcsolatokhoz tartozó adatokat, mint például, felhasználónév, jelszó stb., minden esetben a szállító cég fogja megadni neked szerződés után. Ha ezeken az alapbeállításokon túljutottál, számos egyéb konfigurációs lehetőséget fogsz még találni, amivel testreszabható a szállítási mód. Itt állíthatod be, hogy milyen összeghatárok és milyen tömeghatárok között tudja majd a vásárlód kiválasztani. Ez akkor fontos, ha például valamelyik szállító csak bizonyos tömeghatárig vállal kiszállítást, vagy raklapos szállítás esetén pedig csak valami tömeg felett lehet elérhető a szállítás. Persze ez a lehetőség csak akkor használható jól, ha a termékek tömegét egyesével beállítottad a webáruházban.
Ha elkészültél a szállítási mód felvételével, akkor a következő legfontosabb lépés lesz a szállítási költség rögzítése, amit a Beállítások / Fizetés, Szállítás, Logisztika / Szállítási költségek menüpontban végezhetsz el. Először is ki kell választanod melyik szállítási mód költségeit állítanád be, ami után a szállítási költség típusát állíthatod be. Ez lehet tömeg szerinti, végösszeg szerinti, termék darabszám alapján kalkulált, vagy fix szállítási költség. Sávokat határozhatsz meg a saját stratégiád szerint, amelyekhez konkrét összegeket állíthatsz be. Marketing szempontból érdemes bizonyos összeghatár felett ingyenes szállítást alkalmazni.
Csomagfeladás
A fenti beállításokat jó esetben egyszer kell csak elvégezned. Persze ha meggondolod magad és mégis más futárcéggel szeretnél dolgozni, néhány kattintással válthatsz is. Ha a beállítás megvan, elérkeztél a legfontosabb részhez, magához a csomagfeladáshoz, amit napi szinten többször is csinálni fogsz. Alapvetően a Megrendelések / Csomagfeladás menü lesz erre alkalmas, ahol minden előzőleg rögzített speciális szállítási mód megtalálható lesz.
A csomagfeladás első lépéseként két beállítást kell elvégezned. Elsősorban válaszd ki, hogy milyen rendeléseket szeretnél feladni. Csak az adott szállítási módhoz tartozókat vagy akár szállítási módtól függetlenül minden rendelést vegyen figyelembe a rendszer. Fontos lehet, ha esetleg bizonyos ok miatt egy szállítási módból többet is rögzítettél, akkor ezzel a beállítással összevonhatóak lesznek és nem lesz arra szükség hogy kétszer végezd el a csomagfeladást. Másodsorban kiválaszthatod, hogy mely megrendelés státuszban lévő megrendeléseket dolgozza fel a rendszer.
Ha ezeket beállítottad, akkor nincs más hátra mint a csomagfeladás. CSV, XLS adatkapcsolat esetén a letölt gombot fogod látni, amivel a csomagfeladáshoz tartozó adatbázist, a szolgáltató rendszerébe feltöltetendő fájlt lehet letölteni. API kapcsolat esetén pedig feltölt gomb lesz a barátod. Ezt megnyomva először egy listában jelennek meg a feladható megrendelések, annak érdekében, hogy lásd, pontosan melyek kerülnek elküldésre. Itt a csomagfeladás gombot megnyomva a szállító cég rendszerébe töltődnek át a megrendelésekhez tartozó adatok. A szinkront követően egy felugró ablakban tájékozódhatsz a csomagfeladás sikerességéről vagy akár sikertelenségéről. Sikeres csomagfeladás esetén a felugró ablakot nyugtázva, egyből letölthetővé válnak a csomagcímkék.
Tipp
A csomagcímkék letöltését végezd el egyből, mivel később erre nem minden szolgáltató esetén lesz lehetőséged. A csomagcímke nyomtatás is különböző lehet a külső rendszertől függően. Valahol alkalmazható erre a célra rendszeresített címkenyomtató, de a legtöbb rendszer támogatja az A4-es etikettre való több címkés nyomtatást. Utóbbi esetben érdemes egyszerre legalább annyi rendelést feladni egy lépésben, ami kitölti a lapot.
Előfordulhat, hogy a csomagfeladás sikertelen lesz, azonban ekkor sem kell megijedni, a legtöbb esetben apró elírások okozzák a csomagfeladás sikertelenségét. A Marketing / Statisztika, Napló, Elemzés / Admin napló menüpontban Csomagfeladás export hiba típusra szűrve, a bejegyzés részleteiben látható lesz a szállító cég által visszaadott hiba. Ha ezeket javítod, újra feladhatod a kérdéses megrendelést.
Amennyiben API típusú adatkapcsolatot állítottál be, úgy a Megrendelések / Megrendelések követése menüpontban a megrendelés részleteiben is elvégezhető a csomagfeladás egyesével. A megrendelésben a szállítási mód alatt található csomagfeladás gombot megnyomva lesz lehetőséged a folyamatot elindítani, az adott megrendeléshez kapcsolódóan. Integrációtól függően ide érkezik vissza a csomagszám, amit a vásárlód is látni fog a profiljában, illetve cseremezővel a megrendelés státuszváltozásról szóló emailbe is belefogalmazhatod.
Egyéb csomagfeladáshoz kapcsolódó funkciók
A fenti lépésekben a kezdő webáruház tulajdonosok számára mutatjuk be a csomagfeladás folyamatát. Természetesen a funkciók tárháza itt nem áll meg, még számos konfiguráció, beállítási lehetőség kapcsolódik a webáruház logisztikához. Ezekről itt csak dióhéjban tegyünk említést.
Összeszedés
Nagy megrendelésszámmal és nagy raktárral rendelkező webáruházaknak kínáljuk ezt a választható VIP funkciót, ami a csomagfeladás előtti lépés. Az összeszedés segítségével több munkatárs párhuzamosan tud termékeket komissiózni a raktárból és rendeléseket összekészíteni. A megoldás segítségével jelölhető a rendelésben, hogy a benne szereplő termékek kiemelésre kerültek a raktárból vagy esetleg hiányzik valamelyik. Sikeres összekészítés esetén beállítható automatikus megrendelés státusz váltás és vásárló értesítés is.
Kiszervezett logisztika
Fulfillment szolgáltató igénybevételével a teljes raktározási, csomagolási és csomagfeladási folyamatot kiszervezheted. Így neked csak a webáruház kezelésével, és a marketinggel kell foglalkoznod. Az integrált funkcióknak köszönhetően a rendeléseket a partnercégek automatikusan dolgozzák fel. Tulajdonképpen a beérkezett rendelésekkel nem is kell foglalkoznod.
Szállítási területek és vásárló csoportok
Említsük meg itt a szállítási területeket, amelyekhez különböző árakat, különböző szállítási módokat és szállítási költségeket állíthatsz be. Javarészt külföldi szállítás esetén érdekes ez, hiszen, elképzelhető, hogy más céget kell igénybe venned, más szállítási költség mellett ilyen esetben.
Ha hoztál létre vásárló csoportokat, akkor az árakat, szállítási módokat, szállítási költségeket ezekhez is kötheted. Ezzel megnyílik az út, hogy például a törzsvásárlóid számára olyan szállítási módot is kínálj, ami a nagyközönség számára nem elérhető. Emellett bizonyos vásárló csoportok, pedig más áron, akár ingyenes szállítás mellett is rendelhetnek a funkció használatával.
Saját átvevőpontok
Ha rendelkezel saját fizikai boltokkal, vagy több raktárad is van, ezeket rögzítheted átvevőpontként is. A vásárló ezek közül választhat, ha személyesen menne el a megrendelt termékért. Ide töltődnek egyébként be a fixpontos átvételi megoldások adatai is (pl. csomagautomaták, postapontok stb. ).
Szállítási és fizetési módok összekapcsolása
Fontos lehetőség a szállítási és fizetési módok összekapcsolása, hiszen ezzel kizárható, hogy a többféle mód közül ne válasszon olyat a vásárló, amelyek kombinációja nem értelmezhető. Például futáros kiszállítás esetén csak akkor legyen bankkártyás fizetés a futárnál, ha ezt a szolgáltató támogatja.
Összegzés
A kezdő webáruház üzemeltetők nagy félelme, hogy mennyi munkával jár majd a csomagok feladása. Megnyugtatunk mindenkit: nem kell egyesével kitöltögetni feladási űrlapokat. A szállítási módok megfelelő beállítása elsőre talán nehéznek tűnhet, azonban érdemes időt szánni minél előbb a megfelelő beállítások elvégzésére, így a későbbiekben ez a terület már nem fog gondot okozni és a csomagfeladást is hatékonyan végezheted a mindennapi munka során. Ahogy a fenti lépésekből te is láthatod, hogy ha a termék be van csomagolva, onnan az Unas rendszerben csak néhány kattintás és a futárcég embere már érkezni is fog a termékeidért.