Valószínűleg minden e-kereskedő hallott már a május 28-i jogszabályi változásokról. A legtöbben úgy élik meg, hogy már megint valami, aminek meg kell felelni. Azonban nézzük a jogalkotó szándékát, ami minden tisztességes webáruház üzemeltetőnek hasznos lehet. Az uniós jogharmonizáció következtében létrejövő új szabályozás megnehezíti az ügyeskedők dolgát, a tisztességtelen kereskedést folytató vállalkozásokat kiszűri a piacról.
Sok cikket olvashattál már ebben a témában, de a legtöbben nem írják le pontosan mire kell ügyelned vagy éppen melyek azok a funkciók, amelyek egy webáruház rendszernél segítségedre lehetnek. Ebben a cikkben mi a konkrétumokra térünk ki és bemutatunk egy új VIP funkciót is, ami megkönnyítheti az életed.
Mi a törvény célja?
Miben jön a szigorítás? Kiemelten fontos lesz a korrekt fogyasztói tájékoztatás, szigorúbban veszik az olyan eseteket, ahol gyakorlatilag átverik a vásárlót. Egyik jelentős információnak minősülő weboldaltartalom a megfogalmazott vélemény lett. A vélemények gyűjtéséről külön cikket készítettünk, amiben összefoglaltuk, milyen támogató funkciók érkeztek az Unas rendszerbe. Ebből is látszik, hogy ezentúl nem jelenhet meg bármilyen tartalom vélemény gyanánt a webshopokban.
A másik fontos terület, amire kitér a törvény az akciós árak, pontosabban az árcsökkenést követő vételár megjelenésének formáját érinti. Ezentúl akció esetén nem lehet azzal trükközni, hogy az akció előtt rövid időre feljebb viszi az árat a kereskedő, hogy az akció nagyobb mértékűnek tűnjön.
Mire kell ügyelned a webáruházban?
Fontos megemlíteni, hogy nem az akció alkalmazásainak lehetőségei szűkültek, ugyanúgy alkalmazható bármilyen árcsökkenés mint eddig, csupán megjelent egy új fogalom, a korábbi ár, amit fel kell tüntetni árcsökkenés esetén. Ezen felül tájékoztatni kell a látogatót, hogy mit takar a feltüntetett ár. Persze dönthetsz úgy, hogy ezentúl nem alkalmazol akciókat, bár ez az egyik legjobb vásárlást ösztönző eszköz manapság is. Ha csak egy árat használsz a termékeknél és nem kommunikálsz árcsökkenést, akkor a továbbiak nem is vonatkoznak rád.
A korábbi ár fogalma
Az Árrendelet 2/A. § (2) bekezdése szerint a korábbi ár az árcsökkentés alkalmazását megelőző 30 nap mindenki számára elérhető legalacsonyabb árát jelenti. A korábbi ár megállapításának 30 napos időszaka biztosítja, hogy az akciós ár valós árcsökkentés legyen és ne csupán csökkentésnek tűnő, vonzó, de fogyasztókat megtévesztő marketingeszköz.
Hogyan tüntesd fel?
Ha akciót alkalmazol a webáruházadban, akkor az alapár helyére nem írhatsz bármit, a megjelenő százalékos akció kijelzés sem lehet akármilyen mértékű. Tévhitként kering, hogy pluszban kell feltüntetni egy harmadik árat is. Valójában a legegyszerűbb megoldás, ha az alapárhoz tünteted fel a korábbi árat, tehát azt az árat, ami a jelenlegi akció megkezdését megelőző 30 napban a legalacsonyabb volt nálad. Ezzel a százalékos kijelzés is megfelelő lesz. Itt jön egy új fejlesztés, ami már megjelent az Unas webshopokban.
Tájékoztatás a feltüntetett ár típusáról
Ilyen esetben az árak megjelenése hasonlóan fog kinézni, mint eddig. Kinézetcsaládtól függően tüntetjük fel az árakat, jellemzően az alapár áthúzva, aktuális ár kiemelve, javarészt pirossal. Új elem az alapár mellett automatikusan megjelenő infó ikon, amihez az alábbi szöveg kapcsolódik: Az áthúzott ár az árcsökkentés alkalmazását megelőző 30 nap legalacsonyabb eladási ára. Ezzel tájékoztatod a vevőidet, hogy tulajdonképpen mit takar az áthúzott ár. Azonban a te felelősséged, hogy az alapárnál a megfelelően meghatározott korábbi legalacsonyabb ár szerepeljen. Ezt valószínűleg ellenőrizni fogják és neked kell bizonyítani, például a megrendelések számláival, hogy mindenki által elérhetően nem adtad ennél olcsóbban az árcsökkenést megelőző 30 napban a terméket.
Gyakorlati példák
- Hullámzó árak esetén: Hétfőn alapáron 1000 Ft a termék, kedden akciósan 800 Ft, szerdán felmegy 900 Ft-ra. Csütörtökön úgy gondolod, hogy akciósan 700 Ft-ért adod. Ez esetben az alapár 800 Ft lesz áthúzva, az aktuális ár pedig 700 Ft. A legutolsó árcsökkenést megelőző 30 nap legalacsonyabb ára 800 Ft volt (hacsak nem a múlt héten még olcsóbb is volt). A százalékos kijelzésben az ehhez kapcsolódó érték fog megjelenni.
- Folyamatosan csökkenő árak esetén: Hétfőn 1000 Ft alapáron a termék, kedden akciósan 900 Ft, szerdán akciósan 800 Ft. Ez esetben alapárként az 1000 Ft-ot kell feltüntetni, mivel nem volt közben árnövekedés. Akció mértéke ez esetben 20% lesz.
- Új terméknél nincs akció: Ha most viszel fel egy új terméket, akkor nem értelmezhető a korábbi ár, ezért nem lehet egyből akciós az ára sem. Itt a törvény 15 napot határoz meg, ami eltelte után az új termékre árcsökkenést hirdethetsz. Ekkor az elmúlt 15 nap legalacsonyabb árát kell feltüntetned.
Csodafegyver VIP webáruházaknak: RRP ár
Nyilván a kereskedőkre nagy terhet ró, ha nyilván kell tartani a korábbi akciókat és tárolni minden termékhez, minden területhez, változathoz az összes árat visszamenőleg. Az eMAG azonban kitalált egy megoldást, ami kis kompromisszummal valószínűleg a törvényeknek is megfelel és a marketing erejét is megőrzi. Fontos megemlíteni, hogy webáruház szolgáltatóként nem foglalunk állást sem a törvényi megfelelés, sem a korrekt piaci magatartás vonatkozásában, a funkciókat mindenki saját felelősségére használhatja!
Az új módszerrel is két ár lesz feltüntetve a terméknél, azonban nincs szó árcsökkenésről, mivel az alapár helyén egy ajánlott fogyasztói ár (RRP) lesz feltüntetve, ami nincs áthúzva. Mellette pedig az info buborékban az alábbi szöveg olvasható: Ez a beszállító által legutóbb ajánlott kiskereskedelmi eladási ár. Ezen kívül a százalékos árcsökkenést jelző elem eltűnik.
Valójában tehát az RRP áron sosem adtad a terméket, nem is volt árcsökkenés, csupán tájékoztatásképpen feltüntetted a vásárlónak, hogy ennyi az ajánlott ár és persze te eleve attól sokkal olcsóbban adod. Ezzel az akciós ár és a korábbi ár feltüntetésének követelményei nem vonatkoznak erre az esetre. Bizonyára felmerül, hogy törvényi kötelezettség miatt minden kapcsolódó fejlesztés, minden webáruház csomagban legyen elérhető. Azonban az RRP ár feltüntetés egy opcionális plusz lehetőség, enélkül is meg lehet felelni a szabályozásnak. Ez a speciális funkció a VIP csomagba került.
Funkció működése az Unas rendszerben
Alapbeállítások és szövegek
Lássuk hogyan kezelheted ezeket a funkciókat. A Beállítások / Pénznemek, Árkijelzés / Árkijelzés menüben állíthatod be az árak megjelenítésének alapértelmezését. Itt válaszd ki, hogy alapból akcióként vagy RRP árral jelenjenek meg azok a termékek, amelyeknél két árat állítottál be. Bármelyiket is választod, az info buborék meg fog jelenni a normál ár mellett a kapcsolódó szöveggel. Akció esetén áthúzott lesz az alapár, RRP esetén nem lesz áthúzva.
Új szövegeket vezettünk be, amelyeket itt szabadon alkalmazhatsz és át is fogalmazhatod őket. Minden ártípushoz készítettünk egy előtagot, amelyekkel néhány betűs tartalmat jeleníthetsz meg a kétféle alapár és a kétféle csökkentett ár mellett. Mi csak az RRP estén használtunk alapszöveget, talán ott a legfontosabb az információ, hogy milyen árról van szó. Ugyanitt megtalálod az info buborékban használt kétféle tájékoztató szöveget is.
Termékenként eltérő feltüntetés
Természetesen dönthetsz úgy, hogy valamelyik terméknél akciós árat írsz ki - nyilván azoknál, amelyek nem voltak olcsóbbak az utóbbi 30 napban - másik termékeknél pedig az RRP technikát alkalmazod. A termék szerkesztésénél az ár alatt találod, hogy az árkijelzés a fent beállított alapértelmezésképpen viselkedjen vagy attól eltérően szeretnéd használni, akciós árként vagy RRP feltüntetéssel. Ugyanezt persze kezelheted termék adatbázis exporttal és importtal valamint API-val is.
Nagyon jól tetted ha korábban saját kinézetet készíttettél a webáruházadhoz, hiszen ezzel kitűnhetsz a tömegből. Azonban a fentiekkel kapcsolatban van egy kis kellemetlenség. A fejlesztések következtében új elemek jelentek meg a webáruházban, amelyeket nagy valószínűséggel bele kell tenni az áruházad egyedi sablonjába is. Emiatt keresd az ügyfélszolgálatunkat, igyekszünk a legkedvezőbb díj mellett, a leggyorsabban beépíteni.